2015-01-29 05:10:00
Ford Focus dorazil na
Ford Focus dorazil na Slovensko, konkrétne na Slovakia Ring
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Ford Focus dorazil na Slovensko. Testovali sme ho aj v Škole šmyku

Vynovený Ford Focus sme už mali možnosť odskúšať na prezentácii v Aténach. Ako však dopadne na našich cestách? A tiež, koľko stojí?

Focus je pre Ford na Slovensku kľúčovým modelom. Tvorí väčšinu predaja a hlavne jeho kombi verzia je mimoriadne populárna. Práve kombi má jazdné vlastnosti, ktoré prevyšujú konkurentov v segmente.

Ostatne, jazdné vlastnosti sú jednou z najsilnejších parkiet Focusu. Znižovanie nákladov smerom znižovania nákladov tam kde to nevidieť (na podvozku a na nápravách) nie je štýlom Fordu. Preto ani vo vynovenom, v istom zmysle úplne novom Focuse nenájdete jednoduchú zadnú nápravu, ku ktorej sa súčasná konkurencia s takou vervou vracia.

K tomu ako jazdil Focus na slovenských cestách a na testovacej dráhe Školy šmyku sa dostaneme neskôr. Najprv zopár základných poznatkov o motoroch, interiéri a infotainmente.

Motory: jeden navždy odchádza, dva nové prichádzajú

Podkapotou nového Focusu možno nájsť známe motorizácie i dve úplné novinky. Tými známejšími sú bezpochyby niekoľkonásobný víťaz ankety Motor roka, jednolitrový prepĺňaný trojvalec EcoBoost a tiež naftový štvorvalec 1,6 TDCi. Je to práve „jednašestka“ ktorej na začiatku budem venovať pozornosť. Ponuku automobilky totiž s príchodom emisnej normy euro 6 definitívne opúšťa.

Motor 1,6 TDCi vychádza z motora 1,6 HDi od koncernu PSA (spoločný vývoj). Ford tento motor sčasti prestaval, upravil a vyrába ho vo vlastnej réžii. Do búducna s ním však už nepočíta. Napriek tomu si daný motor zákazníci ešte s novým Focusom môžu kúpiť (skladové vozidlá). Objednať sa však už nedá.  

Práve spojenie Focusa s odchádzajúcim motorom sme mohli vyskúšať na prvých kilometroch jazdy. Motor nemá čím prekvapiť. Tak ako obvykle aj v novom Focuse je za studena hlučnejší a v chladnom počasí potrebuje viac času na zahriatie. Keď sa zahreje na prevádzkovú teplotu hlučnosť klesne a zvuky motora začnú byť výraznejšie až pri diaľničných rýchlostiach. Motor poskytuje priemernú dynamiku a pružnosť ani po podradení neohúri. Napriek tomu dokáže autu poskytnúť dostatok rezervy výkonu pri predbiehaní, a to aj kamiónov na kratších voľných úsekoch.

Nová motorizácia so zníženým obsahom 1,5 TDCi nie je čerstvou novinkou, o jeho existencii sa už nejaký rôčik vie a bolo ju možné nájsť napríklad pri B-MAXe. 1,5 TDCi je na rozdiel od staršieho súrodenca pripravená na novú emisnú normu Euro 6. Motor vznikol úpravou pôvodnej „jednašestky“, konkrétne zmenšením vŕtania pri zachovaní rovnakého zdvihu. Vďaka tomu by mal byť pružnejší s výkonom dostupným v širšom spektre otáčok. Fordu sa pri tomto motore podarilo navýšiť krútiaci moment a aj napriek zmenšeniu motora zlepšiť dynamické parametre. Vo Focuse si môžete vybrať buď verziu s max výkonom 70 kW (95 k) a s krútiacim momentom 240 Nm dostupným pri 1700 až 2000 ot/min a s výhradne manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Alebo si môžete vybrať výkonnejší variant s výkonom 88 kW (120 k) dostupným tak ako pri slabšej verzii pri 3600 ot/min, s krútiacim momentom 270 Nm pri 1700 až 2500 ot/min, ktorý možno kombinovať s dvojspojkovým šesťstupňovým automatom Powershift. To isté možno povedať o najsilnejšej motorizácii, o dvojlitrovom naftovom agregáte 2,0 TDCi. Jeho výkon je štandardných 110 kW (150 k) pri 3750 ot/min a krútiaci moment je 370 Nm pri 2000 až 3250 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Dvojspojkový automat môžete tiež nájsť v atmosférickom benzínovom motore 1,6 Ti-VCT, avšak len v prípade, že máte chuť na verziu s lepšími parametrami. Slabšia verzia má 77 kW (105 k) a 150 Nm krútiaci moment, no iba päťstupňovú prevodovku. PowerShift je k dispozícii pri 92 kW (125 k) a 159 Nm verzii.

Novinkou je 1,5 litrový EcoBoost, ktorý sme mali tiež možnosť vyskúšať si. Motor rovnako ako pri naftových štvorvalcoch vznikol zmenšením 1,6 litrového EcooBoosta. Ford však okrem zmenšenia motora prináša niekoľko technológií známych doteraz len z jednolitrového motora. Pritom si motor zachováva výkonnostné parametre väčšieho súrodenca. Vo Focuse má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 240 Nm, alebo až 132 kW a 240 Nm. Kombinovať sa dá s novým 6-stupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Mimochodom, takýto klasický automat nájdete iba pri benzínových prepĺňaných motorizáciách ako je 1,0 EcoBoost a vyššie uvedená jednapäťka.

Motor je obdivuhodne tichý a v chladnom počasí sa rýchlo zahreje na potrebnú teplotu. Z toho ťaží aj posádka auta, keďže nábeh kúrenia je veľmi rýchly. Po presadnutí z naftovej verzie sa zdá byť až intergalaktický...

Na stlačenie akcelerátora reaguje svižne a pri potrebe pružného zrýchlenia dokáže prijateľne akcelerovať aj na úrovni 1500 až 2000 otáčok, pri zaradenom vyššom prevodovom stupni. Po podradení je záťah a nárast výkonu intenzívnejší a veľmi príjemný. Osobne považujem jednapäťku EcoBoost za ideálny a v podstate najlepší motor pre nový Focus, a to ako vo verzii kombi tak i vo verzii hatchback.

1,5 EcoBoost vznikol prvoplánovo pre snahu podliezť obmedzenia v Číne, kde za motory s objemom menším ako 1,5 litra existujú zaujímavé zvýhodnenia. Motor však prináša riešenia známe z 1,0 litrového EcoBoosta týkajúce sa prepĺňania, priameho vstrekovania a tiež získal technológiu dvojitého nezávislého časovania vačiek. Taktiež má nový hliníkový blok motora. Mal by byť pružnejší s maximálnym ťahom v širšom spektre otáčok.

Ak rozmýšľate o verzii sedan, sklamem vás, sedan sa s daným motorom u nás zatiaľ neponúka. Náhrada vo forme 1,0 Ecoboost a 1,6 Ti-VCT je však adekvátna. Ostatne trojvalec s výkonom 90 kW (125 k) je pre Focus úplne postačujúci, zábavnosť silnejšej verzie však nemá. Verzia s nižším výkonom 74 kW (100 k) bude stačiť skôr vodičom jazdiacim najmä v meste a tým s ľahšou nohou.

Čo nový Focus prináša?

Je toho dosť, detailne o tom už písal kolega v tomto článku z Atén. Stručne však treba pripomenúť, že Focus získal množstvo vylepšení a zmien. Niečo sa však nezmenilo, a to priestor v kabíne. Ten je v rámci segmentu úplne v poriadku, viac miesta na zadných sedadlách ale nečakajte. Focus jednoducho na Octaviu v priestore vzadu nemá, nie je jediný. Má však iné, čím dokáže zaujať.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Z technickej stránky ide predovšetkým o vylepšenie jazdného pohodlia pre posádku. Ford sa posnažil a znížil hlučnosť v kabíne a zväčšil pohodlie pri jazde cez nerovnosti bez straty famóznych jazdných vlastností. Auto má vyššiu tuhosť konštrukcie, nové tlmiče, nové silentbloky i nový elektrický posilňovač riadenia. Nové sú aj tlmiace materiály, podblatníky, i koberce pre lepšie absorbovanie zvukov od podvozka. Ford utíšil aj zvuky od spätných zrkadiel a hrubšie je čelné sklo. To sú však zmeny, ktoré až tak nevidieť. Poďme k tým, ktoré vidieť.

Prvé z nich si všimnete hneď po nástupe do vozidla. Automobilka Ford poslúchla novinársku obec i verejnosť a „pregombíkovanosť“ stredového panela výrazne zmiernila. Prístup vejúci z Francúzska si neosvojila, to však nemôžeme brať ako nevýhodu. Postupom času viac a viac ľudí nám dáva za pravdu, že natlačiť všetko do dotykového displeja nie je múdre. Hlavne ak chcete ovládať systém počas jazdy.

Keď už sme pri palubnom systéme. Focus s hrdosťou prináša novú verziu Sync 2. Ten spoznáte najmä vďaka veľkému dotykovému displeju pri najvyšších verziách. Vyzerá pekne, vyťukáte sa do spokojna. Osobne by som aj tak dal prednosť menšiemu nedotykovému displeju, alebo sa uspokojil s informáciami, ktoré auto poskytuje v kaplnke prístrojov vodičovi. Okrem zmenenej stredovej konzoly sú zmenené aj ovládače klimatizácie, nový je volant, lakťová opierka, nové výplne dverí a novinkou je vyhrievanie volantu.

Významnou novinkou sú tiež nové adaptívne bi-xenóny elektronicky ovládané. Ich najväčšou výhodou je, že podľa rýchlosti a ďalších podmienok na ceste menia svoj sklon a smer osvetlenia do viac ako desiatky prednastavených pozícií, a to nielen preto, aby neoslňovali vodičov v protiidúcich vozidlách, ale hlavne pre osvetlenie tých častí okolia, ktoré osvetliť potrebujete. Svietia teda inak pri mestskej jazde, pri odbočovaní, svietia inak pri jazde po kľukatej ceste a pochopiteľne svietia inak na diaľnici pri vysokých rýchlostiach. Sú taktiež schopné natáčať sa do zákruty, pričom Focus zákrutu osvetľuje aj hmlovkami, ak je nimi auto vybavené a ak je to potrebné.

Zdroj: Ján Hargaš

Najbadateľnejšou zmenou je pochopiteľne nová predná maska vrátane svetiel, ktorá mnohým pripomína Aston Martin. Môžeme sa však zhodnúť, že mať doma Aston Martin za 12 590,- nemusí byť vôbec zlé. Horšie to už je pre majiteľov týchto športiakov, no to nás obyčajných smrteľníkov trápiť nemusí. Mierne pozmenený dizajn majú aj zadné svetlá a nové sú aj piate dvere, či hliníkové disky a dve farby.

Ďalšie novinky sa týkajú už priamo jazdy a jazdnej bezpečnosti. Focus má 5 nových asistenčných technológií. Menovite Cross Traffic Alert – detekcia prechádzajúcich vozidiel pri výjazde z parkovacieho miesta. Tento systém sa vám môže naozaj veľmi hodiť, podobný sme vyskúšali v modeli Opel Insignia. Systém funguje v podstate ako "radar" a je tak schopný lokalizovať blížiace sa auto tam, kde vodič vidieť jednoducho nemôže. Novinkou je tiež asistent upozorňujúci na hrozbu kolízie s autom pred vami a tiež ukazovateľ odstupu. S tým súvisí aj vylepšený systém Active City Stop v meste, ktorý funguje až do rýchlosti 50 km/h. Detto systém autonómneho núdzového brzdenia pri vyšších rýchlostiach, ktorý dokáže auto úplne zastaviť a je súčasťou adaptívneho tempomatu.

Focus vám tiež významne pomôže pri parkovaní, vďaka asistentovi pre aktívne priečne parkovanie a tiež pomôže ak si neviete rady pri odchode z parkovacieho miesta. Tento systém som si vyskúšal a treba povedať, že funguje. To však neznamená, že auto bez škrabanca zaparkuje aj úplný laik. Ak chcete zaparkovať priečne (cúvaním do park. miesta), musíte vedieť kde zastaviť a autu musíte dať patričný priestor. Inak sa môže stať, že vás asistent navedie rovno do iného zaparkovaného auta (osobná skúsenosť).

Zdroj: Martin Cyprian

Vylepšenia zažili aj asistenti na kontrolu mŕtveho uhla, jazdy v pruhu a kontroly dopravných značiek. Prvýkrát je vo Focuse k dispozícii systém MyKey. Ten vám umožní napríklad limitovať maximálnu povolenú rýchlosť pre druhý kľúč – napr. pre menej skúseného vodiča (postupubertálneho syna?).

Najvýznamnejšou zmenou v bezpečnosti je vylepšený systém ESC, ktorý je po novom schopný „predvídať“ nebezpečenstvo šmyku a dokáže zasiahnuť skôr než bežné systémy. Predvídanie funguje na základe neustáleho zohľadňovania rýchlosti a spôsobu riadenia vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve systém, ktorý Ford nazval ETS – Enhanced Transitional Stability sme mohli poriadne prevetrať v Škole šmyku, presnejšie v centre bezpečnej jazdy Driving Academy na Slovakia Ringu.

Šmýkanie s Focusom, alebo ako auto viac rozumu než človek malo

Po desiatkach kilometrov na okresných cestách zahalených v hmle sme zamierili do Orechovej Potône. Ako prvé som si vyskúšal priečne parkovanie, ktoré stojí za to vyslovovať v angličtine – Perpendicular parking – vyskúšajte, znie to: pependikula paakink! Má to svoj šarm...

Následne som sledoval kolegov novinárov, ktorí skúšali schopnosti Focusov na odtrhovej platni i na „kopečku“ so šmykľavým povrchom.

Keď prišiel rad na mňa, nasadol som do hatchbacku a vybral sa na skusy na odtrhovej platni. Tá simuluje extrémnu situáciu pri ktorej úplne stratíte priľnavosť kolies na zadnej náprave. Vašou úlohou je odvrátiť, alebo zmierniť hroziaci šmyk prudkou kontrou, doslova trhnutím volantu do správneho smeru a vyrovnaním vozidla. Po absolvovaní niekoľkých šmykov a pološmykov som svoj výkon považoval za úbohý (to asi tou hmlou...), avšak iba do chvíle, kým som všetko nenechal na aute. Pred platňou som jednoducho pustil volant a stlačil spojku, nech auto ukáže, či dokáže nahradiť vodiča.

Zdroj: Ján Hargaš

Útechou mi bolo, že moje výsledky boli lepšie a šmyk nebol taký výrazný ako s pustením volantom. V menej schopnom aute by som však po pustení volantu urobil niekoľko hodín, tu len šmyk na kraj vozovky. To je na jednu stranu fajn – viete, že môžete byť lepší ako stroj, zároveň je to desivé, ak si uvedomíte, že väčšina začiatočníkov by sa do tých hodín naozaj dostala.

Zaujímavosťou je, že pri rovnakom manévri s kombi verziou sa auto správalo podstatne lepšie a takmer úplne sa vyhlo šmyku a vybočenia z pruhu. Predpoklady o lepších jazdných vlastnostiach kombi verzie sa preukázali aj na ostatných prekážkach. Kombi pomáha lepšie rozloženie hmoty, na otázku, či sú rovnaké jazdné vlastnosti aj so zaplneným kufrom odpovedať zatiaľ nemôžem. Záleží od konkrétnej konfigurácie.

Po odtrhovej platni som sa presunul na kopec, kde som mal simulovať stratu priľnavosti na vnútornom kolese tak, že vnútorné koleso šlo po mokrom šmykľavom povrchu a vonkajšie po mokrom asfalte. Ak by ste podobný pokus urobili na bežnom aute s predným náhonom, behom pár chvíľ by sa auto dostalo do šmyku a mohlo skončiť v hodinách či v okolitých predmetoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Elektronická uzávierka diferenciálu (brzdenie vnútorného kolesa) však spolu s ESC dokázali auto držať v stope bez ohľadu na to, že som nástojčivo pridával plyn.

Systém ESC a ETS funguje v dvoch fázach. V prvej jemným pribrzdením niektorého z kolies vpredu, alebo vzadu koriguje jazdnú dráhu a bráni šmyku. Až keď to nepomáha a šmyk naďalej hrozí, uberá z výkonu.

To, že systém reaguje skôr než ostatné by mohlo znamenať, že elektroniku je viac cítiť, viac kafre vodičovi do práce a kazí zábavnosť. Sčasti áno, avšak systém sa nesnaží uplatňovať svoje poučky vždy a neustále. Auto teda za lepších podmienok dokážete poľahky dostať do šmyku, čo som si zasa vyskúšal na jazde pomedzi kužele. Pravdou však je, že auto len ozaj ťažko vyvediete z miery na suchom povrchu. Správa sa výborne.

Nový Focus na mňa pôsobil príjemne. Nezbavil sa zvláštnych zadných svetiel ala škvrna od džemu, zmenil tvár, pridal spojler a výsledok? Je to šarmantné auto so schopnými motormi a očarujúcimi jazdnými vlastnosťami. Konštruktéri vychytali mušky predchádzajúcej verzie a pridali kus novej techniky a s tým súvisiacej bezpečnosti.

Zdroj: Martin Cyprian
Zdroj: Martin Cyprian

Cena, cena, nič len cena

Dôležité je už len nahliadnuť do slovenského cenníka. Aktuálne je najnižšia (akciová cena) Focusu s výbavou Trend X (rovnaká ako Trend) za 12 590,- a to s motorom 1,6 Duratec Ti-VCT 77 kW (105 k) a s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. To vôbec nie je zlý motor. Automatickú prevodovku a výbavu Spirit X získate za 16 390,-. Ak je vášho srdca šampión trojvalec EcoBoost, začínate na úrovni 13 990 eur za 100 koňovú verziu. Príplatok za kombi je vždy 700 eur.

Výborná benzínová „jednapäťka“ EcoBoost s 6-stupňovým manuálom a výkonom 110 kW (150 k) je k dispozícii za 20 890,- s najvyššou výbavou Titanium X. Ak by ste tento motor chceli s najnižšou výbavou, máte smolu.

Ak sa chceme premiestniť k naftovej jednapäťke, akciové ceny končia a cena sa začína na 18 280,- za 70 kW (95 k) verziu. Naftový dvojliter je za 22 490,- s výbavou Titanium. Končiaca motorizácia 1,6 TDCi s výkonom 95 koní je k dispozícii za priaznivejšiu cenu 15 990,- vo výbave Edition X, ide však o skladové vozidlá.

Zdroj: Martin Cyprian

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku