2014-08-18 04:35:00
Dacia Duster 1,2 TCe
Dacia Duster 1,2 TCe
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Dacia Duster 1,2 TCe – Keď sa z drsného skoro offroadu stane príjemné SUV

Dacia Duster s benzínovým prepĺňaným motorom je vrcholom komfortu od rumunskej automobilky.

Ešte v zime sme vyskúšali naftový Duster 4x4 s motorom 1,5 dCi. Pôsobil na nás robustne, trošku ťažkopádne. V teréne sa cítil ako ryba vo vode, zatiaľ čo v meste bol vďaka krátkym nízkym prevodom skôr ryba na suchu.

Duster 1,2 TCe je akoby úplne iné auto. Nemá pohon 4x4 a odpustil si aj pocit robustnosti. Jazda po meste sa však vďaka novému motoru stala omnoho príjemnejšou.

Keďže sme sa faceliftovanému Dusterovi podrobne venovali už v predchádzajúcom teste, tu si pripomenieme kľúčové vlastnosti a budeme viac porovnávať. Jednotlivé detaily o naftovom Dusterovi ako i ďalšie info o tomto modeli nájdete tu.

Navonok sú v podstate rovnaký. Jediný rozdiel je v označení motorizácie a pohonu 4x4. Keď som do tohto bieleho prvý krát nasadal, usmial som sa. Spomienky na naftového Dustera boli dobré a starý známy lepidlový pach, alebo ak chcete parfum ala Dacia vyvolal úsmev. Ale nebojte sa, úsmev to nebol prihlúply spôsobený výparmi. Až také „iné“ to nie je.   

Prvý dojem

Ono to tak býva, mozog si rád pamätá iba to dobré. Na to horšie som sa rozpomínal o trošku ťažšie, ale i to prišlo. V prvom rade ma opäť dostalo nie príliš pohodlné sedadlo. Posed za volantom Dustera je úplne iný ako v bežnom osobnom aute, či aute SUV. Pravé koleno sa mi hneď oprelo o tvrdý plast stredového panela, ruky som si nemal kam odložiť a dotykový displej mi prišiel nižšie než minule (nie nebol)...

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu som si za volantom Dustera ani zďaleka nepripadal menejcenný (ako to mnohí radi naznačujú) a úprimne som si to užíval. Každá Dacia má svoj neopakovateľný šarm (opäť nehovorím o účinkoch lepidiel) a vždy mi príde zaťažko neusmievať sa, keď okolo prejde trojnásobne drahšie auto s rovnakými úžitkovými parametrami...

Ako sa benzínový Duster správa na ceste?

Už pri teste naftovej verzie som si všimol, že podvozok je pohodlne francúzsky a rovnako je na tom i benzínová verzia. Vďaka úbytku kilogramov a vďaka omnoho kultivovanejšiemu prejavu malého benzínového motora je však Duster ešte o triedu komfortnejší ako nafťák. Doslova si pláva po cestách, slovenské rozbité cesty ho vôbec netrápia a skutočne sa v ňom cítite ako v klasickom francúzskom aute.

Mäkkosť podvozku umocňujú veľké pneumatiky i spomínaná nižšia váha oproti naftovej a 4x4 verzii. Táto pohodlnosť má však jednu nevýhodu. Sú ňou náklony karosérie pri prudšom jazdení v zákrutách. Ono, charakter Dustera vám prirodzene bráni jazdiť prudko. Naftová verzia obzvlášť, keďže na ostré prejazdy zákrut potrebujete ako nižšiu výšku, výkon, tak i spolupracujúce nižšie prevody a to pri Dusterovi dCi ozaj nešlo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Prepĺňaný motor a suché cesty k rezaniu zákrut lákali, a tak sme vyskúšali. Rýchlo sme však našli limity vozidla, pričom neboli extra veľké. Aj keď sa Duster drží cesty všetkými kolesami až do rýchlostí, do ktorých sa bez profesionálnej deformácie nikdy úmyselne nedostanete, náklony sú pomerne nepríjemne a dokonca z vonku vyzerajú nebezpečnejšie než v skutočnosti sú. Ale nebojte sa, Duster má dosť široký rozchod na to, aby nevýhody mäkkého tlmenia ustál a neprevalí sa na bok na každej druhej zákrute. Náklony totiž neznamenajú nestabilitu, ale to predsa všetci vieme.

Pohodlie za volantom (ak si odmyslíme podpriemerné sedadlá a pomerne priamy posed) sa zvýšilo nielen na rozbitých cestách, ale i na diaľniciach. Zvukový prejav TCe-čka je omnoho príjemnejší, a tak s ním nie je problém komfortne zdolávať diaľnice aj na úrovni maximálnej povolenej rýchlosti. Hluk v naftovom Dusterovi od motora je na rozdiel od TCe-čka nad 120 km/h príliš. Teda pokiaľ netrpíte aspoň čiastočnou hluchotou, alebo ste nepresadli z MB-čky.

Motor, spotreba

125 koňový agregát si s 1,2 tonovým autom poľahky poradí a prekvapivo sa ani spotreba pri 130-tke nešplhá dramaticky hore. So zapnutou klimatizáciou som dokázal spotrebu držať medzi 7,5 až 8 litrov na 100 km. Pri 120-tke to bolo v priemere o temer liter menej. Aerodynamický odpor nepustí...

Celková priemerná spotreba do ktorej treba zarátať ako jazdy po meste, diaľnici, tak i na okreskách bola veľmi príjemných 6,4 litra. To je oproti starej benzínovej „jednašestke“ fantastická hodnota. Pri troche snahy sa mimo mesta dostanete na úroveň 6-tich litrov.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V prípade Dustera s motorom 1,2 TCe už možno hovoriť o dynamike jazdy, hlavne ak ide o zrýchľovanie. Benzínový Duster  bez pohonu 4x4 nemá „redukovanú“ jednotku, takže si pri rozbehu z nuly nebudete lámať hlavu nad tým, či začať dvojkou, alebo jednotkou. Prevodovka má navyše príjemnú kulisu a aj na diaľnici si na šestke držíte otáčky pod kontrolou. Šestku si motor pýta už pri rýchlostiach nad 70 km/h. Pri tachometrovej 130-tke točí približne 2500 ot/min čo je porovnateľné s naftovým motorom, ticho v kabíne však s nafťákom porovnávať nemožno. Motor počujete, ale neskáče vám do reči ako 1,5 dCi. Rovnako však počujete záťah turba pri akcelerácii. Ani tu to nepovažujem za nevýhodu. Veď pokiaľ je vrtuľka v poriadku, nech si píska... Motor sa nezľakne ani hodnôt pod 1400 ot/min. Najlepšie sa však cíti medzi 2000 až 4000 ot/min. Vtedy má klasický benzínový turbo záťah, ktorý je na Dustera skutočne neobvyklý, ale príjemný.

S dvojkolkou do terénu? A prečo nie!

Mnohí si myslia, že do terénu sa dá ísť iba s vozidlom vybaveným pohonom 4x4, no pravdou je, že 4x4 je pre ľahký a stredne ťažký terén len pomocníkom, či bonusom. V skutočnosti viac záleží na svetlej výške a na schopnostiach vodiča. Pokiaľ sa s týmto autom nepustíte do miest kam nepatrí (tým myslím ozajstný terén) nebudete mať najmenší problém. Pravda, na ľade a v bahne to už bude horšie... Duster 4x2 počas testu absolvoval tú istú cestu ako Duster 4x4 a prešiel. Zatiaľ čo ten 4x4 jazdil v zime na snehu a ľade, 4x2 v suchu a v lete. Ak by boli podmienky úplne rovnaké, 4x2 by sa až „na kopec“ nedostal. To však neznamená, že 4x2 nestačí. Ak na takom bahnitom kopci pôjdete aj s ozajstným offroadom s pohonom 4x4 ako takí vystrašení amatéri, nebodaj od strachu zastanete v strede kopca, testovaný Duster vás obehne a vy sa môžete pototo... Už som na kopcoch zažil kopu vodičov, ktorí len vďaka strachu a hlúposti nielenže neprešli, ešte aj poškodili auto... Skrátka, svetlá výška postačí na zdolanie akejkoľvek poľnej, či lesnej cesty, ak vodič nemá v hlave prázdno a v rozkroku priveľké ambície.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Duster s motorom 1,2 TCe je podľa mňa lepšou voľbou pre 90 % potenciálnych zákazníkov ako akýkoľvek Duster s pohonom 4x4. Ak skutočne nepotrebujete 4x4, kupovať si štvorkolku ako istotu nemá zmysel. I bez nej dostanete veľmi schopné SUV. Benzínový Duster 1,2 TCe síce pohon 4x4 mať nemôže, ale vďaka motorizácii dokáže uspokojiť potreby vodiča a posádky vo viacerých oblastiach lepšie než ten s benzínovou „jednašestkou“ či naftovou „jednapäťkou.“ Je pružnejší (ako 1,6 i 1,5), je tichší (ako 1,5), je ekonomickejší (ako 1,6). Odvezie skoro kamkoľvek, rozbitej nespevnenej cesty sa nemusíte báť, je komfortný a hlavne: je lacný (ale drahší ako 1,6-tka).

Biela farba pre ľudové SUV nie je to najvhodnejšie. Duster s ňou omnoho ťažšie zakrýva skutočnosť, že je lacný, rýchlo sa zašpiní a na obyčajnej bielej poriadne vidieť škrabance...

Zdroj: Ján Hargaš

Dacia Duster má svoje obmedzenia, ktoré idú na vrub nízkej cene, no ak s nimi dokážete žiť, získate vzhľadom na cenu výborné auto. Netvrdím, že je lepší než ostatní. Tuhosť karosérie je nižšia, rovnako tak bezpečnosť, komfort, ale za tie prachy...

Motorizácia 1,2 TCe robí z tohto vozidla auto o kategóriu vyššie ak ide o komfort a dynamiku jazdy. Ak sa o prepĺňaný motor budete dobre starať (lepšie ako radí výrobca) a nebudete mať smolu na zlý kus, odmení sa vám dostatočnou výdržou na dlhé roky spokojného jazdenia.

Technické údaje

Model: Dacia Duster 1,2 TCe 92 kW/125 k 4x2 Exception
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 92/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,5/5,6/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1821/1634
Rázvor náprav (mm): 2674
Objem batožinového priestoru (l): 475/1636
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1277
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 215/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
Základná cena verzie: 13 790 €
Cena testovaného vozidla: 13 910 €
(doplnková výbava - Mapové pokrytie Európy - 120 eur)  

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku