2014-12-04 11:07:41
BMW X4 35i nie
BMW X4 35i nie je zmenšená X6
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X4 xDrive 35i – svojské „športovo aktívne kupé“

Kríženec kupé s SUV. Tento recept v prvom vydaní väčšieho modelu X6 rozdelil motoristov.

Jedni tvrdili, že je to zbytočné auto, druhí sa nevedeli nabažiť. Pravda je, ako zvyčajne, kdesi uprostred. No faktom je, že tento koncept uspel. Keď prišlo BMW s X4, teda s menším modelom, ktorý technicky vychádza z modelu X3 a dizajnovo z väčšej predlohy, mnohí krútili hlavou. Načo komu bude toto auto v segmente minimálne o číslo menšom? Nuž, na jazdenie, vážení. A keby dačo, X4 naozaj nie je zmenšenina X6-ky, hoci sa ňu nápadne podobá.

Neviem, k čomu prirovnať predchodcu a zároveň zakladateľa segmentu, v ktorom sa mieša horná časť v tvare kupé a spodná časť skôr patrí medzi modely SUV. Model X6 pomenovali marketingoví mágovia z Mníchova ako  „Sports Activity Coupé“. Stále si ho prirovnávam ku Kentaurovi (či k Satyrovi?). Napoly človek, napoly kôň, v tom druhom prípade napoly cap. Ale v gréckej mytológii ten druhý bol boh, či skôr poloboh, ktorý miloval veselosť, zábavu, víno, spev a tanec. Táto charakteristika je ako uliata na nový model. Vznikol ako odpoveď na snahu použiť recept „kupé-SUV“ aj v segmente o triedu menšom, ako „zakladateľ rodu“ a zapadá zhruba tam, kde sa dnes pohybujú rozmerovo príbuzné kompaktné SUV.

Hoci kontroverznosť možno aj v prípade X4 doslova krájať, je to výrazne iné auto. Poviete si: nože v čom že je také odlišné, veď sa podobá na väčšieho súrodenca, akoby mu z oka vypadlo. Netvrdím, že by nemala (veľká) väčšina problémy identifikovať rozdiely pri bočnom pohľade na fotkách. Proporčne sú si autá podobné. No X4 hoci vyzerá dosť „macato“, naživo to nie je taký kus „skaly“ na kolesách, ako v prípade X6.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Už na prvý pohľad je „o triedu“ ľahšia  (a kompaktnejšia). Čo oko nevidí, to meter ukáže: oproti X6 je zhruba o štvrť metra kratšia, o desať centimetrov má menej na šírku a na výšku sa scvrkla o osem. Teda približne. Ale už pre názornosť to stačí. Menšia X4-ka je jednoducho naozaj menšia  A prečo ju neporovnáme s nedávno faceliftovanou X3, s ktorou zdieľa platformu a veľkú väčšinu techniky podvozka aj pohonu? Miešať hrušky s jablkami? Napriek rôznym názorom je X3 klasické SUV a tým sa hádam vysvetľovanie končí...

Vo vnútri známe prostredie

Keď vkĺznete za volant, viete, že ste už podobné zažili, hoci trocha inak. Môžete sa spoľahnúť na osvedčenú ergonómiu a známe polohy ovládacích prvkov. Dobre navrhnutá poloha za volantom sa podobá na sedany BMW, len je trocha vyššia. Do kabíny sa však netreba šplhať ako po rebríku na pozíciu rozhľadne. Objímu vás (klasicky) pohodlné sedadlá. Nechýba im dobré bočné vedenie tela a podľa verzie aj nastavenie celého sedadla so sedákom. Od „stoporeného“ posedu až po ležérnejší „poloľah“ – priestoru na individuálne nastavenia je celé priehrštie. Počas neho si všimnete, že sa na stredovej konzole navzájom vymenili ovládanie rádia a klimatizácie s kúrením, kde rádio kleslo hlbšie. Celkom logicky a prakticky, lebo má duálne ovládanie aj na volante. Čo príjemne prekvapilo, je obrovský odkladací priestor vo dverách – na dve 1,5 litrové a ešte litrovú plastovú fľašu. O pitný režim sa teda báť netreba.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záleží od výbavy, no v našom prípade systém iDrive nechýbal a bol tradične na svojom mieste. Spolupracujúca obrazovka sa presunula trocha nižšie, ako v bežnom sedane, čo paradoxne pomohlo v lepšej čitateľnosti navigácie, ktorú auto malo spolu s možnosťou prehrávania CD a MP3 cez USB a Aux vstupy. Bezdrôtové prehrávanie mp3 cez Bluetooth z androidového smartfónu trpelo občasnými výpadkami, spárovanie zariadení však umožňovalo telefonovať v „Hands free“ režime bez problémov.

Jednoduchý a intuitívny pohyb v menu pomocou otočného kolieska uľahčoval v prípade zadávania údajov do navigácie aj dotykový touchpad. Auto malo Head up displej, kde sa údaje premietajú na predné sklo. Pre nižších vodičov je vraj privysoko, ja so svojimi 191 centimetrami som si pochvaľoval. Jednoducho, každému nevyhovieš...

Bezpečne, bezpečnejšie, bez signálu...

BMW sa angažuje významne aj v prípade bezpečnostných systémov. Niektoré sa dajú zapnúť jedným tlačidlom na stredovej konzole. Napríklad udržiavanie jazdného pruhu, kontrolu mŕtveho uhla v spätných zrkadlách a aby ste niekoho náhodou a nechtiac  nezrazili, tak tiež takúto výstrahu pred osobami cez deň. Páčilo sa mi aj funkčné (a užitočné) stmavovanie spätných zrkadiel. Všetkých troch. Automatické prepínanie diaľkových svetiel je celkom inteligentné, no funguje iba s autami v protismere  a idúce pred vami nerozoznáva. Treba sa doučiť... Za čiastočnú kompenzáciu považujem aspoň dobre fungujúce natáčacie svetlomety. Čo mi však doslova prekážalo, boli neustále výrazné zvukové výstrahy napríklad pri opustení jazdného pruhu – dokonca sa stačilo priblížiť k čiare a už to na vás húkalo. Menej by bolo v tomto prípade asi viac.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Nie je všetko perfektné, ako sa zdá a podaktoré asistenčné systémy sa dajú „obabrať.“ Nemyslím, že priamo vami, ale vonkajšími vplyvmi. Napríklad stačí, že vás v prudkom daždi ošpliecha protiidúce auto, alebo (čo je horšie) predchádzaný kamión a práve keď ho najviac potrebujete, sa deaktivuje adaptívny tempomat a. Nedá sa však len tak vypnúť a znova zapnúť – tento reset nepomáha. Riešenie problému prináša jeho vyschnutie. No, máš ho vidieť – v daždi? No ak je v suchu (obrazne aj naozaj) preberie na svoje plecia aj zastavovanie a rozbiehanie sa v zápche, dopravnej, samozrejme!

Je tam miesto na hlavy (?)

Záleží iba od vašej veľkosti – hlavne teda výšky. Od novej X4 by ste asi čakali v porovnaní s nie práve najpriestrannejšou a pritom väčšou X6-kou oveľa viac stiesnené pomery pre cestujúcich na zadných sedadlách. Prekvapujúco však ak chcete za 180 – 185 cm vodiča posadiť rovnako vysokého pasažiera, stále ostáva rezerva 3-6 cm pre neho na kolená a centimeter – dva aj nad hlavou. Za mojich 191 sa už ale žiadny dlháň neposkladá bez otlačenia jabĺčok (nie elektronických, ale tých „kolenových“). A keď máte chrbát narazený celkom na operadlo, nad hlavou niet žiadnej rezervy. Celé to kazí ešte zadné nepohodlné operadlo na hlavu. Dotýkate sa ho totiž presne na hrane. Vyzerá to tak, akoby šlo o zámer – lebo keď sa opriete, veľa miesta nad hlavou vám nezostane. Ak sa ale trocha zošuchnete na sedadle dopredu, hneď je nad hlavou rezerva asi tri centimetre. Pri normálnom vzraste sa zadných sedadiel X4 nemusíte obávať. Je na nich takmer toľko miesta, ako majú bežné kompaktné SUV s oveľa viac rovnou strechou. Ale ešte čosi – hoci sú vzadu tri pásy, na iné ako dvojčlenné obsadenie ani len nepomyslite. Dôvodom je profil sedadla, ktorý jasne preferuje dve osoby. No ak trpíte masochizmom...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Poďme ale na predné sedadlá, kde je miesta tak akurát – teda priestor je s rezervou síce dostatočný vo všetkých základných smeroch, ale zarazí ozajstná robustnosť stredového tunela. Nuž ale treba priniesť niečo na oltár pohonu, ktorý sa kvôli lepšiemu vyváženiu posunul čo najviac dozadu. Rátajte teda, že tento tunel neuberie z vášho konta, ale z vášho priestorového komfortu hlavne v mieste nôh, hlavne pravého (u spolujazdca pravého) kolena. A pre nižších ako zhruba 185 cm sa lakťová opierka vo dverách končí tam, kde by ešte mala pokračovať.

Nakladať, ideme!

Batožinový priestor má zadné dvere typu liftback (otvárané aj so sklom). 500 litrov v základe (pod roletu) nie je málo, skôr naopak, oproti X6 je dokonca väčší. Maximum je 1400 litrové a na auto tohto razenia skoro až prekvapujúco veľa. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 40/20/40 vznikne rovina bez schodu iba s veľmi miernym lomením. Zlepšil sa aj komfort nakladania, pretože dolná hrana kufra je teraz už v ľudsky akceptovateľnej výške. Nad roletku toho veľa nenaložíte, strecha je tu už veľmi nízka. Plató zadného kufra je vlastne len krátka a tvrdá doska, ktorej nasadzovanie a vyberanie nebudí dôveru, hlavne  o životnosť úchytov z plastu. Vďaka však za praktické posuvné úchyty na koľajničkách.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Štartujeme, vyrážame vpred...

Pod kapotou X4 bol známy benzínový preplňovaný radový (aký prívlastok tu ešte chýba?) šesťvalec. Má objem tri litre a výkon prenáša na kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku ZF s meničom krútiaceho momentu. Tento známy agregát sa (okrem BMW 2 Active Tourer) montuje do všetkých modelov v ponuke značky. Motor, ktorý je základom v aktuálnej M3 a M4 má maximálny krútiaci moment vo veľmi širokom rozsahu otáčok a pri jazde máte pocit, že nikdy nechýba. BMW X4 má síce bez stodesať kíl skoro dve tony, no dokáže akcelerovať na stovku za papierovo slušných 5,5 sekundy. Neviem ako to merali, ale napriek snahe som zaostával minimálne sekundu za údajmi výrobcu...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Prevodovke asi niet čo vyčítať, patrí k tomu najlepšiemu na trhu. S rýchlym a plynulým radením a dokonca aj lepšou spotrebou oproti manuálnej. Svedčí jej každý režim, pri ustálenej rýchlosti (podľa zvoleného režimu) dokáže aj „plachtiť“ preradením do neutrálu pri ubratí plynu. Fajn vecička, no výrazne nám neskresala spotrebu, kde výrobca udáva normovaný priemer 8,3 litra benzínu na 100 kilometrov.  Konkrétne to v našom prípade znamenalo počas jazdy v meste pri priemernej rýchlosti 34 km/h a relatívne plynulej premávke menej ako 10 litrov. V zápche sa však apetít auta vyšplhal na 11,2 l/100 km. Na diaľnici pri 110 km/h to bolo za 7,6 l/100 km, pri 130-ke si vypýtala X4 už priemerne 10,1 l/100 km. Mimo mesta spotrebovala od 7,0 do 7,3 l/100 km pri priemerných rýchlostiach medzi 64 až 77 km/h. Ale keď sme vyskúšali „čo to dá“, nebol problém s vyprázdňovaním nádrže s hodnotou skoro 12,5 litra na stovku. Pri jazde sme skonštatovali, že hluk spôsobený valivým odporom bol nízky, no ten aerodynamický bol trocha silnejší, ako sme čakali.

Ako jazdí X4 xDrive? Ako 4X4.

Jazdné vlastnosti sú, ako sa od BMW očakáva, na výbornej úrovni. I keď... práve podvozok bol najväčším prekvapením testu. Auto malo paket M šport, čo znamená aj pritvrdené pružiny a tlmiče. Priznávam neveril som, že až tak výrazne. Samotný podvozok má dosť tvrdé, no nie nepohodlné naladenie – ak hovoríme o sériových 18 palcových pneumatikách. Tentoraz si však svoju daň vybrali ultranízke 20 palcové „obruče s gumou.“ Prekvapilo ma, na rozdiel od  iných modelov značky, že rozdiel medzi zvolenými jazdnými režimami „Sport“ a „Comfort“ bo minimálny. Zvolením komfortného síce tlmiče trocha zmäknú, ale očakával som viac. Raz darmo, fyzika nepustí a keď chceli konštruktéri udržať vysoké auto na ceste, dali mu vlastnosti skôr motokáry, ktoré sa výrazne nezmenia ani v tom „mäkšom“ režime.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ak ste nemali v ruke žiadny model BMW X, bolo by pre vás prekvapením, ako sú agilné a rýchle v zákrutách. Takisto X4-ka, aj na limite je vďaka elektronike mierne nedotáčavá, pričom systém pohonu všetkých štyroch kolies xDrive posiela štandardne 40 % sily na prednú a 60 % zadnú nápravu. BMW X4 sa mi napriek všetkému zdalo oveľa pohodlnejšie s komfortnejším odhlučnením podvozka v porovnaní s X6. Môže za to použitie novej techniky a nižšia hmotnosť auta. Zadné pneumatiky sú nižšie a širšie ako predné, čo prispieva k dobrej trakcii aj stabilite.

Záver, či porovnanie

Hoci BMW X4 vyzerá ako zmenšená verzia X6, naozaj to tak nie je. Keď sme pri X6 mali pochybnosti a účele, tu je asi najlepším zhodnotením výrok kolegu, ktorý si auto tiež vyskúšal. „Teraz chápem a pochybnosti sú preč. Rozumiem, prečo BMW postavilo toto auto.“

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Nuž, chudák dnes toľkokrát spomínaná X6-ka. Mohutná, s nepríliš lichotivými poznámkami na túto tému, to bude mať podstate ťažšie, Menší, mladší, ľahší model mu zrejme pekne podkúri. A o to zrejme BMW šlo – rozšíriť ponuku, dať alternatívu, nepustiť váhavých ku konkurencii.

Podarilo sa a podľa mňa má BMW X4 oveľa väčší potenciál v našich končinách. BMW X4 jazdí lepšie než BMW X3, z ktorého po technickej stránke vychádza. Napriek svojej výške je verzia BMW X4 xDrive 35i prekvapujúco rýchla v zákrutách. Plnohodnotne síce nenahradí ani kupé, ani SUV, no je nečakane agilná. Napriek mierne stiesnenému priestoru  na zadných sedadlách a obmedzeniach, ktoré sa museli podriadiť dizajnu, je to auto pohodlné, rýchle a s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Všetko je len otázka ceny, ale tú do toho teraz ťahať nemusíme, nájdete si ju v tabuľke. Ide predsa len o prémiové auto s veľmi špecifickým dizajnom. Našepkám aspoň to, že základná verzia je od X6 lacnejšia o pekných 18 tisíc eur. Celkom slušná zľava za americké auto. Že je to haluz?

Kdeže. Viete, že si v prípade tohto „nemeckého“ auta kupujete americký výrobok? Nuž, v Severnej Karolíne v USA je jediný závod na svete, kde sa vyrábajú všetky modely X. Teda nielen X3, X5 a X6, ale už aj X4.

Technické údaje

Model: BMW X4 xDrive 35i
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2 979
Prevodovka: 8 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 225/5800 - 6400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1200 - 5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,7/6,9/8,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4671/1881/1624
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 500/1400
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1890
Užitočná hmotnosť (kg): 590
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R20
Základná cenníková cena modelu: od 46 100 €
   
Základná cena verzie: 56 600 €
Cena testovaného vozidla: 80 409 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku