21.07.2014

TEST: Škoda Superb Combi 2,0 TDI - je toto najlepšia škodovka všetkých čias?

Niekto by ju mohol nazvať starnúcou dámou, iný si ju pamätá ako sprievodné auto Tour de France pre mnoho tímov.

Pravdou však je, že takmer do dokonalosti vypiplaná druhá generácia po poslednom facelifte je skutočne veľmi dobrá, asi najlepšia voľba. Teda ak chcete veľké, spoľahlivé, bezpečné auto a nepotrpíte si na okázalý luxus či prémiovú značku. Superb je krížnik ciest a skvelý spoločník pre akčné výlety, ak potrebujete veľa, naozaj veľa priestoru pre bicykle, surfy, či boardy. Rovnako dobre poslúži početnejším rodinám ako aj pre 3-4 členné služobné cesty pre jazdy hoci 1000 km (jedným smerom).

Ktorý model toto všetko spĺňa? Najmä nová verzia Superbu s motorom 2,0 TDI 125 kW (170 k) s prevodovkou DSG a s pohonom 4x4. Práve tú sme mali možnosť vyskúšať. Takže celkom pokojne dodám ešte jednu charakteristiku: je to megaloman. Teda aspoň čo sa priestoru pre cestujúcich vzadu týka. Fakt, nepreháňam.

Keď som už spomenul Tour de France: Christian Prudhomme, riaditeľ pretekov o svojej červenej riaditeľskej limuzíne povedal: „Superb milujem. Je to skvelé vozidlo. Meriam 190 centimetrov a som teda rovnako vysoký ako môj vodič. Napriek tomu si vzadu môžem veľmi pohodlne sadnúť a dokonca si prehodiť nohu cez nohu. A najviac sa teším na obrovskú panoramatickú presklenú strechu," dodáva Prudhomme. Riaditeľský Superb totiž vybavili špeciálnym panoramatickým strešným oknom, ktoré sa otvára odzadu dopredu. Pri otvorenej streche sa teda môže Prudhomme postaviť na zadných sedadlách a sledovať dianie na trati pretekov.

Rozmerné strešné okno má aj kombiverzia, ktorú sme mali možnosť vyskúšať. Jej zaujímavosťou je, že obsahuje fotovoltaické články, ktoré aj pri vypnutom aute poháňajú ventiláciu. V horúčavách aké momentálne panujú to dokáže znížiť teplotu vnútri auta až o 25°C (v porovnaní s oknom bez článkov).

Zmeny, ktoré takmer nevidieť

Ale poďme od okien a z tratí (momentálne aktuálnych) cyklistického zápolenia späť priamo k autu. Je to obývačka na kolesách, ktorá prináša paradoxne asi ako jediné auto viac miesta na zadných sedadlách, ako vpredu. Superb nedávno absolvoval omladenie vzhľadu v štýle dizajnu ostatných modelov značky. Aj to napríklad spôsobilo, že český prezident Miloš Zeman má už druhé auto od nástupu na hrad. Iba krátko po tom, čo dostal Škodu Superb v najvyššej výbave, mu ho automobilka vymenila za faceliftovaný model. Hoci zvonku teraz vyzerá lepšie a mladšie (Superb, nie Zeman), vo vnútri si zmenu (Zeman) nemusel ani všimnúť.

Súčasná druhá generácia Superba je vo výrobe už od roku 2008, odkedy je známy hlavne kráľovským, doslova obrovským priestorom pre cestujúcich na zadných sedadlách. Oživenie vzhľadu v podobe nových predných aj zadných svetiel sprevádzal pri poslednom facelifte aj nový volant v interiéri. Zvonku sa zmeny, aj keď minimálne, vydarili. Nové zatmavené predné svetlá s úzkymi dvojitými pásmi denných LED svetiel dodali moderný výraz, čím sa elegantná predná časť napriek viditeľnému veku opticky rozšírila. Sedan má aj novú zadnú časť, Combi si vystačilo s LED svetlami a pár prelismi k tomu. Viac ani nebolo treba.

Interiér (takmer) bez zmeny

Nemeň víťaznú zostavu – asi takého názoru boli dizajnéri pri poslednom facelifte, lebo  v ňom okrem výmeny volantu za trojramenný neurobili prakticky nič. Vek auta tu vidno najvýraznejšie. Interiér je síce dosť strohý, ale natoľko nadčasový, že si to uvedomíte až vtedy, keď začnete ovládať tempomat, ktorý neukazuje nastavenú rýchlosť. Do reality vás privedie aj hranatý čiernobiely palubný displej a nie  práve najlepší dotykový stredový displej. Toto poznáme z rôznych modelov koncernu Volkswagen už pekných pár rokov. No ak do Superba nastúpite z iných značiek, trebárs japonských, či francúzskych, prekvapí vás ergonómia a prehľadnosť.

Miesta na odkladanie je dosť, chýba vari len pripojenie cez USB konektor a lepšie miesto na odloženie telefónu, ale zasa pozícia za volantom je veľmi prirodzená a dá sa nájsť veľmi dobre kompromis pre akúkoľvek postavu. K štandardu modelov Škoda patrí aj v prípade Superbu batožinový priestor. V prvom rade objemom, ktorý je skutočne nevídaný, ale tiež praktickosťou. Pomáhajú k tomu sériové (ale aj príplatkové) vychytávky. Takže napríklad rôzne nastaviteľná dvojitá podlaha, vďaka ktorej sa po sklopení sedadiel vytvorí rovná ložná plocha vo výške nakladacej hrany, alebo elegantné a praktické koľajnice a popruhy pre zadržanie nákladu spolu so sieťkami a háčikmi vám uľahčia život pri preprave menších vecí v obrovskej jaskyni.

Jazda ako doteraz

Po nastúpení za volant, hoci modernizovaný s lepším priemerom aj hrúbkou venca máte pocit deja vú. Hlavne ak ide o očakávania z jazdy. A naozaj, v tomto bode sa zmenilo – nič. Superb si vás nebude rozmaznávať extra komfortom, ale pohodlie si vychutnávať budete.  Dlhý rázvor a pomerne mäkké pruženie filtrujú čo sa dá, v zákrutách cítiť mierne náklony. No to by ste pri aute s takýmito rozmermi mohli očakávať. Do kabíny preniká hluk z väčších nerovností, no na dobrej ceste autu niet veľmi čo vyčítať.

Aj keď je to hltač diaľkových kilometrov, nebude vás nútiť do rýchlej jazdy ani s pohonom všetkých kolies. Práve naopak, majestátne rozmery a plynulé radenie prevodovky DSG vás priam navádzajú k pohodovej „limuzínovej“ jazde vhodnej pre defenzívneho vodiča. Plynulé zrýchľovanie aj brzdenie a prejazdy zákrut sú pre toto auto to pravé. Ak potrebujete vyburcovať stádo pod kapotou, výkon je na ťažké auto, no nazvime to diplomaticky, iba primeraný. Žiadne brutálne pálenie gúm pri rozbehu. Preto trocha prekvapí spotreba, ktorá je však tiež daňou za vyššiu hmotnosť auta. Celkový priemer počas týždňa bol 6,2 litra na 100 kilometrov, čo by znamenalo takmer 1000 kilometrový dojazd na 60 litrovú nádrž. V Meste to bolo viac ako 7,2 a keď sme si to šinuli po cestách mimo miest, rýchlosť 90 km/h vyniesla spotrebu tesne pod 5 litrov.

Tak pre koho vlastne?

Superb patrí jednoznačne k najpriestrannejším autám nielen tejto triedy. Modely značky Škoda vždy patrili tak na pomedzie medzi triedami a Superb tiež akoby trpel schizofréniou – kam vlastne patrí. Či má byť luxusným krížnikom ciest, alebo  mimoriadne priestranným a príjemným rodinným autom. K tomu prvému ho radí nadštandardne veľa miesta na zadných sedadlách, aj možnosť ich vyhrievania, či napríklad príplatkové ovládanie sedadla spolujazdca zozadu. Všetky ďalšie atribúty hovoria v prospech rodinného vozidla, kde ovládacie prvky i vekom poznačený jednoduchý interiér veľa luxusu nepripomínajú. Nemať nikdy problém s nedostatkom miesta je určite veľmi príjemné, no  tomto prípade ho je asi až pár kvapiek nad mieru. To som si myslel, že nikdy nepoviem, ale naozaj načo voziť toľko objemu a priestoru, keď by možno stačila lacnejšia a modernejšia Octavia?

Tretia generácia Superba, ktorá po rôznych úvahách našťastie predsa len príde, bude musieť priniesť viac, ako iba ďalší facelift. Aby si auto zaslúžilo svoje opodstatnenie v modelovej ponuke značky. Nie žeby terajší Superb bol nadbytočný. Je to však auto, ktoré je pre bežných smrteľníkov naozaj veľké. No na druhej strane môže a celkom úspešne aj supluje doteraz chýbajúce a zákazníkmi žiadané väčšie SUV s okrídleným šípom na kapote.

Ak chcete, Superb môže mať väčšinu najdrahšej výbavy koncernu. Napríklad panoramatickú a otvárateľnú strechu, automatické pozdĺžne i priečne parkovanie, elektrické veko kufra, možnosť elektricky ovládať sedadlo spolujazdca zozadu i ďalšie. To všetko sú praktické vychytávky, spolu so špičkovým naftovým motorom, prevodovkou DSG a pohonom 4x4 však vyhnali cenu poriadne vysoko. Nuž ale za komfort (hoci má ešte ďaleko do luxusu) sa platí všade na svete. Pri prémiových značkách oveľa viac...

Záverečné zamyslenie

Za čosi viac ako 20 tisíc eur je k dispozícii v základe mimoriadne praktické auto. Zrejme iba mikrobusy budú priestrannejšie. No základ je základ a nami skúšané konkrétne auto prepchané všemožnými doplnkami výbavy s takmer maximálnou výbavou za skoro 45 tisíc už dáva na zváženie vybrať si z modernejších modelov. Hoci facelift Škodu Superb zvonku výrazne omladil, ak ju nepotrebujete súrne hneď, je to podobné, ako s novým smartfónom  Apple, kde platí, že ak máte predošlý model, nasledovníka nepotrebujete. Treba si počkať na novú generáciu. Aj v tomto prípade by to bolo rozumné. Veď má prísť už budúci rok. S adaptívnymi tlmičmi a verím, že aj s celkovo lepším podvozkom. Lebo aj keď má v našich končinách Superb imidž pomerne luxusného auta, mierne zaostáva jazdnými vlastnosťami za vyššou strednou triedou. Teda ak chce súperiť s Mercedesom triedy E, alebo BMW radu 5. Určite na to má, ale to už musí byť iná pesnička.

Technické údaje

Model: Škoda Superb Combi 2,0 TDI DSG 4x4 Elegance
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová dvojspojková DSG
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.): 125/4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,8/5,1/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4833/1817/1511
Rázvor náprav (mm): 2761
Objem batožinového priestoru (l): 633/1865
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1656
Užitočná hmotnosť (kg): 638
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 23 487 €
   
Základná cena verzie: 31 127 €
Základná cena testovaného vozidla: 46 300 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.