2015-07-30 05:16:56
Subaru Forester 2,0D-S CVT
Subaru Forester 2,0D-S CVT Exclusive Navi
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Subaru Forester 2,0D CVT – lesník konečne s naftou aj s automatom

Dlho trvalo, kým pod kapotu Subaru zamieril naftový motor, ešte dlhšie sme čakali na spojenie s automatickou prevodovkou.

Je to daň za to, že sa Japonci v Subaru snažia byť lepší. Teda najlepší. A je im fuk, že to bude o čosi neskôr. Čo prinieslo nekonečné čakanie? Z nášho pohľadu najprv (takmer) geniálny plochý vznetový motor. Konštatoval to kolega už pred rokom, keď k nám do redakcie zavítal Forester s naftovým motorom a manuálnou prevodovkou. V tom teste si prečítate viac o aute, my sa sústredíme na iný typ pohonu a jazdné vlastnostia. Zákazníci však dnes chcú automatické radenie aj pri jazde v teréne. Tam Forester určite patrí. Doteraz si automat mohli vychutnať len majitelia s benzínovým pohonom.

Keď sa zhruba pred dvoma rokmi objavila vytúžená kombinácia naftového pohonu a automatickej prevodovky v útrobách modelu Outback, fanúšikovia zajasali a očakávali, že bude hneď aj v ďalších, Forestera nevynímajúc. Ale, všetko bolo nakoniec inak a hoci na trhu bol dopyt po kompaktnom SUV Forester so spomínanou kombináciou, museli sme sa obrniť trpezlivosťou. Stálo to čakanie vôbec za to? Modelový rok 2015 konečne má, čo ľudia chceli. Neprišlo však toto riešenie neskoro? Konkurencia nespí, toľké otáľanie mohlo Subaru poškodiť. Poďme sa teda pozrieť, čo hovoria papierové predpoklady a aká je reálna situácia.

Zmeny pod kapotou a v interiéri

Zvonku sa vynovený Forester takmer nedá rozoznať, vlastne jediným poznávacím znamením modelového roku 2015 je anténa na streche v tvare žraločej plutvy. Nahradila klasickú krátku prútovú. V poradí štvrtú generáciu modelu Forester „vyšľachtenú“ pôvodne z kombi určeného do terénu, sme testovali s naftovým motorom 2.0D v kombinácii s bezstupňovou CVT prevodovkou Lineartronic. Tá sa donedávna kombinovala iba s benzínovým pohonom, ale treba povedať, že s naftou jej to pasuje výborne. Priznávam, že „automatiky“ veľmi nemusím, ale niektoré pracujú lepšie, iné horšie. Bezstupňová prevodovka Subaru patrí však bez preháňania k tým najlepším variátorovým meničom, aké som mal možnosť zažiť. V porovnaní s ňou by tak asi všetky ostatné mali vlastne dostať nedostatočné hodnotenie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci ide o variátor, prevodovka má predvolené konštantné prevodové pomery. Môžete ich radiť páčkami pod volantom. Správa sa teda, akoby to bol klasický automat. V benzínovej verzii je (podľa zvoleného režimu jazdy IS-Drive) šesť alebo osem prevodových stupňov. Diesel má štandardne sedem virtuálnych. Radenie je rýchle a motor sa po rozjazde drží v okolí optimálnych otáčok, v bežnej premávke neveľmi často ich prekročí 1500 za minútu. Motor samotný prekonal dosť zmien. Výkon 108 kW a krútiaci moment 350 Nm síce zostali rovnaké, ale motor má vyšší tlak v priamom vstrekovaní paliva common rail. Vzrástol z 1800 na 2000 barov. Zmenené je tiež turbodúchadlo, účinnejší je medzichladič stlačeného vzduchu a oleja a výkonnejšie sú žeraviace sviečky, ktoré uľahčujú studený štart. To všetko má za následok, že motor spĺňa normu Euro 6. Subaru tiež sľúbilo a veru aj dosiahlo nižšiu hlučnosť a potlačenie vibrácií.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spolu s automatom prichádza aj hlavná novátorská zbraň – systém X-Mode, ktorý zjednodušuje využívanie schopností Forestera a zlepšuje jeho jazdné vlastnosti v teréne. Zároveň je kombinovaný s kontrolou zjazdu DHA. Povedané inak – ak sa nechcete o nič starať, stačí dať páku voliča prevodovky do polohy jazda a už len pridávať plyn a krútiť volantom.

Apetít je tak akurát

Spotrebu má auto oproti manuálnej prevodovke o 0,4 litra vyššiu, aj dynamika z pokoja na 100 km/h je horšia o dve desatiny sekundy, ale teoreticky by to mal zvládnuť za 9,9 sekundy, Pritom máte pocit, akoby bolo auto výkonnejšie, krútiaci moment posadený pomerne nízko pomáha zrýchleniu. Ustálené rýchlosti prinášajú teoreticky príjemné hodnoty spotreby. Predpis výrobcu z tabuľky porovnajte s dosiahnutým apetítom: v meste to bolo priemerne za 7,7 litra, na diaľnici v rozsahu 7,9 – 8,3 litra a okresné medzimestské putovanie sa dalo zvládnuť za 5,7 – 5,9 litra na 100 kilometrov. Celkový dosiahnutý priemer – 7,2.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nebudete sa však asi veľmi hnať s Foresterom do zákrut, napriek tomu, že si to môžete dovoliť – auto má vďaka plochému motoru ťažisko nižšie, ako konkurencia. Navyše trvalý symetrický pohon všetkých kolies dávkuje presne toľko výkonu na každé koleso, koľko treba. Dostať Forestera (a vôbec všeobecne Subaru) bežných podmienkach do problémov je náročné. Vie jazdiť aj bokom, ale to už chce vyšší level vodičských zručností. Čo vás však z týchto chúťok zabrzdí, to sú v najvyššej výbave kožené sedadlá. Nemajú dostatočné bočné vedenie a dosť sa na nich šmýka. Škoda, mohla to byť väčšia zábava.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dostatok zábavy však zažijete prostredníctvom multimediálneho systému Subaru Starlink so 7-palcovým dotykovým displejom, 3D navigáciou aj sadou 12 špičkových reproduktorov Harman Kardon. Dotykový displej nahradil ten pôvodný (celkovo ich má Forester tri). „Dotykovkou“ sa ovláda skoro všetko, aj navigácia a slúži ako zobrazovač aj pre cúvaciu kameru. Parkovacie snímače auto nemá. No rast záujmu o čoraz viac dát na palube podmienil pridanie dvoch USB portov a Subaru pridalo aj hlasové ovládanie. Dobrý pocit z interiéru zvyšujú nové druhy obkladových materiálov a napríklad hliník a klavírnu čiernu farbu. Pru Foresterovi platí, že rozdiely vo výbavách sú oveľa výraznejšie, ako pri iných autách. Viac izolačných materiálov zvýšilo akustický komfort v aute.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aby sa nový Forester vo svojej kategórii nestratil, musel narásť. Na dĺžku novinka získala 35 mm, na výšku 20 mm a na šírku 15 mm, pričom rázvor je dlhší o 25 mm. Vďaka zväčšeniu karosérie získali cestujúci v kabíne o 95 mm viac miesta v pozdĺžnom smere a 20 mm na šírku oproti predchodcovi. S miestom na kolená zadných pasažierov to mohlo byť ešte lepšie, operadlá predných sedadiel sú totiž pomerne hrubé.Predné sedadlá sa dajú teraz posúvať v rozsahu 260 mm, čo je o 32 mm lepšia hodnota ako pri  minulej generácii. Priestor v kabíne je vzdušný, miesta je dostatok pre 5 člennú posádku aj ich batožinu.

Na cesty, ale i do terénu!

Svetlá výška narástla o 5 milimetrov na 220, čo je naozaj vysoko a patrí to k najlepším hodnotám medzi SUV. Priam nabáda zísť z cesty a vydať sa do terénu. S Foresterom sa nemusíte báť nástrah. Vo svojej triede ani nemá konkurenciu, napríklad nájazdový uhol vpredu má 25° a vzadu je to 26°. Prejazdový uhol  je 23°, čo zabezpečuje, že auto v teréne „nezašpérujete“, alebo neostanete „visieť na bruchu“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Atmosférickú a dieselovú verziu nastavilo Subaru nielen na jazdenie, ale aj pre prácu, čo znamená, že sa dá auto naložiť a pritom s ním bez problémov prejsť terénom. Preto aj dieselová verzia využíva mechanické vyrovnávanie výšky na zadnej náprave. Na jednej strane to zaisťuje stálu svetlú výšku, na strane druhej však prináša tuhšiu charakteristiku pruženia. Takže trocha horšie tlmí nerovnosti, je o máličko menej čitateľná a napriek zaveseniu kolies na štvorprvkovej zadnej náprave s dvoma vlečnými ramenami v extrémnych situáciách môže aj odskakovať, ale to som zažil iba raz na poriadne brboľatej poľnej ceste plnej výmoľov.

Forester nie je auto, ktoré by si mali kupovať rozmaznaní zákazníci, ktorým stačí, že majú auto s vyšším podvozkom, s pohonom 4x4 (nie vždy) a jazdnými vlastnosťami hatchbacku. Má trvalý symetrický pohon na všetky kolesá, ktorý vás podrží tam, kde iné autá už musíte korigovať, prejde terénom, kde ostatné SUV už ostali stáť. Jednoducho, Subaru je iné. A Forester ešte viac. Ale to je dobre, je tu alternatíva. Čo by sme si bez nej počali? Lesník ukazuje, že hoci si vie dať aj košeľu a kravatu, lebo možno 90 % času trávi na dobrých cestách, keď vytiahne roztrhané tričko, v teréne nájde premožiteľa iba málokedy. No veď na to tu je... Našťastie.

Technické údaje

Model: Subaru Forerster 2,0D-S CVT Exclusive Navi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  108/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1600 - 2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,5/5,5/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4595/1795/1735
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 505/1573
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 465
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 25 000 €
Základná cena verzie: 33 350 €
Cena testovaného vozidla: 39 415 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku