2014-03-28 03:35:00
BMW X1 xDrive18d
BMW X1 xDrive18d
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X1 xDrive18d – Ani ryba ani rak? Oboje! A ešte niečo navyše

SUV, či kombi? Všetci radi škatuľkujeme, no X1 sa nezmestí ani do jednej škatuľky. „Ide si svoje.“

Čo to tá X1-tka vlastne je? SUV, SAV, kombi, zväčšená jednotka, alebo zmenšené trojkové kombi? A čo tá vyššia svetlá výška? Človeku by z toho hlava praskla...

Zabudnite! X1-tku naozaj nikam nezaradíte a nemôžete ju označiť ani ako kompromis, lebo ním nie je. Je to auto typu z každého rožku trošku. Áut z každého rožku trošku tu bolo a bude dosť, väčšina z nich je vlastne na nič. Vrtuľka na dlhočiznej kapote však zaručuje, že „na nič“ to nebude, pretože v Mníchove si na veciach dávajú záležať.

BMW sa prvým modelom s označením X (X5) dostalo do končín, v ktorých sa žiaden Nemec príliš nevyznal. Preto bolo možné očakávať problémy (tak ako u konkurenčných veľkých SUV z Nemecka), lenže Bavori si na vývoji prvého X dali naozaj záležať a investovali doň kopu času a peňazí. Keď sa X5-ťka zjavila, vyvolala u pravoverných rozpaky, no predajné čísla značky katapultovala do úplne nových dimenzií. Predajný úspech však nie je všetko.

Najväčším úspechom je to, že X5-ťky prvej generácie a prvých ročníkov stále jazdia v hojnom počte a verne slúžia. Podobným gólom sa stala aj X3-jka, ktorá síce zostúpila z luxusného piedestálu, no pridala jazdné vlastnosti známe iba z klasických „bavorákov.“ Pred pár rokmi prišla X1-tka ako vstupná brána do sveta s písmenkom X. A odvtedy si kritici lámu hlavu nad tým, čo to vlastne je.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ak by som mal na túto otázku odpovedať, povedal by som, že je to skvelé športové kombi so zvýšeným podvozkom.

Dizajn

Auto má bavorské gény hlboko zakorenené a už na diaľku je vidieť, že to je BMW so všetkým čo k tomu patrí. Dlhočizná kapota, krátke previsy, ľadvinky vpredu, „guľaté“ predné svetlomety a teda nezameniteľný kukuč, plus zadná časť, ktorá je z diaľky na nerozoznanie od X3-jky. Zo všetkých strán je jasné, že je to bavorák, no ak hľadáte robustnosť päťky, X5-ťky a im podobných, hľadáte márne. Jednotka v názve je smerodajná. Tak či tak, dynamickosť a elegantnosť je jasná už na prvý pohľad.  Vyššia suknička navyše dáva tušiť, že sa nepoláme ani na poľnej ceste.

Prvý pocit

Zvonka je to „bavorák“ no vzhľadom neohúri. Podobne je to vo vnútri. Testovaný model nebol vybavený žiadnou prelomovou technikou, nemal M-paket ani nič podobné. Bolo to auto pripravené slúžiť, poskytnúť komfort, no nič navyše. Napriek tomu tam niečo navyše predsa len bolo. Mám na mysli ten zvláštny šteklivý pocit okolo bránice, keď chytíte príplatkový športový kožený volant a zbadáte bielo-modrý znak s vrtuľkou. Prepáčte mi, ale z toho pocitu nie a nie vyrásť... Čo však dušu „vrtuľáka“ zamrzí je zvuk po naštartovaní. Áno, do x18d sa sype, teda leje nafta. No čo už, poviem si.

Zdroj: Ján Hargaš

Chytím radiacu páku, zaradím jednotku a mierne sklamanie zo zvukového prejavu naftového dvojlitra trošku opadne. Radenie je presné, s citeľným odporom. Auto vyráža, prevody idú hladko a nezaprie turbo-dynamiku. Dynamit to však opäť nie je, aj keď mu zrýchľovanie nie je cudzie. Na prvých dierach, ktoré na Slovensku prichádzajú po pár metroch cesty cítim, že auto nie je zrovna mäkké. Komfortné sedadlo a tlmiace materiály svoju prácu odvedú na výbornú, a tak je jazda celkom pohodlná. Tvrdší podvozok znamená, že si v zákrute môžem dovoliť pridať. Podobný význam má písmenko x pred anglickým výrazom Drive. To mi zasa hovorí, že zadok neuletí a že zo zákruty vyleziem rýchlejšie.  

Motor a prevodovka

Ako som už naznačil. Prejav naftového motoru nie je nijak ohurujúci. Aj napriek odhlučneniu a dvojhmotnému zotrvačníku si pri neutrále všimnete, že sa radiaca páka trasie a veľmi jemné vibrácie aj cítiť. Pri zrýchľovaní a pri otáčkach nad 1000 o vibráciách nie je reč. Zvuk motora do kabíny veľmi decentne preniká, nepovažujem to za vadu, skôr naopak. Pokiaľ človek nemá automat, predsa len chce počuť ako na tom motor je. 105 kW znamená 143 koní, čo na najmenšie X-ko stačí. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii pri 1750 otáčkach a jeho hodnota dosahuje 320 Nm. Podstatou tejto motorizácie je úspornosť. Počas jazdenia výhradne v meste (cháp predvídavé jazdenie) sa palubný počítač šplhal k hodnote 7 l/100 km. Priemerná spotreba počas celého testu bola 6,5 litra, a to pri jazdení ako po meste, tak mimo mesta i po diaľnici v pomere 40:25:35. Údaj pre jednotlivé podmienky vám nepoviem jednoducho preto, lebo palubný počítač nemá možnosť denného počítania spotreby. Predpokladom je, že pri rozumnej jazde mimo mesta sa dostanete aj hlbšie pod 6 litrov. Momentálnu spotrebu zrátava obrátená ručička pod otáčkomerom. Je to zrozumiteľné zobrazenie okamžitej spotreby, ktoré vám pomôže pochopiť zmeny v spotrebe lepšie ako nabiehanie digitálnych číslic.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ak ide o prevodovku, nemám jej čo vytknúť. Je to klasický šesťstupňový manuál, ktorý v bavorákoch poznáme roky. Zaradenie spiatočky znamená prekonať dvojitý odpor až za jednotku. Prevodovka naplno využíva potenciál motora a veľmi ľahko sa motor udržiava v ideálnych otáčkach medzi 1400 až 2000 otáčok. Pri 130-tke sa motor prevaľuje na 2400 otáčkach a pýta si 6,5 litra. Táto rýchlosť s autom ani nepohne, žiaden zvýšený aerodynamický hluk. Sedíte si vo vnútri akoby ste šli 70 km/h mimo mesta. Na hranicu tritisíc otáčok sa dostanete až po výraznom prekročení maximálnej povolenej rýchlosti na našich cestách. xDrive18d má rýchlostný strop pri 195 km/h. Z nuly na sto zrýchli za 9,9 s. Pomalšie zrýchľovanie ide na vrub vyššej váhe auta – viac než 1,5 tony.

Interiér

Ako som už naznačil: vpredu je všetko tam kde má byť, tak ako má byť. Ak ide o ergonómiu bavoráku naozaj nemožno nič vytknúť. Žiadne prekvapenia po presadnutí z iného nemeckého auta vás nečakajú. Sedačky sú pohodlné a bočné vedenie je dostačujúce. Spolujazdca poteší veľký priestor na nohy. Neobvyklé sú zadné sedadlá posadené doslova na koleso. Sklon operadiel je výborný a pohodlný, sedáky sú dostatočne dlhé a na vonkajšie rozmery je miesta na nohy dosť, aj keď by kratšia kapota vnútrajšku pomohla. Posadil som sa sám za seba a nemal som problém, aj keď treba uznať, že viac miesta mala hlava, než kolená. Prechádzanie po slovenských výmoľoch však bude vzadu sediacich otravovať viac než vodiča a spolujazdca. Tvrdosť je slovo, na ktoré si vzadu treba zvyknúť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Poteší variabilnosť kufra a zadných sedadiel. V základe kufor ponúka slušných 420 litrov. Sklon zadných sedadiel je priaznivejší pre chrbtice posádky, no menej priaznivý je pre veľkosť batožinového priestoru. Aj to sa dá vyriešiť posunutím chrbtových operadiel do takmer vodorovnej polohy. Nemusíte tak hneď sklápať sedadlá a naložíte aj hranatejšie predmety. Sklápanie sedadiel je jednoduché. Môžete sklopiť všetky tri operadlá naraz, iba jedno, dve zľava, dve sprava, iba stredné, iba pravé, iba ľavé a môžete to celé nechať tak ako je a využiť dvojité dno kufra. Pod úzkym priestorom na maličkosti nenájdete rezervu. Auto ju vďaka technológii pneumatík run-flat ani nepotrebuje. Po úplnom sklopení sedadiel vďaka dvojitému dnu vznikne takmer dokonalá rovina a kufor sa zväčší na 1350 litrov objemu.

Jazda

X1-tka je v prvom rade autom na spevnené povrchy. Pozícia v ňom je len o trošku vyššia ako pri bežnom kombi, no i to pomôže lepšiemu rozhľadu. Prudšie A-stĺpiky zas umožnia lepší výhľad do bokov, najmä pri odbočovaní. Auto v zákrutách drží ako hluchý dvere a nepustí ani na mokrej vozovke. xDrive to skrátka vie a v prípade hraničnej situácie spolu s ESP zasiahne. X1-tku som pustil aj na poľnú cestu. Poradí si s výmoľmi na nespevnenej ceste i s ľahkým terénom, no do ozajstného terénu ju neťahajte. Cez lúku, cez sneh a na zľadovateľom povrchu, tam si poradí. Odvezie i na chatu, kam sa bežný kombík nevyškriabe, respektíve ho majiteľ odspodu poškriabe.

Pre koho X1-tka vlastne je?

Povedzme si najprv pre koho X1-tka nie je. Nie je pre výhradne mestského človeka, ani pre človeka, ktorý každý týždeň sťahuje polovicu svojho hmotného majetku cez polovicu republiky. Neobľúbi si ju ani ten, kto rád nosí v kufri bohatú zásobu vzduchu pre prípad núdze. Nie je ani pre človeka žijúceho mimo civilizácie.

Zdroj: Ján Hargaš

 Je pre tých, ktorí občas potrebujú veľký kufor, občas niečo presťahujú, občas na to dupnú, no väčšinu času jazdia stredné až dlhé trasy (naftová verzia),  v zime ocenia pohon na všetky štyri, kde-tu si odskočia do ľahšieho terénu a chcú ním prejsť bez škrabancov, či straty na majetku. A nemenej dôležitý parametre sú bezpečnosť a nízka spotreba.

X1-tka v sebe spája to najlepšie z SUV a z kombi. Nebude sa biť o najvyššiu svetlú výšku ani o najviac decimetrov kubických v kufri. Je to mimoriadne všestranné auto s puncom výnimočnej značky. X1-tke som časom prišiel na chuť, aj keď som ju sprvu nevedel nikam zaradiť. To, že sa vymyká z bežných parametrov je len očný klam. Je to naozaj kombi so zdvihnutým podvozkom kompaktnejších rozmerov. Je obratné, vyzerá skoro ako X3 a pritom stojí menej. Ak si však stále lámete hlavu nad správnou škatuľkou a X1-tku nechápete ako vstupnú bránu do sveta X ale skôr ako kríženca, nezostáva vám nič iné ako si na každý jeden účel kúpiť iné auto. V dnešnej dobe sa však široký vozový park akosi nenosí... Viacúčelovosť je to pravé orechové.

Technické údaje

Model: BMW X1 xDrive18d
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 105/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5/4,8/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4454/1798/1545
Rázvor náprav (mm): 2760
Objem batožinového priestoru (l): 420/1350
Objem palivovej nádrže (l): 61
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 225/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 28 100€
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 32 100 €
Cena testovaného vozidla: 37 072 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku