16.12.2014

PRVÁ JAZDA: SEAT Leon X-PERIENCE 1,8 TSI 6-DSG je takmer dokonalý

Vyskúšali sme SEAT Leon X-PERIENCE v dvoch motorizáciách. Teraz prinášame dojmy z benzínového štramáka.

V predchádzajúcom diele prvých dojmov z modelu X-PERIENCE som písal o najsilnejšej naftovej motorizácii 2,0 TDI 135 kW (184 k) so šesťstupňovým automatom DSG. Teraz prišiel rad na klenot medzi zvýšenými kombíkmi. Na X-PERIENCE s jediným benzínovým agregátom 1,8 TSI s maximálnym výkonom 132 kW (180 k) a s maximálnym krútiacim momentom 280 Nm. V tejto motorizácii a s pohonom 4x4 (u nás sa X-PERIENCE bez 4x4 nepredava) je k dispozícii výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Motorizácia, ktorá už na prvý pohľad vyzerá zaujímavo sa však zatiaľ na Slovensku nepredáva (ale bude sa od leta 2015). V susednom Česku je k dispozícii a základná cena je na úrovni 667 900,- Kč, čo je aktuálne 24 230,- Eur. To je o neuveriteľných 5830,- eur menej než stojí priamy konkurent Octavia Scout s tým istým motorom a s tou istou automatickou šesťstupňovou prevodovkou DSG.

Celkovo SEAT Leon X-PERIENCE boduje nízkou cenou, veď základ s motorom 1,6 TDI s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a s výkonom postačujúcich 81 kW (110 k) kúpite od 22 700,- eur. Najlacnejší Scout stojí 28 560,- eur. Ten však má silnejší a väčší 150 koňový dvojlitrový naftový motor. Má lepšie krytie podvozka a viac priestoru. Lenže takmer 6 tisíc je riadna suma, ktorá rozhodne stojí za zváženie. Pritom ani po navolení doplnkovej výbavy sa rozdiel prakticky nezmenšuje...

Ale späť k testovanému motoru. Keď som prišiel na letisko v Salzburgu, kde sa tvorili posádky a určovali sa autá, s ktorými vyrazíme na cestu, obával som sa, že sa benzínová motorizácia medzi autami ani neobjaví. Lenže kolegovia mali šťastie a získali aj benzínovú verziu. Tú sme si na druhý deň pri odchode vymenili a spolu s kolegom sme ju patrične okoštovali na zvyšných kilometroch horských ciest v okolí lyžiarskeho strediska Obertauern a na diaľnici v smere do Salzburgu.

Leon X-PERIENCE nedáva prakticky ničím navonok znať, že má Podkapotou benzín, či naftu. Rozdiel nájdete akurát tak v koncovkách výfukov. TSI má dve, a tak podľa detskej logiky jasne vychádza, že je to vlastne výkonnejšie auto... Pochopiteľne to nie je úplne tak, najvýkonnejšie TDI, ktoré si Leon prebral z naftových RS-iek a GTD-čok má vyšší krútiaci moment. Lenže ako som už naznačil v predchádzajúcom teste, benzínové kone sa správajú inak ako tie naftové.

Obe motorizácie však majú predsa viacero prvkov spoločných. V kabíne motory počuť až pri vysokých otáčkach, inak nijako nerušia konverzáciu a to platí aj pri diaľničných rýchlostiach. Pravda, benzín znie o kus lepšie. Ani aerodynamický hluk nie je otravný, pridané plasty na karosérii nevydávajú zvuky, ktoré by bolo možné počuť a Leon ako taký je v tomto smere na vysokej úrovni.

Ďalším spoločným prvkom pri testovaných autách bola nová generácia automatickej dvojspojkovej šesťstupňovej prevodovky DSG.  Tá z užívateľského hľadiska prekvapí najmä opačným manuálnym radením pákou. Namiesto preraďovania na vyššie stupne k sebe, sa vyššie radia od seba. Tento krok osobne považujem za absolútne nepochopiteľný a nelogický. Nech je to zdôvodnené akokoľvek prispôsobovanie sa VW koncernu väčšine je pre mňa nepochopiteľné. Na druhú stranu tento prvok nie je až takým problémom, stále ide o automa,t navyše s pádielkami pod volantom. A zvyknúť sa dá. Časom...

DSG má v spojení s benzínovým motorom viac výhod ako nevýhod a vodič si v tejto konfigurácii môže naplno užiť jazdu i samotné radenie, pričom to prebieha rýchlejšie než pri väčšine klasických automatov s hydrodynamickým meničom.  

Pri pokojnej jazde je radenie takmer neciteľné, sila motora zabezpečuje, že auto môže byť zároveň ekonomické i slušne dravé.

A teraz k rozdielom. Najväčší rozdiel bol cítiť v momente, keď sa k nám na ceste priblížili kolegovia s motorom 2,0 TDI 135 kW DSG. Pri prudkej akcelerácii držali krok niekoľko prvých metrov, no potom nám benziňák ukázal prečo stále tvrdíme, že naftový športovec je oxymoron. Plynulý nárast prepĺňaného výkonu auto neopúšťal ani na hranici červeného poľa. Tak ako zábavu pri naftovom motore vytváral skôr môj spolujazdec (ktorému som s radosťou prenechal volant, lebo mňa nafta až tak nebaví...), teraz ostrá jazda bavila aj mňa.  

Samozrejme, 1,8 TSI nie je 2,0 TSI a nie je ani 2,5 TFSI od Audi, je to však výborný motor bez zbytočných nárokov. V kombinácii s pohonom 4Drive sa z neho stáva ekonomicko-športový sen.

To som si vyskúšal aj pri šantení na zasneženom parkovisku. Keď sme na miesto prišli, parkovisko bolo obsadené troma rozdielnymi modelmi BMW, ktoré si tam tiež chceli užiť trošku zábavy. Lenže potom prišiel drzý SEAT a točil sa a točil... až nakoniec parkovisko opustili. Teda, jednému z Bavorov to trvalo o trošku dlhšie. Jazda na utlačenom snehu iba so zadným náhonom nie je nič moc...

Veľkým mínusom kaziacim zábavu v takýchto podmienkach je nemožnosť úplne vypnúť ESP, ktoré sa vám kafre do práce a deprimuje. V režime Sport sa síce vypne kontrola trakcie, ale ESP je stále aktívne, a tak totálny drift nejde vždy. Stačí sa však naučiť so systémom pracovať a o zábavu je postarané...

Plusom tohto motora je, že už ide o tretiu generáciu agregátu, čo okrem odstránenia iných menších neduhov (ako netesnosti a privysoké teploty od turba) znamená aj odstránenie večného problému prvých generácii motorov s označením TSI – problémovej rozvodovej reťaze. Už druhá generácia sa s týmto problémom popasovala a koncern od začiatku robil kroky k náprave. V novej generácii TSI-čok už „bezúdržbovú“ chrastiacu reťaz nenájdete, namiesto nej je tam ozubený remeň. Samozrejme problém s reťazou trápil najmä menšie kubatúry a 1,8 TSI s tým „až také“ problémy nikdy nemal, no je fajn vedieť, že problémová súčiastka je definitívne fuč aj tu.

Leon s benzínovým agregátom nestráca nič na schopnostiach v miernom teréne. Navýšenie svetlej výšky o 23 mm zabezpečuje bezproblémový prejazd s kombíkom aj po riadne rozbitých poľno-lesných cestách. Ochrana podvozku síce mohla byť lepšia, ale pohľad pod auto naznačuje, že Španieli ochránili všetko podstatné. Autu netrčia žiadne vnútornosti a tie kľúčové sú ochránené kovom, prípadne aspoň plastom. Autu sme dávali do tela a spodok sme neštrajchli... Na to sú iní experti...

SEAT Leon X-PERIENCE 1,8 TSI 6 DSG je podľa mňa v súčasnosti najlepším kombi ponúkaným v rámci koncernu. Svojim vzhľadom, cenou i schopnosťami navyše predbieha aj podobne ladenú konkurenciu mimo VW. X-PERIENCE stojí za úvahu nielen s týmto motorom, ale aj s ďalšími. Hravo dokážete podliezť cenu konkurencie, pritom môžete mať v aute lepšiu výbavu. Pre mňa 96 %. 3% mu uberám za slabšiu ochranu podvozku a "opačné" manuálne radenie a 1% subjektívne percento za to, že aj keď je lacnejší, stále nie dosť, aby som si ho mohol kúpiť...

PS: v galérii nájdete opäť rozdielne autá, benzínové je so značkou 8209. Aj tu je vidieť, že rozdiel v pohonných látkach vlastne ani nevidieť.

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.