12.08.2014

DLHODOBÝ TEST: Kia cee´d SW 1,6 GDI. Ako si poradí s dlhými cestami?

Náš dlhodobý test Kie cee´d SW sa preklopil do druhej polovice. Vyskúšali sme ju na dlhých cestách.

S menším benzínovým motorom na dlhé cesty? No, občas na dovolenku, k babičke... Ale benzín patrí do mesta, či blízkeho okolia... Nafta, to je kráľovná diaľnic. Poviete si: klišé? Možno až stereotyp, no často pravdivý.

Kia ho však zbúrala. A dosť neobvyklými zbraňami.

Keď natrafíme na nejaké benzínové auto schopné jazdiť na diaľnici ako výkonnostne, tak i ekonomicky, ide zväčša o prepĺňaný agregát od popredného európskeho výrobcu, prípadne atmosférický motor z Japonska. Avšak bežné benzínové motory sú známe tým, že síce majú rady vyššie rýchlosti, no papkajú výrazne viac ako pri bežnej jazde.

1,6 GDI je výnimka. Zoznámenie sa s cee´dom prebiehalo zväčša na kratších až stredne dlhých cestách v okolí Bratislavy. Autu sedia ako uliate, spotreba je výborná, dynamika prítomná. Jazdiť s benzínovým autom po preplnenej Bratislave so spotrebou 6,3 litra a so zapnutou klimatizáciou je viac ako dobré. Rovnako spotreba 5,8 pri dynamickej jazde po okreskách. Bol som zvedavý, ako si poradí s výzvami, ktoré bežné testy neumožňujú – s naozaj dlhými trasami.

Motor

Najprv si pripomeňme čo má náš cee´d SW Podkapotou. Motor Gamma 1,6 GDI je v podstate bežný atmosférický benzínový motor priemerného objemu so slušnými papierovými parametrami. Navyše má priame vstrekovanie paliva. Maximálny výkon 99 kW (135 k) je k dispozícii pri 6300 otáčkach, maximálny krútiaci moment 164 Nm zas pri 4850 otáčkach. Na rodinné kombi nižšej strednej triedy dostačujúce parametre.

Zrýchľovanie je lineárne, pri potrebe prudšej akcelerácie Kia ťahá už od 2000 otáčok a v prípade, že necháte zaradený nižší prevodový stupeň, za pár sekúnd siahate na diaľničné rýchlosti. Pri šprinte z nuly na sto je to za 10,2 sekundy. Turbo záťah to nie je, no v prípade potreby výkonu stačí podradiť, tak ako si to všetci pamätáme.

Zaujímavé je, že 1,6 GDI je využiteľný v širokom spektre otáčok. Nemá problém ani s hodnotami pod 1400 ot/min a rád sa pozrie aj k 6000 ot/min. Rozdiel je vo výkone, krútiacom momente a v hluku. Ten prirodzene rastie so stúpajúcimi otáčkami. Motor neznie práve športovo, ale vďaka tlmeniu zvukov neruší.

Najviac mu vyhovuje pohodlná jazda s ekonomickým plynulým zrýchľovaním a udržiavaním rýchlosti. Vtedy dokáže spotreba klesať k veľmi zaujímavým číslam. Tachometrová 60-tka (cca 54 km/h) znamená už piaty prevodový stupeň. Šestku radíte po dosiahnutí 70-tky. Toto preradenie znamená pokles otáčok z 2000 na približne 1750. Tachometrová 100-vka znamená 2500 otáčok. 130 km/h vyženie otáčky na hodnotu 3500. Pri rýchlosti 150 km/h prekročíte hranicu 4000 otáčok a cee´d by pokojne zvládol aj rýchlosti nad 150 km/h, no hluk v kabíne už nebude príjemný a komfort cestovania sa zníži. 

Spotreba

Kiu sme v priebehu dvoch mesiacov zobrali na niekoľko dlhších ciest. Medzi nimi najviac rezonujú cesty do Prahy, do východných Čiech, okružná trasa po celom Slovensku a cesta na Makarskú riviéru a späť, samozrejme.

Trasu Bratislava – Praha – Bratislava sme v súčasnom stave diaľnice zvládli za 8 hodín jazdy. Presná vzdialenosť bola 733 kilometrov, z toho 98 % po diaľnici. Na diaľnici je viackrát znížená rýchlosť na 80 km/h. Nechali sme sa viesť českými vodičmi a rýchlosť málokedy klesla pod 90 km/h. Predbiehanie kolón v zúženom ľavom pruhu je skutočne zážitok a preverí nielen nervy, ale aj odhad vzdialeností. Kia sa bez problémov a s poriadnou rezervou zmestila do zúženého pruhu a to ako pri predbiehaní kamiónu, tak i vodičov jazdiacich po stredovej čiare...

Spotreba podľa palubného počítača bola 6,2 litra. Spotreba rátaná od nádrže k nádrži bola 6,8 litra. Rozdiel 0,6 litra je o trošku viac než sme očakávali, ale stále v rámci bežnej odchýlky. Už skôr sme zistili, že palubný počítač má tendenciu pri vyšších rýchlostiach a dynamickej jazde rátať menej, naopak pri úspornej a ekonomickej jazde o trošku viac. Palubný počítač ťažšie zráta koľko reálne odobralo z nádrže prudké zrýchľovanie, ktoré je na súčasnej D1-tke potrebné.

Napriek niekoľkým úsekom prejdeným rýchlosťou od 90 do 110 km/h je reálna priemerná spotreba 6,8 litra na diaľnici veľmi dobrá. Obvyklá rýchlosť počas jazdy sa pohybovala medzi 120 až 145 km/h so snahou udržiavať ručičku tachometra na úrovni 140 km/h. Pri opakovaní tej istej trasy o niekoľko dní neskôr boli namerané hodnoty úplne totožné – 6,2 palubný počítač; 6,8 nameraná hodnota.

Zaujímavejšia bola jazda z Bratislavy na Makarsku riviéru.

Pre typickú dovolenkovú jazdu sme si ako obvykle vybrali najkratšiu trasu cez Maďarsko, konkrétne Bratislava-Csorna-Szombhately-Kormend-Lenti-Goričan a odtiaľ po diaľnici až po výjazd Zagvozd. Trasa mala celkovú dĺžku 806 kilometrov z toho bolo 255 km v Maďarsku na ceste 86 a 551 km v Chorvátsku po diaľniciach.

Na jazdu sme si vybrali noc, s očakávaným príchodom do cieľa okolo 10-tej hodiny rannej. Cesta naspäť znamenala rovnaký počet kilometrov s tým rozdielom, že sme sa vracali počas dňa.

Úroveň známej cesty 86 sa zlepšuje každým rokom, aj keď cestovateľov pravidelne spomaľujú rekonštrukcie. Jazda je napriek tomu zväčša pohodlná, zníženiu celkového času pomôže niekoľkokilometrový úsek rýchlostnej cesty pred Szombhately, a tiež novootvorená rýchlostná cesta medzi Szombathely a Korménd-om. V oboch prípadoch ide iba o niekoľko kilometrov, no dramaticky pomôžu hlavne v prípade, že sa neviete zbaviť kolóny kamiónov, či poľského kamionistu odhodlaného prejsť Maďarskom v rekordnom čase a zmiesť z cesty všetko, čo mu bude prekážať.  

Treba si dávať pozor na zver číhajúcu na okrajoch ciest a tiež na dva kratšie úseky s rozbitou cestou (úroveň: hlavná cesta v krajskom meste u nás) a oprávnene zníženou rýchlosťou na 70 km/h.

V Maďarsku bola priemerná spotreba 5,9 litra tam, naspäť iba 5,6. Na diaľnici bola počas jazdy tam priemerná spotreba 7,1 pri udržiavaní tachometrovej 140-tky a občasnom zvýšení a tiež znížení rýchlosti. Naspäť to bolo 7,4. Dôvodom nebola zvýšená rýchlosť ale klimatizácia, ktorá musela počas dennej jazdy pracovať na plné obrátky.

Najvyššiu spotrebu sme dosiahli pri jazde na najvyšší vrch pohoria Biokovo - Sv. Jure. Prevýšenie neuveriteľných 1762 m (od mora až tesne pod vrchol) zvýšilo priemernú spotrebu nad 8 litrov. Počas jazdy úzkou cestičkou nad roklinami však spotreba musela byť omnoho vyššia. Pomohli jej v tom aj dlhé úseky v kolóne za vystrašenými turistami na jednotke-dvojke (lebo oni rýchlejšie nezvládali), a tiež dlhé čakania na to, kým vodiči pochopili, že na odpočívadlách sa treba prestriedať a niekedy treba aj zacúvať. Práve cúvanie Kii nerobilo dobre. Samotná spiatočka je zo starej školy a rozbehy z jednotky, či cúvanie hore kopcom (aj také muselo byť) spôsobili, že sme ju pár krát aj cítili. Naučili sme sa, že cee´d nerád cúva, i keď to v bežných podmienkach zvláda.

Celková priemerná spotreba bola 6,8 litra. Opäť výborný výkon, najmä ak si uvedomíme, že jazda nebola na spotrebu, ale na rýchlosť s ohľadom na komfort posádky a vodiča.

Komfort jazdy

Cestovať ekonomicky sa dá v mnohých autách na pomedzí nižšej strednej a strednej triedy. Väčšina z nich však alebo stojí viac, alebo neposkytuje potrebný štandard na dlhé trasy. Lebo to, že musíte v aute každých pár minút meniť polohu pre nepohodlné sedadlá autu odpustíte pri bežnom jazdení. Často krát si to ani nevšimnete. Ale pri sedení na jednom mieste 5 a viac hodín je kvalitné ergonomické a nastaviteľné sedadlo nutnosťou, tak ako je nutnosťou možnosť nájsť vyhovujúcu pozíciu za volantom, či dostatok priestoru pre všetky končatiny vo vozidle. A práve v tomto ohľade majú vozidlá nižšej strednej triedy problém (a nielen tie).

Kia pôsobí inak. Pri kratších jazdách máme pocit, že je sedadlo trošku tvrdé, i keď sa dá nastavovať pozdĺžne i výškovo. Navyše má nastaviteľnú bedrovú opierku (elektricky). Napriek pevnejším materiálom sedadla (dlhšie vydržia) je chrbát v správnej polohe. Nájsť pozíciu za volantom je o niečo ťažšie. Nie je problém sedieť pohodlne, skôr mať obe ruky na volante a pritom ich nedržať vo vzduchu. Pri dlhšej trase oceňujem v autách možnosť mať oba lakte položené na opierkach a ocení to každý (ak ste doteraz nejazdili v niečom čo má ako príplatkovú výbavu sedadlo a volant...). Mojich vyše 190 cm však mierne vybočuje z priemeru, s čím pevná lakťová opierka v stredovom tuneli v cee´de nerátala, rovnako ako opierka vo dverách.  Znamená to, že ak si sedadlo posuniem tak, aby som sa pravým kolenom neopieral (o inak prekvapivo mäkký) stredový panel, pravý lakeť bude plápolať vo vzduchu a ľavý visieť na kraji opierky. Sedadlo si teda prisuniem o centimeter bližšie. Koleno sa jemne obtiera o plast stredového tunela, no i tak je najpohodlnejšia pozícia iba s jednou rukou na volante a druhou na prevodovej páke. Mierne pomôže vysunutie volantu bližšie k vodičovi (čo ešte stále nie je v triede štandardom).

Sedadlá sme však ocenili až po dlhých trasách. Parametrami a nastaviteľnosťou vykúkajú z radu a subjektívne sú lepšie ako v konkurenčnej Octavii (tá má síce o niečo horšie sedadlá, no možnosti nastavovania pracoviska vodiča sú širšie). Tvrdší materiál časom prestane prekážať a s autom bez problémov odjazdíte stovky kilometrov v rovnakej polohe. Na konci cesty sa ľahko postavíte, nie ste unavení a môžete užívať zdravú pohybovú sústavu.

Päťkový Bavorák to pochopiteľne nie je, ale lepšie sedadlo za dané peniaze nezoženiete. V triede sa tak môže cee´d porovnávať s premiantom ergonómie a pohodlia – Astrou (s ergonomickými sedadlami).

Veľkou výhodou je lepšie utlmenie aerodynamických a motorových zvukov. Motor je sám o sebe veľmi tichý a pri vyradenej rýchlosti musíte byť úplne ticho, aby ste začuli jemné cvrlikanie. Pri 3500 otáčkach ho počuť, ale nie je nutné zvyšovať hlas a ani audio nepotrebuje zvýšenie hlasitosti. Pomáha k tomu aj dobré naladenie podvozka, ktorý s prehľadom tlmí menšie nerovnosti a až veľké diery na cestách ho dokážu rozhodiť. O niečo horšie je to s tlmením hluku od pneumatík, ktoré na nekvalitnom povrchu počuť viac ako treba, no dá sa zvyknúť. Všimnete si to pri prudkej zmene kvality asfaltu napr. na diaľnici.

Pri cestách v noci pomôže tiež možnosť stlmiť všetky svetelné zdroje, a to v niekoľkých stupňoch. Navyše takmer vôbec nemusíte spúšťať zrak z cesty a z kaplnky prístrojov. Na volante ovládate okrem palubného počítača aj audio, zdvíhate telefón a tiež meníte v troch stupňoch úroveň posilňovača riadenia.

Práve možnosť nastavenia posilňovača riadenia sme ocenili pri jazdách po pobreží v Chorvátsku. Výkon motora láka k dynamickejšiemu rezaniu zákrut a práve tam oceníte možnosť pritvrdiť riadenie. Počas jazdy na diaľnici je najlepšie využívať najmäkší režim Comfort, bežné jazdy po meste a okolí najlepšie pasujú k režimu Normal a ostrejšie prejazdy zákrut sa znesú jedine s režimom Sport. Zo cee´du sa síce nestane športové auto, ale každého vodiča rodinného auta poteší, keď sa môže trocha zabaviť jazdou aj v rodinnom aute.

Jadranská Magistrála tak môže byť zábavná aj s rodinným kombíkom. Stačí držať motor vo vyšších otáčkach. Auto v zákrutách drží stopu veľmi dobre, vo vnútri nič nevŕzga ani nepraská. Konštrukcia vozidla pôsobí ľahko, ale pevne. Brzdy nastupujú pozvoľne, reakcia na prudké stlačenie brzdového pedálu je okamžitá a výdatná, rýchlo si zvyknete na ich fungovanie a dajú sa dobre dávkovať.

Spomenúť tiež treba pohodlie na zadných sedadlách a viac ako postačujúci kufor s deleným dnom. Zbaliť sa do cee´du nebude mať problém ani päťčlenná rodina. Navyše bude jazda pohodlná nielen pre vodiča a spolujazdca, ale tiež pre posádku vzadu. Kia má vzadu dosť priestoru pre troch, sedadlá majú vhodný sklon (čo je problém veľkej väčšiny áut v triede). Osobne ma teší, že posádka vzadu sa necíti ako vo výklade, keďže sklo ustúpilo plechu. Je fajn, že auto má "plech" až po plecia vysokej postavy, pocit bezpečia vzadu je tak na vysokej úrovni.

Záver

Stručne a skrátka, motor 1,6 GDI je skvelý motor a klenot v ponuke áut nižšej strednej triedy. Bez problémov ho vyhlasujem za to najlepšie, čo sme v tomto roku testovali. Nielenže ponúka vysoký výkon bez prepĺňania, nielenže je úsporný, tichý a dostupný za veľmi dobrú cenu. Stále je to atmosférický motor schopný poctivo slúžiť tisíce kilometrov tak ako to dnes už nedokáže takmer žiadna nová pohonná jednotka. Pri tomto motore nemá absolútne žiaden zmysel čo i len uvažovať o naftovom agregáte pre rodinu. Naftová motorizácia sa tak v cee´de stáva autom pre vodičov/rodičov s veľmi vysokým kilometrovým nájazdom. A tým nemyslím 30 000 km ročne ;).

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.