2015-10-01 04:40:00
BMW S 1000 XR
BMW S 1000 XR
Zdroj: Ján Drobný

TEST: BMW S 1000 XR je superšport, enduro, aj naháč - na cestu, aj do terénu

Nie je to motocykel z kategórie ani ryba ani rak. Naopak patrí v automobilovej reči do kategórie crossoverov.

Takže aj tam, aj inam... Dá sa tomu čudovať? Priznám sa, že tohto motocykla som sa nevedel dočkať.  Nová trieda motocyklov Adventure Sport má iba zopár členov a ja som sa tešil na stretnutie s jedným z nich.

BMW Motorrad má bohaté skúsenosti s konštrukciou veľkých endúr typu GS a predáva ich po celom svete na tisíce. Tak isto superšport S1000RR nastúpil na cestu veľmi sľubnej kariéry a od neho odvodený naháč S1000R patrí tiež medzi špičku vo svojej triede. Genetický základ je viac ako sľubný, ideme ju osedlať.

XR-ko poháňa vodou chladený radový štvorvalec so štyrmi ventilmi na valec a dodatočným chladením oleja. Motor je takmer identický s tým z naháča S1000R, upravené boli len palivové (výkonové) mapy a výfukový systém. Ale čo je podstatné, výkon zostal rovnaký – 118 kW (160 k) pri (áno, je to napísané naozaj správne) 11 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment je 112 Nm pri 9250 ot./min. Celé sa to prenáša na zadné koleso reťazou  s novou „quickshift – prevodovkou.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Tá je na motocykel montovaná za príplatok a umožňuje radenie prevodových stupňov smerom hore bez použitia spojky (okrem jednotky) pod plným plynom, pri podraďovaní je potrebné plyn uberať. Musím uznať, že funguje parádne, čím vyššie otáčky motora, tým je preraďovanie plynulejšie a tým viac to pripomína sekvenčnú prevodovku. V kombinácii so skvelou zvukovou kulisou je to teda ale naozaj vysoko návyková záležitosť.

V prípade motocyklov BMW je dobrým zvykom umožniť priamo jazdcovi zvoliť si mapu motora, ktorá mu v danom prípade práve vyhovuje. Tieto sa prepínajú priamo na riadidlách motocykla. ROAD nastavuje krivku výkonu motora lineárne a jazda je krásne plynulá a vhodná na turistiku, RAIN znižuje výkon motora a zvyšuje citlivosť trakčnej kontroly, príplatkové DYNAMIC a DYNAMIC PRO poskytujú viac výkonu vo vyšších otáčkach a obmedzujú zasahovanie trakčnej kontroly na minimum.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Hlavné parametre hliníkového rámu boli prevzaté tiež z modelu S1000R, len predĺžili zadnú kyvnú vidlicu a uhol uchytenia predných tlmičov nie je tak prudký ako u naháča. Dosiahla sa tým lepšia stabilita motocykla pri vyšších rýchlostiach. Sériovo je montovaný aj tlmič riadenia. Enduro má oproti naháču vyššie zdvihy odpruženia – predné o 15 cm a zadné o 14 cm. O nastavenie pruženia sa v prípade testovacieho motocykla stará príplatkové Dynamic ESA, ktorá mi v prípade XR-ky ponúka dva režimy – pohodlnejší ROAD a športovejšie naladený DYNAMIC. K vzpriamenejšiemu posedu prispievajú aj širšie a vyvýšenejšie riadidlá, za príplatok s vyhrievanými rukoväťami.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Prístrojovému panelu kraľuje výrazný analógový otáčkomer, všetky ostatné info poskytuje multifunkčný displej. A to výrazné biele oko v strede je indikátor radenia, ktorý si môžem nastaviť od 7 do 12 tisíc otáčok a nemusím sledovať otáčkomer.

Už mi je jasné, prečo BMW investovala do vývoja motocykla tejto mladej skupiny Adventure Sport. Už aj ja sa pomaly dostávam do veku, keď budem chcieť svoju športovú motorku vymeniť za niečo pohodlnejšie, ale zároveň nechcem obetovať ani jedného koníka z výkonu, na ktorý som zvyknutý. XR-ka spĺňa tieto predpoklady na výbornú. Výborný motor sa „nezakucká“ ani pri nízkych otáčkach a podľa zvolenej mapy výborne reaguje na podmienky pri jazde.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Podvozok je rovnako výborný, pri jazdení dodáva veľkú istotu jazdcovi, že tú zákrutu zvládne, aj keď do nej „nahučal“ rýchlejšie, ako mal v pláne. Režim podvozka DYNAMIC je naozaj tvrdý, hlavne predné tlmiče nekompromisne stvrdnú a s XT-čkom som jazdil ako so superšportom. ROAD je pohodlný na cestovanie, ale na dlhšie cesty by som privítal ešte niečo mäkšieho, niečo ako SOFT pri GS-ku. Pritom v BMW nezabudli na výborný flexištít ľahko nastavovateľný v dvoch polohách či 20-litrovú palivovú nádrž. Cestovateľský potenciál tejto motorky ešte zvýrazňuje pohodlie príplatkovej výbavy ako zmienené vyhrievané rukoväte, navigácia, tempomat či sada originálnych kufrov.

Motocykel som si užíval v meste pri ceste do práce, vyskúšal som si dlhší výlet a kochal sa krajinou. Všetko na výbornú. Ale potom som začal cez Quickshift radiť pri 8000 otáčkach a na kochanie už fakt nebol čas. Tak teraz vážne neviem, je to Enduro alebo superšport?

Technické údaje

Model BMW S 1000 XR
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený radový štvorvalec DOHC
Vŕtanie x zdvih 80 x 49,7
Zdvihový objem (cm³) 999
Kompresný pomer 12,0:1
Výkon (kW/ot.): 118/11 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 112/9250
Maximálna rýchlosť (km/h): do 200
Spotreba priemerná (l/100 km): 5,4 - 5,8
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6 stupňová manuálna
   
Rázvor náprav (mm): 1548
Výška sedadla (mm): 840
Objem palivovej nádrže (l): 20
Pneumatiky - predné 120/70 ZR 17
Pneumatiky - zadné 190/55 ZR 17
Odpruženie - predné obrátená vidlica priemer 46 mm, zdvih 150 mm
Odpruženie - zadné Dvojramenná kyvná vidlica z hliníka, nadstaviteľný odskok, zdvih 140 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová, štvorpiestiková, 320 mm
Brzdy - zadné kotúčová jednopiestiková, 265 mm
Prevádzková hmotnosť (kg): 228
Užitočné zaťaženie (kg): 206
   
Cena motocykla 17 821 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku