2015-04-29 11:30:00
BMW 330d xDrive Gran
BMW 330d xDrive Gran Turismo
Zdroj: Ján Hargaš

BMW 330d xDrive GT – prekvapivo dobrý Bavor a nielen pre rodinu

Nikdy by som neveril, že to napíšem, ale tento netradičný Bavorák je to pravé pre snívajúcich chlapov s rodinkou.

Snom nejedného mladého muža je kúpiť si raz svoj nový nablýskaný športový "päťkový" Bavorák s radovým šesťvalcom, zadným náhonom, legendárnymi jazdnými vlastnosťami a štýlom aký poskytujú tri písmenká BMW. Ak sa mu nepodarí naraziť na pozemku na ropu, prípade v práci (na nejakom ministerstve) nezíska kšeft storočia, nepôjde to hneď.

Ako mladý muž dospieva/starne zo svojich požiadaviek tak uberá. Najprv valce, potom výkon, športovosť a väčšmi si začína uvedomovať koľko človekohodín by stálo kúpiť si toho vysnívaného nového päťkového Bavora. Buď sa teda nakoniec rozhodne šetriť a najlepšie roky si užiť v nejakej tej „embéčke“ a až na staršie kolená kúpiť Bavora, alebo podmienku novoty vyškrtne a uspokojí sa s jazdenkou, prípadne sa označenia 530 posunie na 330. Lenže v tom mu plány skríži malé vreštiace čudo, prípadne dve a trojkový Bavor sa stane príliš malý. Žeby kúpil kombi, ale to už nie je ono...

No a v tom s hrdinským plášťom vejúcim za chrbtom priletí spoločnosť BMW a ponúkne mu dve očarujúce písmenká GT, menovite Gran Turismo. Človeka to najprv zmätie, povie si, že BMW a liftback veru nejdú do kopy, no následne sa nechá zviesť (doslova) a zistí zač je toho lakeť. Uvedomí si, že s cenou niekde medzi  pre rodinu malou trojkou a pre rodinu drahou päťkou, spolu s priestorom väčším než má päťka sedan (nežartujem) je GT náhle ideálnym kompromisom medzi BMW logom a rodinou. 

Toľko kvetnatá predstava o uplatnení tretej karosárskej verzii radu 3. Ale teraz vážne: je BMW 330d GT xDrive to pravé orechové?

Dizajn

Rozdiel medzi trojkovým sedanom a GT liftbackom je výrazný. Gran Turismo liftback je podstatne dlhší (+ 20 cm) a vyšší (+ 8,1 cm). Dôležitým rozmerom je tiež väčší rázvor ( + 11 cm), ten je však dôležitý najmä z hľadiska vnútorného priestoru, i keď ho pri pohľade z boku nemožno poprieť.

Dizajnérom BMW sa pri trojkovom GT podarilo celkom úspešne vyvážiť dlhšie línie so zvýšeným kufrom. Auto tak pôsobí elegantne a dynamicky. Síce nemá typickú svalnatosť svojho príbuzného typu sedan, menšie kolesá pri ňom nevyzerajú tak utopene. Dôležité je tiež spomenúť, že 3 GT je štíhlejšie než väčší a starší súrodenec 5 GT, zároveň má menšiu zadnicu a vyzerá vyváženejšie. Pritom si k lepšiemu prítlaku nad menším zadkom pomáha krídlom, ktoré sa vysunie v prípade ostrejšej jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš

Vozidlo svojim zjavom a koncepciou nemusí vyhovieť každému, no hanbiť sa zaň netreba. Dôležité tiež je, že z diaľky je ťažšie ho odlíšiť od väčšieho 5 Gran Turismo a v prípade miernej BMW slepoty aj od štandardného sedanu radu 3, či nebodaj sedanu radu 5. To je opäť dobrá správa, keď cenníkový rozdiel medzi 5 GT a 3 GT hravo prekročí 20 000 eur.

Priestor, priestor a pritom pohodlie a luxus

Rozdiel medzi sedanom radu 3 a GT dokazujú vonkajšie rozmery, no i vnútorné čísla môžu ohromiť. Pútavým údajom je nepochybne nárast priestoru pre nohy vzadu o 7 centimetrov v porovnaní so sedanom i modelom Touring. K tomu treba prirátať o 5,9 centimetra vyšší posed vpredu i vzadu a zopakovať si údaj väčšej výšky o 8,1 cm (celkovo 150,8 cm). V praxi to znamená, že nasadanie do auta je ľahšie, posed je vyšší, čím sa zlepšuje rozhľad, bezpečnosť i sebavedomie vodiča pri všetkých tých obrovských SUV naokolo.

Zároveň má vodič a všetci spolujazdci viac miesta nad hlavou. Vzadu si teda nielenže pohodlne uložíte nohy aj keď si sadnete „sami za seba“ a meriate viac než 190 cm. Aj nad hlavou vám ešte zostane miesto a neobtierate sa o strop. Vďaka väčšiemu priestoru na nohy je predstava piatich pasažierov vzadu omnoho prijateľnejšia, i keď sa šírka vozidla v porovnaní so sedanom a Touringom nezväčšila, tá trojková stačí. Pre komfortnú jazdu je samozrejme lepšie ísť vo štvorici, ale menších ľudí sa vzadu vmestí aj päť. Kabína nie je jediným priestorom, kde prišlo k zmene.

Zdroj: Ján Hargaš

Kufor v GT je väčší než v sedane i v touringu. Má pekných 520 litrov. Výhoda využitia koncepcie liftback (veko kufra sa zdvíha zároveň so zadným oknom) je, že sa k tým litrom dostanete ľahšie, priestor je vyšší a v prípade potreby je veľmi ľahké sklopiť sedadlá a vzadu vytvoriť takmer rovinu. Nehovoriac o tom, že v kufri teraz môžete prevážať aj psa (v sedane by to väčšine z nás prišlo trošku nehumánne). Je to maličkosť, ale dokresľuje výhody. Pritom sa BMW podarilo potlačiť nevýhody – menej tuhá konštrukcia v porovnaní so sedanom. Dokázali to najmä robustnosťou piatych dverí a tiež C stĺpikov. Auto sa teda ani pri ostrej jazde cez nerovný terén nekrúti a nič v ňom nevŕzga. Niečo také by pre prémiovú značku bolo neodpustiteľné.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako pri štandardných modeloch, je aj pri verziách Gran Turismo intenzívne cítiť rozdiel medzi radmi 3 a 5. Ak si teda omyslíme priestorové a dizajnové odlišnosti, o ktorých som písal vyššie, zostávajú ešte robustnosť a kvalita použitých materiálov. 330d GT je v porovnaní s 530d GT o poznanie ľahšia. To je pochopiteľne vidieť aj zvonka, keďže 530 GT pôsobí robustnejšie a masívnejšie. Cítiť to však aj na jazdnom prejave. Najvýraznejší rozdiel je však pri použitých materiáloch a pedantnosti pri skladaní interiéru. Nech robíte čokoľvek a prihodíte si akúkoľvek luxusnú výbavu, vždy budú v autách radu 5 lepšie kože, krajšie navrhnuté doplnky, lišty, krajšie plasty, budú mať lepšiu výplň, lepšie šitie, budú tiež lepšie rozvrhnuté, navrhnuté a budú teda lepšie pôsobiť. A to ako na pohľad, tak i na dotyk. To však neznamená, že by 330 GT bola lacnou verziou 530 GT. Stále sa v nej budete cítiť ako v prémiovom aute, posádka bude cítiť pohodlie a luxus. Keď však odjazdíte toľko kilometrov ako my (a aj viac), ten rozdiel nájdete. Otázka tak znie, či musíte mať iba to najlepšie, prípadne, či si to môžete dovoliť.

Motor a motory

Výber motorizácii je široký a do značnej miery súvisí s tým, ako veľmi sa budúci majiteľ vzdialil od svojich mladíckych snov a ako veľmi sa priblížil k veľmi dobre platenej práci, či dedičstvu, výhre v lotérii... GT radu 3 si môžete začať stavať na úrovni cenníkových 37 300,- pri výbere najslabšej naftovej verzie 318d, prípadne na úrovni 37 400,- pri najslabšej benzínovej verzii 320i. Ani jedna zo základných verzií pritom nemôže byť označená ako poddimenzovaná. V oboch prípadoch ide o radové štvorvalce. Benzínový má 135 kW (180 k) a 270 Nm, naftový má 105 kW (143 k) a 320 Nm. Pri aute s hmotnosťou 1,2 tony by to mohlo byť viac ako dosť, no GT má pohotovostnú hmotnosť vyššiu než 1,6 tony, a tak je jasné, že ide o skutočný základ, i keď naftová verzia môže mať vďaka vyššiemu krútiacemu momentu užívateľsky navrch. Lepšou voľbou bude dvojlitrový benzínový štvorvalec skrývajúci sa pod populárnym označením 328i (už to veru nie je šesťvalec) s maximálnym výkonom 180 kW (245 k) a 350 Nm, alebo radový naftový štvorvalec 320d s maximálnym výkonom 135 kW (184 k) a maximálnym krútiacim momentom 380 Nm. Z naftového štvorvalca vie BMW vyťažiť ešte viac a ponúka to pod označením 325d. Je to rovných 160 kW (218 k) a 450 Nm v hodnote od 43 700,-

Zdroj: Ján Hargaš

Zatiaľ čo pre väčšinu budú tieto dve silnejšie motorizácie znamenať ozaj výborný pomer medzi výkonom a cenou – benzín 42 tisíc – nafta 40 100,- - pre tých, ktorý menej ako 6 neberú to bude stále málo. Lenže za benzínový šesťvalec si musíte priplatiť 6500 eur a za naftový šesťvalec dokonca 6000 eur.

Navyše sa za xDrive dopláca pri každej verzii minimálne 2000 eur (pri benzínovom štvorvalci 328i a šesťvalci 335i dokonca takmer 5000 eur), a to ešte nerátame doplnkovú výbavu, línie, pakety, disky a ani farby... Šmahom ruky a konfigurátora sa dostanete na závratných 71 880,- teda na cenu za testované vozidlo. Faktom je, že pri troche skromnosti to dokážete vtlačiť pod 45 000 v prípade štvorvalcov a 55 000 v prípade šesťvalcov. Silnejšie motory majú totiž zároveň lepšiu výbavu a tak netreba dokupovať prvky v cene ďalšieho auta...

Testovaná verzia mala Podkapotou podľa mňa najlepší naftový šesťvalec pod slnkom. Tu používaná verzia má štandardný maximálny výkon 190 kW (258 k) pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 560 Nm pri 2000 až 2750 ot/min. Top verzia a najsilnejšie GT 335d má až 230 kW a neskutočných 600 Nm pri 1300 až 3000 ot/min. Aj slabšia verzia však stačí, teda stačí... Je viac ako uspokojujúca.

Dokonca si dovolím tvrdiť, že je motor na auto prisilný, a to len preto, že s ním nemá skoro žiadnu prácu a v zime sa zohrieva dosť dlho... Vo svojej podstate zbytočná informácia, no iba reflektuje akú silu máte v prípade verzie 330d Podkapotou.

Jazda, spotreba, dynamika, pocit

Začnem spotrebou. Šesťvalec s autom pri bežnom jazdení ozaj nemá veľa práce, a tak si drží štandardné údaje o spotrebe, ktoré sú porovnateľné so sedanom, či Touringom s tým istým motorom. Nezabúdajme pritom, že auto je vyššie a ťažšie. Môj priemer za celý takmer 600 kilometrový test bol na úrovni 7,6 litra nafty na 100 km. Priemer zahŕňa aj takmer 350 km na diaľnici rýchlosťou 140 km (tachometrových), približne 100 kilometrov dynamickejšej jazdy po okresných cestách a zvyšných 150 kilometrov som s autom strávil v meste a jeho najbližšom okolí. Nebudem uvádzať údaje pri snahe o ekonomickú jazdu. Áno aj tak sa dá trápiť a cca 1,5 litra viete z môjho priemeru dať dolu, ale načo. Ak si kupujete šesťvalec ide vám o radosť z jazdy a suverénnosť na diaľnici, nie o decilitre. Každopádne motor ani pri 150 km/h na diaľnici nepotreboval prekročiť spotrebu 10 litrov na 100 km v priemere. Pri 135 až 140 km/h je to 7 až 7,5 litra. Najväčším problémom je pre auto mesto. I keď som motor nevystavoval krátkym trasám bez zahriatia, priemer len ťažko klesol pod 8 litrov, obvykle sa hrabal vyššie.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda s týmto autom je tak trošku rozporuplná. Na jednu stranu sa verziou GT ukrátite o typickú ostrosť sedanu, na druhú stranu dostanete suverénnejšie, stabilné vozidlo s dostatočne ostrými schopnosťami. Dlhší rázvor auto stabilizuje, a tak sa nenechá len tak utrhnúť ako trojkový Bavor sedan, no je citeľne zábavnejšie ako päťkové GT. Najväčší rozdiel medzi 3 GT a radom 5 je pochopiteľne v hmotnosti. xDrive k suverenite Gran Turismo prispieva nemalou mierou, pochopiteľne zabíja pretáčavosť, no to je daň za istotu v zime. Na mokrej ceste sa mi auto po vypnutí kontroly trakcie aj tak podarilo utrhnúť a užiť si zábavné okamihy. .

3 GT má výborne utlmené zvuky zvonka. Iba pri ostrej jazde po nerovnostiach počuť buchnutie niekde vzadu (pri väčších kolesách). Na diaľnici však do rýchlosti 150 km/h vôbec neviete, že porušujete predpisy, a to ako z hľadiska motora, aerodynamického hluku, tak i zvukov od kolies. Suverénny prejav a komfortná jazda s minimom vonkajšieho hluku vám môže ľahko zabezpečiť pozornosť polície.

Záver

330d GT prekvapila. Nie ani tak motorom, ktorý je ozaj výborný, ani nie xDriveom, ktorý už dobre poznáme, ani usporiadaním prvkov v interiéri, či infotainmentom, o tom všetkom sme už písali tu. Skôr svojim zjavom, eleganciou a subjektívne vyváženejšou siluetou než 5 GT. Najmä však priestorom a pomerom medzi zábavnosťou, cenou a „rodinnosťou“ auta. Zaujímavým prvkom sú tiež bezrámové okná.

Zdroj: Ján Hargaš

Kompromis je slovo, ktoré je v dnešnej dobe značne sprofanované, ale tu ozaj nejde o jeho negatívny význam. Ak si vybrať medzi päťkovým sedanom, alebo trojkovým sedanom, či touringom, jednoznačne si vyberiem GT. Zamiešať karty dokáže snáď len 5 Touring, no aj ten by mal čo robiť. Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, BMW GT-čkom ozaj trafilo do čierneho a tých, ktorí okrem seba musia myslieť aj na rozrastajúcu sa rodinku môže Gran Turismo skutočne presvedčiť. Pravda, nebude to za päť korún...

Model: BMW 330d x-Drive Gran Turismo
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2 993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 190/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/2000-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/4,8/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4824/1828/1508
Rázvor náprav (mm): 2920
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1805
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R18
Základná cenníková cena modelu: od 37 310 €
   
Základná cena verzie: 52 250 €
Cena testovaného vozidla: 71 880 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku