2014-03-31 05:20:00
Test letných pneumatík 2014
Test letných pneumatík 2014 s rozmerom 225/45 R17 prebiehal na vozidlách Seat Leon a VW Golf VI.
Zdroj: GTU

Zima to už definitívne „zabalila“, je čas na jarné prezúvanie

Máte Octaviu, Mondeo, Golf, alebo iné auto, ktoré má 17 palcové kolesá?

Bolo by dobré sa zorientovať, ktorý výrobca pripravil pre túto sezónu aké pneumatiky. Ktoré výsledky testov však použiť, keď škandál okolo nemeckého autoklubu ADAC spochybnil aj objektívnosť testov pneumatík? Práve jeho testy sa používali najčastejšie ako referenčné. Tento rok však ADAC napriek testovaniu letných plášťov nezverejnil výsledky, aby zabránil ešte väčším podozreniam z manipulácie rôznych výsledkov.

Dobrou správou však je, že pneumatiky testujú aj iní. Napríklad európsky autoklub ACE a rakúsky klub ARBÖ v spolupráci s nemeckou spoločnosťou GTŰ, ktorá je prevádzkovateľom staníc technickej kontroly. Pri porovnaní testov z minulých rokov bolo prekvapujúco mnoho výsledkov takmer identických. Nečudo, keď metodika je veľmi podobná. Výsledky však mohol ovplyvniť napríklad čas testov, prípadne lokalita.

Môžete byť teda pokojní a spoľahnúť sa aj na výsledky autoklubov, ktoré si vzali na mušku jedenásť nových letných pneumatík s rozmerom 225/45 R 17. Tento rozmer už nie je taký  zriedkavý, ako kedysi. Sedemnásťpalcové kolesá sa stávajú v poslednom čase bežnou výbavou nielen áut strednej triedy, ale čoraz viac ich majú obuté aj takzvané kompakty, teda autá nižšej strednej triedy. Čiže aj autá „kategórie“ Golf, ale tiež povedzme Octavie, či spomínané modely Mondeo a iné. Výsledky testu sa dajú vzťahovať aj na pneumatiky s priemerom R16 či R18, pretože konkrétny dezén sa vyrába v širokom spektre veľkostí a profilových rozmerov.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Najdôležitejšie sú vlastnosti na mokrom povrchu

Test GTÜ/ACE/ ARBÖ sa zameriava na tri hlavné kritériá. Okrem vlastností pneumatík na na mokrej a suchej vozovke sú dôležité tiež ekologické vlastnosti pneumatík. Tam sa kladie dôraz na hodnotu valivého odporu s vplyvom na spotrebu paliva a hlučnosť, ktorá má vplyv na životné prostredie.

Najviac bodov z celkového počtu 190, ktoré môže získať pneumatika podľa metodiky GTÜ,  je až 80 za parametre, ktoré súvisia s jazdou na mokrej ceste. Ďalších 60 bodov môže získať za správanie na suchej vozovke a zvyšných 50 pripadá na ekologické vlastnosti plášťa. Dobrou správou je, že ani jedna z jedenástich testovaných pneumatík v hodnotení neprepadla. Ohodnotenie „mimoriadne odporúčaná“ získali štyri pneumatiky. Ostatných sedem získalo stále dobrú známku „odporúčaná“.

Zdroj: GTU

Víťaz môže byť iba jeden

Suverénnym víťazom testu sa stala pneumatika Continental SportContact 5. Ako GTÜ konštatuje, má najlepšie výsledky vo všetkých kritériách a absolútne najlepšie brzdné vlastnosti za mokra. Je však aj najdrahšia.

Na striebornú priečku sa dostal plášť Dunlop SP Sport Maxx RT s vynikajúcou odolnosťou voči aquaplaningu, veľmi dobrými vlastnosťami na suchej a mokrej vozovke a zároveň s najnižším valivým odporom. Tretia pneumatika Pirelli P Zero presvedčila vyváženou charakteristikou. GTÜ ho preto odporúča do všetkých poveternostných podmienok. Bez medaily, ale tiež s najvyšším hodnotením sa musel uspokojiť plášť Goodyear F1 Asymmetric 2 s vyváženou charakteristikou, hoci bez silných stránok.

Pneumatiky Bridgestone Potenza S001, Nokian Line a Vredestein Ultrac Vorti sú síce stále odporúčané, no už sa museli uspokojiť s nižším hodnotením. Bridgestone boduje napríklad nízkym valivým odporom a dobrými brzdnými schopnosťami na mokrom i suchom povrchu. Nokian sa môže pochváliť výbornými brzdnými výkonmi na mokrej ceste a Vredestein zasa výbornou ovládateľnosťou za sucha aj za mokra.

Cenovým kráľom testu sa stala pneumatika Apollo Aspire 4G. Má celkom solídne vlastnosti za veľmi dobrú cenu. Súprava štyroch pneumatík sa dá kúpiť za približne 400 eur, pritom víťaz testu má cenovku 550 eur. K najlacnejším patrí aj Barum Bravuris 3HM (406 eur), pri ktorej získate ešte niečo navyše, nižšiu spotrebu. Pneumatika má totiž jeden z najnižších valivých odporov.

Na konci tabuľky, hoci stále s dobrým hodnotením „odporúčaná“ skončili plášte Hankook K117 Ventus S1 EVO2 a kórejský Kumho Solus HS51. Pri prvom z nich experti ocenili jazdné vlastnosti za mokra, má jednu z najlepších odolností proti aquaplaningu. Je však v porovnaní s plášťami Barum alebo Apollo však výrazne drahší.

Zimné pneumatiky na leto naozaj „vyzujte“

Ak ste sa rozhodli „dojaziť“ zimné pneumatiky v lete, môžete tak urobiť, ale odborníci to veľmi neodporúčajú. Zbytočne totiž riskujete. V zime, kde je sneh a ľad, sú potrebné iné vlastnosti gumy ako na letnom rozpálenom asfalte. Zimné pneumatiky sa kvôli nutnosti mať väčšiu priľnavosť vyrábajú z mäkšej zmesi ako letné. Tieto  vlastnosti nie sú na slnkom ohriatom povrchu vozovky vhodné.

„So zimnými pneumatikami pri letných teplotách si treba dávať pozor," varuje aj Friedrich Eppel, expert na pneumatiky rakúskeho autoklubu ÖAMTC. Auto so zimnými pneumatikami má totiž na teplom asfalte dlhšiu brzdnú dráhu.

Test letných pneumatík - rozmer 225/45 R17

Pneumatika mokro sucho

spotreba/

ekológia

cena v € (za 4 ks) body odporúčanie
Continental SportContact 5 68 47 28 556 143 mimoriadne odporúčané
Dunlop Sport Maxx RT 58 45 31 506 134 mimoriadne odporúčané
Pirelli P Zero 63 45 26 550 134 mimoriadne odporúčané
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 59 44 28 504 131 mimoriadne odporúčané
Bridgestone Potenza S001 61 43 24 516 128 odporúčané
Nokian Line XL 61 34 31 494 126 odporúčané
Vredestein Ultrac Vorti 56 41 25 526 122 odporúčané
Apollo Aspire 4G.XL 51 39 29 400 119 odporúčané
Barum Bravuris 3 HM 50 33 35 406 118 odporúčané
Hankook Ventus S1 evo 54 33 26 516 113 odporúčané
Kumho Solus HS 51 52 31 28 111 odporúčané
Max. počet bodov 80 60 50 190

Takto sa testovali pneumatiky:

Testovacia dráha: Pirelli, Taliansko, testovacie autá: Seat Leon, VW Golf VI.
Brzdná dráha za mokra: Brzdové okno medzi 80 a 20 km/h, extrapolované na metre pri spomalení zo 100 km/h do zastavenia.
Brzdná dráha za sucha: Brzdové okno medzi 80 a 20 km/h, extrapolované na metre pri spomalení zo 100 km/h do zastavenia.
Aquaplaning pozdĺžny: 7 milimetrová výška vody, hodnota pri viac ako 15 % sklze.
Aquaplaning priečny: 7 milimetrová výška vody, priemer bočného zrýchlenia m/s² v rozmedzí 60 až 90 km/h.
Kruhová dráha: Priemerný čas na kolo na zavlažovanej kruhovej dráhe s priemerom 80 metrov.
Ovládateľnosť za mokra: Dĺžka trasy 1250 m, objektívne vyhodnotenie času jazdy a subjektívne hodnotenie vlastností a správania vodičom.
Ovládateľnosť za sucha: Dĺžka trasy je 1410 m, objektívne vyhodnotenie doby jazdy a subjektívne hodnotenie vlastností a správania vodičom.
Vonkajší hluk: Hluk odvaľovania podľa ECE R117 pri rýchlosti 80 km/h, db (A). Valivý odpor: pri zaťažení 5258 Newtonov a tlaku vzduchu 2,5 bar

GTÜ ešte motoristom odporúča, aby dobre rozmysleli svoju voľbu pri výbere pneumatík s nižším profilom, najmä v prípade vozidiel nižšej strednej triedy. Upozorňuje totiž , že nízka pneumatika oveľa viac zaťažuje podvozok vozidla a zároveň prináša nižší komfort, lebo nedokáže absorbovať malé nerovnosti tak ako plášť s vyšším profilom.

Jozef Vydra
ZDROJ: GTU, ARBO

Komentáre k článku