2015-08-24 09:00:00
Nissan e-NV 200
Nissan e-NV 200
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nissan e-NV200 je plne elektrická dodávka: má šancu?

Ponuku na testovanie plne elektrickej dodávky sme nemohli odmietnuť z jediného dôvodu.

Ten dôvod je jasný: ide o jednu z prvých plne elektrický dodávkok, ktorá je navyše dostupná aj na Slovensku.  Jej uvedenie na trh kladie zásadnú otázku: má zmysel? e-NV200 na ňu jasne odpovedá: má zmysel! Teda určite bude mať zmysel zajtra, pozajtra, no dnes ešte...

Nissan e-NV200 je azda najvýnimočnejšia dodávka na trhu. Nie je výnimočná vzhľadom (i keď je iný) a nie je výnimočná ani priestorom (i keď je najväčší), je výnimočná systémom pohonu a tým, že ukazuje budúcnosť, o ktorej mnohí z nás ešte ani nestihli myslieť.

Ukazuje budúcnosť, v ktorej bude vjazd do úzkeho centra mesta a na pešiu zónu možný iba bez emisií. Ukazuje na dobu, keď budú emisné normy také prísne, že mať vo firme flotilu čisto naftových úžitkových vozidiel nebude možné. Skrátka ukazuje na dobu, ktorá sa mnohým zdá byť dekády ďaleko, no v skutočnosti je tuto za rohom. Pravdou tiež je, že na Slovensku je až za tým druhým rohom...

Tak či onak, potreba elektrických dodávok klope na dvere flotilových manažérov čoraz urgentnejšie, i keď ešte stále pomerne jemne a prehliadnuteľne. Kým sa však niektorí budú zdržiavať hľadaním alternatív ako CNG a podobne, Nissan verí, že sa nájde zopár pokrokových firiem, ktoré dokážu elektrickú dodávku využiť. A to nielen na prenášanie tovaru, či osôb, ale aj na prezentáciu vlastného eko friendly imidžu.

Trochu o technike a parametroch

Nissan e-NV200 je menšia dodávka s úložným priestorom, ktorý je rozmermi na vrchole triedy. Kapacita úložného priestoru je 4,2 m3, alebo 3474 litrov. Na dĺžku má 2,04 metra, v prípade odklopenia deklu do kabíny až 2,8 (na rebrík). So šírkou je na tom tiež dobre. V spodnej časti má 1,22 metra, v najširšej časti 1,5 metra. Výška je 1,38 metra. Vďaka tomu by sa dozadu mali vmestiť dve europalety. K lepšiemu využitiu priestoru pomáhajú bočné posuvné dvere a zadné delené v pomere 40:60, či nakladacia hrana vo výške 52,4 cm. K tomu je samozrejme k dispozícii hŕba príslušenstva.

Podkapotou e-NV200 sa nachádza motor s výkonom 80 kW (109 k) a s maximálnym krútiacim momentom 254 Nm, ktorý je k dispozícii od 0 do 3008 ot/min. Maximálne otáčky motora sú na úrovni 10 300, k tým budete siahať približne pri maximálnej rýchlosti 145 km/h. Maximálny dojazd je 170 km, rátať však treba s dojazdom skôr na úrovni 100 až 120 km. V prípade väčšieho zaťaženia a potreby väčšej dynamiky to bude do 100 km. Maximálna kapacita batérii je 24 kW/h, čo nie je málo, no vplyvom hmotnosti a veľkosti vozidla je dojazd menší ako pri osobnom Leafovi. Platí však, že na úroveň cca 85 % kapacity nabijete batériu v rýchlonabíjačke do 30 minút. Zo štandardnej zásuvky doplna za 12 hodín.

Zdroj: Ján Hargaš

Automobil je jednoduchej konštrukcie, batérie sú umiestnené pod podlahou auta, čím je maximalizovaný priestor pre náklad/cestujúcich. Vpredu je náprava typu MacPherson, vzadu je jednoduchá s pružením listami. Na dĺžku má e-NV200 4560 mm, na výšku 1858 mm a na šírku bez zrkadiel 1755 mm.

Jazda

Nissan e-NV200 by bolo možné stručne vystihnúť ako zväčšený Leaf. Iste, autá majú charakterom od seba ďaleko, no v dnešnej neelektrifikovanej dobe majú dva elektromobily toho istého výrobcu k sebe veľmi blízko. Pohonný systém ako aj všetky vonkajšie prejavy automobilu vrátane viditeľných prejavov v kabíne sú totožné s malými odklonmi. Podstata v podobe tichého chodu, svižného odpychu a vhodnosti najmä do mesta zostávajú rovnaké.

