2014-06-09 05:15:00
Subaru Forester
Subaru Forester
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Subaru Forester 2,0 D – najlepšie jazdiace SUV s geniálnym motorom

Z pracovitého lesníka s obdivuhodnou výdržou vyrástol Forester na cestno-poľno-lesné SUV. Výborne sa cíti na ceste aj v lese.

Forester prvej generácie bol ozaj lesník. Viac než terénne auto bol zvýšeným kombíkom, ktorý však v teréne konkuroval aj čisto terénnym autám. Druhá generácia vnímanie Forestera zmenila. Súčasný Forester je na míle vzdialený od prvej generácie, v teréne sa však rozhodne nestratí. V teste bol vo výbave Comfort.

Keď valce boxujú

Motor typu boxer nie je žiadnou novinkou a existuje viacero automobiliek, ktoré tieto motory majú, mali alebo budú mať v ponuke. Subaru si však z boxera spravilo odlišovaciu črtu. Forester prvej generácie je auto, ktoré si aj dnes drží pomerne vysokú cenu (na vek, úroveň výbavy a bezpečnosti), pravda ak je v dobrom stave. Len ťažko nájdete pätnásťročný fungujúci Forester za menej než 3000 eur a aj to je skôr rarita. Tie autá skrátka držia, fungujú a síce sa občas niekto posťažuje na cenu náhradných dielov, náklady na servis spoľahlivého auta sú v podstate zanedbateľné.

Subaru sa dlhé roky držalo svojho benzínového boxera. Ak sa chcelo viac presadiť v zadymenej Európe, potrebovalo naftu. Stvorilo tak boxer diesel. A to bola trefa do čierneho. Boxujúci naftový agregát je stručne povedané skvelý! A to nielen samotnou architektúrou a prirodzenými danosťami ale aj naladením od Subaru. V podstate nemá turbo dieru a už od 700 otáčok je tak silný, že aj mohutného Forestera rozpohybuje s neskutočnou silou.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dôkaz? Keď som prvýkrát nastúpil do tohto bieleho Forestera, naštartoval som, zaradil jednotku a... a skoro som si odhryzol jazyk a udrel hlavu o volant. Pripadal som si ako na prvej jazde v autoškole. Preboha, ako mám pracovať s tou spojkou? Motor má na jednotke pri voľnobežných otáčkach takú silu, že vás pri prvom zoznámení doslova vydesí. Ťažko to vo svete bežných osobných áut k niečomu prirovnať. Je to úplne nový zážitok. Forester vám dá hneď najavo, že je iný a poriadne.

Motor sa navyše vlastným pohybom valcov prirodzene stabilizuje a ani v studenom stave trpí na menšie trasenie než ako iné dízle. Pochopiteľne to nie je ako v reklame, vibrácie má, je to predsa nafta, no netrasie vám vnútornosťami. Motor je navyše dobre odhlučnený, a tak ho síce počujete, keď je to treba, no neobťažuje a ani vo vysokých rýchlostiach nemusíte zvyšovať hlas.

Aj v prípade spotreby je čo obdivovať. Na prvý pohľad sa to nezdá, ale Forester je naozaj poriadny macek a okrem váhy pôsobí i aerodynamický odpor. Jazdu po diaľnici som skúšal na úseku D1 a R1 medzi Bratislavou a Žarnovicou. Cesta z Bratislavy tachometrovou 140-tkou znamenala zhruba 7 až 7,5 litra. Plynový pedál som držal stlačený za každých okolností a nakladal som tomu čo to dalo. Cestou späť tiež, no to sa teplota asfaltu zvýšila z prijateľných 20 stupňov na 30, slnko pieklo ako besné a bolo treba zapnúť klimatizáciu. Takisto sa pustil do auta vietor. Ak očakávate zvýšenie spotreby maximálne o pol litra, sklamem vás. Testovacia jazda totiž mala jeden háčik – zimné pneumatiky. V opačnom smere pri rovnako neúprosnom držaní rýchlosti 140 km/h (tachometer, reálne 132-135) sa spotreba šplhala k deviatim litrom. Nevyšplhala sa tam, pretože som spomalil. Trápenia auta v prehriatych gumákoch s klímou a v protivetre stačilo. Pri 120-tke klesla na prijateľnejších osem litrov. Kto by čakal, že sa zo zimy v priebehu dvoch dní prehupnete do horúceho leta (a o deň na to naspäť do zimy?). Predpoveď počasia rozhodne nie...

Ale späť k téme. Už vyššie som spomínal, že motor prakticky netrpí turbodierou. Nástup turba dokonca takmer necítite. Motor je nastavený tak, aby výkon stúpal postupne, priam lineárne a svojim správaním pripomínal benzínový agregát. Prirodzená sila na začiatku otáčkového spektra a naladenie motora zvyšuje využiteľnosť otáčok, aj keď sa nafta nezaprie a za štyrmi tisíckami už mierne opadá. Zaujímavejšia je krivka krútiaceho momentu. Ten má už pri 1000 otáčkach hodnotu cca 200 Nm a vrcholí pri 1600 ot/min. na hodnote 350 Nm. To si drží až do 2400, kde začína pozvoľna klesať.

Vďaka tejto sile nebol problém udržiavať spotrebu v meste okolo 6,4 litra na 100 km. Len veľmi výnimočne som atakoval hranicu 7 litrov. Mimo mesta sa dostávame aj na šesť litrov a pokojnou jazdou sa auto nadšene načahuje po hodnote 5,5 l/100 km. Keby nemalo obuté zimáky, možno by sa načiahlo. A to prosím Forester nemá systém štart-stop a neskapína na každom rohu ako konkurencia ;).

Zdroj: Ján Hargaš

Prevody sú pomerne dlhé (okrem jednotky), čo znamená, že pri mestskej tachometrovej 55-tke so zaradenou trojkou točíte cca 1700 otáčok. Pri štvorke je to sotva 1500. Päťku som v meste ani nemusel radiť. Tá prichádza do úvahy okolo rýchlosti 75 km/h. Šestka je tak diaľničná rýchlosť. Pri 120-tke tam máte zhruba 2500 otáčok.

Prevodovka ide riadne z tuha, a tak to má byť. Forester v teste už mal vyše 30 000 km, no prevodovka sa správala ako nová. Trošku neobvyklá je spiatočka umiestnená až za šestkou, navyše cez zdvihnutú obruč pod hlavou páky. Je to neobvyklé i keď dobré riešenie. Chvíľu trvá, kým si zvyknete. Rovnako dlho potom po presadnutí do iného auta trvá, kým prestanete cúvať na šestke... Treba sa sústrediť! :)

SUV so stálym pohonom všetkých štyroch kolies? To sa ani veriť nechce!

Veru tak, takmer všetci okrem Subaru idú cestou pripájateľnej zadnej, či prednej nápravy, alebo stavajú SUV-čka rovno bez možnosti pohonu 4x4. Načo, veď aj tak málokto s SUV-čkom pôjde do ozajstného terénu... To je pravda... ale čo istota na ceste? Jáj, aj to treba?

Treba! Subaru si so svojim symetrickým pohonom všetkých kolies ide svojou cestou a dnes možno povedať, že úplne opačnou ako všetci ostatní. S autom sa nebojíte vojsť ani na rozbahnenú cestu. Nie je to totálny tereňák, ale v ľahšom teréne je ako doma. Presne tak ako na ceste.

Istota v zákrutách akou disponuje Forester je v triede prerastených vysokých vozidiel doslova neopakovateľná. Symetrický náhon na všetky kolesá oceníte nielen v zime, či v daždi. To auto vám dáva taký pocit istoty, aký vám nedá žiaden politik a ani žiadne iné SUV. V zákrute za mokra do ktorej ste sa nahrnuli príliš vysokou rýchlosťou vás podrží a zatiaľ čo v normálnom aute už prinajlepšom korigujete ubiehanie predku alebo zadku, prípadne cítite nadmerný náklon, tu idete ďalej.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka motoru konštrukcie boxer a tuhšiemu naladeniu podvozka, spolu s ďalšími technickými riešeniami má auto na ceste výbornú stabilitu. Nakláňa sa minimálne a v zákrutách je s ním celkom zábava.

Tvrdosť je daňou za skvelé jazdné vlastnosti

Auto sa síce skvelo ovláda, cíti sa doma i na ceste i mimo nej, ale na môj vkus je trochu tvrdé. Nepatrím medzi "princezné na hrášku" ale naše cesty človeka nútia zamýšľať sa nad tvrdosťou. O väčšine modelov typu SUV sa nedá povedať, že by boli dobré aj na ceste aj mimo spevnených ciest. SUV-čka sú buď dobré tam, alebo tam. Väčšina sa snaží byť lepšia na asfalte, vďaka čomu si s nimi trúfnete maximálne na poľnú cestu. Urobiť auto dobré aj tam aj tam je možné dvoma cestami – buď príliš drahými riešeniami ako vzduchové tlmiče a nastaviteľná svetlá výška alebo kompromisom. Keďže Subaru Forester nestojí sto litrov, ale tridsať, museli sa vybrať cestou kompromisu. Na to aby naozaj veľmi dobre držal na ceste v zákrutách a zároveň dokázal prekonávať stredne ťažký terén, pritvrdil. Na predných sedadlách to až tak necítiť, vzadu viac. Forester nie je tvrdý ako športiak, ale o pár percent by mäkší byť mohol. Alebo by ste si mohli zvyknúť. Je to subjektívna záležitosť.

Interiér

Aj keď je Subaru prémiová japonská značka (skôr technikou), v interiéry by ste luxusné európske čačky mačky hľadali márne. Forester v teste bol vo výbave Comfort. Mal automatickú klimatizáciu, palubný počítač, ovládače na volante, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, farebný displej nad stredovou konzolou a volant s radiacou pákou v koži. Subaru a celkovo japonské automobilky sú známe sparťanským prístupom k výbave, a tiež minimálnou možnosťou optimalizovať vozidlo podľa svojej chuti. Musím sa priznať, že sa mi tento priamy prístup páči viac ako možnosť doplnkovej výbavy, ktorá zdvojnásobí cenu auta. Vo Foresterovi v druhej najnižšej výbave je všetko čo má v aute byť. Ak chcete kožené sedalá a navigáciu, kúpte si výbavu Navi. Dielenskému spracovaniu nie je čo vytknúť. Všetko lícuje ako má, plasty sú mierne mäkšie, sedadlá sú pohodlné, z auta máte výborný rozhľad a možnosť stlmiť budíky ocení v noci asi každý. Jediné s čím som mal problém bolo spúšťanie zadného stieraču. Predné stierače sa spúšťajú posunutím pravej páčky pod volantom dolu. Čím viac, tým viac stierajú. Zadný stierač sa spúšťa otočením koncovky pravej páčky hore. Ak ju potočíte dole spustíte ostrekovač. Aj keď som vedel kam mám otočiť, išlo mi to akosi ťažko. Môže mi chýbať polovica mozgu, ale bolo to ako keď si jednou rukou máte búchať po hlave a druhou krúžiť po bruchu. Treba si zvyknúť.

Zdroj: Ján Hargaš

Potešila ma jedna maličkosť: keď vchádzate do auta, alebo len vytiahnete kľúč so zapaľovania, no auto nezamknete, okolo zapaľovania sa rozsvieti červená dióda, ktorá pôsobí ako sveteľný kužeľ navigujúci vás kam vložiť kľúč. Hlúposť ale poteší.

Exteriér

Dizajn auta je zaujímavý. Neudrie vám z diaľky do oka a povedal by som, že sa hlavne predná maska snaží pôsobiť akoby bolo auto menšie než v skutočnosti je. Žiaden mohutný gril s masívnymi plastovými nárazníkmi. V Subaru vedia čo je to decentnosť.

Palubný počítač

Zaslúži si samostatnú podkapitolu. Toľko informácií o jazde vám len tak hocikto nedá. Počítadlo kilometrov  máte pri budíkoch a to do palubného počítača nerátam. Informácie z neho sa vám nezobrazujú medzi budíkmi ale na menšom displeji na stredovej konzole. Je ich tam však požehnane.

Zdroj: Ján Hargaš

Okrem aktuálneho prerozdelenia pohonu na nápravy a kolesá si môžete v grafe prezrieť ako hospodárne jazdíte, tiež si môžete pozrieť či v danom okamihu zvyšujete alebo znižujete svoju priemernú spotrebu (nič vás nenaučí lepšie jazdiť ekonomicky ako toto), môžete si nájsť klasické údaje o ceste ako i aktuálnu spotrebu zobrazenú graficky v priamke. Pomocník radenia prevodových stupňov je medzi budíkmi a prejavuje sa blikaním malej šipôčky, ktorú ak chcete, prehliadnete.

Záver

Subaru Forester je nadmieru dobre urobené SUV. Je to kus auta s riadnym kufrom, kvantom miesta na zadných aj predných sedadlách, s fantastickým motorom, bezpečným a hlavne stálym pohonom 4x4 a skvelo rozloženou váhou a nízkym ťažiskom. To auto poskytne zábavu a odnesie na čo len pomyslíte. Tvrdší podvozok je skrátka daň za to všetko. Spolu s cenou... Pre mňa percentuálne 95 %

Subaru je iné... Ešteže tak.

Technické údaje

Model: Subaru Forester 2,0 D Comfort
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava stály symetrický 4x4
Výkon (kW/ot.): 108/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1600-2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,3/5,2/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4595/1795/1735
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 550/1573
Svetlá výška (mm) 220
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1556
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 225/60 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: od 28 990 €
Cenníková cena testovaného modelu 33 990 €
Cena testovaného modelu (+ metalická farba) 34 415 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku