2014-10-02 04:35:00
Nissan X-Trail 2014 Prvá
Nissan X-Trail 2014 Prvá jazda
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Nissan X-Trail má nové krivky a technológie, je to ešte „ten“ X-Trail?

Nissan X-Trail predchádzajúcej generácie si medzi zákazníkmi vyslúžil veľké uznanie. Dokáže ho nový model nahradiť?

Nissan X-Trail predchádzajúcej generácie bol pomerne nenápadné auto prezývané tiež „škatuľa.“ Aj keď neoslňoval zjavom, majitelia ho mali zväčša radi, slúžil im relatívne spoľahlivo a v teréne dokázal konkurovať aj omnoho terénnejšie ladeným autám.

Čas však nezastavíš, je tu nový X-Trail, ktorý sa na pojem SUV pozerá z úplne iného, väčšmi komerčného hľadiska. Nissan však tvrdí, že aj keď opeknel a prispôsobil sa moderným trendom v segmente, nestratil nič zo svojich schopností. Nuž... uvidíme.

SUV-čka sú skôr zvýšené a tým pádom o niečo bezpečnejšie vozidlá koncepcie kombi vhodné do bežnej premávky, ktoré posádke umožňujú mať lepší rozhľad, pocit suverenity, bezpečia. Svetlou výškou naznačujú, že zvládnu aj mierne dávky riedeného terénu. Máloktorý majiteľ s nimi však do ozajstného terénu zájde, a tak skôr než do terénu sú prichystané na spevnené povrchy ciest. Zároveň však zákazníci od SUV okrem vyššie spomenutého požadujú aj istú dávku univerzálnosti. Chcú, aby si nemuseli lámať hlavu nad tým, či prejdú bez ujmy aj rozblatenou poľnou a lesnou cestou a či sa vyštverajú na kopec na ceste do chalupy bez problémov.

Predchádzajúci X-Trail toto všetko zvládal, no odetý bol v habite príliš terénnom, príliš nezaujímavom, aspoň tak sa zdá prieskumom trhu. Nissan chce od nového X-Trailu úspech, aký mu poskytol „mestuodolný“ Qashqai, a to bez načančanej tváričky a príťažlivého vzhľadu skrátka nejde.

Mnohí dnes tvrdia, že medzi Qashqaiom, X-Trailom a Muranom nie je v podstate žiaden badateľný rozdiel s výnimkou veľkosti. Musíme im dať zapravdu. Ulitarizácia modelového radu sa nám nepáči, no automobilky chcú týmto spôsobom nielen posilniť vlastný imidž, ale majiteľom menších áut v očiach verejnosti umožniť splynúť s tými väčšími. Ideálnym príkladom je model X3, ktorý je doslova na nerozoznanie od korábu X5. Je to akoby ste mali X3, ale tvárili sa, že máte X5. Kúúl nie?

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

X-Trail tak po novom "Qashqaiovi a Muranovi" (u nás sa neponúka) zdedil výraznú masku s charakteristickým V tiahnucim sa celou karosériou. Ak však postavíte Qashqai pred X-Trail okamžite vidíte, aký je medzi nimi veľkostný rozdiel. X-Trail je skrátka kusisko auta, nenadarmo sa doň vmestí 7 sedadiel.

Interiér

Keďže modely ponúknuté do prvých novinárskych jázd boli takmer výhradne v najvyššej výbave Tekna, aký je základný X-Trail nevieme, neskúšali sme. Každopádne X-Trail v plnke je vybavený novým infotainmentom s veľkým displejom, navigáciou, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, koženými poťahmi sedadiel, sedem miestnym usporiadaním sedadiel a pohonom 4x4. Veru, ani štvorkolka nepatrí k základu. Takisto má k dispozícii hŕbu asistentov dohliadajúcich na bezpečnosť posádky, vrátane parkovacieho asistenta a automatického brzdenia.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Interiér je špecifický veľmi detailne premysleným sedením. Úmyselne som sa pri prvej jazde posadil najprv dozadu za mojich nadpriemerne vysokých kolegov. Aj ja som v detstve papal veľa kuracinky (výška cca 1,9 m), a tak je test priestoru vzadu v našom podaní viac ako reprezentatívny. Za kolegom (tiež cca 1,9 m) s pohodlne nastaveným sedadlom som mal neuveriteľne veľa miesta vo všetkých smeroch. Najviac miesta však bolo na kolená. Od sedadla pred sebou som aj pri úplne „rozvalenom“ posede mal ešte dosť ďaleko. Prekvapili tiež pohodlné sedadlá vzadu celkom nezvyklé pre danú triedu.

Priestor pre nohy som si mohol dobrovoľne zmenšiť tým, že som zadné sedadlo posunul dopredu. Neposunul som celú lavicu, ale sedadlo, druhá časť sa dá posúvať samostatne. Posúvanie má len dve polohy – veľmi priestrannú  a menej priestrannú. Aj v tej menej priestrannej som mal dostatok miesta, pri pohodlnejšom sedení som však kolená zaboril do sedadla pred sebou. Dôvod na posúvanie sedadiel v druhom rade je jednoduchý, z rovnej plochy rozmerného kufra môžete vytiahnuť tretí rad dvoch sedadiel. Ako vidíte na obrázku, za seba sa vmestia dvaja dospelí chlapi s výškou cca 180 cm. Vyšší by to nedokázali, a aj títo sedeli veľmi natesno. Dokazuje to však, že na sedadlá v treťom rade sa bez problémov posadia osoby do cca 170 cm s tým, že v druhom rade môžu komfortne sedieť vysokí dospelí. A ešte aj za tretím radom zostane trocha miesta v kufri – odhadom 200 litrov. Po zasunutí tretieho radu späť do podlahy sa kufor zväčší na 550 litrov, ak zložíte aj druhý rad (vznikne rovina) máte 1980 litrov a ak sklopíte aj predné operadlo spolujazdca, v X-Traili dokážete preniesť predmety dlhé 2,6 metra.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Novinkou je tiež všestranne nastaviteľné rozdelenie kufra (všestrannosti ubúda ak si priplatíte 7 miestnú verziu. Je tam 9 rôznych možností ako si rozdeliť/nastaviť batožinový priestor. Môže za to nastaviteľná „doska“ podlahy. Môžete mať väčší priestor "dolu" väčší hore atď... Je to fajn a v redakčnom teste sa na to pozrieme bližšie.

Ak som na začiatku kapitoly hovoril o veľmi detailne premyslenom sedení, mal som na mysli v prvom rade skutočnosť, že sedadlá sú v troch radoch za sebou postavené nad seba, podobne ako je tomu v kine. Teória znie, že by aj spolujazdec vzadu mal vidieť na cestu. Nie je to úplne tak, no rozhodne vidíte viac ako v iných autách aj bez vykláňania sa. Čo je pre rodiny veľmi dôležité – sedenie vzadu je pohodlné a podvozok dokáže odfiltrovať aj naše otrasné cesty.

Jazda po ceste

Tú sme si veľmi neužili, iba cca 25 kilometrov. Auto sa pri bežných medzimestských a mestských rýchlostiach správa pohodlne, pokojne a vyrovnane. Nie je príliš tuhé, ani sa prehnane nehojdá, v prípade ostrých prejazdov zákrut prichádza k miernemu náklonu, no pri SUV je to v poriadku. Auto je predsa len stavané skôr na pohodlnú jazdu a z pasažierov nemieni vytriasť dušu. Posed za volantom je však veľmi príjemný a SUV-fíling je veľmi výrazný. Do X-Trailu sa montuje iba jeden motor – 1,6 dCi s výkonom 92 kW (130 k) a s krútiacim momentom 320 Nm. Neskôr pribudne aj benzínový prepĺňaný motor, no teraz je len nafťák. Ten by mal zostať jediný, dvojliter teda padá do zabudnutia. Emisie neokašleš.

X-Trailu však "jednašestka" od Renaultu úplne postačuje, dá sa s ním jazdiť pomerne ostro, dych mu nedochádza ani pri potrebe prudšej akcelerácie na vyššom prevodovom stupni. Prevody nie sú príliš rozťahané a pri 50-tke máte zaradenú 4-ku. Šestku radíte pri cca 75 km/h. Pravda, motoru nevadí radenie neskôr. Merať spotrebu nemalo príliš význam, počas krátkej jazdy však nevybočovala z priemeru. Detailne sa jej pozrieme na zúbok v redakčnom teste.

Jazda v teréne

Spomínal som, že Nissan sa snaží prezentovať nový X-Trail ako moderné auto, ktoré nestratilo nič zo svojich terénnych schopností. Nuž, tvrdenie, že nič nestratil nie je úplne pravdivé, aj keď má rovnakú svetlú výšku, už len skutočnosť, že má väčší rázvor znížila priechodnosť vozidla, aj keď treba povedať, že minimálne. Väčší rázvor však umožnil viac priestoru pre posádku, a tak na ňom nie je nič zlé.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

I tak je 21 cm svetlej výšky viac ako dosť a na chatu sa s autom vyškriabete bez obáv. My sme však dostali možnosť zobrať auto do terénu, ktorý by som oficiálne nazval stredne ťažký (bližšie k ľahkému ako k ťažkému), aj keď offroad špecialisti, s ktorými sme po umelom kopci na konci Petržalky jazdili nazvali vytýčené trasy ako „rovinu.“

Pravdepodobne to bolo tým, že sme nezistili ako vypnúť parkovacie senzory, ale jazda po rozbahnených cestách a poriadne deravej poľnej ceste ma dosť stresovala. To neprestávajúce pípanie je poriadne otravné a v prospech budúcich majiteľov dúfam, že sa dá vypnúť, len sme túto možnosť v chvate nenašli. X-Trail si s terénom poradil, kde-tu sa ozvalo nejaké buchotanie kamienkov, kde-tu auto pošteklila vysoká tráva. X-Trail však zvládol aj veľmi nepríjemné náklony aj cca 30 cm brodenie a poľahky skrížil nápravy. Pravda iba do tej miery, čo mu samonosná karoséria umožňuje.

Ako prvý som do rúk dostal model bez pohonu 4x4. Jednou z prekážok bola jazda hore kopcom s otočkou cez trávu na konci stúpania. Zabratý do rozhovoru s inštruktorom som si nevšimol potrebu otočiť sa tesne pred vrcholom cez trávu a upozornenie inštruktora už prišlo neskoro. Dvojkolka si so šmykľavou trávou neporadila, bolo treba cúvať. Poteší však, že sme kopec zvládli, a síce zastať v strede kopca možno pokladať za veľkú chybu, s neustupčivým plynom sme sa však vyšplhali hore, čo len dokazuje že nezáleží až tak na systéme pohonu ako na schopnostiach vodiča (v moderných SUV-čkach v ľahšom až stredne ťažkom teréne).

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Štvorkolka si so stúpaním poradila bez problémov, treba sa však naučiť, že pomerne malý motor potrebuje viac plynu a poriadny rozjazd. Inak síce nevypovie 4x4, ale zdochne vám to...

Záver

X-Trail opeknel a do terénu sa s ním báť netreba. Samozrejme pravý off-road to nie je a neradím vám skúšať to. Ani každodenné jazdenie v ľahkom až stredne ťažkom teréne preňho nie je. Auto sa omnoho viac hodí na cestu a max poľnú cestu. Časom by ste ho trápením v teréne jednoducho vysilili a prišli by na rad drahé opravy. Príležitostne a opatrne, to je O.K. ale v jednom kuse, to radšej nie. Takéto odporúčanie však platí pre takmer všetky SUV a X-Trail za konkurenciou rozhodne nezaostáva.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Jeho určenie skôr vidím ako priestranné auto pre veľkú rodinu. V takom prípade je to veľmi príjemné presúvadlo, ktoré disponuje akurátnou dávkou terénno-cestnej univerzálnosti.

Ján Hargaš

Komentáre k článku