Z užívateľského hľadiska v sebe e-NV200 skrýva zvláštnosť. Je to jasne pracovné auto, už len volant „položený“ na palubnej doske o tom svedčí, rovnako tak i poloha za volantom. Vodič i spolujazdec sedia vysoko, pohodlie je v rámci dodávky prijateľné, veľmi sa rozvaľovať nemožno. Priestoru na polohovanie operadiel veľa nie je a sedadlá nemožno znížiť, ani zvýšiť. V aute nenájdete stredovú opierku, miesto nej je voľný priestor kam je hodné odložiť káble od nabíjačky.

Dodávka sa ovláda ako úžitkáč s automatom. Spojka absentuje a na stredovej konzole máte radiacu páku, ktorá je skôr prepínačom chodu než ozajstnou prevodovkou. Nakoniec, auto prakticky nemá prevodovku. Má režimy vpred, vzad, neutrál a parkovanie. K tomu treba prirátať možnosť nastaviť intenzívnejšiu rekuperáciu brzdnej energie.

Zdroj: Ján Hargaš

Vodič je o dojazde a o spotrebe energie informovaný dostatočne v kaplnke prístrojov. Vidíte tiež ako ekologicky, či neokologicky jazdíte. Poteší ako možnosť získania navigácie, tak i prehľadné rádio a najmä cúvacia kamera, vďaka ktorej nemusíte mať závozníka. Škoda len, že si ju nemôžete zapnúť aspoň krátkodobo aj pri jazde vpred. Mohla by tak slúžiť ako absentujúce stredové spätné zrkadlo. Zrkadlá pobokoch sú síce veľké, ale i tak by sa v istých situáciách aktivácia kamery aspoň dočasne hodila.

S autom sa dá jazdiť veľmi opatrne, akékoľvek väčšie stlačenie akcelerátora oľutujete jednak kontrolkou eko jazdy a tiež zmenšením dojazdu. Tak ako v Leafe, aj tu je ukazovateľ dojazdu priveľmi aktívny a ubúda z neho obvykle viac kilometrov než reálne prejdete. Neustále vás tak núti sledovať dojazd a triasť sa o to, či máte dosť šťavy. Automobil dokáže poskytnúť adekvátnu dynamiku najmä v meste a priľahlom okolí. Rýchlosť nad 80 km/h neznáša príliš dobre. Výjazd na diaľnicu a rýchlosť 100 km/h už znamená dojazdovú samovraždu. Auto nemá zmysel vyťahovať z mesta. Pri vyššej rýchlosti narastá aj hluk. Zníženie dojazdu zaznamenáte aj v prípade, ak zapnete klimatizáciu, či v zime vyhrievanie.

Automobil ani pri naložení nie je výrazne lenivší, pravda europalety s vrecami so zeminou sme k dispozícii nemali. Akčný motor s veľkým krútiacim momentom k dispozícii od 0 ot/min, teda od stoja, pomáha aj v prípade naloženia po strop. Zaťaženie ale bude mať vplyv na dojazd, rovnako tak na dynamiku, i keď nižší než by človek na prvý pohľad čakal. Svojou charakteristikou je ale elektromotor podobný moderným maloobjemovým naftovým agregátom. Má však rýchlejšiu odozvu, nepotrebuje sa zdržiavať radením a je samozrejme tichý.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záver

Nissan e-NV200 je prvá lastovička v oblasti elektrických úžitkových automobilov a to jej slúži na česť. Jedna lastovička však leto nerobí a využitie dodávky je limitované na veľké firmy, ktoré si to budú môcť dovoliť. V budúcnosti však elektrické dodávky budú potrebné, a to nielen pre znižovanie emisií vozového parku. Centrá miest sú čoraz špinavšie a zásobovanie elektromobilmi vo veľkom môže veľmi pomôcť. Potenciál využívania elektrických dodávok na rozvoz a donášku mimo mesta je veľmi malý a výhradne príležitostný. Zatiaľ...  

Tak či onak, e-NV200 môže aj na takom malom trhu ako je Slovensko ísť na odbyt, i keď očakávať viac ako pár kusov ročne je naivné. Je zaujímavou alternatívou a dokazuje, že naftové motory to majú zrátané, dokonca aj v tomto segmente. Pravda, ich úplne vyhynutie sa bude rátať v desiatkach rokov.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku