2015-03-12 05:35:00
Škoda Fabia Combi 1,2
Škoda Fabia Combi 1,2 TSI s automatickou prevodovkou je dobrá kombinácia
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Fabia Combi 1,2 TSI - spolužitie automatu s batohom

Ako ide dohromady rodinné auto s väčším batožinovým priestorom a automatická prevodovka?

Nuž, neveril som spočiatku tomuto „účelovému združeniu“ ani ja, Musím však priznať že „ladia spolu“ na prekvapenie dobre. Vždy som si myslel, že automatická prevodovka sa hodí buď pre veľké limuzíny, alebo menšie mestské autá. Posledné skúsenosti ma presviedčajú, že moderná prevodovka dobre „padne“ aj do kategórie subkompaktných áut, ktorá sa u nás označuje ako B kategória. Zastávajú v našich rodinách a končinách neraz funkciu (jediného) rodinného auta. To býva častý „osud“ aj krátkej Škody Fabia, ktorú sme vám predstavili nielen staticky, ale neskôr aj z dynamického vyskúšania a potom tiež v prvom redakčnom teste. Jej predaj sa od začiatku rozbehol, akoby to boli teplé rožky...

Stačilo počkať pár mesiacov a po autosalónovej prezentácii a prvých jazdách na juhu Francúzska sa o slovo prihlásil aj praktickejší variant kombi. Možno to nebude pre všetkých dostatočný dôvod na kúpu, ale auto ponúka taký obrovský batožinový priestor, že by sa s ním hrdo chválilo aj auto pomaly o dve triedy väčšie. Ak k tomu prirátame pre väčšinu záujemcov páčivý dizajn a veľmi solídne jazdné vlastnosti, môžeme Fabiu Combi bez začervenania zaradiť medzi jeden z najlepších modelov v kategórii. Dizajn sa podaril a platí to aj pre verziu kombi, ktorej „batôžtek“ neuškodil. Naopak, upravená svetlá a piate dvere dobre dokresľujú celkový charakter auta.

Podľa mnohých kolegov novinárov sa kombík podaril ešte viac ako hatchback. Tvrdil som to vždy, budem aj teraz – je to záležitosť vkusu. Nová karosárska verzia je však proporčne dobre vyvážená a nebude podľa doterajších skúseností prekážať oku ani o desať, či pätnásť rokov. Jeden „problém“ však predsa len má. Ak totiž nepatríte k znalcom a fanúšikom áut, možno si budete pri letmom pohľade mýliť Fabiu Combi s Rapidom Spaceback. Asi sa tie spoločné prvky DNA značky nedajú zaprieť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toto sme už videli

Napadne to každému, kto otvorí dvere. Preto sa kabíne auta venujme štýlom preletu formou blesku. V prednej časti je ergonomicky vydarená palubná doska, napriek prítomnosti tvrdých plastov ale nikde netlačí  a neobmedzuje posádku auta. Tvrdé materiály neznižujú kvalitné spracovanie, zaujímavý bol dizajn veľkej plochy pred spolujazdcom s netradičnou štruktúrou. Dverové výplne s jednoduchými tmavými plochami ale pôsobia dosť stroho.

Audiosystém, klimatizácia aj ostatné ovládače sú rozmiestnené úplne prehľadne a logicky. K ovládaniu osvetlenia prístrojov však mám výčitku – namiesto otočného ovládača kdesi na prístrojovej doske treba reguláciu prácne hľadať v menu dotykovej obrazovky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tá bola predmetom kritiky v mojom predchádzajúcom teste. Presnejšie koncentrácia ovládania cez dotyky a hlavne absencia „normálnej“ zabudovanej navigácie a jej nahradenie zdieľanou zo smarfónov prostredníctvom funkcie MirrorLink. Ako sa neskôr ukázalo, Fabia sa do paľby kritiky dostala tak trocha nevinne. Že je to trend vystihla, no aplikácie a hlavne výrobcovia smartfónov zaostali za sľubmi. Je málo  tých, čo dokážu využívať možnosti nového modelu. Napriek tomu sa Škoda rozhodla reagovať na kritiku zákazníkov a médií veľmi pružne a od mája tohto roku začne pre Fabiu ponúkať aj vstavanú navigáciu Amundsen. Síce drahšie, ale osvedčené riešenie, ktoré pre niekoho má cenu zlata.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestor, pohodlie rozmery

Fabia Combi má rovnaký rázvor 2470 mm ako základný hatchback a o 265 mm predĺžená karoséria je úplne v rámci zadného previsu a objemnejšieho kufra. Zhrňme si teda pár poznatkov. Rozsah nastavenia volantu a sedadla uspokojí široké spektrum vodičov. Viac zvyku si vyžaduje nízko a pomerne vzadu umiestnené krátka radiaca páka, čo bolo typické aj pre minulú generáciu a odvodený roomster. Len vodiči s dlhšími rukami sa musia posunúť viac dozadu. Oberajú tak o cenné miesto cestujúceho, ktorý sedí za nimi. Ak je to približne 2 krát 180 centimetrov do výšky, ostáva rezerva. Horšie to je, ak si má za seba posadiť rovnako vyrasteného šuhaja vodič so 190 cm svojej výšky. Ale miesta nad hlavou na zadnom rade sedadiel pribudlo – o pár milimetrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľkoryso dimenzované predné miesta ponúknu dosť miesta pre dvoch dospelých. Sedadlá majú príjemný tvar, no názory na ne sa delia. Jedným (príliš) mäkké čalúnenie neprekáža a kvitujú ho aj po stovkách najazdených kilometrov, druhí by prijali trocha tvrdšie výplne, aspoň v sedacej časti. Ja tiež. Štíhlejšie postavy sa ešte boria so spodnou časťou predných operadiel, ktoré tlačia do chrbta. Ja som tento problém nespozoroval. Takže už mám asi nadváhu!

Na zadných sedadlách sa v rámci dnešných trendov sedí viac pri zemi a nohy sú tak viac ohnuté, nie cestovateľsky uvoľnené. No aby som nebol veľmi prísny – aj v podstatne väčších autách sedíte neraz podstatne s viac skrčenými hnátmi. Plus je však za zadnými sedadlami v podobe obrovského batožinového priestoru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrou správou je, že sa piate dvere otvárajú vysoko a ani so 190 cm som si o ne netrieskal hlavu. Pozor však v nízkych parkovacích miestach a garážach. Druhá dobrá správa je, že sa nakladacia hrana voči krátkej Fabii dostala nižšie asi o 5 centimetrov, čo uľahčuje nakladanie. Otvor kufra je pritom dostatočne vysoký, poteší aj jeho šírka. Škoda len, že po sklopení zadného operadla zostáva schodík. Dá sa odstrániť, no iba za príplatok. Aj v najvyššej výbave Style musíte za dvojité dno vysádzať na drevo rovných 135 eur. Viac mínusov sme ale nenašli. Kufor je nielen veľký, ale aj s dobre využiteľným priestorom vďaka pravidelnému tvaru. Páčila sa mi aj šikovná roletka s poloautomatickým pružinovým zrolovaním a to, že hoci vás to bude stáť zasa nejaké tie šestáky navyše (presnejšie 78 eur), pod dnom ostáva stále miesto aj pre plnohodnotnú rezervu. Ešte niečo vás to bude stáť – mínus 25 litrov priestoru. To sa pri 505 litroch ale dá „odpustiť.“

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí kombi

K jazdným vlastnostiam krátkej Fabie sme nemali nejaké výhrady. Skôr nás naopak nadchla istotou. No predsa pri porovnaní s kombiverziou má krátka Fabia naozaj iné naladenie podvozka. V jednej chvíli vás totiž nadchne mäkkým hojdaním na tiahlych terénnych vlnách, ale nakopne vás na krátkom, ostrom zlome cesty. V prudkých zákrutách hlboko zakľakne a pri naozaj ostrej jazde sa zadná časť správa trocha nervózne. Naopak pri bežnom cestovnom tempe je jazda sympaticky uvoľnená. Toto som si uvedomil už pri prvom zoznámení sa s verziou kombi za volantom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lebo kombi je naladené inak. Podľa očakávania tuhšie, pretože výrobca musel predpokladať, že ak vodič naloží veľký kufor naplno, musí auto fungovať aj tak. Už sa tak nekolíše, skôr sa drží veľmi dobre a celkovou  vyrovnanosťou sa mi viac pozdáva. Karoséria je tuhá, nekrúti sa a pritvrdený podvozok autu vôbec neuškodil. V rýchlych zákrutách a oblúkoch pôsobí naopak stabilnejšie, cítite sa za volantom istejšie a máte k autu väčšiu dôveru. Mierne ťažšia zadná časť dodáva autu trocha viac stability aj v zákrutách s nerovným povrchom. Fabia Combi sa podobne ako krátka verzia správa neutrálne a až keď to „prepísknete“ má dobre odhadnuteľný postupný nástup miernej nedotáčavosti. Je však obdivuhodné, aký pokoj a istotu vyžaruje pri zdolávaní diaľničných roviniek a rýchlych tiahlych zákrut. Máte pocit, že sa veziete po koľajniciach a nič vás nerozhádže, takmer netreba volantom korigovať smer jazdy. Podvozok je naozaj vyspelý a nemáte pocit, že by ste šoférovali auto z malého segmentu a s rázvorom kratším ako dva a pol metra.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou známy motor

V prvom redakčnom teste Fabie v krátkej verzii karosérie sme mali taký istý. Ale s manuálnou prevodovkou, Ako sa prejaví zmena? Sám som bol zvedavý. Automatizovaná, či ak chcete robotizovaná prevodovka s dvoma spojkami známa pod skratkou DSG autu neuškodila. Najviac som sa obával „plazenia“ sa prískokmi v hustej premávke zápchami sužovaného hlavného mesta a pri parkovaní, kde predchádzajúce verzie „déésgéčka“ nevynikali. Nebolo treba, lebo zmeny v naladení odstupňovania „dualšaltgetríbe“ ma príjemne prekvapili.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A na opačnom konci spektra, pri zaradenom najvyššom stupni a diaľničnom (dovolenom) maxime sa motor len tak „prevaľoval“ s hodnotou zhruba 2750 otáčok za minútu. A to medzi tým? Benzínový turbom preplňovaný štvorvalec pekne zaberá už od (takmer naftovo nízkych) otáčok, no neduní, ak by sa vám podarilo „podtočiť“ ho. DSG však má svoj vlastný rozum (skôr inteligenciu) a radí viac než dobre, hladko a rýchlo. Pritom je odhlučnenie motora veľmi dobré a špičková je aj kultúra chodu. Auto stíha aj pri plnom naložení, kde síce jemne stráca dych, ale nemusíte sa báť ho naložiť po dovolené maximum.

V polozaťažení je silnejšia jednadvojka príjemne dynamická. Využívať len v rozumnej miere, lebo ak budete niekoľkokrát po sebe skúšať, či naozaj „dá“ tú stovku pod desať sekúnd, nebudete sa stačiť čudovať, čo za žravú potvoru máte pod kapotou. Ak sa budete krotiť, stačí iba mierne, spotreba bude v rozumných medziach.  Napríklad po meste sme dosiahli priemer 6,4 litra na 100 km, čím sme „prešvihli! papierový údaj výrobcu o čosi vyše pol litra. Po diaľnici to bolo na 110-ke okolo 6,6, pri 130-kovom maxime okolo 7 litrov. No a jazda v medzimestskom prostredí zrazila spotrebu k piatim litrom. Podľa miery snahy buď hora, pri väčšom šetrení aj zdola, ale to už musíte mať jemnú a ľahkú pravú nohu...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mierne dunenie  je daň za priestor

Výkonnejší motor 1.2 TSI vám dokáže splniť aspoň časť zo športových ambícií, ale prečo by ste to skúšali práve s kombíkom? Ak by ste už naozaj chceli, prospelo by (aj krátkej verzii) mierne tuhšie riadenie s menej výrazným účinkom posilňovača.

Na rozdiel od krátkej verzie sa však prejavila vlastnosť, ktorú majú aj iné modely značky Škoda. Ide o odhlučnenie podvozka. Kombi verzia má väčšiu „ozvučnicu“ vďaka väčšiemu objemu kufra a keď nie je zaplnený, viac počuť nárazy od kolies. Ale nie je to nič, čo by pripísalo negatívne body k celkovému hodnoteniu. Odporúčam radšej pneumatiky s vyšším profilovým číslom a problém akoby nebol.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečný verdikt

Nebude stručný, ako nebol ani celý test – a to sme ešte nespomenuli všetko. Viaceré prvky výbavy dostanete síce len za príplatok, no veľa z nich je doslova za pár eur. Alebo za výhodné ceny v rámci balíkov, kde zatiaľ stále platí zľava na bohaté pakety Plus. Namiesto 943 až 1606 eur ich máte za dve stovky. No nekúpte to!

Hoci ma mnohí budú kameňovať a tvrdiť, že som plateným agentom značky s okrídleným šípom v znaku, nemali by. Za roky praxe mi cez ruky (a pod sedacou časťou môjho ja) prešli stovky áut. Ak teda tvrdím, že sme asi našli „kompromisný ideál“ malého rodinného auta, verte mi. Hoci spojenie kompromisný ideál znie čudne, Fabia Combi je naozaj dobrá Kombi(nácia). Má motor s dobrým výkonom, automatickú prevodovku, na chrbte „veľký batoh“ s množstvom dobre a prakticky využiteľného objemu. Pritom dobre vyzerá (niekomu sa páči, niekto si „kopne“ – no to je údel väčšiny áut), dokonca lepšie ako krátky hatchback,  a veľmi dobre jazdí. Nebyť mierne tvrdšieho pruženia by som dokonca neváhal použiť prívlastok výborne. 

V našich končinách to všetko dohromady je dôvod na úspech, hoci konkurencia je blízko a v niektorých bodoch možno aj mierne pred. No celok je vyvážený natoľko, že sa mi na konto konštruktérov z Mladej Boleslavi žiada povedať iba: dobrá práca, páni!

Technické údaje

Model: Škoda Fabia Combi 1,2 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 197
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81/4600-5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 199
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,1/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4252/1732/1488
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 505/1370
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1103
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík vpredu: 215/45 R16
Rozmer pneumatík vzadu: 215/45 R16
Základná cenníková cena modelu: od 10 090 €
   
Základná cena verzie: 11 490 €
Cena testovaného vozidla: 17 486 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku