2015-06-30 12:00:00
Lexus NX 200t AWD
Lexus NX 200t AWD F Sport
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Lexus NX 200t AWD F Sport – žiletka v triede crossoverov

Predstavenie konceptu Lexus LF-NX na autosalóne vo Frankfurte na jeseň 2013 narobilo poriadny vietor v triede.

Doslova futuristické SUV sa v sériovej podobe však trocha „umravnilo“ a zjemnilo svoje tvary. Napriek tomu patrí určite medzi najexotickejšie zjavy na cestách. Prezentuje vrchol nového dizajnového smeru, ku ktorému postupne dospeli v súčasnosti všetky nové modely luxusnej divízie značky Toyota.

Čo znamená označenie NX v mene? Je to skratka pre slovné spojenie „Nimble Crossover“, vo voľnom preklade ho treba chápať čosi ako svižný crossover. Jeho línie dokonale pretavujú toto označenie do praxe. Ostré línie sú pripravené rezať vzduch počas jazdy na molekuly. Dokonca ešte aj keď auto stojí, pripomína, akoby bolo v pohybe. Jedným slovom dynamika všade, kam sa pozrieš.

Lexus NX 200 pripomína čelnou maskou vyškerenú tvár filmového Predátora. Pri pohľade spredu vyzerá dosť agresívne. Ale veď NX sa s týmto zámerom – odlíšiť sa, objavilo hneď ako koncept. Musíte si zvyknúť, alebo nechať tak. Ostré línie, pri ktorých máte pocit, že sa o ne môžete takmer porezať, dopĺňajú skulptúru karosérie. Stačí však postúpiť pár krokov dozadu a agresívny vzhľad sa zjemní. Až máte pocit, že je to iné auto.

Lexus NX však pôsobí na našich cestách výnimočne v záplave konkurentov, kde medzi ich oblými tvarmi pôsobia ostré hrany naozaj ako žiletka. Pritom japonský crossover môže mať maximálne 18-palcové kolesá, hoci vďaka poriadne vykrojeným blatníkom by sa asi vošli aj väčšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Napriek vyššiemu podvozku chce Lexus týmto autom zaujať športovým strihom. Hlavne vo výbave F Sport, ktorá má odlišnú masku chladiča so špeciálnou mriežkou, predný spojler s aerodnymickými plochami a veľké otvory pre prívod chladiaceho vzduchu. Súčasťou sú čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel. Zmeny na prednom nárazníku, hlavne jeho zníženie, priniesli aj zmenšenie predného nájazdového uhla, ktorý má namiesto štandardných 28,7 stupňa teraz iba 16,8 stupňa.

Poďme trocha skúmať ešte vonkajší obal. Zaujali ma veľmi zaujímavo tvarované denné LED svetlá v šípovom tvare, niekomu pripomínajúce „fajky.“ Nad nimi sú veľmi netradične tvarované hlavné LED svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na opačnom konci auta sú zadné svetlá so zaujímavou grafikou svietenia. Okrem toho zaujmú aj tvarom s nečakaným povrchom, ktorý má rôzne výstupky. Priam túžite dotýkať sa ich. A nielen ich, ale aj celej karosérie, keby ste sa nebáli tých spomínaných ostrých hrán. Tak aspoň blúdite očami po povrchu auta a objavujete stále niečo iné, nové, neprebádané. Až to pripomína objavovanie kriviek krásneho ženského tela... Trocha ten prieskum „kazia“ plastové lemy blatníkov, ktoré čosi napovedajú o terénnych ambíciách auta. Ale toto, hlavne v športovej výbave sa terénu vyhne. Zrejme...

Interiér je... tiež ostrý

Ostro rezaná stredová konzola reflektuje vzhľad čelnej masky. Vo vyšších výbavách ste zo všetkých strán obklopení jemným koženým čalúnením a ušľachtilým drevom. Verzia F Sport ich vymenila za karbónové dekory. Samozrejme očakávajte luxus.  Bodaj by nie, veď Lexus...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak patríte k tým, ktorí majú radi vôňu kože v novom aute, potom si „pošmáknete“. V Lexuse NX patria kožené dvojfarebné športové sedadlá k tomu lepšiemu, do čoho môžete zapasovať svoj... no, vlastne aj chrbát. Obopnú telo vodiča a spolujazdca a držia ich tam aj v pomerne prudkých zákrutách, kde sa už o slovo hlási veľká porcia odstredivých síl. Aj cestujúci vzadu si môžu vychutnať takú jazdu. Majú nastaviteľné operadlá, vďaka čomu je možné v prípade potreby mierne zväčšiť objem batožinového priestoru. Ale o tom neskôr. Poteší priestor pred kolenami, ale aj nad hlavou. Nastupovaniu by prospeli o kúsok väčšie dvere, ale tie sa už v rámci karosérie a rázvoru väčšie urobiť nedali. To viete, dizajn.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Informačno-zábavný systém ponúka navigáciu alebo hlasové ovládanie. Prekvapila ma (pozitívne) po slovensky hovoriaca navigácia, ale keby sa dalo, vybral by som si iný hlas – viac akčnejší. Pri zoznamovaní sa s multimediálnym systémom, touchpadom a navigáciou treba mať dobre preštudovaný návod na použitie. Ak sa riadite štýlom, že si preštudujete návod až vtedy, ak všetko zlyhá, potom radšej treba mať v zálohe prax v Jet Propulsion Laboratory v Pasadene s doktorátom na raketovú techniku... Orientovať sa v množstve tlačidiel a ovládačov totiž naozaj vyžaduje prípravu. Možno som veľmi prísny, ale niektoré postupy pri ovládaní sú, mierne povedané... nelogické.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vo verzii F Sport nájdete pár zaujímavých pomôcok. Priamo pred vodičom je v strede prístrojového panela údaj o plniacom tlaku turba, prepínateľný za akcelerometer. Na ňom v grafickej podobe vidíte, ako veľmi ste s autom vyvádzali, lebo zobrazuje preťaženie, ktoré ste s Lexusom prežili vo všetkých smeroch (či svetových stranách...).

Prémiový segment musí mať elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru. Má ho aj Lexus NX 200t, ale na rozdiel od rýchlostí, ktoré dosahuje auto, je otváranie neskutočne pomalé. Pritom sa počas tohto úkonu nedá auto zamknúť. Čakám, kým sa vo svojej kráse ukáže v štandarde 500 litrov priestoru. Sklopenie zadných sedadiel ho zväčší na 1545 litrov. Obmedzením je aj fakt, že zadné sedadlá sa dajú sklopiť len v pomere 60:40,pričom nemajú ani stredový tunel napríklad na lyže. Takže tie musíte šupnúť na strechu do strešného boxu. Vlastne – je to bezpečnejšie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo to je pod kapotou?

Lexus NX sa na našom trhu ponúkal najprv iba vo verzii 300h s hybridným pohonom s pohonom predných, alebo všetkých kolies. Na pohon slúži spojenie zážihového atmosférického štvorvalca s objemom 2,5 litra (114 kW a 210 Nm), elektromotora (105 kW a 270 Nm), a ďalšieho elektromotora pri zadnej náprave (50 kW a 139 Nm) v prípade, keď to je verzia s pohonom AWD. To všetko dáva spoločne 145 kW, 210 Nm. Podľa technických údajov s kombinovanou spotrebou 5,4 l / 100 km. Tento variant sa do nášho testovania nedostal pre poškodenie auta. Počkali sme si teda na nový dvojlitrový turbomotor 200t s typovým označením 8AR-FTS, ktorý Lexus vyvíjal sám. V blízkom čase sa s ním stretneme aj pod kapotou ďalších modelov značky, najbližšie v modeli IS 200t. Má 175 kW v rozmedzí od 4800 do 5600 otáčok za minútu a krútiaci moment 350 Nm (v rozpätí od 1600 do 4000 otáčok za minútu).

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Jozef Vydra

Lexus do motora dodal zaujímavé technické inovácie. Nový turbomotor má turbodúchadlo typu Twin Scroll, kombinuje nepriame (v nízkych otáčkach) a priame (vo vysokých otáčkach) vstrekovanie paliva, má moderné variabilné časovanie ventilov (na sacej strane je to VVT-iW s presuvníkom, ktorý poháňa elektromotor, na výfukovej strana je to klasické VVT-i) a pracuje v takzvanom Millerovom cykle. Najväčším technickým „zázrakom“ je kombinácia kvapalinou chladenej hlavy valcov, výfukových zvodov začlenených do hlavy valcov (zbiehajú sa zo štyroch do dvoch) a dvojkomorového turbodúchadla. Kryt hlavy valcov, nasávacie kanály a potrubia sú vyrobené zo syntetickej živice. Vďaka tomu váži iba 160 kg. To sa spolu s absenciou batérií podieľa voči hybridnej verzii NX 300h na celkovej hmotnosti nižšej o päťdesiat kíl. Veľká časť z toho ubudla aj nad prednou nápravou. Čakal som, že riadenie bude oveľa viac komunikatívnejšie, no prekryl ho účinok posilňovača. Hlavne v športovom režime pôsobí trocha neprirodzene. Síce s pomerne vysokou silou potrebnou na krútenie volantom, no nedá presne vedieť, koľko a kam ste kolesá natočili, viac to vytušíte. 

Začali sme motorom, musíme sa k nemu ešte vrátiť: vyznačuje sa možnosťou prepínania medzi Ottovým a Atkinsonovým cyklom. V tom druhom sa ráta s neskorším zatváraním sacích ventilov, pričom dochádza k znižovaniu hydraulických strát a teda k redukcii spotreby paliva. Pri prechode na Ottov cyklus  sa pre zmenu optimalizuje výkon, aby ste mohli bleskurýchlo vyraziť k svojmu cieľu. Teoreticky by sa to všetko malo podpísať na zrýchlení z pokoja na stovku za 7,1 sekundy a výsledkom by mala byť väčšia účinnosť a menšia spotreba paliva,  aspoň priemerná by mala byť podľa tabuliek pod osem litrov na sto kilometrov. S ohľadom na európsku legislatívu je samozrejmosťou plnenie emisnej normy Euro 6.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Asketický v konzumovaní?

V praxi to bolo na rozdiel od papiera inak. Dodržať tabuľkovú spotrebu v meste 10,4 sa nám darilo len tak-tak. Ale 6,5 litra mimo mesta – kdeže! Ani po okreskách a pri ľahkej nohe na plyne to nebolo menej ako 8,3. No a pri pokojnej  diaľničnej jazde rýchlosťami medzi 120 až 140 km/h, alebo trocha dynamickejšej jazde mimo miest ukazoval palubný počítač vytrvalo údaje okolo 10 l/100 km a viac. Stačilo trocha viac využiť výkonový potenciál motora hneď ste boli v intervale 12 – 14 litrov. Trocha priveľa. Môže za to čiastočne aj nová 6 stupňová automatická prevodovka, ktorá pôvodne bola určená do Toyoty Rav4. Pár úprav na nej ale nestačilo, lebo Lexus akoby zabudol, že je v aute, ktoré má výkonový potenciál a ambície. Prevodovka síce radí hladko a takmer nepozorovane, no len čo pridáte plyn, už aj podradí napriek tomu, že to vždy netreba. V športovom režime radí hore-dole, lebo sa snaží udržať čo najnižšie otáčky a to je proti naturelu športového štýlu jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Celková priemerná spotreba počas testu tak vyšla nakoniec na 9,2 litra na 100 km a to som bol asi jeden z najúspornejšie jazdiacich vodičov. Ale bol by som pri tomto hodnotení opatrný a mohlo to byť aj viac, lebo palubný počítač bol nepresný v údajoch o dojazde.  Budem asi veľmi benevolentný, ak údaje označím za dosť nepresné. Inak dynamiku auta musím pochváliť, auto nie je vôbec „ospalé“ a rýchlo akceleruje. Pri ustálenej jazde je výborne utlmený hluk motora cestovanie je veľmi príjemné rovnako, ako celkové jazdné vlastnosti. Prítomný je komfort odpruženia a istá dávkou ovládateľnosti. V zákrutách však očakávajte pomerne veľké náklony a tiež dosť výraznú nedotáčavosť, hlavne vtedy, ak je nájazd do zákruty trocha vyššou rýchlosťou, ako je zdravé. Podvozok ale vždy nájde dostatok priľnavosti a nekoná sa teda nič výnimočné. Auto je pomerne dobre čitateľné s predvídateľnými reakciami.

Záver

Lexus NX vyzerá ako športový model, s balíkom F Sport ešte výraznejšie. S dvojlitrovým preplňovaným motorom Podkapotou sľubuje aj slušnú dynamiku jazdy, ktorú dokáže splniť. Chaotickú, trhanú jazdu s neustálym šliapaním na pedál akcelerátora však NX-ko nemá veľmi v obľube. Jeho stabilizačný systém totiž má s takýmto štýlom jazdy problémy. Oveľa viac mu prospieva pokoná, uvoľnená jazda, pri ktorej zistíte, že limity podvozka sú podstatne ďalej, ako využijete. Škoda, že testované auto nemalo balík Sports Driving a adaptívnym odpružením a jazdným režimom Sport +. To by sa športové gény oveľa viac priblížili k tým optickým. No aj bez toho je pri štandardnej jazde Lexus NX 200t príjemný spoločník. Ak ho budete duriť, ako poľovného psa, „odmení“ sa vyššou spotrebou. Inak prinesie pre členov posádky viac luxusu, ako športový jazdný zážitok.

Pri pokojnejšej jazde využijete jeden z dvoch benefitov – buď tichú jazdu, alebo audiosústavu vyššej kvality Mark &Levinson s 8 reproduktormi, ktoré hrajú výborne. Namiesto navigačného systému za príplatok 1100 eur si môžete vybrať aj trojnásobne drahší, kde však už máte naporúdzi aj online služby, ovládanie pomocou touchpadu, DVD prehrávač a audiosystém s 10 reproduktormi. A keď máte novší smartfón, nevynechajte bezdrôtové nabíjanie mobilov na palube za príplatok 250 eur.

Technické údaje

Model: Lexus NX 200t AWD F Sport
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 175/4 800– 5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1 650 – 4 000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,4/6,5/7,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4630/1845/1645
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem batožinového priestoru (l): 500/1545
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1750
Užitočná hmotnosť (kg): 600
Rozmer pneumatík: 235/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 39 300 €
   
Základná cena verzie: 51 000 €
Cena testovaného vozidla: 53 200 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku