2015-12-01 10:30:00
Mercedes-Benz GLE 350 d
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé – nová ikona segmentu?

Kombinácia SUV kupé nie je nielen nezmysel, ako sa zdalo, ale zaujímavý artikel.

Prísť na trh neskôr neznamená byť na tom horšie. Skôr to vyzerá na výhodu. Zákazníci sa idú umlátiť po tomto druhu áut.  Mercedes preto nelenil a stvoril do istej miery kópiu mnohými nenávideného auta. Je to klon, ktorý sa nadmieru vydaril.

Nezvyknem v teste spomínať konkurenciu ale tu sa nedá. BMW X6 je dodnes vozidlo, ktoré púta pozornosť a budí veľké emócie. Ak by ste aj nepatrili k jeho fanúšikom, predajné úspechy mu nemožno uprieť. Zákazníci také auto chcú a bolo iba otázka času, kedy s niečím podobným prídu ďalšie automobilky. V pláne má podobný model hneď niekoľko značiek, ako prvý sa rozhodol zamiešať karty Mercedes, keď proti mníchovskému mastodontovi postavil model GLE Coupé.

Inšpirácia je zrejmá a jasná už na prvý pohľad. GLE Coupé je veľké auto s nafúknutými tvarmi. Hoci sú základné tvary rovnaké, či skôr podobné, bližší pohľad ukáže podstatné rozdiely. Vo väčšine prípadov hovoria v prospech Mercedesu. Doterajší neohrozený líder na trhu má teda dosť veľký problém. Prečo? Ak priznáme, že Mercedes-Benz GLE Coupé je vo veľa smeroch dosť podobný BMW X6, je to vlastne jeho kópia. Ale zákazníkov to zaujímať nemusí. Najmä ak prekonáva pôvodný originál. Na rozdiel od druhej generácie konkurenta z Mníchova, ktorý akoby ustúpil tlaku odporcov a mierne zjemnil tvar, sa Mercedes nehanbil urobiť auto s masívnymi tvarmi. GLE má poriadne blatníky, nafúknutú kapotu, obriu prednú masku a pomerne malé okná. Zaujme hlavne pri výhľade zvnútra miniatúrne zadné okno. Pozornosť pútajú veľké kolesá. V základe má auto 20 palcové, na test bolo obuté do 21 palcových. Marketingový ťah, ale výsledok vyzerá veľmi dobre.

Zdroj: Jozef Vydra

GLE Coupé je jednoucho veľké, to neodtajníme. Jeho veľkosť vynikne pri osobnom stretnutí. Zistíte, že na rozdiel od fotografií, kde neviete porovnávať, auto vyzerá dobre, aj keď je nadrozmerné. Zdá sa, že je to láska na druhý pohľad. Tento medveď je neuveriteľným magnetom na pohľady. Dokonca majitelia konkurencie uznanlivo prikyvovali hlavou. To som ešte nezažil. Auto aj bez zrkadiel presahuje na šírku dva metre, na dĺžku vozidlo meria 4,9 metra, hotový tank. Keď stoja vedľa seba s BMW X6, je veľký crossover z Mníchova zrazu akýsi malý... Aj to je fakt, ktorý môže pri rozhodovaní zavážiť.

Zaostáva Mercedes v niečom? Z pohľadu niektorých v ponuke naftových motorov. GLE má v ponuke iba jeden takýto agregát. Šesťvalec ponúka 190 kW (258 koní) a 620 Nm. To stačí na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za sedem sekúnd a maximálna rýchlosť mieri k 226 km/h. Nie sú to ohurujúce čísla, ale pri veľkosti auta prekvapí dynamika a agilita. GLE Coupé 350 d vie jazdiť veľmi svižne. Pri vyšších rýchlostiach mu trochu dochádza dych. Nie výrazne, pritom o motor takmer neviete, lebo je veľmi dobre utlmený. Kultivovaný prejav je prakticky bez vibrácií. To zvýrazňuje komfort jazdy.

So spotrebou je to tak akurát. Papierová je síce v kombinovanej prevádzke 7,2 litra na 100 km. Toto sa mi nepodarilo ani s odretými ušami. Po vyše 600 kilometroch jazdy svietila hodnota spotreby 8,9. Môžu za to jazdy v meste a po diaľnici. Medzimestsky sa vie auto dostať na zhruba 7,5, ale menej to nešlo. Nech už bola spotreba aká bola, rátajte s dvoma vecami – že nebudete chodiť na čerpaciu stanicu často a keď už, tak poriadne „vysolíte“ za objem jednej nádrže pri tankovaní z nuly doplna. Má totiž bezodných 93 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra

Deväťstupňová automatickú prevodovka pracuje výborne. Šesťvalec má pritom dostatok krútiaceho momentu, aby aj na diaľniciach bol často zaradený deviaty stupeň a neustále nepodraďoval. Riadenie je strmé, treba si naň chvíľu zvykať. V zákrutách si je GLE Coupé pomerne isté, hoci sa nemôžem zbaviť dojmu, že tu by mohlo byť o prsia lepšie. Naladenie podvozka a šírka ho nepredurčujú na vyvádzanie po okresných cestách. Ale na diaľnici konkurentovi uniká.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mercedes je skrátka zameraný na pohodlie. Aj keď je v aute volič jazdných režimov, kde je jedným režimom Sport, aj pri ňom je podvozok so vzduchovým pružením ešte dosť mäkký. Výrazne sa ale pritvrdí riadenie, ktoré dáva vodičovi aspoň časť zo športového prejavu. Hoci je riadenie strmé a a citlivé, chýba mu spätná väzba. Ale pri takom veľkom a ťažkom aute by som považoval za zázrak, keby to bolo inak.

Diódové svetlá na nezaplatenie

Pozoruhodné je, že hoci si môžete v aute navyberať množstvo rôznych asistentov od výmyslu sveta z príplatkovej výbavy, príjemným prekvapením bol bezpríplatkový bonus dostupný v základnej výbave. Systém LED Intelligent Light v kombinácii s asistentom adaptívnych svetiel (za nič sa nepripláca) – to je prítomnosť diódových hlavných svetiel. Sú schopné prispôsobiť sa aktuálnym podmienkam A robia to náramne dobre. Nielen že dokážu osvetliť veľkú časť vozovky naozaj jasne, vedia meniť tvar svetelných lúčov. Svietia do zákrut, keď prichádzate do križovatky, krásne orámujú okraj vozovky. To najlepšie ale prichádza na diaľnici. Napríklad keď svieti iba pravé diaľkové svetlo, zatiaľ čo to ľavé je „sklopené“ k zemi a vy neoslňujete protiidúce autá. V praxi systém rozsvieti diaľkové svetlá, kedykoľvek to situácia dovolí, ale aj vykrýva miesta, kde by oslňoval. Takto na ceste vidíte oveľa lepšie. Je to dobré nielen pre oči, ale aj pre bezpečnosť.

Prekonal konkurenciu?

O Mercedes-Benz GLE Coupé by sme mohli písať veľa a dlho. Porovnávať, tvrdiť, že vyzerá ako kópia BMW X6. Do istej miery je to tak, ale na druhej strane vidno, ako veľmi sa snažil Mercedes postaviť „lepšiu“ X6. Vyzerá to tak, že sa mu to aj podarilo. Nie je ale najlepší vo všetkých parametroch. Má totiž iba jeden dieselový motor a konkurent z Mníchova je o maličký kúštik lepší pri výrazne ostrej jazde na okreskách. Od dizajnu až po komfort cestovania je však Mercedes naozaj lepší. Veľké rozdiely tu nenájdete, niekedy je to minimum, inokedy sú rozdiel väčšie. Špička je vždy veľmi vyrovnaná. Preto sme dnes nešli do podrobností a nevyhli sa porovnávaniu. Tú musíme vziať do úvahy aj pri cene. Je (samozrejme podľa výbavy) takmer rovnaká. Nejakých pár (alebo pár sto) eur v týchto sumách nehrá rolu.  Hoci osobne síce nevidím zmysel v kupé postavenom na vysokom podvozku, diktát trhu je neúprosný. Čo teda zaváži?

Zdroj: Jozef Vydra

Pre niekoho značka, pre iného vnútorný priestor. V Mercedese je viac miesta na zadných sedadlách – najmä nad hlavou. Iného osloví dizajn. Veľa rozdielov ale naozaj nehľadajte. Pre bežné cestovanie je vhodnejšia novinka s hviezdou. Je komfortnejšia, tichšia, univerzálnejšia...  Má ešte jednu výhodu – nie je taká opozeraná ako mníchovský vzor. Niekomu sa môže páčiť že je ešte „svalnatejšia“ a svojim dizajnom ukazuje, kto preberá žezlo. Hovorí o tom aj stále rastúci záujem o GLE. Mercedes jednoducho nestíha čeliť dopytu. To je asi najlepším ukazovateľom, že sa trafil presne tam, kam chcel, keď chcel prekonať BMW X6. Z môjho pohľadu sa mu to čiastočne podarilo.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé 
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 9 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,0/6,7/7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4900/2003/1700
Rázvor náprav (mm): 2915
Objem batožinového priestoru (l): 6250/1760
Objem palivovej nádrže (l): 93
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2250
Užitočná hmotnosť (kg): 650
Rozmer pneumatík: 315/40 R21
   
Základná cenníková cena modelu: 68 340 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 68 340 €
Cena testovaného vozidla: 99 114 €

 

Komentáre k článku