2015-07-02 09:00:00
BMW 225i Active Tourer
BMW 225i Active Tourer
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 225i Active Tourer – výnimka v rodine mníchovskej značky

Dnes každý opisuje od druhých – po BMW X6 sa opičia všetci, prečo by si aj BMW nemohlo prihriať polievočku.

Už dlho sa na trhu neukázalo auto, ktoré by dokázalo tak zásadným spôsobom rozdeliť spoločnosť. BMW však nerozdelilo len spoločnosť, ale predovšetkým si možno odplašilo svojich lojálnych zákazníkov, ktorí milujú staršiu auru mníchovskej automobilky. Pri rodinnom MPV zrúcalo všetky svoje historické korene a pripravilo auto pre novú cieľovú skupinu. Veľa záleží na tom, z akého uhla na neho pozeráte.

Keď môžu lízať smotanu s modelom B v Mercedese, chcú aj v Mníchove. Preto vlani v Ženeve predstavili prvý vlastný viacúčelový model. Navyše s predným pohonom. Pred časom nepredstaviteľné. Dnes nie je nič viac prvoradé, ako predaj, šírka ponuky a modely v každej triede. S BMW 2 Active Tourer je to tak trochu podobné, ako tomu bolo s príchodom modelu California u značky Ferrari, keď automobilka vysvetľovala, že ide o model pre nových zákazníkov, ktorí prvýkrát sadajú do auta tejto značky. Mali pravdu, 70% predaných áut putovalo do rúk tým, čo nikdy predtým auto so vzpínajúcim sa koníkom nemali. A to isté by malo byť cieľom nového MPV od BMW.

Bavori navyše zistili, že veľké percento majiteľov jednotkového radu vôbec nevie, akú nápravu poháňa motor ich. Ďalší dôvod, prečo sa BMW rozhodlo radikálne premeniť spodnú časť svojej ponuky a v budúcnosti bude nielen dvojka, ale práve taktiež jednotka s pohonom predných kolies. Nemusí sa vám to pozdávať, ale ako som už spomínal, ide o zisk a predaja, takže automobilka robí to, čo treba.

Dozrel teda čas na redakčný test. Verziu 225i poháňa zážihový štvorvalec 2,0 l, naladený na maximálny výkon 170 kW (231 k). Čo je vrchol a pod kapotou toho nového modelu v súčasnosti nič výkonnejšie nenájdete. Motoru štandardne sekunduje osemstupňová automatická prevodovka. To všetko za základ pod 38 000 eur. Tým sa auto dostalo v kategórii do prémiového segmentu. Vlastne nielen ňou. Lenže BMW „štandardne“ vybavuje testované autá výbavou od výmyslu sveta. Cena preto poskočila pekne nahor.

Zdroj: Jozef Vydra

Silnou stránkou nového vozidla ponúkajúceho ako prvé a zatiaľ jediné BMW pohon prednej nápravy, alebo všetkých kolies, sú všeobecne parametre motorov. Napríklad ak chcete čo najdynamickejšie kompaktné BMW, nemá aktuálne verzie 225i xDrive so zrýchlením z miesta na stovku za 6,3 s konkurenciu. A hneď za týmto variantom s pohonom všetkých kolies je 225i s náhonom na prednú nápravu, ktorá šprintuje z miesta na stovku za 6,6 s.

Pred časom čosi nepredstaviteľné sa stalo skutočnosťou. Lebo spojenie BMW a MPV je zrazu tu a môžete ho odmietnuť, alebo prijať. Ako je možné, že BMW zrazu naozaj vyzerá „len“ ako kompaktný rodinný van? Kde je typická športovosť, nízka stavba karosérie a vôbec tie atribúty, ktoré robia mníchovské autá povestnými? Nuž, nemusíte sa zaľúbiť do tvarov nového modelu, ale spomínate si, ako to bolo, keď sa objavila prvý raz X6-ka..?

Aj dvojkové „empévéčko“ má predsa ľadvinky, typické svetlomety a prelisy na karosérii. Dokonca v nielen účelnej, ale aj sympatickej harmónii. Auto sa asi viac bude páčiť ženám, ale ani otcovia rodín by nemuseli mať s ním problém. Je to jednoducho malé sympatické vozidlo do rodiny. Možno mu priaznivci MPV budú vyčítať práve to malé. No ale čo už, veď dĺžkou karosérie 434 cm patrí v segmente k najkratším. Ale už má aj väčšieho brata – až sedemmiestny variant Gran Tourer, ktorý za malý považovať nemôžeme.

Naložíme niečo

Tak na to poďme tentoraz odzadu – veľkosťou batožinového priestoru, ktorý sa otvára pekne vysoko. Do tabuľkovej hodnoty základnej kapacity 468 litrov zarátali v Mníchove aj priestor v medzipodlahe. Nenájdete tam rezervu ani súpravu na opravu defektov. Bavoráčik má totiž obuté kolesá runflat. Keď stlačíte spínače po stranách kufra, odblokované zadné operadlá vrátane zúženého stredného miesta sa sklopia vpred. Nie do roviny s dnom kufra, aj keď sa to zaobíde bez rušivého schodu. Na zadných sedadlách zistíte, že objem batožinového priestoru sa dá ešte zväčšiť polohovaním zadných operadiel, Aj celá lavica sa dá pozdĺžne posúvať. Škoda, že len za príplatok. Za vodiča so 190 cm výšky si už takisto vysoký nesadne, ale ak sedadlá odsuniete úplne dozadu, nájde sa aj maličká rezerva na kolená. Slušný priestor na také krátke auto. Môže za to pomerne dlhý rázvor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čím sa líši

Zvonka na prvý pohľad nič nenasvedčuje tomu, že by ste mali hľadať pod kabátom niečo výnimočné . Je to bežné MPV s vyššou stavbou a prakticky vykrojenými piatymi dverami až po nárazník. Vnútri už je to iná pesnička a tradičný podpis BMW poznať od prvého otvorenia dverí. Menšia kaplnka s analógovými prístrojmi, trojramenný volant a obrazovka, ktorá sa týči zo stredu prístrojovej dosky, ako teraz býva bežné u súčasných modelov značky BMW. BMW dobre vysporiadalo s praktickosťou interiéru. Odkladacích priestorov je aspoň v prednej časti nadpriemer, do dverí sa zmestí väčšia plastová fľaša a dva držiaky nápojov sú šikovne posunuté za radiacej páky a neobmedzujú vás v ovládaní jednotlivých funkcií automobilu. V zadnej časti máte sieťky na operadlách predných sedadiel a skôr drobnejšie vrecká vo dverách. Zároveň si myslím, že BMW 2 Active Tourer ponúka i slušné množstvo priestoru pre cestujúcich. Jedinú výčitku si zaslúži A-stĺpik u vodiča na ľavej strane. Je síce sympatické, že BMW ponúka bohaté presklenie presvetľujúce interiér a zvonku pôsobí tenkým dojmom, ale vnútri je extrémne mohutný a zakrýva výhľad šikmo von z vozidla. Hlavne na križovatkách je to veľmi nepríjemné a nevidíte, čo prichádza zľava.

Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou paráda

Ak sa pozrieme pod kapotu, konkurenčné modely sa mu len ťažko vyrovnajú. Pre motorizáciu 225i budú u Mercedesu len ťažko hľadať porovnateľnú variantu. A jazdnými vlastnosťami ma BMW presvedčilo, že stále vie robiť autá a je relatívne jedno, v ktorej karosérii sú zabalené. Praktická dvojka sa totiž nespráva ako tradičné MPV. Síce sa v zákrute nakloní, ale priľnavosť, spätná väzba a reakcie zodpovedajú skôr športovejšiemu hatchbacku.  Hoci to väčšina majiteľov či majiteliek nevyužije, je to stále o rezerve , kde je podvozok dostatočne rýchly. ale tu ide o rezervy toho auta. Keď potom riešite nejakú krížovky, a že ich na ceste je, ešte len oceníte dobré jazdné správanie. Pritom ale podvozok nie je nijako tvrdý, dokáže filtrovať nerovnosti na ceste a cez naše cesty sa príjemne prenáša. Preplňovaný dvojliter vedia zo seba vymáčknuť až 231 koní, krútiaci moment 350 Nm nastupuje už vo veľmi nízkych otáčkach a nie je potrebné ho nijako zvlášť vytáčať. V pomere výkonu sa celkom slušne drží spotreba. Na továrenských 6,5 litra sa samozrejme nedostanete, ale do ôsmich litrov možno s výkonnú dvojkou jazdiť v pohode.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Po tom, ako som vyskúšal dvojku na vlastnej koži musím zodpovedne povedať, že to nie je až také zlé, ako by ste možno čakali a predpokladali predtým, ako sa posadíte za volant. Ja viem, nie je to "pravoverné" BMW v doterajšom ponímaní, ale... Musíte si uvedomiť niekoľko vecí. Kupujete si praktické MPV s prémiovým znakom, za ktorý jednoducho zaplatíte o slušnú kôpku peňazí viac viac, než za ostatných konkurentov. Ponúkajú pritom rovnaké a mnohokrát aj lepšie hodnoty praktickosti a variability. Ale je to auto, ktoré má športové gény BMW zakódovené v motoroch aj v podvozku a to sú veci, za ktoré sia oplatí priplatiť si. Len ešte poznámka na koniec - nesmiete si sadať do dvojky ako veľký priaznivec zadokolkových BMW, inak budete (asi) trocha sklamaný. Ale inak... dobrá práca z Mníchova.

Zdroj: Jozef Vydra

Technické údaje

Model: BMW 225i Active Tourer
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 170/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1250
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 606
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/5,1/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4342/1800/1586
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 468/1510
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 26 800 €
   
Základná cena verzie: 37 500 €
Cena testovaného vozidla: 54 544 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku