2013-12-04 19:35:00
Dacia Logan MCV 0,9
Dacia Logan MCV 0,9 TCe

TEST: Dacia Logan MCV. Keď je cena zbraň

Dacia zaútočila na tradičných výrobcov kombíkov tou najsilnejšou zbraňou – cenou. Stačí to?

Na začiatok treba povedať, že je to príliš subjektívna otázka. Ak si ako zákazník potrpíte na kožené sedadlá, displeje na všetkých svetových stranách, na množstve všakovakých serepetičiek a hlavne na mene značky, Dacia Logan MCV nie je kombi pre vás. A vy to dozaista viete.

Ak hľadáte rodinný kombík, ale máte hlboko do vrecka a váš rodinný rozpočet je napnutý ako guma v trenkách, je pre vás D... nie. Vlastne, ste skrátka Slovák. A Dacia Logan MCV je pre vás vhodnou alternatívou.

Do testu sme získali auto v najvyššej výbave Arctica, ktorého cena štartuje na 9590 eurách. Základná verzia MCV-čka však len jemne prekročila hranicu 7000 eur. Ak by ste so siedmimi "litrami" prišli k iným značkám vyrábajúcim kombi verzie, pravdepodobne by ste si odniesli nanajvýš zimné pneumatiky, prípadne tretinkový úver. Rozmermi Logan totiž konkuruje takým veľkáčom ako je Octavia Combi, či Golf Variant a mnohým ďalším. Pravda, výbavou sa im len snaží priblížiť. Cenou zas konkuruje minimálne päťročným jazdenkám.

Počiatočná cena MCV-čka je taká nízka, že sa oproti vyššie spomenutým automobilom dá nazvať bezkonkurenčná a jediné autá, ktoré môžu znížiť jeho predajné čísla nesú riziko stočených kilometrov, zatmelených plechov a vylágrovaných motorov.

Nepochybne si veľa ľudí vyberie „radšej“ ojazdené auto s neistou históriou, akoby si mali kúpiť nejakú „Dáčiu.“ Je však celkom možné, že urobia chybu.

Motorček so silou motora

Objem 0,9 litra znie skôr ako objem PET fľaše, či mníchovského pivového krígľa než objem motora auta, no neverili by ste, že aj s takouto fľašou Pod kapotou možno zahrať veľa muziky. Príčina sa volá turbo. Totiž 66 kilowattový (90 k) prepĺňaný trojvalec je pre Logana MCV výkonnostným vrcholom ponuky spolu s vyššou verziu naftovej „jednapäťky“.

Motor 0,9 TCe je pre MCV-čko ako stvorený. Poskytuje úsporné jazdenie či v meste, či na okreske a zároveň má dosť síl, aby vám umožnil svižnú jazdu na diaľnici. "Atmosferáci" si v ponuke nájdu to svoje, rovnako ako "plyňáci. 0,9 TCe sa neokúňa a zrýchľuje aj pri diaľničnej 130-tke. Až nad tachometrových 150 km/h začínate pociťovať, že na takéto rýchlosti nebol Logan stavaný. Motoru sa páčia otáčky, no „ťahá“ aj okolo 1500 ot/min. Údaje o spotrebe sú ako inak skreslené, no pri predvídavom jazdení nemáte v meste problém krútiť sa okolo a pod proklamovanou hodnotou 6,4 litra na sto. Mimo mesta sa spotreba nebojí podliezť 5 litrov.

Tachometrových 135 km/h (cca 129 km/h podľa GPS) si spočiatku podľa palubného počítača pýtalo 8,5 litra. Keď som sa naň nechápavo zapozeral, pri ďalšej jazde už ukazoval okolo 6,8 až 7,2. Počas testovania bolo auto (a aj palubný počítač) v zábehu takže nepresnosti odpúšťam. Očakávam, že si pri ustálenej stotridsiatke vypýta niečo okolo 7,5 litra plus mínus saxofón. Na taký malý motor a také vysoké auto to vôbec nie je zlé. K ekonomike jazdy výrazne prispieva rozťahaná päťstupňová manuálna prevodovka. Prevody sú už od dvojky naozaj dlhé a na radenie si treba chvíľu zvykať. Výhodou je, že aj pri diaľničných rýchlostiach osciluje ručička otáčkomera okolo 3000 a viac otáčok. Nevýhodou, že dlhé prevodové stupne uberajú autu z dynamiky a tiež to, že sa pri mestskej 50-tke motor nevie rozhodnúť, či sa mu páči na trojke, alebo by radšej poprosil štvorku. Štvorka si už pýta rýchlosť okolo šesťdesiatky a tú policajti v meste nevidia radi.

Vysoký až po plafón

Veru, Logan MCV, ale aj Logan sám o sebe je vysoké auto (čo je pri strete s SUV len dobre). Bočný vietor na moste, na otvorenej ceste, či na diaľnici ním vie zamávať, čo nie je dvakrát príjemné, avšak všetko je v rámci normy.

Dacia nikdy nebola auto prvého pohľadu. Nebola autom ani druhého a ani tretieho pohľadu. Zaujala až po niekoľkých dňoch jazdenia a zaujala natoľko, že nám za ňou bolo ľúto. Dnes je situácia iná. Dá sa hovoriť o tom, že zaujme aj na prvý pohľad. Jej dizajn šiel rapídne hore a pri "Loganovi" MCV to platí do bodky. V kvante nemecko-česko-francúzskej šedi sa nestratí. Nevyniká, ale to od neho nikto nechce. Vyzerá robustne a táto skutočnosť je sama o sebe pri Dacii neobvyklá. Tak ako vyzerá zvonku, pôsobí aj vnútri. Miesta je všade dostatok. Na zadných sedadlách sa odvezú aj traja (jeden musí mať úzke plecia a boky...), kabína je vzdušná a zo sedadla vodiča je dopredu a do strán slušný výhľad. Mierne zaostáva výhľad dozadu, ale nedostatok vykryjú parkovacie senzory, či trocha viac praxe pri parkovaní.

Kvízová otázka: hádajte koľko Logan MCV váži? Ak ste sa pozreli do tabuľky, či to už skrátka viete... tak viete. Robustnosť a výška auta však dávajú aj pomerne skúseným motoristom pocit, že auto je ťažšie než v skutočnosti. V mojom krátkom kvíze takmer nikto nehádal menej ako pod 1,5 tony... A takú hmotnosť bude mať Logan MCV už nabalený lanšmítom, paštétami, rodinou a tučným psom v smere do Chorvátska...

Späť k interiéru. Zadné sedadlá sa nám zdali príliš mäkké, čo síce môže pôsobiť komfortne, no rýchlo sa vysedia. Prejazd cez nerovnosti auto nevykoľají, ale Logan MCV nie je francúzsky mäkký. Stuhol, tušiac, že na našich cestách dostane zabrať. Prejazd väčších nerovností vie nezaťaženým zadkom zamávať, tiež vie zamávať sponou stredného bezpečnostného pásu nad zadnými sedadlami. Azda sa s tou sponou dá pohrať, jej buchot ruší. Prekvapí aj zvuková kulisa pri radení. Zapadnutie páky do jednotlivých "komôrok" prevodových stupňov počuť, no radenie je napriek tomu presné.

Interiér je strohý, to na fotografiách vidieť. Poskytuje iba to najdôležitejšie, avšak nevyzerá zle a jazda v aute nebola nepríjemná. Potešil by širší veniec volantu a možnosť lepšie ho nastaviť. Príplatková lakťová opierka v sebe neskrýva žiaden úložný priestor a pripomína skôr vysunutú hrazdu ako opierku. Navyše vás za zabudnuté prsty vie poriadne vytrestať. Je to celkom slušná gilotína, no na pohodlnejšie jazdenie ju vodič potrebuje. Sedadlo je od dverí relatívne ďaleko a pokiaľ nešoférujete s nosom prilepeným na predné sklo, opierka v strede bude jediná možnosť ako zmeniť polohu. Na pohodlné jazdenie sa treba pohrať s nastavením sedadla. Čo poteší je hlboká priehradka pred sedadlom spolujazdca. Zdá sa akoby siahala až niekam do motorového priestoru. Avšak iba šikovne využíva danosti automobilu. Už sme si zvykli na otváranie okien na stredovom paneli, je to od ruky, ale aspoň ich netreba sťahovať ručne... Podobne sú na tom ovládače okien pre spolujazdcov vzadu.

Handsfree sústava má mierne „studňový“ zvuk, ale väčšina zákazníkov ju aj tak nebude využívať. Dotykový displej reaguje správne, no bez navigácie je jeho opodstatnenie spochybniteľné. Ak však dotykáč vyžadujete, kúpte si ho :). Podobne je na tom tempomat. V aute, ktoré sa na diaľnici ocitne zriedkavo je nadbytočný. A hneď máte o dve položky na príplatkovej výbave menej..!

Dacia Logan MCV je auto, ktoré majiteľovi poskytne všetko čo potrebuje. 573 litrový kufor je skvelý, no podobne ako bežný Logan aj jeho podlaha by mohla byť pevnejšia. Ťažší náklad však bezpečne podrží rezerva skrytá priamo pod podlahou. Sklopením zadných sedadiel síce nevznikne úplná rovina, no úžitkový priestor je vynikajúci.

Logan získal v crashtestoch 4 hviezdičky, čím prekonal naše očakávania. Bezpečnosť Dacie sa zlepšila, o tom niet pochýb. Logan MCV poskytuje presne to, čo bežná slovenská rodina potrebuje. Rýchlo na ňom nájdete nejaké chyby, no všetky ponosy umlčí pohľad do cenníka. Väčšinu vecí, ktoré by som Loganovi vytkol možno potopiť jediným argumentom – cena. Cena, cena, cena... Logan MCV je auto, ktoré sa za svoju cenu ani zďaleka nehanbí a rozhodne sa ani hanbiť nemusí. Je to auto, ktoré si z nízkej ceny urobilo životný štýl, a presne to dnes treba.  

Technické údaje

Model: Dacia Logan MCV 0,9 TCe
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 0,898
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4492/1733/1519
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 573
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 998
Užitočná hmotnosť (kg): 522
Rozmer pneumatík: 185/65 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 7290 €
Základná cena verzie: 9590 €
Cena testovaného vozidla: 11 609 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku