2014-08-27 05:59:00
Nová Kia Soul nemá
Nová Kia Soul nemá ani jeden diel zhodný s prvou generáciou
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Soul – takmer rovnaká a predsa celkom iná je nová generácia

Úspešný hatchback, zamaskovaný za crossover s atraktívnou cenovkou prepracovali úplne od začiatku.

Modelom Soul  automobilka zbúrala konvencie tradičných tvarov a tried a priniesla do segmentu crossoverov závan sviežeho vetra. Zameranie sa na zákazníkov, ktorí sa chcú odlíšiť jej vyšlo. Veď 700 000 kusov modelu Kia Soul v prvom vydaní predaných od roku 2008 svedčí o obľube modelu.

Netradične poňatie tvarov karosérie si však veľmi nerozumelo so strohým interiérom. Ani jazdné vlastnosti neboli viac ako priemerné. Nástupca dostal jasné zadanie zmeniť tieto nedostatky. Ako sa mu to (a či vôbec) podarilo? Na prvý pohľad jemná a nenápadná modernizácia však klame telom. Výrazné zmeny sa úspešne podarilo maskovať do akoby len faceliftu. Soul druhej generácie je pritom celkom nové auto.

Na prvý pohľad sa naozaj toho veľa neudialo – tam sa dá jednoznačne vystopovať genetika predchodcu. Na prvý pohľad by ste povedali, že autá vyzerajú rovnako a hoci je príbuznosť s predchodcom nespochybniteľná, podľa automobilky nie je jediný diel karosérie rovnaký. Pravdou je, že nový Soul neprevzal ani jeden karosársky panel. Tvary a krivky karosérie sú všetky vytvarované nanovo. Hoci na novom Soule nepoužili žiadne rovnaké časti dizajnu exteriéru z predchádzajúceho modelu, auto je stále ľahko identifikovateľné a ostáva mu svojský výraz.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Od základu nová, výrazne lepšia

Vystihnúť všetky technické zmeny nového Soulu – to chce začať pekne od základu. Druhá generácia už nestojí na platforme vychádzajúce z malých vozidiel značky, ale na základe súčasného modelu cee´d. To umožnilo novému Soulu ťažiť z dlhšieho rázvoru náprav, aj z rozchodu kolies. Výsledkom je viac miesta pre posádku a lepšie jazdné vlastnosti. Pribudlo aj 14 litrov v batožinovom priestore (354 litrov). Viac ako 65 % karosérie je vyrobenej z vysokopevnostnej a ultra vysokopevnostnej ocele. Výrazne sa to podpísalo na lepšej torznej tuhosti až o 28 %. Súčasne sú výrazne tenšie predné A stĺpiky. Výsledkom je pevnejšia štruktúra celku a zároveň lepší výhľad šikmo von z kabíny. Tuhšia karoséria pritom eliminuje prenos hluku do interiéru. Výrazné prepracovanie vzhľadu sa dá vystopovať najmä v oblasti predných svetlometov s diódami pre denné svietenie a na celej zadnej časti s výraznejším nárazníkom a zvislými svetlami. Sú tiež ledkové a v rámci výbavy Exclusive súčasťou štandardnej výbavy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Väčšie rozmery, dlhší rázvor, viac miesta

S príchodom druhej generácie Kia Soul narástla. Karoséria je o 20 milimetrov dlhšia (4140 mm), o rovnaký kúsok sa zväčšil aj rázvor náprav (2570 mm). Pribudlo 15 milimetrov na šírku a ubudlo 10 z výšky. Napriek zníženiu auta je v kabíne o niekoľko milimetrov väčší priestor na hlavu, nohy a plecia pre pasažierov sediacich vpredu. Na zadných sedadlách sa už pokojne odvezú traja cestujúci. Stredný síce s obmedzeniami, ale na krajných sedadlách sa sedí luxusne. Navyše s za sebou dokážu posadiť aj dva cestujúci atakujúci výšku dva metre. Výsledkom zmien je celkovo robustnejší výzor, ktorý na fotografiách nie je natoľko zrejmý, ale vynikne pri bezprostrednom kontakte s autom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dosť so vzhľadom dokáže urobiť aj farba. V tomto prípade čím krikľavejšia, tým lepšie... Zákazník si môže vybrať z 11 farieb laku karosérie. Doplní ich čierne lakovanie lemov blatníkov a bočných prahov. Zvýrazneniu automobilu pomôže strecha v kontrastnej farbe. V našom prípade k výraznej žltooranžovej to bola čierna. A odklápacia, čo síce z auta neurobilo kabriolet, ale na prevetranie hlavy v lete je to výborné riešenie...

Čo všetko je nové vo vnútri?

Od roku 2008 sme sa vnútri prvej generácie modelu stretávali s lacno vyzerajúcimi materiálmi. Dnes ssa dá hovoriť o luxusnom poňatí interiéru. To sa napokon odráža aj pri celkovom dielenskom spracovaní. Jeho úroveň je pri najnovších modeloch Kia naozaj výborná. Zmenilo sa toho ale veľa. Hlavne je kompletne prepracovaná stredová konzola a prístrojový štít. Všetko je zvládnuté bez ergonomických prešľapov, iba v noci možno narazíte na malý problém - podsvietenie tlačidiel a ovládacích prvkov je dosť slabé. Môže sa stať, že sa v nich po oslnení neregulovaným jasom displeja autorádia nevyznáte. Ideálne nie je ani zobrazenie štandardne dodávanej parkovacej kamery. Odporúčame si to aspoň prvý raz naozaj odkontrolovať, ako ďaleko ste od prekážok. Na displeji to vyzerá, že oveľa ďalej, než v skutočnosti ...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Na prvý pohľad kompaktná karoséria prekvapí veľkosťou vnútorného priestoru. Vpredu aj vzadu je dostatok miesta aj pre dlháňov. Šírka interiéru je takmer porovnateľná s modelom cee´d a vďaka nižším prahom sa uľahčilo aj nastupovanie a vystupovanie. Mierne výhrady by mohli byť len k batožinovému priestoru. Základný objem narástol o štyri percentá, takže 354 litrov síce úplne stačí, dokonca v triede SUV je to špičková hodnota. Oveľa dôležitejšie je určite zväčšenie vnútorného priestoru pre posádku oproti predchádzajúcej generácii. Kufor je hlbší a dlhší, ale pôsobil malým dojmom. Možno aj preto, že dizajn zadnej časti auta si vyžiadal vyššiu nakladaciu hranu. Po sklopení sedadiel je k dispozícii slušný 1367 litrový objem. Sklápajú sa len operadlá na sedáky, takže medzi dnom kufra je výrazný schod, ktorý by zakryla len medzipodlaha.
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tiež by nezaškodilo, keby sa piate dvere otvárali ešte o pár centimetrov vyššie. Nutnosť manuálneho odklopenia malého krycieho plata by pasovala skôr do segmentu miniáut. Ešte že na dne kufra nájdete dojazdovú rezervu, ktorá je napriek rýchlostnému obmedzenia oveľa praktickejšie ako v súčasnosti čoraz rozšírenejšie lepiace sady.

Baží po otáčkach, veľmi ich nepotrebuje

Ak chcete Kiu Soul s benzínovým motorom, jedinou možnosťou je známy štvorvalec 1,6 GDI s výkonom 97 kW pri 6300 otáčkach za minútu. Je rovnaký ako v dlhodobo skúšanom cee´de SW, len je sprevodovaný viac do krátka. Ručičke otáčkomera sa však napriek tomu veľmi nechce stúpať s raketovou rýchlosťou. Keď ju už dostanete na zhruba na 5000 otáčok za minútu (pritom je maximum krútiaceho momentu 161 Nm pri 4850 otáčkach), prejaví sa vyššia hlučnosť aj spotreba. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 6,8 l na 100 km, no ak využijete potenciál motora, realitou je aj viac ako 9 a viac litrov. Na diaľnici sa apetít podarilo udržať v prijateľnom medziach - pri rýchlosti 130 km/h má motor na šiestom prevodovom stupni 3500 otáčok a pýta si približne 7,3 l na 100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Už sme to konštatovali aj pri dlhodobom teste modelu cee´d, že benzínovej tisícšestovke GDI viac vyhovuje pokojnejšie tempo. Vtedy je z nej akoby celkom iný motor. Kultivovaný a takmer bezhlučný beh upokojuje a je radosť pracovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka tomu sa nám podarilo dosiahnuť miestami na okresných cestách spotrebu 6,6 l na 100 km. Celkový priemer bol podľa palubného počítača 6,9, čo je vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie a teda aj väčší odpor vzduchu takmer neuveriteľná hodnota.  Ak by vám pohyb radiacej páky v inak krátkych a presných dráhach napriek tomu nevoňal, za príplatok môžete mať aj  šesťstupňovú automatickú prevodovku.

Nový podvozok, výrazne lepšia jazda

Druhá generácia Kie Soul dokonale odbúrala jazdné nedostatky predchodcu. Zatiaľ čo predtým bolo auto zbytočne tvrdé, miestami až uskákané a málo komfortné, dnes je všetko inak. Nová platforma z väčšieho cee´d-u síce dostala vlečenú zadnú nápravu namiesto viacprvkovej, na jazde to ale takmer nespoznáte, skôr naopak. Podvozok je prirodzene komfortný aj na príplatkových osemnásťpalcových pneumatikách a prepúšťa do interiéru iba ľahké tlmené rázy a vie skoro 1600 milimetrov vysoký crossover skvele podržať aj v zákrutách. Iste, zadok si na väčších nerovnostiach občas zľahka poskočí, tuhá karoséria sa však príliš nekrúti. Škoda len, že riadenie s novým posilňovačom Flex Steer (umožňuje nastavenie režimov Comfort, Normal a Sport) dokonale filtruje spätnú väzbu od predných kolies vo všetkých módoch - presnosťou ale nezaostáva.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Prirodzeným prostredím Kie Soul je mesto, v ktorom sa dokáže rýchlo a svižne orientovať. Vyššia posed a tenšie stĺpiky A zaručujú perfektný výhľad z kabíny a prehľadné tvary karosérie uľahčujú pohyb aj vo stiesnenejších priestoroch. Ak ste navyše z tých, ktorí si na moderné výdobytky v podobe displejov a parkovacích kamier moc nepotrpia, poteší vás dostatočný výhľad vzad a rozmerná vonkajšie spätné zrkadlá. V zákrutách sa Soul správal lepšie, ako sme očakávali od tohto typu auta. Najprv sa síce mierne naklonil ale potom pomerne ostro a poslušne zabočil. V tom mal prsty stabilizačný systém, ktorý autu významne pomáhal „upratať sa“ smerom do zákruty. Z miery ho nevyviedlo ani prudké šliapnutie na plynový pedál v úzkych zákrutách, lebo stabilizačný systém „pustil“ na kolesá iba toľko krútiaceho momentu, aby predná náprava nestrácala trakciu. Pribrzdeníe zadného vnútorného kolesa pomohlo nasmerovať Kiu do zákruty. Vďaka tomu hodnotím jazdné vlastnosti (napriek spomínanému miernemu nakláňaniu) veľmi pozitívne.

Záverečné zhodnotenie

Kia Soul je auto určené prioritne pre mladú generáciu. Vyniká dizajnom, ktorý sa však nemusí pozdávať všetkým. Jeho vzhľad nie je bežný a doslova vytŕča z radu. Ale radosť dokáže urobiť aj strednej, či staršej generácii vďaka príjemnému nastupovaniu a vystupovaniu z auta.

Možno povedať, že druhá generácia Kie Soul to nie je len extravagantný dizajn, ale teraz už aj vydarený interiér a preukázateľne lepšie jazdné vlastnosti. Mimoriadne komfortný crossover s dostatkom vnútorného priestoru sa nenechá zaskočiť ani väčšími nerovnosťami a hoci prítomnosť lacnejšie zadnej nápravy nedokáže úplne zamaskovať, výrazne cítiť markantný posun jazdných vlastností k lepšiemu oproti predchodcovi.

Ak sa naučíte žiť s benzínovým štvorvalcom 1,6 GDI v symbióze, zistíte, že nie je na zahodenie. V ponuke je lacnejší ako diesel a vie byť mimoriadne kultivovaný a tichý. Len ho nemožno duriť do miest, kde sa mu veľmi nepáči a na znak vzdoru hučí a priveľa konzumuje. Dosiahnuť s ním čo najlepšiu jazdnú dynamiku totiž znamená veľa ho vytáčať (hoci sa mu tam prioritne veľmi nechce), čím ide nízka hlučnosť bokom a citeľnejšie rastie spotreba benzínu. Inak je to príjemný spoločník s primeranou spotrebou a rovnako tak aj dynamikou. A viac ako príjemný je aj celý Soul. Kto neverí, nech skúsi.

Technické údaje

Model: Kia Soul 1,6 GDI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1591
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 97/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 161/4850
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,5/5,8/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4140/1800/1593
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem batožinového priestoru (l): 354/1367
Objem palivovej nádrže (l): 54
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1212
Užitočná hmotnosť (kg): 608
Rozmer pneumatík: 235/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: od 14 590 €
Základná dlhodobá akciová cena modelu: 13 690 €
Základná cenníková cena verzie: 17 790 €
Dlhodobá akčná cena verzie: 16 890 €
Cena testovaného vozidla: 20 100 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku