2014-09-05 04:00:00
Opel Cascada 1,6 Turbo
Opel Cascada 1,6 Turbo má výkon 200 koní, teda 147 kW.
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Opel Cascada 1,6 Turbo SIDI – pravdepodobne najkrajší kabriolet na trhu

Cascada absolvovala svoju premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 2013, na náš trh sa dostala v máji.

Minulý rok sme ju nestihli „prevetrať“ v rozumnom letnom počasí, keď stiahnutá strecha dodáva jazde správnu pohodu. Vynahradili sme si to koncom tohto leta. Kým ešte doznieva a blíži sa už aj to babie, podelíme sa o skúsenosti s týmto kabrioletom.

Na prvý pohľad vyzerá ako uhladený introvert. Čakalo sa, že podobne ako predchodcovia, bude nosiť meno Astra cabrio, či TwinTop. No Cascada sa výrazne líši od všetkých predchádzajúcich kabrioletov, ktoré boli založené na Astre s pevnou strechou. Novinka dostala vodou nasiaknuté meno a podstatne viac nielen vzhľadových zmien. To prvou je predĺženie auta. Oproti poslednej generácii TwinTop narástla o 225 mm, čím sa dostáva na dohmat k Insignii. Opel tak zrejme pri tejto platforme bude musieť siahnuť po komponenty obidvoch áut. S dĺžkou 4 710 mm totiž Cascada presahuje aj Audi A5, a to o rovných 70 mm.

Aj keď vizáž spredu vychádza z kompaktného modelu Astra, podľa Opla nemá Cascada s Astrou veľa spoločného a od začiatku bola konštruovaná ako kabriolet. Má prepracovanú celú prednú časť, ktorá teraz pôsobí komplexne a kompletne. Jej dominantou je zväčšená mriežka chladiča z chrómovaných lamiel, z ktorých najväčšia, do stredu ktorej zasadili znak firmy – blesk, má profil krídla moderného dopravného lietadla. Zdôrazňujú to nahor natočené konca v podobe wingletov. Nadväzujúci nárazník sa prezentuje „krídelkami“, ktorých inšpiráciou boli zrejme autá Formule 1. Mriežka akoby z oka Astry OPC vypadla... Na kapote sú ešte aj dva nové prelisy. S Astrou preto zostali zhodné už len svetlomety.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Výrazne klinovitá

Pohľadu zboku dominuje klinovitý profil pontónu karosérie ukončený elegantný zadkom. Použitá plátenná strecha umožnila zachovať dizajnérom kompaktný krátky previs. Auto teraz vyzerá vyvážene nielen so zavretou strechou, keď sa vtedy veľmi tvári viac ako kupé, ale tiež so zloženou. Hlavne v uzavretej podobe to Cascade naozaj výrazne „sekne.“ Strecha má profil, o akom autá kategórie coupé-cabrio môžu iba snívať. Aj pri pohľade na zadok, teda na zadnú časť auta je to tutovka na kandidáta najkrajšieho kabrioletu. Cascada patrí jednoznačne k najelegantnejším autám.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Luxusná, či obyčajná?

Cascada je auto na pomedzí tried. Veľkosťou aj výbavou mieri medzi luxusnejšiu konkurenciu, paletou motorov a cenou sa ale nevzďaľuje od podobných, ale menších vozidiel nižšej strednej triedy. Za svoje peniaze môžete získať menej obvyklé prvky, napríklad diaľkové ovládanie strechy, ktorá sa elektricky zloží za 17 sekúnd, vyhrievaný veniec volantu, odvetrávané, doslova ortopedicky presné sedadlá, alebo napríklad aj strechu so skleneným zadným oknom a dodatočnou špeciálnou izolačnou vrstvou. Zoznam štandardnej aj príplatkovej výbavy je poriadne dlhý. No nech si vyberiete čokoľvek, iba málokedy sa vám podarí nakonfigurovať naozaj drahé auto.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Interiér sa na Astru podobá viac

V interiéri sa Cascada od Astry natoľko neodlišuje. No aj v ňom je vďaka niekoľkým prvkom vidno pomerne výrazný posun. Základ je rovnaký, no prekrytie prístrojov siaha až nad stredovú konzolu. Palubná doska je tak viac uzavretá a vďaka tomu máte bezpečnejší pocit za volantom. Prirátajte tmavšie plasty, obšitie palubnej dosky umelou kožou s fialovou niťou a výrazné sedadlá čalúnené jemnou kožou dávajú najavo, že sedíte v špičkovom modeli. Najmä sedadlá pôsobia veľmi dobre primeranou dĺžkou sedáka a operadla, ale tiež tvarovaním a správne vyberanou mäkkosťou, či tvrdosťou na správnych miestach. Skvelé predné sedadlá sa elektricky posúvajú pre ľahké nastupovanie zadných cestujúcich.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Miesta nie je nazvyš, ale voľnosť v smere nahor nie je obmedzená, hlavne pri zloženej streche. Platí to aj o miestach na zadných sedadlách, na ktoré sa zmestí celkom pohodlne aj priemerný dospelý cestujúci. Navyše je veľmi príjemný dôraz na praktickosť, auto má totiž elektricky sklápateľné zadné sedadlá. Dielenské spracovanie zodpovedá určeniu a určite by ste sa pred spolucestujúcimi nemuseli hanbiť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Paradoxom je, že Opel pred časom „reorganizoval“ v Insignii často kritizovaný stredový panel s množstvom tlačidiel, ktoré „schoval“ z očí a opticky sprehľadnil prístrojovú dosku. No tu nám vôbec neprekážali. Aj tak si po čase na ne zvyknete a zrazu nemusíte všetky funkcie hľadať v nejakom viacúrovňovom menu. Takto je všetko pekne poruke.

Motor a prevodovka – jemná elegancia

Nami skúšaný model mal slušnú porciu výkonu, ktorou disponuje nový zážihový štvorvalec 1,6 SIDI s priamym vstrekovaním a preplňovaním. Spoznáte ho nielen podľa výrazného červeného nápisu Turbo na veku kufra, ale aj podľa dvojice koncoviek výfuku, každej na jednej strane auta. Motor je veľmi kultivovaný a beží hladko, čo ku kabrioletu skvelo pasuje. Štvorvalec má široký rozsah použiteľných otáčok: žije už na hranici 850-900 otáčok, no celkom slušne sa preberá od tisíc otáčok za minútu vyššie a dych mu dochádza až kdesi nad hranicou šesťtisíc otáčok. Lenže zároveň mu chýba aj výrazný charakter, či iná podobná vlastnosť. Je v tomto smere príliš technický: číselká na rýchlomeri naskakujú, otáčkomer sa hýbe uháňa doprava, ale nekoná sa žiadna zvuková kulisa, ani dych berúca dynamika. Turbomotor pôsobí pomerne nezáživne, akoby zároveň tajil svojich 280 Nm krútiaceho momentu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zdalo sa mi, akoby za to všetko mohli dlhé stupne v prevodovke, ale nie je to pravda. Pri diaľničnom tempe 130 km/h má na šestke motor necelých 3000 otáčok za minútu a primerane k tomu sú odstupňované aj ostatné prevodové stupne. Neberte to ako kritiku, no od auta s pohotovostnou hmotnosťou 1733 kg a výkonnou jednašestkou pod kapotou by sme čakali trocha iný prejav. Nevravím, že práve oduševnené nadšenie typu hot-Hatch, ale motor by mohol byť menej nevýrazný. Aj jeho reakcie na plyn sú akési ospalé a napriek tomu, že je pružný, do otáčok sa mu veľmi nechcelo. A to pritom dokáže „rozkotúľať“ Cascadu na veľmi slušných maximálnych 235 km/h! Absolútne kultivovaný, bez akejkoľvek chuti, či nadšenia do života. Všetko akoby hovorilo: zlož strechu, vychutnávaj si všetko, neponáhľaj sa...

Dlhé dráhy pri „kvaltovaní“

Presne to vyznáva aj inak priemerná šesťstupňová manuálna s dlhšími dráhami radenia a zvláštne tvarovanou pákou. Má rada, keď na ňu netlačíte, ale idete skôr jemne a pokojne. Vlastne sa to všetko k celkovému charakteru auta hodí. Spotreba je mierne vzdialená papierovým údajom. V meste to bolo medzi 9 a 10 litrov na sto kilometrov, na diaľnici sme sa dostali tesne pod hranicu 9 litrov. No a šíre končiny Západného Slovenska sme brázdili medzi obcami so spotrebou nad 7 litrov. Celkový priemer bol tesne pod 8 litrov so strechou nasadenou aj ukrytou. V tom prípade zadný deflektor v podobe sieťky dosť výrazne zmenšoval vírenie vzduchu odzadu, no po jeho nasadení boli zadné sedadlá neprístupné. Nuž, niečo za niečo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Odfiltruje, ale aj podrží

Cascada nielen vzhľadom na svoje zameranie jazdí prekvapujúco dobre. Postaral sa o to podvozok aj so zavesením prednej nápravy HiPerStrut (High Preformance Strut), ktorá pochádza z Insignie OPC. Zaručuje výborný prenos výkonu na kolesá, ovládateľnosť v zákrutách a potláča vplyv pohonu predných kolies na riadenie. Na zadnej náprave zasa pomáha Wattov priamovod. Auto si síce zákruty nepodáva s úplnou ľahkosťou, no napriek vyššej hmotnosti, keď sa na neho potrebujete spoľahnúť, pomerne nadšene zatáča správa sa pri tom prekvapujúco iste.

Pravdou však je, že tento Opel je určený skôr na pohodlnú jazdu, čo sa mu výnimočne pozdáva. Napriek tomu, že auto nemalo príplatkové adaptívne tlmiče Flex Ride, ktoré ešte zlepšujú jazdu, dá sa Cascada označiť za auto, ktoré príjemne a bez hluku filtruje nerovnosti aj na veľkých kolesách. Je totiž naladené komfortne, pretože je to mašinka určená viac na pokojnejšie cestovanie a užívanie si teplých letných dní.

Pri kabrioletoch sa často spomína tuhosť karosérie. V tomto smere získala Cascada oproti predchodcovi Astra TwinTop o 43 % vyššiu torznú tuhosť a o 10 % lepšiu ohybovú tuhosť. Napriek tomu si na nerovnostiach všimnete pohyby rámu čelného okna a vo volante ucítite kmity riadenia. No ani v porovnaní s oveľa drahšími kabrioletmi to nie je nič výnimočné a nezvyčajné.

Záver

Kabriolet s označením Cascada vybočuje z radu a vlastne sa k nemu ťažko hľadá priamy konkurent. Za rozumnú cenu totiž dostanete naozaj veľké otvorené auto, do ktorého sa zmestia štyria dospelí v celkom slušnom komfortu. A pritom sa nezabudlo ani na ich batožinu - aj so stiahnutou strechou zostáva stále priestor o objeme 280 litrov, hoci jeho tvary sú horšie využiteľné. Možno sa vám zdalo, že mám výhrady k niektorým častiam auta. Či už išlo o mdlý motor, alebo vibrácie karosérie. Sú to však skôr námety na priebežné zlepšovanie produktu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Cascadu ako celok však vrelo odporúčam. Má ambíciu ponúknuť dobre namixované prísady: štvormiestny interiér s výbornými sedadlami, relatívne veľký batožinový priestor a luxusnú výbavu spolu s komfortnou jazdou. To všetko s adekvátnou a nepremrštenou cenou. Navyše v porovnávacom teste ADAC o ochrane cestujúcich pri prevrátení štyroch kabrioletov so stiahnutou strechou - Opel Cascada, Peugeot 308 CC, Renault Mégane CC a VW Golf Cabrio, Více na: http://www.autorevue.cz/crash-test-kabrioletu-nejlepsi-opel-cascada-nejhorsi-vw-golf#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylinkskončila Cascada medzi konkurentami najlepšie. Preto mi je záhadou, prečo na našich cestách nestretávam viac týchto áut, lebo Cascada ponúka všetko, čo môže väčšina záujemcov o štvormiestny kabriolet požadovať. Je príjemným každodenným spoločníkom, vyhovujú jej aj dlhé cesty, či každodenné dochádzanie do práce. No na rozdiel od áut s pevnou strechou nám dovolí vychutnať si všetko to, čo máme na kabrioletoch radi: voľnosť a otvorené nebo nad hlavou.

Technické údaje

Model: Opel Cascada 1,6 Turbo SIDI 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 147/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1650 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,6/5,7/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4696/1839/1443
Rázvor náprav (mm): 2695
Objem batožinového priestoru (l): 280/750
Objem palivovej nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1733
Užitočná hmotnosť (kg): 407
Rozmer pneumatík: 225/40 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: od 23 590 €
Základná cenníková cena verzie: 26 590 €
Cena testovaného vozidla: 29 430 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku