2014-09-29 15:47:35
Mini Cooper S
Mini Cooper S
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mini Cooper S je šoférske nebo. Ťahá, píska, strieľa a má štýl

Malý okatý pirát s dvojlitrovou twin turbo náložou Podkapotou je najlepší v segmente a ešte omnoho, omnoho viac.

Mini prišlo s faceliftom svojho kľúčového modelu ešte v prvej polovici roka. Aj keď by sa zdalo, že sa toho veľa nezmenilo, opak je pravdou. Zmien je veľa zvonka i zvnútra. Auto je väčšie, robustnejšie, má nové a výkonnejšie motory, zmenilo sa usporiadanie interiéru, zväčšil sa vnútorný priestor. Jedno však zostalo: kultovosť značky.

Vyskúšali sme najšportovejšiu verziu trojdverovej motorovej myši s označením Cooper S. Naše cesty sa na týždeň stali omnoho zábavnejšími.

Cooper S je stroj, ktorému z pórov srší bavorský rukopis a síce by si pár z vás mohlo povedať, že to nie je dobré, opak je pravdou. Práve vďaka materskému BMW je Mini úplne inde ako konkurenti. Je luxusnejšie, požíva omnoho modernejšie technológie, je výkonnejšie a hlavne: je štýlovejšie. Ak k Mini pridáte slovíčko Cooper, je to ešte lepšie. A ak pridáte ešte aj písmenko S ako Sport je to auto z inej galaxie.

Ale poďme po poriadku.

Interiér

Mini sa od predchádzajúcej generácie významne odlišuje. Ak by ste si vedľa seba položili fotografie interiéru predchádzajúcej verzie so súčasnou, okamžite nájdete niekoľko rozdielov. Ten najhlavnejší je, že sa rýchlomer konečne premiestnil zo stredového panela tam, kam patrí – k otáčkomeru do „kaplnky“ prístrojov. Nové Mini má novú palubnú dosku, nový volant, nový je aj dizajn dvier, sedadlá... Všetko sú to zmeny k lepšiemu. Rýchlomer v strede síce bol iný a štýlový, no to bolo zhruba všetko. Predchádzajúce usporiadanie bolo skrátka na hlavu.

Budíky sú dnes na svojom mieste, volant je lepšie tvarovaný, s inak rozmiestnenými ovládacími prvkami.

Zdroj: Ján Hargaš

Nielenže to vo vnútri lepšie vyzerá, ono to aj lepšie slúži. Ohromnou potechou je ovládanie infotainmentu prostredníctvou touchpadu známeho zo všetkých lepšie vybavených BMW (lepšie vybavený je aj tento Mini Cooper S). Už dávno tvrdíme, že je to jedno z najlepších, ak nie najlepšie ovládanie intotainmentu súčasnosti a konečne z neho ťaží aj Mini. Problém je, že pri ovládaní mierne zavadzia ručná brzda a ani prípadná očná kontrola ovládača nie je taká jednoduchá ako v BMW. To isté však platilo aj pre staršie Mini.

Sedadlá možno označiť za nadpriemerne pohodlné, na svoj segment viac ako slušné. Mini však ukazuje, že je ťažké porovnávať ho so segmentom nudných malých vozidiel inak ako rozmermi. Za volantom sa sedí veľmi pohodlne, škála nastavovania je dostatočne široká a ideálny posed si nájde akákoľvek postava.

Keď som najbližšiemu okoliu oznámil, že mám na test Mini, všetci sa pýtali, či sa doň so svojou výškou dostanem. Aj keď viem, že to v Mini nie je problém, stereotyp, že malé auto zvonka, je malé aj zvnútra, stále funguje, a treba sa k nemu vyjadriť. Mám vyše 190 cm a do auta sa vmestím úplne bez problémov, ba dokonca dosť pohodlne a so slušnou rezervou. Navyše sa vďaka nárastu auta za mňa niekto posadí, a keďže je Mini koncipované ako auto pre štyroch, nebol s tým najmenší problém.  Jazda pre štyroch je tak v Mini v poriadku, obrovskou výhodou sú dobre tvarované zadné sedadlá s lepšou dĺžkou sedáku, ktoré na rozdiel od konkurentov majú vhodný sklon. Spolujazdci sa zozadu dostanú celkom ľahko, stačí zatiahnuť za páčku na sedadle vodiča alebo spolujazdca a von z auta sa vytlačí každý občan nosiaci konfekčné veľkosti.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu môže byť problém skôr s tvrdosťou podvozku, keďže spolujazdci sedia rovno na kolese. Nesmierne som sa zabával na spomaľovačoch, na ktorých si pasažieri vzadu vždy veselo poskočili, a to som šiel ozaj pomaly. Keď vzadu navyše sedí žena, môže to byť celkom pekný pohľad, pravda lepšie bude venovať sa jazde a nečumákovať na natriasanie sa ženských predností... Ale spomaľovače som počas týždňa mal skrátka rád...

Prekvapila ma veľkosť kufra. Nie negatívne, naopak. Batožiňák sa zväčšil až o 50 litrov. Obsah 211 litrov síce stále neoslní, ale ani úplne nesklame. Poteší dvojité dno a možnosť sklopiť sedadlá do roviny. Zostane zhruba sedem centimetrový schod, ale to je pri takomto aute jedno. Nikto predsa nebude v kufri spať...

Exteriér, bezpečnosť, technológie

Oproti predchodcovi je Mini dlhšie o 98 milimetrov, širšie o 44 milimetrov, vyššie o 7 milimetrov a má tiež väčší rozchod oboch náprav a väčší je tiež rázvor.

Nárast auta prakticky do všetkých smerov nie je badateľný na prvý pohľad. Museli by ste si obe generácie postaviť vedľa seba, hneď je však vidieť, že je nové Mini poriadne robustné auto. Už len dvere sú poriadne široké a je veľmi pozitívne, že také malé auto dá vodičovi a posádke slušný pocit bezpečia. O bezpečie sa stará nová konštrukcia vozidla. Mini je ľahšie a tuhšie zároveň, crash testy zatiaľ neboli vykonané, no úspechy väčšieho brata Countrymana v testoch IIHS dávajú predpoklad tomu, že obstojí na výbornú. Aj predchádzajúca generácia na tom bola veľmi dobre (5 hviezd EuroNCAP). Keď už sme pri bezpečnosti, Mini dostalo od BMW aj adaptívny tempomat (a mnohé ďalšie), o tom, že ste sa k autu pred vami nebezpečne priblížili vás informuje červená ikonka na centrálnom budíku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dizajnový jazyk sa príliš nezmenil, ale kto by očakával viac, pravdepodobne nepozná históriu značky Mini. Veď od roku 1959 do roku 2000 sa Mini takmer vôbec nezmenili a zmenu priniesol až koncern BMW. Ten popracoval nielen na modernom vzhľade, ale hlavne na bezpečnostných štandardoch, ktorým staré Mini skrátka nevyhovovalo. Napriek tomu je badateľných pár zmien, medzi ktorými vynikajú väčšie svetlá a uplatnenie LEDiek vpredu aj vzadu. Väčšie sú zároveň všetky výrazové prvky, zozadu vyzerá auto istejšie.

Motor a prevodovka

Mini ponúka troj a štvorvalcové motory. Prakticky pre všetky verzie s výnimkou tých najvyšších s veľkým S sú pripravené trojvalcové motory. Konkrétne benzínová „jednapäťka“ a naftová „jednapäťka“. My sme však dostali dvojlitrový štvorvalec s technológiou twin-scroll turbo a s parametrami, ktoré autu týchto rozmerov sedia ako uliate. Maximálny výkon má S-ko na úrovni 141 kW (192 k) a maximálny krútiaci moment 280 Nm (300 s využitím funkcie overboost). Parametre, ktoré by chcel mať nejeden majiteľ väčšieho auta z Mini ozajstnú motorovú myš.

Motoru veľmi pristane nová verzia šesťstupňového automatu. Radenie pádlami má konečne hlavu aj pätu. Automat radí rozumne a podľa nastaveného režimu. V režime Green je pauza medzi stlačením akcelerátora a nárastom výkonu veľká, no dôvod je jasný: prevodovka vám dáva čas na rozmyslenie. V režime MID je to pravé Mini s rýchlym nástupom výkonu, s ideálnym nastavením posilňovača a s vhodnou reakciou na plyn. Režim Sport robí z Mini ozajstnú motokáru s veľmi ostrými reakciami ako na plyn, tak i riadenie, s veľmi rýchlym preraďovaním. Mini je v tomto režime ako utrhnuté z reťaze. Motor má krásny zvuk, ktorý ešte umocňuje „prdkanie“ do výfuku počas preraďovania. V aute sa odrazu cítite ako ozajstný pretekár. Prevodovka vás pustí až na dohľad červených čísel. Keď prejdete do manuálneho režimu zážitok z jazdy je ešte väčší. Nastavenie prevodovky je omnoho lepšie ako pri predchádzajúcej verzii, no aj tak je tu čo vytknúť.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini sa aj po zaradení manuálneho režimu mieša do preraďovania, a to pomerne skoro. Pri prudkej akcelerácii sa mi tak často stávalo, že automat šiel preradiť zrovna vtedy, keď som šiel aj ja. Stlačil som pádlo s úmyslom preradiť na vyšší stupeň, no automat sa rozhodol preradiť o milisekundu skôr, a aj tak urobil. Ak by auto pokyny od automatu a od vodiča pochopilo správne, bralo by ich ako jeden, namiesto toho som však namiesto z jednotky na dvojku skočil rovno na trojku a bolo po zážitku. Automat sa vám do toho mieša neodpustiteľne skoro. Už niekde medzi 6000 a 7000 ot/min, teda pred červenými polom.

Také BMW vám v istých momentoch dovolí aj pohľad do červeného poľa po obmedzovač a až keď vás zhodnotí ako úplného blbca, preradí za vás. Mini však nie. To má vlastný rozum, a tak sa zmysel radenia s pádlami opäť vytráca. Na rozdiel od predchádzajúcej verzie automatu je však prevodovka o poznanie ostrejšia, a tak jej automatické radenie môžete bez obáv prenechať a venovať sa jazde. Osobne si však myslím, že by ste s manuálom z auta vyťažili viac a zážitok z jazdy by bol väčší. Manuál v Mini som ale v ruke nemal.

No a spotreba? Priemerne som Cooperovi S z nádrže vytiahol zhruba 8,5 litra paliva na 100 km. Vôbec som sa nesnažil jazdiť na spotrebu. Bez väčších problémov ekonomickou jazdou by ste priemer stiahli na 6,5. Na diaľnici si pokojnou jazdou vypýta zhruba 8-9 litrov podľa miery pokojnosti. V meste je to takmer rovnaké, štart-stop systém som nemal zapnutý. Na istých úsekoch s predvídaním jasnovidca dokážete ísť aj za menej ako šesť litrov.

Jazda

A dostávame sa do finále, k tomu v čom Mini dominuje. Jazda v Mini je nielenže najlepšia v triede veľmi malých vozidiel ona je jedna z najlepších celkovo a nebojím sa tvrdiť, že v dnešných časoch je skutočne málo áut, ktoré vám dokážu poskytnúť väčší zážitok. A to najlepšie na Mini nie je výkon, či zrýchlenie z nuly na sto. V tom ho predbehne hocaký konkurent. Jeho výnimočnosť spočíva v zákrutách a v pocite z rýchlosti.

S Mini si užijete zábavu tam, kde sa napríklad M3 ešte ani neprebrala. Je to neuveriteľné auto s obrovským potenciálom potešiť zručného vodiča. Je to šialenec na štyroch kolesách, ktorý vám dovolí zabaviť sa a byť pritom v medziach zákona (viac menej)

Práve pri Mini si uvedomíte, že nepotrebujete 400 koní, aby ste sa zabavili. Stačí polovica, podstatné je mať nízku váhu a malé auto.

Zdroj: Ján Hargaš

A práve pri Mini je veľmi jasné, čo to znamená mať premotorizované auto. Aj keď to mnohí z nás používajú ako kritické hodnotenie, pri Mini je opak pravdou. Lebo Cooper S je premotorizovaný až-až. Na to, aby držal na ceste a jazdil plynulo a bezpečne by mu najlepšie pasoval nejaký atmosférický trojvalec. Všetko s vyšším výkonom, nebodaj prepĺňaním robí z Mini úžasne zábavné auto.

S Cooprom S stačí ísť do zákruty štyridsiatkou a za vrcholom dupnúť na plyn, aby pneumatiky pískali. Dokonca nemusíte ani prekročiť mestský rýchlostný limit, aby vám do krvi na každej zákrute prúdili hormóny šťastia. Riadenie je tak komunikatívne, že sa môže porovnávať s pretekárskymi špeciálmi. Čokoľvek si pomyslíte, auto to spraví. Nemusíte rozmýšľať a predvídať, chcete ísť doprava, hneď ste tam! Doľava, už ste tam! Žiadna vôľa, žiadna gumenosť. A vo volante cítite každé zrnko piesku na ceste – v režime Sport.

Mini je pre šoférovanie úplné nebo. Má to však jeden háčik. Takto nastavené auto vám chybu neodpustí.

Rozhodli ste sa, že predbehnete auto na klasickej slovenskej ceste? No tak skúste predbiehať s iba jednou rukou na volante a garantujem vám, že skončíte mimo cesty. Obzvlášť pri ostrej jazde, ktorú si Mini Cooper S doslova vyžaduje. Aj s dvoma rukami máte čo robiť, aby ste auto pri vyššej rýchlosti udržali na ceste, hlavne na slovenskej ceste...

Keď som hovoril o pískaní pneumatík v zákrute pri nízkych rýchlostiach, to nie je jediný okamih, kedy pneumatiky pískajú. Pretočiť kolesá pri rozbehu zo stoja vie každý, no v Cooprovi S to spravíte aj keď nechcete. Pneumatiky pretočíte aj počas jazdy pri prudšom stlačení akcelerátora. A stratu priľnavosti si tento tvrdý motorový myšiak necháva najmä na veľmi ostré prejazdy zákrut. Neustále počúvame o predokolkách so systémami, ktoré potláčajú prirodzenú nedotáčavosť týchto áut. Málokto sa dnes už zmôže na samosvorný diferenciál. Mini nie je výnimkou, no z mojich jázd sa mi zdá akoby šlo Mini úplne opačnou cestou. Prečo potláčať šmyk, keď je šmyk vlastne poriadne zábavný?

Zdroj: Ján Hargaš

Mini dostanete do nedotáčavého šmyku úplne bez problémov, no rovnako bez problémov sa z neho dostanete. Prejazd zákruty tak síce môže znamenať, že sa trošku pošmýkate, na druhú stranu, komu to vlastne vadí? Veď pocit, že nad autom trošku strácate kontrolu pridáva Cooperovi S ešte väčší šmrnc. Navyše to príjemne vystraší spolujazdcov...

Ale pozor, Mini sa vás nesnaží zabiť, práve naopak. Snaží sa vás rozveseliť, odpútať od bežných problémov. Ak by totiž šlo o niečo nebezpečné a vy by ste to skutočne prepískli, zasiahnu asistenti a vrátia vás späť do pokojných vôd. Zásah však odkladajú do poslednej chvíle (alebo zasahujú minimálne), a tak sa môžete skutočne do sýta vyblázniť.

Záver

Výkon 192 koní a 300 Nm krútiaceho momentu je pre takéto malé auto úplný ideál. Mini nepatrí do neskúsených rúk, no jazda s ním je nezabudnuteľná a neuveriteľne zábavná. Mini je auto, ktoré vám pomôže okoreniť život, auto, ktoré robí z malých chlapcov veľkých a auto, ktoré robí zo šedých myší štýlových pánov a slečny.

Mini je kult a iný svet. Kto nezažil nepochopí, kto nevidel neuverí. Ale je to tak. A kult niečo stojí. Cenovka nášho testovaného auta je skutočne ohromujúca. Pravdou však je, že rovnaký, ak nie lepší zážitok vám poskytne aj základná verzia Coopra S za necelých 25 000. A jazdenie si užijete omnoho viac ako vo väčšine ostrých hatchbackov, či športových verzií rodinných automobilov. Mini neodvezie celú rodinu a psa, ale to, čo stráca v obsahu kufra doháňa zábavnosťou a šmrncom. Odpustíte mu aj to, že je tvrdé, že vzadu nie je práve pohodlné a tiež zopár detailov, ktoré mohli byť lepšie dotiahnuté. Pridaná hodnota zo značky a z verzie skrátka vysoko prevyšuje skutočnosť, že je to vlastne maličké a nepraktické auto.

Technické údaje

Model: Mini Cooper S
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 141/4700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1250
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/4,9/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3850 / 1727 / 1414
Rázvor náprav (mm): 2495
Objem batožinového priestoru (l): 210
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 24 100 €
   
Cena testovaného vozidla: 39 700 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku