2015-02-12 04:30:00
Toyota Yaris Dual VVTi
Toyota Yaris Dual VVTi Style
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Yaris 1,33 Dual VVTi Style – malé auto, ktoré neradno obchádzať

Popri všetkých tých nových modeloch ako Hyundai i20 a Škoda Fabia sa akosi zabúda na japonského konkurenta, ktorý s nimi nielenže drží krok.

Toyota Yaris tretej generácie je tu s nami už pomaly 4 roky. Po odkrútení troch rokov však prišiel čas na facelift a ten sme mohli zbadať v lete minulého roka. Facelift sa netýkal len tváre, ako to názov zmien naznačuje. Dotkol sa celého auta a treba povedať, že Yaris posunul významne vpred.

Yaris je typickým zástupcom segmentu B – malých áut, do ktorého patria napríklad Kia Rio, Hyundai i20, Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza a samozrejme Škoda Fabia. Konkurencia v segmente je veľká a nemožno sa tomu čudovať. Segment je v Európe stále veľmi populárny a každá úspešná značka tam chce mať svojho zástupcu.

Minulý rok uzreli svetlo sveta nové generácie spomínaných modelov Hyundai i20, Škoda Fabia i Opel Corsa. Autá zaujímavé a veľmi dobre predávané, o tom netreba pochybovať. Popri týchto troch nových bojovníkoch sa akosi pozabudlo na významne vynovený Yaris. A to je škoda, lebo s nimi nielenže drží krok, v niektorých ohľadoch ich aj predbieha.

Kontrast medzi európskym pohľadom na segment B a tým ázijským je cítiť najmä pri motorizáciách. Zatiaľ čo Európske značky holdujú malým prepĺňaným agregátom, v Ázii sa turbám vyhýbajú ako sa len dá. I keď treba pripomenúť, že Hyundai sa prikláňa na Európsky spôsob riešenia znižovania emisií, Japonci sa stále vytrvalo držia svojho. Hlavne Toyota. Nečudo, veď technológia ako Dual VVTi zabezpečuje automobilu nielenže nízku spotrebu a emisie, ale tiež slušný výkon s nižšími nákladmi na údržbu.

Vďaka motoru a prevodovke je jazda po meste radosť

 „Dvojité“ VVTi pomáha Toyote zlepšovať výkon i emisie pri zachovaní malého objemu a menšieho množstva problematických súčiastok. Vďaka tejto technológii bolo možné zvýšiť výkon a znížiť emisie, a to pri zachovaní širokého spektra využiteľných otáčok.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor 1,33 Dual VVTi má maximálny výkon 73 kW (99 k) a maximálny krútiaci moment 125 Nm. Najvyšší výkon je k dispozícii pri 6000 ot/min a najvyšší krútiaci moment sa dostaví pri 4000 ot/min. Z toho je už na prvý pohľad jasné, že motor má chuť do otáčok. K tomu pridáva mimoriadne lineárny nárast výkonu vrcholiaci tesne pred červeným poľom.

Vytáčanie motora obvykle znamená, že tak prudko ako rastie výkon, rastie i spotreba, pri malých turbomotoroch rastie spotreba ešte rýchlejšie. Vďaka použitým technológiám, motor Toyoty nie je žravý a aj pri svižnejšom jazdení dokáže vodič udržať spotrebu v prijateľných medziach.

Yaris s takmer stokoňovým štvorvalcom je akoby malý japonský samuraj s poriadnou dávkou energie. K živelnému prejavu automobilu pomáha okrem nízkej hmotnosti predovšetkým krátke sprevodovanie. Základná šesťstupňová prevodovka má ozaj krátke prvé štyri stupne, vďaka čomu sa ani nemusíte snažiť a jazdíte podstatne dynamickejšie než by ste pri takom malom motore čakali.

Zdroj: Ján Hargaš

Uvedomil som si to sám na sebe. Reakcie na stlačenie akcelerátora sú rýchle, motor navyše nevydáva nepríjemné zvuky a počuť ho najmä vo vyšší otáčkach, takže bez pohľadu na rýchlomer poľahky prekročíte maximálnu povolenú rýchlosť. Nepomôže ani orientácia podľa prevodových stupňov. Kým totiž preradíte na päťku, čo je dnes stupeň bežný na mestské vozenie, idete cca 70 km/h a to je na 50-tke dosť problém. Nestalo sa mi raz, že som krátke prevody preskočil a z dvojky preradil rovno na diaľničnú šestku. A aj to len preto, aby som sám seba udržal v prijateľných medziach. Omnoho radšej by som pokračoval trojkou...

Takú radosť z jazdy som už naozaj dávno nezažil v aute tejto triedy a zákazníckeho zamerania. Výnimku určite tvorí Suzuki Swift, najmä vo verzii Sport, no Európania sa chytajú ťažko. Je to akoby sa auto úprimne tešilo z narastajúcej rýchlosti a milým úsmevom vás povzbudzovalo, aby ste s akceleráciou neprestávali. Tým milým úsmevom myslím okrem pocitovej ľahkosti auta a jeho ovládania i príjemný zvuk motora. Nie je to síce americký brbotavý osemvalec ale ani mnohé väčšie motory neznejú tak dobre ako tento maličký (aj rozmerovo) strojček.

Samozrejme, sto koní nie je veľa a hodnote krútiaceho momentu sa každý správny „ropák“ už dobrú chvíľu smeje, ale všetci, ktorí mali tú česť odviezť sa v automobiloch rôznych velkostí mi dajú za pravdu, ak poviem, že pocit z jazdy je iný v malom aute ako vo veľkom. V takom modeli Land Cruiser by mi nestačil ani trojnásobok výkonu na to, aby som si jazdu užil rovnako ako v červenom diablikovi menom Yaris.

Ale späť k prevodovke. Po štyroch rýchlych prevodoch nasledujú dva o trošku dlhšie. Päťka je vhodná pri pomalšom medzimestskom premiestňovaní. Zaradiť ju možno už od cca 70 km/h (tachometrovo) a na šestku sa dá prejsť už vlastne pri 85 km/h. Medzi prevodmi tak nie je veľký rozdiel, no majú svoje opodstatnenie.

Šestka je vhodná pri rýchlostiach od 90 km/h vyššie. Pri zaradenej šestke točí motor Yarisa pri rýchlosti 140 km/h 3400 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spotreba vozidla má rovnaké tendencie ako pri nedávno testovanom Aygu. Stále klesá a klesá. Ak by ste auto využívali mimo mesta a jazdili plynulo, mohli by ste trhať rekordy. U mňa to bolo s prevažnými jazdami v meste a niekoľkými kilometrami po diaľnici 5,7 litra na 100 km. Iba mestské presuny zvládal Yaris (predvianočný zhon a zápchy) za 6,4. Na diaľnici pri vyššie uvedenej rýchlosti si pýtal 7,5 až 8 litrov. Pri spomalení na 120 km/h to bolo tesne pod 7 litrov na 100 km, čo možno hodnotiť ako dobré.

Auto nemalo štart-stop systém, čo považujem za výhodu. Radenie rýchlostí je presné a pritom športovo tuhé.

Interiér

Aj keď som v predchádzajúcich riadkoch do nemoty omieľal slovné spojenie malé auto, Yaris nie je až tak malý ako sa môže zdať z jeho mena. Od Yarisa prvej generácie je doslova na míle vzdialený, veď jeho úlohu prebralo mikro auto Aygo. Yaris síce v priestore neprekonáva známu preborníčku v tomto smere – Fabiu, ale drží sa jej za pätami. Na chrbát dýcha hlavne druhej generácii Fabie, ktorá má len o niečo väčší kufor (na litre) a viac miesta na hlavu na zadných sedadlách.

V tomto smere by sa Yaris mohol naozaj zlepšiť. Síce si sám za seba sadnem a kolená sa ako tak vmestia, hlavu si vzadu opieram o strechu auta. Dozadu by si tak nemali na  dlhšie trasy sadať ľudia s výškou nad 185 cm a pre pohodlie na ceste na dovolenku radšej ani tí s výškou nad 180 cm. Takto zmenšených osôb sa potom dozadu zmestí aj trojica.

Na predných sedadlách je to iné a práve tu Yaris nakladá aj spomínanej Fabii. Nová Fabia má totiž tak ako predchádzajúce generácie nepochopiteľný problém so šírkou a vyčnievaním stredového panela. Obmedzuje tak pravé koleno vyššieho vodiča. Týmto neduhom Yaris netrpí a pozícia za volantom sa na B-čkový segment hľadá skutočne nadpriemerne ľahko. Volant je nastaviteľný v štyroch smeroch, dokonca aj lakťová opierka naľavo vo dverách je dosť dlhá, aby sa o ňu mohol opierať aj lakeť dlhšieho človeka.

Troška smiešne potom vyznieva lakťová opierka na pravej strane, ktorá nie je súčasťou stredového tunela, ale má takpovediac „autobusový“ štýl – je zabudovaná v sedadle vodiče a je sklápateľná. Jediná možná poloha opierky je však približne o päť centimetrov vyššie ako opierka vo dverách, a to pri najnižšej polohe sedadla. Zvyšovaním polohy rozdiel pochopiteľne ešte narastá. Zdá sa akoby si konštruktéri ani raz nesadli za volant a nevyskúšali ju. Nič to, dá sa aj bez nej. Sedadlá sú mäkké a pohodlné a do značnej miery zlepšujú tvrdosť podvozku. Auto je ozaj ľahké, takže by si na dierach rado poskočilo, no nastavenie tlmenia takéto chúťky do značnej miery eliminuje. Záujemcom by som odporúčal zostať pri pätnásťpalcových pneumatikách. 16-tky nie sú zle a jazda sa dá nazvať pohodlnou, no v prípade, že sa ocitnete na horších cestách, bude vás to bolieť.

Zaujímavým prvkom je stierač predného skla. Yaris si totiž vystačí iba s jedným rozmernejším stieračom, čo síce pôsobí zvláštne, ale problémy to nerobí.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný model bol okrem štandardu verzie Style vybavený veľkým dotykovým displejom s navigáciou. Navigácia opäť posúva auto o niečo vyššie. Funguje bez problémov. Poteší aj automatická klimatizácia, kožou potiahnutý volant i radiaca páka, ktorá navyše dobre padne do ruky. Väčšina plastov je tvrdá, no nájdu sa aj tie príjemnejšie na dotyk. Zaujímavá je tiež možnosť individualizácie interiéru. Testovaný model bol vybavený červenými prvkami na poťahoch i na palubnej doske. Na niekoho to môže byť až príliš, ale Yarisu to dodáva šmrnc. Človek aspoň nezabudne akej farby má auto...

Ovládateľnosť auta je, ako som už naznačil, veľmi dobrá. Yaris nezamieril smerom zmenšovania volantu, čo znamená, že v porovnaní s konkurentmi je volant skôr ako kormidlo lode než volant malého auta, ale či je to zlé alebo dobré je na posúdení zákazníka. Pre mňa bol v poriadku, tak ako ovládacie prvky na volante.

Yaris má taktiež dostatok úložných priestorov, ktorým dominuje slušný kufor s veľkosťou 286 litrov. Po sklopení operadiel nenastane úplná rovina, ale priestoru je pochopiteľne o dosť viac.

Záver

Yaris ma úprimne prekvapil a potešil. Čakal som od neho, že to bude taký „japonský priemer“ ale mýlil som sa. Auto jednak zaujímavo vyzerá, veľké X na tváričke je ostré a dotvára ducha auta, tiež je to dobre urobené malé vozidlo. V podstate ani nie je v čom ho pokarhať s výnimkou priestoru na zadných sedadlách. Tie sú totiž vyvýšené a zabúdajú, že v Európe je auto tejto veľkosti často jediným autom v rodine.

Yaris sa najlepšie cíti pri svižnom jazdení po meste, ale nestratí sa ani na okreskách, ba dokonca ani na diaľnici. Hluk v kabíne je slušne utlmený, pri 140-tke však už treba zvyšovať intenzitu ozvučenia. To je v triede úplne normálne. Navyše pri takejto rýchlosti nemáte pocit, že motor o chvíľu vyskočí z kože a vplyvom dobre rozloženej hmotnosti ani že vás odfúkne. Motor je totiž natlačený čo najbližšie ku kolesám, čo tiež zvyšuje ovládateľnosť a predvídateľnosť vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Yaris vyzerá dobre, jazdí dobre a znie dobre. Vďaka absencii prepĺňania a systému štart-stop, vďaka šeststupňovému dobre urobenému manuálu, vďaka bohatej výbave a vďaka dynamickému vzhľadu, ktorý reflektuje zábavnosť auta, je pre mňa Yaris lepšou voľbou ako jeho najbližší konkurenti. Keď si k tomu prirátam nespochybniteľnú auru spoľahlivosti značky, je to horúci kandidát na titul najlepší hatchback v triede.

Technické údaje

Model: Toyota Yaris Dual VVTi Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1329
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 73/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/4,1/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3950/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2510
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): 42
Celková hmotnosť vozidla (kg): 1490
Rozmer pneumatík: 165/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 10 590 €
   
Základná cena verzie: 12 890 €
Cena testovaného vozidla: 14 276 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku