2014-05-26 04:22:11
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX po facelifte získalo aj nový motor 2,2 DI-D a automatickú prevodovku.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mitsubishi ASX 2,2 DI-D 4WD – s automatom a novým motorom

Tri diamanty v minulom roku omladili model ASX a pridali do ponuky aj 2,2litrový diesel z Outlanderu.

To bolo po troch rokoch od uvedenia modelu aj na slovenský trh. Štandardnou súčasťou tejto verzie je automatická prevodovka a pohon všetkých kolies. Kompaktný crossover pritom až doteraz nebol k dispozícii s inou, ako manuálnou prevodovkou. Prečo, to vedia asi iba priamo u výrobcu. A keď hovoríme crossover, vraj samotná automobilka ho charakterizuje ako kríženca väčšieho SUV Outlander a modelu Lancer...

Z prvého malo ASX-ko zdediť vyššiu pozíciu a teréne schopnosti a z druhého istotu pohybu po normálnych cestách. Ako je to naozaj, sme zisťovali celý týždeň. Pravdou však je, že sa hýbeme v segmente, ktorý ešte nedávno vôbec neexistoval a kam sa presunul nejeden predchádzajúci užívateľ  áut nižšej strednej triedy. Je to skupina kompaktných SUV, alebo spomenuté  crossovery, kde je ešte stále dosť miesta pre novo prichádzajúcich a povestný zlatý grál triedy sa ešte len hľadá.

Celá trieda je totiž založená na kompromisoch a nikto poriadne nevie, nakoľko sa majú tieto autá orientovať na cestu a koľko na terén. Aké veľké majú byť a ako vybavené. Prichádzajú stále rôzne mixy a výrobcovia s napätím čakajú, čo na to povedia zákazníci.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo je za úspechom menšieho súrodenca Outlandera? Skôr by sa patrilo povedať menšieho brata, lebo ASX sa dá považovať za menší klon modelu Outlander druhej generácie, s ktorou zdieľa nielen zhodný rázvor osí kolies (2670 mm), ale aj približne 70 % všetkých dielcov. Na rozdiel od neho sa však nevyrába v Európe, ale v Japonsku, kde sa predáva pod označením RVR.

Dizajnovo vydarený kabát

Model ASX v rámci absolvovaných drobných kozmetických úprav dostal aj novo naladenú zadnú nápravu. Čo z toho je nejvýraznejšie? ASX je po modeloch Lancer, Colt a Outlander ďalším z modelov značky, ktorého prednej časti dominuje tzv. „Jet-fighter gril”. Je to pripomenutie, že Mitsubishi Heavy Industries vyrábalo aj stíhačku F-2. Facelift Mitsubishi ASX priniesol asi najviditeľnejšiu zmenu - prepracovanie predného nárazníka a novú masku chladiča, kde ozdobný chrómovaný rámček už nie je taký výrazný a prísne štvoruholníkový. Skôr sa zmenil na šesťuholník. Spolu s väčším podielom lakovaných častí nárazníka s hmlovkami v rohoch karosérie to prospelo vzhľadu a dovtedajší „nazlostený“ výraz malého SUV od Mitsubishi sa zmenil na decentnejší.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako typický zástupca svojho segmentu má ASX hrať úlohu alternatívy k hatchbackom nižšej strednej triedy. Svojimi rozmermi to spĺňa úplne presne, pri dĺžke 4295 a šírke 1770 milimetrov má menší pôdorys ako hociktorý z nich. Doháňa potom výškou 1615 mm , čo mu chýba inde. Pôsobí tak dosť kompaktne  a ak nie ste fanúšikom súčasných perastených (niektorých) áut, bude sa vám z tohto dôvodu iste pozdávať. Ešte priame porovnanie s Outlanderom, keby vás zaujímalo: ten je o 65 mm vyšší a o 350 mm dlhší. ASX na rozdiel od oblín a guľatých tvarov niektorých konkurenčných modelov, ktoré vytvárajú dojem obezity zachováva vernosť jednoduchým rovným plochám bez výstrelkov. Zaujme stúpajúci  prelis na úrovni kľučiek dverí a jemne zvýraznené lemy blatníkov. Hoci auto malo obuté 17 palcové disky kolies s pneumatikami 215/60 R17, nevyzerali na rozdiel od väčšiny súčasných áut neprimerane malé.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Umiernenosť v interiéri

Ak o dizajne exteriéru môžeme povedať, že je účelovo jednoduchý, inak to nie je ani vo vnútri auta. Dizajnéri našťastie nevsadili na tvarové orgie, ale tvar podriadili potrebám. Príkladom je palubná doska, ktorá sa nesnaží ohromiť za každú cenu. Hoci je mohutná, nemáte pocit, že vás prevalcuje. Veľké plochy priestorovo a materiálovo predeľuje stredová konzola so vstavaným rádiom. Budete sa nudiť, ak ste našli „zaľúbenie“ v záplave tlačidiel a všakovakých ovládačov. Okrem ovládania autorádia sú totiž poruke len tri  veľké ovládače automatickej klimatizácie. Mimo zorného poľa na ľavej strane je ešte tlačidlo Info, ktorým prepínate zobrazenie údajov palubného počítača. A ešte tlačidlo pre úplné vypnutie stabilizačného systému a ďalšie, ktorým môžete vypnúť neodbytný štart-stop systém.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na pracovisku vodiča je volant s vhodným priemerom aj hrúbkou venca. Hlavné, bielo podsvietené prístroje s jednoduchou, ale veľmi prehľadnou grafikou sú umiestnené v samostatných tubusoch – medzi nimi je displej palubného počítača. Polohu za volantom si nájdete pomerne rýchlo a pomáha jej aj umiestnenie pedálov. Pohodu za volantom zvyšujú aj pomerne široké sedadla, ktoré vás podržia v zákrute bez vykĺznutia. Vhodne podopierajú aj stehná a bedrovú časť chrbtice. Na zadné sedadlá sa zmestia relatívne pohodlne traja dospelí (šírka interiéru vzadu je jednou z predností modelu ASX). Ak majú všetci cestujúci okolo 185 cm, je miesta ešte akurát. Ja sám som si sadol aj za seba a to mám vyše 190 cm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Operadlo zadnej lavice sa dá nastaviť do dvoch uhlov - 17 a 23 stupňov. Podľa toho má objem aj batožinový priestor. Minimálne je to 419 l, pri zvislejšej polohe operadla 442 l. Ak ste v aute iba dvaja, po skopení zadných sedadiel sa zväčší na 1219 litrov. Dá sa nafúknuť ešte dokúpením sady pre zväčšenie objemu, ktorá využíva miesto pre rezervu.

Novinka pod kapotou

Už podľa označenia 2,2 DI-D (2268 cm³) je mnohým zrejmé, že to je dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva Common rail „vypožičaný“ z Outlandera. V ASX je však naladený na nižší výkon 110 kW (150 k) aj krútiaci moment 360 newtonmetrov. Majiteľovi umožní jazdiť maximálne 190 km/h a zrýchliť z nuly na 100 km/h za 10,8 sekundy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To nie sú síce žiadne oslňujúce hodnoty, no automobilka v technických údajoch hovorí o spotrebe iba 5,8 litra na 100 km. Nám sa to síce nepodarilo dosiahnuť, ale hodnota okolo 6,1 litra sa stala bežnou súčasťou spolužitia s modelom. Podotýkam však, že toto je údaj z palubného počítača, ktorý je však podľa istých informácií pomerne optimistický a výsledok môže byť prikrášlený. No nemali sme možnosť teraz overiť toto tvrdenie dotankovaním.

Nedávno sa zdalo, že už sa nedá dosiahnuť pokrok  vo zvyšovaní účinnosti naftových motorov v osobných autách. Opak je pravdou a jazda s takýmto motorom bola na nerozoznanie od benzínového. Teda okrem hluku, lebo dieselový naftový motor počuť o čosi viac a úmerne s rastúcimi otáčkami. Benzínové motory má ASX odhlučnené veľmi dobre.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tak akurát

Japonský samuraj schopný bojovať s nástrahami bežnej premávky aj ľahšieho terénu má zaujímavý pomer ceny a výbavy. Dizajn je tiež vydarený (vec osobného vkusu), poteší vnútorná šírka. Jazdné vlastnosti korešpondovali s testovaným motorom - podvozok preferuje komfort a istotu. Pri rýchlej jazde prejaví svoju nespokojnosť väčšími náklonmi karosérie. Brzdy sú primerané, možno by si zaslúžili vyššiu účinnosť a hlavne lepšie dávkovanie brzdného účinku. Riadenie auta je primerané kategórii, nemôžete predsa od malého SUV žiadať ovládanie ako v osobnom aute. Alebo žeby predsa? Ak sa pozrieme na to proklamované „kríženie“ Outlandera a Lancera, považujem to síce za odvážne tvrdenie, lebo v tomto uhle pohľadu mohlo byť ovládanie trocha lepšie. No hoci si ASX zobral z Outlandera dosť veľa génov a z Lancera iba trocha, cítiť to! Nie každé SUV vám umožní odviezť sa v štýle rely...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre koho je určené

Ako už je u tohto druhu áut zvykom, sedí sa „na vysoko“. To prináša výhodu pri nastupovaní a opúšťaní auta. Celkom logicky sú teda malé SUV tak obľúbené medzi staršou generáciou. Pri nastupovaní sa pohodlne usadíte, pri vystupovaní sa netreba zdvíhať z hlboko uložených sedadiel...
Mitsubishi ASX však môže a zväčša aj bude, rovnako ako väčšina ostatných kompaktných SUV, plniť úlohu  bezpečného a pomerne multifunkčného auta. Netvrdím, že by ASX nad konkurenciou nejako vyčnievalo.  Ak sa pozrieme na porovnateľné autá s rovnakou výbavou a naftovým motorom s podobným výkonom, ťažko nájdete lepšiu univezalitu, ako v jeho podaní. Aj keď v jednotlivých vlastnostiach mu chýba ten povestný chĺpok k dokonalosti, v celkovom hodnotení sa dostáva na pomyselný Olymp celkovými vyváženými vlastnosťami. Takže pre koho je? Pre každého, kto podobné auto potrebuje – dokonca si môže vybrať z druhu pohonu, počtu poháňaných náprav aj spôsobu radenia rýchlostí. No pravdepodobne najčastejšou voľbou bude auto pre páry a jedincov s aktívnym spôsobom života. Aj v džungli vekomesta.

Technické údaje

Model: Mitsubishi ASX 2,2 DI-D 4WD Intense
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2268
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1500-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,1/5,1/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1770/1615
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 419(488)/1219
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1595
Užitočná hmotnosť (kg): 465
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 18 700 €
Základná dlhodobá akciová cena modelu: 14 900 €
   
Cena testovaného vozidla: 25 900 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku