2014-07-28 05:53:51
Volkswagen Golf Sportsvan 1,4
Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI je viac ako iba náhradou za Golf Plus.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI – pár centimetrov prinieslo priestor

V roku 2005 sa predstavil nafúknutý Golf Plus, mal ponúknuť viac priestoru a pohodlia ako klasický Golf.

Rodiny s deťmi však veľký záujem o zväčšené plusko na báze 5. generácie Golfa neprejavili. Nechytila sa ani druhá generácia, či skôr veľký facelift z prelomu rokov 2008 a 2009. Preto Volkswagen pripravil po rokoch niečo úplne nové. Plnohodnotná druhá (či teda tretia?) generácia má po prvýkrát aj nové meno.

Namiesto ničnehovoriaceho označenia Plus prišiel Sportsvan. Čo je to za nápad, zvýrazňovať športové prvky pri typicky rodinnom aute, poviete si? Môže to u niekoho vyvolávať zhovievavý úsmev. Ale po prvých jazdách vo francúzskom Saint Tropéz s rôznymi motormi a po týždňovom podrobnejšom skúmaní vlastností jednej verzie Golfu Sportsvan musím uznať, že vo Volkswagene zmenou mena urobili dobre.

Jazdné vlastnosti sú (nielen v zákrutách) v porovnaní s ostatnými rodinnými vozidlami kategórie MPV naozaj veľmi dobré a nový Sportsvan prevyšuje väčšinu konkurentov jazdným komfortom. Medzi hlavné prednosti novinky je, rovnako ako pri Golfe Plus, priestranná karoséria, plnohodnotných päť miest na sedenie a typické rodinné určenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rozmery a vzhľad

Ak porovnáme Golf Plus a Golf Sportsvan, novinka narástla o 134 mm na 4 338 mm, rázvor sa predĺžil o významných 107 mm (o 50 mm oproti Golfu) na 2685 mm. Celkovou dĺžkou je Sportsvan medzi Golfom (4255 mm) a Golfom Variant (4562 mm) siedmej generácie. Golf Sportsvan je o 8 cm dlhší, 1 cm širší a 13 cm vyšší ako Golf hatchback. Ponúka teda viac vnútorného priestoru a tiež vyššiu polohu sedenia. Z kríženca medzi hatchbackom a MPV sa proporciami posunul medzi čistokrvné, aj keď menšie veľkopriestorové vozidlá nižšej strednej triedy. Väčší a až sedemmiestny Touran, na ktorý Sportsvan stráca na dĺžku len 59 mm, je teraz akoby jeho Grand verzia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Golf Sportsvan je v poradí už štvrtou karosársku verziou súčasného Golfa, využíva naplno aj jeho techniku​​. Vzhľadovo určite nezaprie príbuznosť ku kategórii MPV, vyššia stavba karosérie, mohutnejšie čelné sklo, ostro sklopená predná časť, to všetko aj úplnému laikovi napovie, že je to „rodinný“ Golf. Vzhľadom ku konkurentom, ktorí využívajú dosť často veľmi extravagantné vizáže, je vzhľad Golfu Sportsvan striedmy a relatívne nenápadný. Zároveň aj veľmi nadčasový a nestarnúci. Asi najviac zaujali vodorovné lamely v maske chladiča, ostrejšie rezané predné svetlomety a páčili sa mi aj „usmievavé“ zadné svetlá. Zvýraznenie tvaru priniesli aj prelisy na bokoch karosérie.

Interiér a výbava

Pri sadnutí do kabíny máte pocit, že toto predsa dobre poznáte – áno, je to typický Golf. Rovnaký moderný, štandardne kožou potiahnutý volant, ukazovatele aj stredový panel, to všetko zostalo rovnaké a treba dodať, chvalabohu. Medzi nové a podarené prvky sa radí nová horná časť palubnej dosky, podstatne vyššie sa posunula obrazovka multimediálneho systému, vedľa ktorej sú teraz ventilačné otvory klimatizácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predný stĺpik sa rovnako ako u hatchbacku delí, ale predné okienko je oveľa väčšie a spätné zrkadlo sa presťahovalo nižšie na dvere. Vďaka tomu je zo Sportsvanu lepší výhľad ako z hatchbacku a v zákrutách sa do nepriehľadných plôch máločo schová. Výhľad dozadu je taktiež dostačujúci, parkovanie navyše uľahčuje parkovací asistent. Posádku na zadnej lavici potešil nielen dostatok miesta nad hlavou a v oblasti kolien, za pozornosť stáli aj sklápacie stolíky s otvormi na poháre. Pasažieri vpredu majú tiež svoje odkladacie priehradky. Po odhrnutí roletky odkladacieho priestoru vedľa radiacej páky je drobná vychytávka - pásik gumy, za ktorý môžete napríklad uchytiť telefón. Do výborne vymysleného držiaka dostanete napríklad aj 1,5 litrovú PET fľašu, ktorá sa bez problémov zmestí aj do predných dverí.

Golf Sportsvan je prekvapujúco mimoriadne štedrý už v základnej výbave. Má automatickú klimatizáciu (v najvyššej výbave dvojzónovú), autorádio s ôsmimi reproduktormi, tempomat a obmedzovač rýchlosti, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a sedem airbagov! Kto má rád príplatky, alebo bohatšiu výbavu, môže si do Sportsvanu objednať také množstvo príplatkovej výbavy, za ktorú by sa nemusela hanbiť ani reprezentačná limuzína.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestor na batožinu

Najdôležitejším parametrom u Sportsvanu je vnútorný priestor. To je jeho hlavná devíza a pohodlne sa v ňom bude cítiť asi úplne každý. Miesta je toľko, že si za seba dokážu bez problémov a obmedzení sadnúť dvaja ľudia s výškou tesne nad 190 centimetrov. Nadštandardným prvkom sú zadné sedadlá, ktoré sa dajú posúvať až o 180 milimetrov v pozdĺžnom smere a samostatne. Zároveň sa dá upraviť sklon každého operadla. Prednú polohu využijete, ak potrebujete zväčšiť objem a hlavne dĺžku batožinového priestoru. Daňou za to sú kratšie sedáky zadných sedadiel, ktorých operadlá sa dajú sklopiť a vytvoria tak takmer rovnú ložnú plochu. Diera, ktorá v prípade ich posunutia úplne dopredu  vznikne, prekryjú špeciálne tvarované vložky, ktoré sa preklopia a zakryjú ju.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Objem batožinového priestoru je v základe 500 litrov, to však platí len v prípade, že zadná lavica je posunutá dozadu. Ak lavicu odsunieme na doraz dopredu (čím prídu zadní cestujúci o všetko miesto pre kolená a posadíte tam akurát deti), získate 590 litrov. Pri zdvihnutí podlážky kufra na vyššiu pozíciu a sklopení zadného radu sedadiel, sa pred vami zobrazí úplne rovná ložná plocha s objemom 1520 litrov. No a tam sa už toho zmestí naozaj viac ako dosť. V tejto konfigurácii je navyše možné prevážať predmety dlhé 1795 mm, po sklopení spolujazdcovho operadla (žiaľ za príplatok) potom až 2542 mm dlhý náklad.

Motor a jazdné dojmy

Pod kapotou nami testovaného exemplára bol štvorvalcový zážihový motor 1,4 TSI s výkonom 92 kW a s 200 Nm krútiaceho momentu, ktorý spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je možné dokúpiť automat DSG so siedmimi stupňami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vozidlo je v rámci úspory paliva vybavené sériovým systémom Start / stop, ktorý sme v rámci rýchlych štartov z križovatiek občas nachytali na hruškách a jeho reakcia nebola úplne najrýchlejšia. Vozidlo je však rodinného typu a na križovatkách by s ním pretekal vari len blázon. Po stránke jazdných vlastností je slabší TSI motor s objemom 1,4 zrejme optimálna benzínová voľba. S týmto motorom je to celkom dynamické a živé auto, výkon je k dispozícii už od pomerne nízkych otáčok, kde záťah turba začnete cítiť už tesne nad 1500 otáčok za minútu, pričom jeho sila sa končí až niekde pod 5000 otáčkami za minútu. Auto sme prebrali iba s niekoľkými stovkami odjazdených kilometrov. Napriek tomu si prakticky nezabehnutý Sportsvan veľmi nepotrpel na spotrebu. Ľahká noha v kombinácii jázd po meste, okresných cestách a diaľniciach priniesla výslednú kombinovanú spotrebu 6 litrov na 100 km. Na okreskách to bolo aj tesne pod 5 litrov, na diaľnici sa zasa blížilo k siedmim. Po zábehu motora by mohla spotreba reálne klesnúť k pekným 5,5 litrom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Sportsvan napriek menu nie je na výrazne športovejšiu jazdu stavaný, pneumatiky s nízkym valivým odporom a komfortnejšie naladený podvozok robia z auta pohodlný rodinný krížnik, ktorý je viac van, ako sports, keď to skúsime porovnať s tým, čo má tento Golf v názve. No na druhej strane vďaka štandardne montovanému elektronickému systému XDS+ zatáčal Sportsvan neuveriteľne ochotne. Po všetkých typoch ciest sa auto pohybovalo neuveriteľne svižne a ladne. Viacprvková zadná náprava si nevšímala drobné nerovnosti a z miery ju vyviedli až tie naozaj veľké. Celkový pocit spoza volantu je naozaj veľmi dobrý aj vďaka dobre naladenému posilňovaču riadenia, ktorý sprostredkoval akurátne množstvo informácií cez správnu mieru spätnej väzby. Akoby nemal žiadnu "mŕtvu zónu" ani v stredovej polohe. Klobúk dole, toto sa vo VW podarilo veľmi dobre. Možno preženiem, ale mal som pocit, že som cítil každý kamienok na ceste. To nielen pri rodinnom MPV naozaj nebýva zvykom.

Záverečné resumé

Spoločne strávený týždeň v spoločnosti Volkswagenu Golf Sportsvan ukázal, že aj rodinné MPV môže byť nielen priestranné a univerzálne, ale aj hravé, zábavné a dokonca primerane komfortné. Nielen priestorovo, ale aj z hľadiska jazdných vlastností. Hoci nami skúšaný konkrétny kus nemal absolútne najvyššiu výbavu, užívali sme si veľa prvkov výbavy, za ktoré by si bolo treba u konkurencie priplatiť. Takže hoci sa na prvý pohľad zdá, že oproti ostatným kompaktným MPV predstavuje vyššia základná cena Golfu Sportsvan zásadnú nevýhodu, naopak ju kompenzuje bohatá štandardná výbava.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj keď na väčšinu súperov stráca aj dĺžkou batožinového priestoru, dá sa zväčšiť posúvaním zadných sedadiel až o 18 centimetrov. Sportsvan má pritom akurátne kompaktné rozmery, pri ktorých vyniknú priestrannosť a pohodlnosť. To sú okrem dynamického dizajnu hlavné prednosti novej karosárskej verzie odvodenej zo základného Golfa VII. Vedel by som si ho predstaviť nielen v dlhodobom redakčnom teste, ale aj ako auto pre potreby rodiny.

Technické údaje

Model: Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Comfortline
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 92/5000 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,1/4,8/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4338/1807/1588
Rázvor náprav (mm): 2685
Objem batožinového priestoru (l): 500(590)/1520
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1362
Užitočná hmotnosť (kg): 593
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 280 €
Základná cena verzie: 18 520 €
   
Cena testovaného vozidla:

21 519 €

Jozef Vydra

Komentáre k článku