2014-07-23 07:05:42
Kia cee´d SW na
Kia cee´d SW na dlhodobý test
Zdroj: Jozef Vydra

Kia cee’d SW je spoločník s ktorým si rozumieme, dlhodobý test pokračuje

Na počítadle kilometrov mu za prvý mesiac pribudlo 3100 kilometrov a jeho kondícia sa zlepšuje.

Celkovo na konci júna svietila na odometri hodnota 6290. To je už porcia kilometrov na slušný zábeh motora tak akurát. Vidieť to aj na spotrebe, ktorá sa z priemerného údaja 6,6 litra na 100 kilometrov v momente, keď sme auto preberali, pobrala pomaly smerom dole. Z tých približne 3000 kilometrov sme najazdili ¾ po diaľniciach a zvyšok tvorili jazdy v meste a okolí. Priemerná spotreba za celý čas klesla na 6,2 litra. Veľmi slušné, nielen s ohľadom na prevažujúce rýchlosti okolo 130 km/h, ale aj na to, že pod kapotou je benzínový atmosférický motor 1,6 GDI. Žiadne turbo, ale solídna klasika v modernom šate. Má výkon 99 kW (135 k) pri 6300 otáčkach a jeho maximum krútiaceho momentu vrcholí hodnotou 164 Nm pri 4850 otáčkach. Výrobca pri ňom udáva spotrebu (mesto/mimo mesta/priemer) 8,2/5,1/6,3. Mali sme spočiatku mierne podozrenie, že palubný počítač ukazuje trocha lepšie čísla, ale už sme si to ujasnili.

Poslali sme ho k vode...

Stane sa, keď sa cee´d vráti „z výletu“ pri mori, kam sme ho poslali zatiaľ „za odmenu“. Potom znova porovnáme jeho údaje a overíme spotrebu dotankovaním. Skrátka a jasne, chceli sme auto pekne „prevetrať“ aj na naozaj dlhej, takmer non-stop trase. Tie mu, aspoň zatiaľ podľa našich zistení, idú najviac po chuti. No ani pri potulkách mestom sa spotrebou nestratí. Asi máme ľahké nohy a málo tlačíme na plyn...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hodnoty palubného počítača sa nám spočiatku zdali trocha optimistické. Potom sme však jeho údaje porovnávali prepočítaním pri tankovaní doplna a všetko to potvrdí ešte ďalšie prerátanie pri najazdení približne 5000 kilometrov. Podľa našich doterajších skúseností však ukazuje palubný počítač takmer presné informácie. Rozdiel sa reálne pohybuje okolo dvoch až troch desatín. Záleží od toho, ako a kde jazdíte, lebo pri jazde po meste ukazuje väčšinou trocha nižšiu spotrebu, ako je skutočná. No a pri jazde po diaľniciach a okreskách zasa trocha väčšiu. V praxi je však odchýlka takmer mizivá.

Ak nie ste veľkými fanúšikmi malých (síce úsporných, ale...) turbomotorov, nepreplňovaný motor by mal byť zárukou dlhovekosti. Na toľkých kilometroch sme sa však so zastúpením značky na Slovensku nedohodli. Po prvých pár tisícoch kilometrov musím povedať, že to bola chyba J a naša spoločná púť sa skončí (žiaľ už) po troch mesiacoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cestovateľ, s ktorým sme sa rýchlo zžili

Na konci trojmesačnej púte budeme hodnotiť nový model Kia cee´d SW v klasickom redakčnom teste. Možno s viacerými poznatkami, pripomienkami, ale určite s mnohými skúsenosťami. Už ich je pár a dajú sa zhrnúť do pár bodov, ale aj siahodlho rozoberať. Nebudeme sa im však venovať podrobne teraz. Dnes sme sa rozhodli stručne porovnať prvú a druhú generáciu. No aspoň jednu charakteristiku tej novej, druhej generácie si neodpustím:

Model Kia cee´d SW nás v redakcii príjemne prekvapil. Je to jedno z mála áut v poslednom čase (a to sa ich „premelie“ v redakcii cez rok zhruba 80 - 90), ktoré nám sadlo po všetkých stránkach. Hoci sme s kolegom obaja vysokí a každý preferuje iný štýl sedenia, cee´d nám vyhovel. Začnime teda porovnávanie práve od sedadiel. Sú lepšie ako má dokonca aj ponuka niektorých prémových značiek – môžeme si to dovoliť povedať, lebo sme bezprostredne presadali z „nášho sídu“ do iných áut a späť. Asi to konkurencia nerada počuje, ale (nielen) v tomto bode si nás cee´d získal na celej čiare. A ešte jedna maličkosť, pritom významná: Veľkým plusom oproti ostatným kombíkom nižšej strednej triedy je možnosť prevážať na zadných sedadlách trojicu dospelých. Áno, cee´d je vzadu široký tak, ako keby to bolo auto o dve triedy vyššie. Čo dodať? Poďme sa pozrieť ďalej

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo je nové pod kapotou

Nami skúšané auto má už spomínaný motor s označením GDI = Gasoline Direct Injection,čiže s priamym vstrekovaním benzínu. Nasávacie aj výfukové potrubie majú plynulo variabilné časovanie (D-CVVT). Je to motor s výrazne vysokootáčkovou charakteristikou, kde však chýbajúci výkon v nižších otáčkach efektívne kompenzuje krútiaci moment. Ten síce má svoj vrchol až pri 4850 otáčkach za minútu, no približne od 2700 otáčok má v ponuke už 90 % z neho.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V prvej generácii sa montovali spočiatku tri motory, z toho dva benzínové, s objemom 1,4 a väčší 1,6 CVVT  mal výkon 90 kW (122 k) pri 6200 otáčkach a pomerne vysoko (pri 5400 otáčkach ) maximum krútiaceho momentu 154 Nm. Príslušenstvom bola päťstupňová prevodovka, ktorá sa neskôr v rámci faceliftu zmenila na šesťstupňovú a výkon sa zdvihol na 93 kW (122 k). Na rozdiel od nového motora GDI bol predchodca s variabilným časovaním ventilov a premenlivou dĺžkou nasávacieho potrubia hlučnejší a smädnejší. Súčasná 1,6-ka má mäkký chod a oveľa lepšie odhlučnenie.

Jazdné vlastnosti

Podvozok prvej generácie bol výrazným krokom vpred oproti dovtedajším modelom značky. Je však pomerne tuho naladený a hluk pri prekonávaní nerovností sa prenáša do kabíny. V novom cee´de je to inak a podvozok má oveľa vyváženejšie parametre. Brzdy boli v jednotke príliš ostré, až jedovaté, ručná brzda bola málo účinná, posilňovač riadenia bol výrazne preposilňovaný. V druhej generácii je to všetko spomínané výrazne lepšie, brzdy dávkujú účinok  jemnejšie až po razanciu – podľa potreby a sily na pedál. Na volante si môžete zvoliť jeden z troch režimov účinnosti: buď Normal, Comfort, alebo Sport. Najvyváženejší je stredný, normálny mód, kde je volant takmer taký, ako treba – s nevýrazným účinkom a istou mierou spätnej väzby. O preposilňovaní nemôže byť ani reč.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batožinový priestor

Nová Kia ceed SW meria na dĺžku takmer presne 4,5 m, proti predchádzajúcej generácii sa natiahla o 15 milimetrov. Oproti celkom prvej verzii je dlhšia o 4 cm, lebo pri jej facelifte získala ďalších 25 mm.  Stále však patrí medzi najmenšie rodinné kombi vozidlá. Napriek tomu je objem kufra trocha menší, voči predchodcovi, ktorý mal 534/1664litrov. Tentoraz  je to „len“ 528 litrov pomerne pravidelného tvaru. Po sklopení zadných sedadiel vzrastie objem na 1642 litrov. Podľa nášho merania je dĺžka kufra vo výške podlahy o 5 cm kratšia ako u predchodcu ale v prospech miesta pre cestujúcich. Už prvá generácia mala dobre urobený systém dvojitej podlahy a bočnými odkladacím priestormi v zadných blatníkoch. Nový cee´d v tomto ešte pokročil.  Nemyslím si, žeby menší objem patril k slabším stránkam auta, ako to ktosi kdesi tvrdil. Celkovo vidím nový cee´d SW ako typické auto pre bežnú rodinu. Vzhľad i vlastnosti nového kombíka by mohli osloviť ďalších záujemcov z radov súkromníkov a firiem, ktorí až doteraz považovali kórejské autá za druhoradé. Keď vyskúšajú, zistia, že to už dávno neplatí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Medzigeneračný posun

Nová generácia kombi verzie Kia cee´d SW predstavuje ďalší  obrovský krok na ceste značky Kia od výrobcu lacných áut k producentovi zaujímavých a kvalitných áut. Napriek kritikom si stojím za tvrdením, že si za volantom tohto auta budete pripadať ako za volantom manažérskeho auta. Posun vpred je oproti predchodcovi úctyhodný. Hlavný konštruktér automobilky Peter Schreyer o novom cee´de vyhlásil: „Zákazníci v Európe sú najnáročnejší, čo sa týka miery vnímanej kvality. Interiér modelu Cee‘d minulej generácie bol kvalitný, veľmi európsky, no v oblasti dizajnového jazyka a architektúry sme pri novom modeli urobili obrovský krok vpred.“ A ja s ním súhlasím.

Veď keď navyše porovnáte tento model s konkurenčnými autami v danej triede, patrí pomerom ceny a výbavy k tým výhodnejším. Samozrejme k tomu prispieva aj tradične rekordne dlhá záruka platná až sedem rokov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku