2013-09-20 09:15:00
Seat Toledo Style 1,2
Seat Toledo Style 1,2 TSI je na prvý pohľad odlišný od svojho českého súrodenca a to je dobre.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Seat Toledo Style 1,2 TSI – návrat ku koreňom prináša viac emócií

Keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. O novom Tolede to musíme povedať celkom jednoznačne.

A hneď dvojnásobne. Je ukážkou toho, ako niekedy netreba ani tak veľa a pár úprav dokáže zmeniť výsledok skoro na nepoznanie. K lepšiemu, podľa mňa. Ale tiež podľa väčšiny ľudí, ktorí nechceli veriť, že Rapid môže vzbudzovať emócie. Nuž, môže. Ako Seat Toledo určite. Už vidím ako mnohí krútia hlavou. Urobte nado mnou kríž, ale nemôžem si pomôcť - Toledo vážne vyzerá dobre.

„Najkrajšie sú vraj zozadu a ešte krajšie spredu...“ spieva Elán v jednej zo svojich pesničiek. Ako vyšité pre Seat Toledo, ktorý je „mladší, krajší“ a dokonca lacnejší ako súrodenec z výrobnej linky. Hoci sa paradoxne vyrába na výrobných linkách Škoda Auto v Mladej Boleslavi, lebo je technickou kópiou modelu Rapid, je to predsa len iné auto. Aj keď v rámci koncernu VW panuje veľká miera unifikácie aj medzi jednotlivými značkami, tu ide prakticky o klon. No španielskym dizajnérom sa napriek nutnej „rovnakosti“ predsa len podarilo pri zachovaní pôvodných proporcií „darcu“ pridať vo vzhľade temperament a odlišný štýl. Jednoznačne je predná maska s iným nárazníkom vydarená. Niektorí ľudia majú odlišný názor na jediný centrálny prelis prednej kapoty, ale osobne sa mi zdá ako dobrý rozlišovací znak.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo je však určite prijateľnejšie, to je tvar zadnej časti. Má drahšiu výrobnú alternatívu delených zadných svetiel. To spolu s iným tvarom zadnej časti veka batožinového priestoru auto výrazne opticky rozširuje. K tomu ešte 16-palcové zliatinové disky kolies a s metalízou je to auto veľmi zaujímavé.

Seat sa štvrtou generáciou modelu Toledo vracia k prvému nositeľovi tohto mena. Aj to bol totiž lifback. Po druhom sedane a treťom tvarovo čudnom MPV, na ktoré veľmi nie sú v Seate hrdí, teda prichádza opäť „klasika“ tvarovaná ako elegantná kompaktná limuzína, hoci je to liftback ako prvé Toledo. Príliš veľa rozdielov. okrem už spomenutých na aute oproti Rapidu nenájdete. Ak predsa, tak to zdôrazníme. Inak odporúčame vám pozrieť si aj test s motorom 1,2 MPI a takisto aj naftovú alternatívu 1,6 TDCi.

Silnejší a úspornejší – aj to sa dá

V tomto prípade sme siahli po výkonnejšom z dvoch prepĺňaných motorov 1,2 TSI. Slabší má 63 kW, čo nie je málo, najmä ak auto nie je neustále plne naložené. No alternatíva so 77 kW sa zdá byť jedno z najlepších riešení. Aj preto, že ako jediná spomedzi benzínových motorov má šesťstupňovú prevodovku. Prispieva to k ekonomike prevádzky.

Zdroj: Jozef Vydra

Krútiaceho momentu síce nemá na rozdávanie, ale je rozložený pomerne plocho v širokom rozsahu otáčok. Motor nemusíte trápiť vytáčaním, aby sa mu chcelo ťahať, lebo maximum 175 Nm má už od 1500 otáčok. No ani pod touto hodnotou nie je „chromý“. Najvitálnejšie sa motor predsa len správa od 2000 otáčok za minútu vyššie. V kombinácii so „šesťkvaltom“ sa jeho charakteristika dá využiť veľmi dobre. Pri 130-ke má približne 2700 otáčok za minútu. Prospieva to celé aj spotrebe. No s ňou je to, ako to zväčša pri turbomotoroch býva, trocha „problém". Ak chcete výkon, máte ho – turbo dáva motoru aj pružnosť. No chce za to „odmenu“ v podobe spotreby. Ak ju chce udržať na uzde, treba potenciál využívať rozumne.

Apetít skrotíte s pomocou asistenta

Pri ustálenej rýchlosti má Toledo malú spotrebu. Šliapnutie na pedál akcelerátora však urobí vír v nádrž – oveľa väčší, ako pri atmosférickom motore! Preto aj priemerná spotreba dosť kolíše podľa spôsobu jazdy. Dajte si poradiť a prednosti downsizingu využívajte striktne podľa povelov asistenta radenia. Čo znamená v skratke: preraďovať na vyšší stupeň už pri 2000 otáčkach a šiesty stupeň využívať pri ustálenej rýchlosti už od 60 km/h. Nebojte sa, motor neutrápite. On sa dokonca nebráni a táto poloha v nízkych otáčkach okolo 1100 za minútu mu je celkom prijateľná. Napriek tomu nečakajte hviezdne údaje palubného počítača.

V meste sa pokojne dostanete aj nad osem litrov. Mimo mesta spotreba zasa padne na vyše päť litrov a diaľnica ich „spotrebuje“ skoro sedem. Celkový priemer za týždeň s jazdou ešte pomerne surového motora sa dostala na 6,3 litra na 100 kilometrov. Necelý liter nad oficiálnymi údajmi nie je zlé. Po zábehu sa to môže zlepšiť, ale fakt veľmi záleží na štýle jazdy. Zbytočné „šteklenie“ otáčok vysoko nad dolnou hranicu maxima krútiaceho momentu vám veľmi rýchlo dá najavo, že downsizing je dobrý sluha, ale zlý pán.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Športovejší na prvý pohľad – aj na druhý

Seat je odjakživa zaradený v koncerne  VW v neprémiovej športovej vetve.  Ukázali to dynamickejšie tvary exteriéru. Keď sa posadíte dovnútra, poviete si: žiadna zmena. Toledo od Rapidu odlišuje iba ak volant, grafika prístrojov a trebárs hlavica radiacej páky. No a ešte drobnosť: zmenené páčky otvárania dverí. Rozdiely v kabíne medzi Rapidom a Toledom ale nie sú podstatné. Takmer všetky plasty sú ukážkovo tvrdé, no zmontované presne a bez medzier. Len pripomeňme, že aj Toledo, rovnako ako Rapid má decentný a účelný interiér, kde hlavne na predných sedadlách nie sú problémy s ergonómiou sedenia, ani ovládania. Možno keby sedadlo vodiča sa dalo dať ešte trocha nižšie...

Na zadných sedadlách je pre komfortnú jazdu limitom výška cestujúcich maximálne do 180 cm. Na kolená je miesta aj viac, ale pre vyšších už nestačí nad hlavou. Aj keď je auto uvádzané ako päťmiestne. tri osoby vzadu berte ako núdzovku. Dvaja sa však vojdú úplne bez problémov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Berte to bez prekvapení - aj v tomto prípade je silnou stránkou vozidla veľký kufor, kde veľká odklopná časť uľahčuje prístup. Toledo sa so základným objemom 550 litrov dostalo na špičku triedy. Po sklopení zadných operadiel (so sedákmi nepohnete, sú napevno). vznikne síce schod, ale aj menšia „jaskyňa“ s objemom až 1490 litrov.

Vyzerá inak, ale hlavne jazdí inak

Možno je to prekvapenie pre viacerých, ale Toledo, to nie sú iba dizajnové zmeny. Nie, nemá iný podvozok. Iba je inak naladený a celkovo tvrdší. Napriek tomu, že už od druhého stupňa výbavy Reference má komfortné pruženie. Čo znamená, že s ním je asi na úrovni Rapida. Ešte väčšie pritvrdenie by však už na naše cesty bolo ťažkým sústom pre chrbtice cestujúcich. Veď už teraz napriek odfiltrovaniu je prenos nárazov kolies do karosérie výrazne počuteľný. Napriek „poskladanému“ podvozku z rôznych modelov, má Toledo veľmi dobré jazdné vlastnosti. Veľmi dlho sa správa neutrálne a nedotáčavosť prichádza až ďaleko za hranicou normálneho bežného jazdenia. Má teda rezervu ešte pre ďalšie výkonnejšie motory. Športové nadanie potvrdzuje aj fakt, že na rozdiel od Rapida má kotúčové brzdy aj na zadných kolesách, okrem úplne najnižšej výbavy Entry.

Kúpiť, či nechať tak?

Seat sa poučil a Toledo ponúkol hneď od začiatku s (trvalými ) zľavami. Aj tak – ak chcete úplný cenový základ, vstupná výbava Entry má tiež len základný motor 1,2 MPI. A vo výbave všeličo nemá. Napríklad aj klimatizáciu. Palubný komfort a dynamika v podobe motora 1,4 TSI je vykúpená existenciou iba sedemstupňovej prevodovky DSG – a vysokou cenou. Pri nafte je to s cenou to isté, ako v prípade českého brata, kde sa nedoplatíte. Kompromis je motor 1,2 TSI – buď 63, ale ešte lepšie 77 kW.

Po nazretí do cenníka je jasné, že cenový súboj v rámci koncernu vyhráva Toledo. Rozdiel nezanedbateľných (podľa výbavy a motora) zhruba 1000 až 2000 eur totiž nie je maličkosť. Vyššiu cenu budú akceptovať iba tí, ktorí budú chcieť silou–mocou na kapote krídelný šíp.

Technické údaje

Model: Seat Toledo Style 1,2 TSI 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  77/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1550-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9/4,6/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4482/1706/1461
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 550
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1110
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 275/40 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 9 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 14 490 €
Cena testovaného vozidla: 14 929 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku