2015-07-23 04:00:00
Honda Forza 125 ABS
Honda Forza 125 ABS
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Honda Forza 125 ABS - jeden z najlepších skútrov v triede

Horúčavy na Slovensku zase stúpajú, preto mi prišla vhod možnosť vyskúšať si nový model Hondy Forza.

Stodvadsaťpäťka príplatkovo vybavená systémom ABS mi hneď padla do oka a ešte v deň prebratia som sa rozhodol vyskúšať aj jazdné vlastnosti na väčšiu vzdialenosť. Dôvod je jasný: Už na prvý pohľad je Forza väčšia ako štandartné 125-ky, ponúka viac miesta na sedenie i v batožinovom priestore. Moderný dizajn s ostrými hranami výborne ladí s farebnou kombináciou matnej modrej, bielej a tmavosivej farby testovaného modelu. Celkový výzor skútra sa tvári športovo a pritom pohodlne.

Predná kapotáž je vybavená až päticou svetlometov. Dvojicou denného svietenia, dvojicou stretávacích svetiel a jedným diaľkovým umiestneným v strede. Aj v noci táto symetrická konštelácia pôsobí elegantne. Z pevných spätných zrkadiel je výborný výhľad, zabudované LED smerovky v nich sú výborne viditeľné zo všetkých uhlov. Navyše mám veľké podozrenie, že zrkadlá sú úmyselne namontované tak, aby rozrážali vzduch pred rukami na riadidlách, čo sa im úspešne darí. Ďalším rozrážačom prúdiaceho vzduchu je predný štít. Jednoduchým pohybom ruky sa dá vytiahnuť až o 12 cm alebo zafixovať v jednej zo šiestich výškových polôh.

Z vnútornej strany upúta veľký a prehľadný displej s analógovým tachometrom a otáčkomerom, zoskupením kontroliek a multifunkčným displejom. Po ľavej strane je v kapotáži skrytá priestranná neuzamykateľná schránka. Do malého priečinku v nej sa hravo zmestí smartfón, ktorý si vďaka 12V zásuvke môžete počas jazdy nabíjať. Do väčšej časti bezproblémovo schováte litrovú fľašu s obľúbeným nápojom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Riadidlá sú elegantne oplastované a pred zrakom skrývajú všetky kábliky a hadičky. Spínacia skrinka je štandartná, pribudlo pri nej tlačidlo otvárania batožinového priestoru pod sedadlom a veka palivovej nádrže. Tá je umiestnená v spodnej časti medzi nohami a pojme 11 a pol litra benzínu. Pri spotrebe niečo vyše 2 litre na 100 km ponúka naozaj veľký akčný rádius. Keď už sme pri tej spotrebe, Forza je vybavená vypínateľným systémom StartStop, ktorý pri zastavení skútra dlhšie ako na 3 sekundy vypne motor, tento po pootočení rýchlopalu okamžite naskočí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod sedadlom sa ukrýva 48-litrový priestor, do ktorého zbalíte dve prilby aj ďalšie veci navyše. Komu by to bolo málo, na inštaláciu 35-litrového kufra sú predpripravené otvory s vnútorným závitom v zadnom nosiči.

Forzu poháňa kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec so štyrmi ventilmi a priamym vstrekovaním paliva PGM-F1. Dosahuje výkon 10 a pol kilowattu, čo je takmer 15 koní. To zabezpečí aj 162 kilovému skútru dynamickú jazdu. Hnacia sila motora sa na zadné koleso dostáva klasicky, variátorom. Podvozok výborne pohlcuje nerovnosti na ceste aj vďaka prednému 15“ a zadnému 14“ kolesu, mimochodom s veľmi peknými liatymi ráfikmi kolies. S brzdami výborne spolupracuje príplatkové ABS-ko.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Skúter je svižný v meste aj mimo, s mojimi 100 kilami som v pohode dosahoval rýchlosť 120 km/h. Jazda na ňom je aj vďaka kvalitnému sedadlu pohodlná. Výborne drží zvolenú stopu a nekrúti sa. Prekvapila ma nízka spotreba paliva, veď po týždni jazdenia vraciam testovačku s polovicou benzínu v nádrži. Celkovo je spracovanie toho skútrika na vysokej úrovni a mne neostáva len ho odporúčať ako jeden z najlepších v triede, na ktorom som sedel. Hoci nie je lacný, ale každý špás niečo stoji...

Technické údaje

Model Honda Forza 125 ABS
Typ motora štvortaktný štvorventilový kvapalinou chladený jednovalec SOHC
Vŕtanie x zdvih 52,4 x 57,9
Zdvihový objem (cm³) 124,9
Kompresný pomer 11,5:1
Výkon (kW/ot.): 10,5/8 750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 12/8 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 120
Spotreba priemerná (l/100 km): 2,3
Spúšťanie motora elektrické ACG
Prevodovka variátor - CVT
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm): 2134/748/1452
Rázvor náprav (mm): 1490
Výška sedadla (mm): 780
Objem palivovej nádrže (l): 11,5
Pneumatiky - predné 120/70-15
Pneumatiky - zadné 140/70-14
Odpruženie - predné teleskopická vidlica
Odpruženie - zadné kyvná vidlica
Brzdy - predné kotúčová 256 mm s ABS
Brzdy - zadné kotúčová 240 mm s ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 162
Užitočné zaťaženie (kg):  
   
Cena motocykla 4 550 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku