2014-10-30 12:42:30
Modernizovaný Mercedes-Benz trieda B
Modernizovaný Mercedes-Benz trieda B
Zdroj: Mercedes Benz

PRVÁ JAZDA: Mercedes-Benz triedy B – bezpečnosť od hviezd

Čím sa odlišujú autá Mercedes od ostatných? V technológiách. Mali sme opäť možnosť presvedčiť sa o tom na vlastnej koži.

Pomerne nenápadne a potichu sa na autosalóne v Paríži predstavila popri ostatných hviezdach expozície značky s hviezdou v znaku modernizovaná druhá generácia triedy B. Celkom neprávom, lebo tento predajný bestseller Mercedesa je dnes prešpikovaný technikou, ktorá ešte nedávno bola výsadou iba vyšších tried.

Keď po vyše 700 000 predaných kusoch od roku 2005 prišla v roku 2011 druhá generácia triedy B, bolo zrejmé, že úspech bude pokračovať. A naozaj, za tri roky má na svojom konte 380 000 predaných kusov. V čom je ukrytý úspech? Dobre zvolená stratégia, ktorá znamená vhodnú veľkosť auta určeného najmä pre rodiny je základným kľúčom k úspechu. Správne namiešaná kombinácia dizajnu, úžitkových parametrov a jazdných vlastností potom tvoria ďalšiu časť úspechu.

Čas pokročil, svet je dnes o pár rokov a niekoľko svetelných dĺžok ďalej – ak máme na mysli vývoj techniky a technológií, ktorých je Mercedes v automobilovom svete hlavným ťahúňom. Hoci o tom dáva vedieť menej hlasno a okázalo, ako by to urobili iní, ktorí tieto technológie dostanú do vienka.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

Trieda B má tých vecí, o ktorých by sa oplatilo písať a hovoriť viac, ako by ste na auto tejto triedy povedali. Vyskúšali sme ich na medzinárodnej prezentácii na Malorke v plnej premávke na tamojších cestách. Nebudeme sa tváriť prekvapene, že naozaj fungujú. Veď Mercedes by nepustil zo svojho vývoja niečo nedokonalé. Filozofia: poriadne v prospech ľudí, alebo nič, tu funguje. Okrem základných vlastností auta, ktoré sme už spomínali a ľahkej optickej retuše je tých noviniek schovaných viac pod kapotou a pod karosériou.

Priekopnícka Trieda B sa predstavuje v špičkovej forme

Koncepčne aj technologicky otvára druhá generácia  Triedy B novú epochu kompaktnej triedy Mercedes-Benz. Značka zmodernizovala tento bestseller a zvonku, ako aj zvnútra, kde ho zhodnotila, a obohatila o atraktívne, novo definované tri línie výbavy Style, Urban a AMG Line, vždy s mnohými samostatnými detailmi v exteriéri a interiéri. Na tom stavajú balíky Night, Exklusiv a AMG Exklusiv a umožňujú ďalšiu individualizáciu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trieda B je však v prvom rade výborné rodinné auto pre všetkých, ktorí kladú veľkú dôležitosť na praktickosť, komfort a bezpečnosť, ale súčasne sa nechcú vzdať športovosti a jazdnej dynamiky. O tú sa okrem veľmi dobrého podvozka stará päť úsporných dieselových modelov s rozsahom spotreby od 3,6 do 5,0 l/100 km, štyri hospodárne benzínové modely so spotrebou od 5,4 do 6,6 l/100 km, alternatívne pohony (B 200 Natural Gas Drive a Trieda B Electric Drive), ako aj na želanie dodávaný pohon všetkých kolies 4MATIC.

Jazda ako v bavlnke

Práve po tom sme siahli v kombinácii s najvýkonnejším benzínovým motorom pri prvej voľbe na ceste z letiska. A veru, hoci rozdiel v jazdných vlastnostiach medzi dvojkolkou a pohonom „na všetky štyri“ je na suchej ceste minimálny, vlastne v bežných podmienkach jazdy takmer žiadny, dovolil nám vychutnať si absolútne s prehľadom serpentíny severozápadnej časti ostrova. Výborne utlmený motor, výborne fungujúce riadenie s dobrou odozvou a elegantná karoséria s hodnotou cw pod 0,25 boli základné atribúty dynamickej, ale výrazne pokojnej jazdy. Navyše s asistentmi, ktorí výrazne posúvajú latku vysokej bezpečnosti posádky, aj cestujúcich v ostatných autách. Ale k tomu sa ešte vrátim. Len doplním, že predpredaj sa už začal v septembri a prvé zmodernizované modely sa k obchodníkom dostanú v novembri 2014.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

Viac svetla – v ponuke vysokovýkonné svetlomety s LED

Zmodernizovaný model Triedy B s benzínovým alebo dieselovým motorom sa najľahšie rozpoznáva spredu: prednej časti dominuje nový nárazník, široké obloženie chladiča s dvoma lamelami a do svetlometov integrované denné osvetlenie, ktoré prepožičali autu kompaktnejší a dynamickejší vzhľad. Zadný nárazník je tiež upravený a teraz obsahuje obloženie so zvýraznenými obrysmi a prídavné pochrómované ozdobné lišty. Ešte výraznejší vzhľad cez deň a v noci zabezpečujú vysokovýkonné svetlomety s LED (zvláštna výbava, ktorá sa nedodáva pre Triedu B Electric Drive a Natural Gas Drive). Vďaka širokému osvetleniu vozovky a farbe svetla podobnej dennému svetlu ponúka vyššiu bezpečnosť v noci. Zadné svetlá sú zo svetelných diód, čo zlepšuje viditeľnosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes Benz

V kvalitne spracovanom interiéri patrí k dominantám veľký voľne stojaci displej centrálnej jednotky, ktorý s uhlopriečkou do 20,3 cm (8'') vyzerá o číslo väčší. Nové sú aj grafika ciferníka združeného prístroja. Náladové osvetlenie s možnosťou výberu 12 farieb a 5 stupňov intezity umožňuje celkom individuálne nastavenie interiéru. Nová je zvláštna výbava KEYLESS-GO, kde na oprávnenie na vstup a na jazdu, otvorenie, naštartovanie a uzamknutie auta stačí nosiť elektronický kľúč.

B ako bezpečnosť – v prípade nebezpečenstva zrážky auto brzdí  samé

Trieda B má množstvo nových, sčasti sériovo dodávaných asistenčných jazdných systémov, ktoré boli donedávna k dispozícii iba vo vyšších modeloch značky. Vďaka ich (možnej) prítomnosti stanovila trieda B pri svojom uvedení na trh znova bezpečnostný štandard v kompaktnej triede. Spoznali sme, čo to je spoľahnúť sa na technické riešenia auta. Collision Prevention Assist Plus rozširuje funkcie asistenta prevencie kolízií Collision Prevention Assist o autonómne brzdenie. Jeho cieľom je zníženie nebezpečenstva nehôd v dôsledku nárazu. Mercedes uvádza, že nasadením týchto technológií od roku 2011 v autách značky sa o 14 % znížil počet nehôd pri nárazoch zozadu.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Jozef Vydra

Túto funkciu som si vyskúšal nielen na simulátore a na skúšobnej dráhe, ale (paradoxne) už predtým priamo v premávke. Spolu s aktívnym adaptívnym tempomatom Distronic Plus to výrazne znižuje nutnosť absolútneho sústredenia na jazdu, presnejšie na dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti potrebnej pre spoľahlivé zabrzdenie. Auto si samo dodržiava počas jazdy odstup a pri rýchlostiach do 40 km/h pri náhlej prekážke, alebo výraznom spomalení auta pred vami zabrzdí úplne spoľahlivo s dostatočnou rezervou. Ak sa rýchlosť priblíži do 70 km/h je výsledkom iba mierny náraz, no systém funguje až do rýchlosti 105 km/h. Spolupráca spomínaných asistentov výrazne zvyšuje bezpečnosť na cestách a so zapnutým aktívnym tempomatom Distronic Plus pokojne môžete jazdiť v kolóne, kde auto spomaľuje a zrýchľuje podľa pred ním idúcich áut. Dokonca aj zastaví, ak auto pred vami stojí na červenú.

Na prvý raz sa môže zdať, že vám títo pomocníci príliš zasahujú do vašich kompetencií a okliešťujú vaše práva pri riadení auta. Opak je ale pravdou. Nie sú pánmi situácie, iba výrazne pomáhajú zvýšiť bezpečnosť a zabrániť nehode. Aj v prípade autonómneho brzdenia stačí, aby ste pohli volantom a systém sa vypne. Očakáva teda, že sa chcete vyhnúť prekážke, prečo by teda brzdil? Pánom situácie teda ostávate naďalej vy. Len nesmiete na to zabudnúť, aby ste sa potom nevyhovárali, že „systém nezabrzdil“. Je iba vašim pomocníkom. Zodpovednosť ja na vašom rozhodnutí. Systém teda pomáha, keď zlyháva človek – vodič.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

Ďalšiemu vývoju sa nevyhol ani sériovo dodávaný asistent sledovania pozornosti Attention Assist, ktorý pomocou päťstupňovej indikácie zobrazuje aktuálny stav pozornosti (attention level) vodiča a pracuje v rozšírenom rýchlostnom rozsahu (60 – 200 km/h).

Mercedes connect me“ spája Triedu B s okolím

Nová generácia telematiky má intuitívnejšie ovládanie a možnosť zažiť funkcie vďaka animovaným ponukám a vizuálnemu zobrazeniu na väčšom displeji hlavnej jednotky. Sériovo dodávaný komunikačný modul umožňuje používanie základných služieb Mercedes connect me. Patrí k nim napríklad nehodový manažment, manažment údržby a poruchový manažment. Systém tieňového volania Mercedes-Benz v prípade nehody automaticky spojí cestujúcich s centrálou tiesňového volania Mercedes-Benz a odošle informácie o polohe a stave vozidla do záchranárskeho operačného strediska. To umožní priame vyslanie záchranárskeho vozidla na miesto nehody. Systém funguje automaticky, môže sa však aktivovať aj manuálne.

Zvláštna výbava Remote Online umožňuje zákazníkom, aby sa kedykoľvek a kdekoľvek spojili so svojím vozidlom cez portál „connect.mercedes.me“ a napríklad cez smartfón zistili, aká plná je palivová nádrž. Ešte rozsiahlejšie to funguje pri verzii Electric Drive: cez „connect.mercedes.me“ sa dá na diaľku pohodlne zistiť aktuálny stav nabitia lítium-iónovej batérie alebo momentálny dojazd vozidla. Ponuku „Mercedes connect me“ završuje možnosť vyhrievania alebo chladenia vozidla – vždy podľa teploty – k individuálne nastavenému času odjazdu.

Zákazníci s COMAND Online disponujú navyše dopravnými informáciami v reálnom čase poskytovanými prostredníctvom služby Live Traffic Information.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes Benz

Široká ponuka pohonu

Spektrum hospodárnych motorov je široké – celkovo je na výber päť benzínových a päť naftových motorov vrátane vysoko úsporných modelov BlueEFFICIENCY Edition B 180 a B 180 CDI a tiež dva modely s alternatívnymi pohonmi. Klasické spaľovacie motory tiež podstúpili výraznú „ozdravovaciu kúru“ v podobe zníženia tvorby CO2 a samozrejme aj spotreby. Vďaka novému modelu B 200 CDI 4MATIC sa začína potešenie a bezpečnosť pohonu všetkých kolies už pri približne 130 g CO2/km namiesto doterajších vyše 150 g CO2/km (B 220 4MATIC). K dispozícii sú celkovo štyri modely s pohonom všetkých kolies na lepšiu trakciu, vysokú jazdnú stabilitu a bezpečné ovládanie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

S modelom B 200 Natural Gas Drive a onedlho Triedou B Electric Drive budú v budúcnosti v ponuke hneď dva modely s alternatívnym pohonom. Obidva využívajú modulárnu koncepciu karosérie „ENERGY SPACE“ Triedy B: V podlahe je umiestnený jeden veľký a dva menšie zásobníky na zemný plyn, ako aj 14-litrová nádrž na benzín v prípade modelu B 200 Natural Gas Drive. Čisto elektrická verzia Trieda B Electric Drive má pod podlahou kabíny lítium-iónové batérie. Vďaka tomuto riešeniu si päťmiestne vozidlo zachováva veľkorysý batožinový priestor.

Modelový program: nová logika ponuky s tromi líniami

Línia výbavy Style podčiarkuje štýlový vzhľad, línia výbavy Urban zdôrazňuje športovosť vozidla v exteriéri a interiéri. AMG Line zvyšuje zasa športovosť a exkluzivitu vozidla s dynamickým vzhľadom.

Ďalšiu individualizáciu exteriéru umožňuje balík Night. K nemu patria vybrané dizajnové prvky v čiernej farbe. Tmavo tónované, tepelnoizolačné sklo od B stĺpika chráni pred zvedavými pohľadmi a súčasne podčiarkuje športovosť.

Komfort, kvalita a dizajn charakterizujú balík Exklusiv. K prednostiam patria vyhrievané predné sedadlá s bedrovou opierkou nastaviteľnou v štyroch smeroch, ktoré sú ako multifunkčný volant a radiaca páka potiahnuté ušľachtilou kožou.

Balík AMG Exklusiv ako nadstavba línie AMG line ponúka ešte viac exkluzivity, individuality a športovosti. 

Jozef Vydra

Komentáre k článku