2015-08-04 04:55:00
Škoda Octavia 230
Škoda Octavia 230
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia RS 230 – Tak to už áno

Náhle sme sa ocitli v dobe, keď každý správny sériový športovec má k dispozícii samosvorný diferenciál. Octavia RS 230 ho má.

Modelu Octavia RS sme sa venovali podrobne už pred vyše rokom a to ako v prípade kombi, tak aj v prípade liftbacku, ako v prípade naftovej verzie, tak i benzínovej. Nebolo by ani čo dodať, keby sa Škodovke nepodarilo presadiť vytvorenie vrcholovej verzie s mierne vyšším výkonom a samosvorným diferenciálom.

Samozrejme, tabuľkoví odborníci hneď napíšu, že RS 230 ani z ďaleka nesiaha na schopnosti modelu SEAT Leon Cupra a ani na ďalšie. Nuž je to tak, vonkajšie rozmery hrajú svoju úlohu, rovnako tak i 260, resp 280 koní je viac než 230, i keď ide o ten istý motor. O tom nemožno pochybovať.

Avšak model RS 230 je nielenže najrýchlejšou sériovou Škodou, je tiež prvým sériovým vozidlom značky s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálom. Ak by sme ju už ku konkurentom predsa len museli prirovnávať, RS 230 je najrodinnejší hot hatch, resp. hot combi súčasnosti. A čo je tiež dôležité, tento model má schopnosť útočiť na genetický materiál v českých a slovenských končinách viac ako kdekoľvek inde.

Z dôvodu, že sme Octaviu III. generácie testovali už v širokej škále verzií, výbav a motorizácií a z dôvodu, že sme už aj samotnú Octaviu RS testovali skutočne do sýta, kategórie, v ktorých nie je nič nové prejdem skutočne z rýchlika.

Interiér, exteriér, foxteriér...

Interiér vozidla je na vlas rovnaký ako v prípade štandardnej Octavie RS. Pekné a pohodlné športové sedadlá vpredu, vzadu tiež kožené sedadlá, ktoré sú zas totožné s tými v Octavii až na prešitie a poťah, pochopiteľne. V aute je hŕba miesta vo všetkých smeroch. Vzadu sa odvezú aj piati, z toho môžu byť štyria basketbalisti, pretože miesta na kolená je až-až.

Ergonómia pracoviska vodiča je na vysokej úrovni. Volant je nastaviteľný vo všetkých smeroch a to dostatočne, výrobca rátal s dlháňmi i s krpcami za volantom, sedadlá sú pohodlné, palubná doska pohľadná a plasty príkladne mäkčené. Dotykový displej má dostatočnú veľkosť, i keď by som viac ocenil nastavovanie rádia a audia cez ovládače na stredovom paneli, dotykovka je in. Navigačný systém je tiež v poriadku, audio vďaka reproduktorom Canton vyťaží aj z FM rádií maximum. Kožený trojramenný volant je pekný, výborne sedí v rukách a malé detaily na hlavici radiacej páky a na spomínanom volante nežne pripomínajú, že motor vie zabaviť. Informácií má vodič dostatok, azda jedinú objektívnu pripomienku mám k vyššiemu posedu vzhľadom na karosériu a charakter vozidla. Zišlo by sa, najmä nám dlháňom, ešte viac znížiť sedadlo pre lepší športový zážitok. Spomenúť treba aj rozmerný kufor s objemom 590 litrov robiaci zo Škody RS ozaj rodinné auto. Tak, spomenutý je, poďme ďalej...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Rozdiel medzi RS a RS 230 v interiéri tkvie v skutočnosti, že RS 230 má v štandarde to, čo si v RS treba dokúpiť. Napríklad sú to koženo-koženkové sedadlá s výhradne červeným prešitím a zopár ďalších detailov. Inak je základná výbava takmer totožná a veľmi slušná. Tie kľúčové prvky si však treba doobjednať. A to vrátane airbagov vzadu, adaptívneho tempomatu, front assistantu, či jedného z dvoch typov navigácie. I keď pravda, elektronických asistentov je možné vynechať, pri aute za vyše 30 000 by ich už človek chcel... asi.

Dizajn exteriéru modelu RS je veľmi vydarený a bodykit so symbolmi RS robí z nudnej Octavie zaujímavú Octaviu. Rozoznať RS od neRS je celkom ľahké, výnimku tvoria tí, ktorí si objednajú športový dizajn look pre štandardnú verziu Octavie. Testovaná Octavia RS mala štandardné 19-palcové dvojfarebné disky, ktoré sú skutočne veľmi pekné a sú jediným prvkom, ktorým možno odlíšiť RS od RS 230. 230-tka totiž nijako navonok neprejavuje príslušnosť k najvýkonnejšej kaste modelového portfólia. 19-tky sú síce veľmi pekné, ale pasažieri na zadných sedadlách vás za ne pri bežnej slovenskej ceste počastujú rôznymi nadávkami. Auto je aj vďaka diskom a uzulinkým pneumatikám poriadne tvrdé, navyše pri vyšších rýchlostiach aj vďaka nim preniká do kabíny dosť veľa informácií o type použitého asfaltu.

Motor, prevodovka, spotreba

2,0 TSI dostalo v porovnaní so štandardnou RS vyšší výkon + 7 kW, čo ozaj nie je extrémne veľa, no spolu s novým nastavením je to dosť nato, aby ste si navýšenie výkonu všimli.

Dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec uložený naprieč má maximálny výkon 169 kW (230 k) k dispozícii pri 4700 až 6200 ot/min, pričom krútiaci moment 350 Nm (rovnaký ako RS) je k dispozícii pri 1500 – 4600 ot/min, teda o 200 ot/min dlhšie ako štandardná RS.

Jeho sila spočíva v priamom i nepriamom vstrekovaní paliva, v turbodúchadle s variabilnou geometriou lopatiek a vo variabilnom časovaní ventilov. Volkswagen dokáže z motoru vyťažiť aj 300 koní a teoreticky aj 400, avšak dobre nastavených 230 je skutočne postačujúci balík. A že si Škoda dala záležať na nastavení motora, o tom netreba pochybovať a svedčia o tom aj vyššie uvedené tabuľkové údaje.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Reálny pocit z výkonu je taký, že motor prvýkrát ožije nad 1800 ot/min, druhý krát v oblasti 3000 ot/min a úplné blaho máte medzi 4000 až 7000 ot/min. Ďalej to už nemá zmysel a rýchlo zasahuje aj obmedzovač, avšak aj toto svedčí o výborných schopnostiach motora. Samozrejme, ak nám ide o štandardné jazdenie, motor je schopný reagovať na plyn už nad 1200 ot/min, ale pre zdravie motora je ideálne ignorovať výzvy radiča radenia a radiť najskôr do otáčok vyšších než 1500 ot/min. Tak máte stále pocit, že nejazdíte s plytkou 1,4 TSI, motor sa netrápi a zároveň držíte spotrebu pod kontrolou.

Octavia RS 230 točí pri tachometrovej rýchlosti 140 km necelých 3100 ot/min, to znamená, že sa motor opäť netrápi, zároveň je pripravený celkom svižne zrýchľovať, no spotreba atakuje hranicu 9 litrov na 100 km a v prípade silnejšieho protivetra sa s radosťou vyšvihne aj o dva litre vyššie.

Môj priemer bol počas testu 8,5 litra a nešiel dolu ani tak, ani tak. Treba ale ozrejmiť, že nepatrím k tým, ktorý by každé auto extrémne vytáčali, či naopak jazdili extrémne ekonomicky. Jazdím tak ako si charakter vozidla vyžaduje a je teda pravdepodobné, že aj váš priemer bude v podobnej hladine, ak si teda RS 230 nekupujete z neprimeraných dôvodov.

Ako sme zistili pri testovaní jednej z prvých RS tejto generácie, motor znie vo vyšších otáčkach pekne aj bez zvukového šumu, ktorým RS imituje zvuk veľkoobjemového 4-až-12 valca podľa chute a situácie. Zvuk je to ale pekný a po čase možno dokážete samých seba presvedčiť, že je to naozaj. Nebolo by však lepšie pohrať sa viac so zvukom vo výfuku? Asi nie, namiesto toho sú tam uzučké trubky zakončené klamlivými koncovkami. Škoda. Každopádne znie auto aj zvonka dobre, najmä vo vysokých otáčkach.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Manuálna prevodovka je športovo nastavená, a síce nemám rád takú tú tupú kulisu manuálov v bežných škodovkách, tu je to o dosť lepšie. Prevodovka je však dosť hlboko a ďaleko, takže spojenie s autom je o niečo horšie.

Jazda

A poďme na najdôležitejšiu kategóriu – jazdné vlastnosti. Na začiatok si treba ozrejmiť čo to vlastne štandardná RS robí, aby sa udržala na ceste. Ona totiž opäť klame telom a predstiera, že medzi poháňanými prednými kolesami má samosvor. V skutočnosti má „len“ (vďaka VW aj za ten...) systém XDS+, ktorý pribrzďovaním vnútorného kolesa simuluje účinok športového diferenciálu a bráni nedotáčavosti, ktorá sa v prípade rýchlych prejazdov zákrut štandardne dostaví. Systém trápi brzdy a uberá z výkonu, no na bežných ba i horských cestách nevadí a v spolupráci s výborne nastavením podvozkom umožňuje veľmi rýchle jazdenie. Že tam nie je reálny diferenciál môžete pocítiť v troch prípadoch – ak sa športovému jazdeniu venujete roky v rôznych vozidlách, ak jazdíte až do vädnutia bŕzd, alebo ak ste presadli z Octavie RS 230 do Octavie RS a naopak. Iste, taká Cupra má reálny samosvor, tak i Golf GTI Performance, ale charakteristikou sú to veľmi odlišné vozidlá a rozdiel by mohol byť ľahko prisúdený rozmerom konštrukcie a naladeniu.

Ja som mal všetky verzie RS v rukách v priebehu roka, čo je dosť dlhá doba, no skúšal som ich na tých istých cestách. A preto môžem s pokojným svedomím prehlásiť toto: RS 230 je skutočnou poklonou písmenkám RS.

So štandardnými RS je zábava, poslúžia, výkon je výborný, krásne sedia v zákrutách, ani horský priesmyk ich neunaví a sú výborné pre tatinka a v podstate i pre rodinku. Avšak RS 230 je najmä pre tatinka a až potom pre rodinku. Rodinke by totiž v zákrutách v RS 230 neprišlo že mierne nevoľno, ale už po pár kilometroch by grcali ako v americkom filme. Treba ale vypnúť ESC. Úplne vypnúť sa síce nedá, no do jazdy vám v režime vypnutia kafrať nebude, ak ho necháte zapnuté, takmer nikomu zle nepríde.

Zdroj: Ján Hargaš

Liekom na tieto trampoty, je v prípade potreby rodinku vysadiť v bufete pod kopcom a vydať sa vyblázniť po svojom.

Samosvorný diferenciál VAQ je obrovským plus. Auto je tvrdé, na devätnástkach ešte tvrdšie, no až s týmto pomocníkom sa dokážete dostať na hranu únosnosti a rezať zákruty tak rýchlo až vám ani len nenapadne v zákrute radiť. Veľká Octavia je vďaka nemu nebezpečne obratná. Vďaka nemu môže byť nájazdová rýchlosť pred vracákom vyššia, stláčenie akcelerátora môže byť výraznejšie, no hlavne výjazd zo zákruty je o pol auta rýchlejší. Prejsť ostrú zákrutu bez straty výkonu na brzde, s minimálnym prešmykovaním kolies je jednoducho viac. I prísun výkonu je intenzívnejší.

Merateľnosť tohto faktu je malá, avšak v prípade skutočne skúseného tatinka aj mnohosekundová. Navyše sa možnosť trápiť auto predlžuje a vydrží až pokým nedôjde benzín (čo bude dosť skoro).

Jedným slovkom: potvorka. O to viac zamrzí, že Škoda nepridala číslovku 230 všade tam, kde by to predbiehaní mohli vidieť... Skrátka, rozdiel je veľký a ako majiteľ takéhoto auta by som to rád vykričal do sveta. Pravda, neviem odhadnúť ako dlho by to auto stálo na parkovisku.

Zdroj: Ján Hargaš

 Z hľadiska záujemcov o štandardnú RS, je ale predsa len lepšie ak 230-tka až tak nekričí, že je rýchlejšia. Predbiehaní si odteraz nebudú istí, čo za model ich to vlastne predbehol – rovnaký efekt sa už oplatil pri naftovej Octavii, ktorá zvonku vyzerá takmer na vlas rovnako.

Záver

Škoda Octavia RS je zábavné, výkonné a v zákrutách ostré auto. RS 230 je ale zábavnejšia, výkonnejšia a v zákrutách o dosť ostrejšia. Možno nemá taký výkon ako Cupra, má však o dosť viac priestoru, čím len potvrdzuje racionálnosť výberu vozidla značky Škoda v porovnaní s ostatnými koncernovými značkami. V našincovi navyše vlastníctvo Škody vyvoláva nie príliš pochopiteľný lokalpatriotizmus, a možno trocha viac pochopiteľný spomienkový optimizmus. Problémom ale je, ako to už pri modernej Škode býva, vyššia cena. Základ s manuálom za 29 290,- je veľa, nehovoriac o základe 31 290,- za automat. Ospravedlniť to môže iba potreba väčšieho priestoru, lepší rozpočet s neprekonateľnou sympatiou k českej značke, či „lízingová“ odchýlka – pár tisíc hore dolu... Najbližší konkurent SEAT Leon Cupra 265 a ST Cupra však dokáže ponúknuť vyšší výkon s tou istou technikou o 4-tisíc eur lacnejšie (cenník), pravda Cupra ponúka v základe o niečo nižšiu výbavu. Cena je však vždy silný argument. I keď je Leon vo všetkých smeroch menším autom ako Octavia, rozdiel je citeľný.

Tak či onak, RS 230 je silný, svižný a zábavný liftback (a aj kombi), ktorý znervózňuje aj o triedu väčšie a drahšie športové verzie automobilov a výbavou konkurentov od Seatu prekonáva. A keď nič iné, môže byť snom mnohých z nás. Schopnosti na to má.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Škoda Octavia RS 2,0 TSI Škoda Octavia RS 230 2,0 TSI
Počet valcov/ventilov: 4/16 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná predná
Výkon (kW/ot.): 162/4500-6200 169/4500-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1500-4400 350/1500-4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 244 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,7/5,3/6,2 7,7/5,3/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4685/1814/1449 4685/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2676 2676
Objem batožinového priestoru (l): 592/1582 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1447 1445
Užitočná hmotnosť (kg): 566 542
Rozmer pneumatík: 225/40 R18 225/35 R19
     
Základná cenníková cena modelu: od 14 590 € od 14 590 €
Základná cena verzie: 26 540 € 29 290 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku