2013-05-07 05:50:00
Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero Stepway sme vyskúšali v najvyššej výbave Arctica s motorom 1,5 dCi.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi – umenie kompromisu

Zabudnite na predsudky, nová generácia Dacie Sandero je celkom normálne auto, hoci kompromisom sa nevyhlo.

Keď Renault pred rokmi reinkarnoval Daciu, vykročil správnym smerom. Z lacnej „provinčnej“ značky sa pomaly stáva plnohodnotná s čoraz širšou modelovou ponukou. Jej obľúbenosť rastie vďaka stratégii ponúknuť alternatívu k drahším, technologicky vyspelejším súrodencom z dielní materského Renaultu.

Dacia úspešne čerpá z ponuky motorov a ďalších technológií v lacnejšom kabáte. Finančne podvyživená, či skôr vyčerpaná časť klientov sa rada obráti k ponuke väčšieho priestoru a lacnejšieho servisu. Komu to nestačí, vyberie si z ponuky materskej značky. Clio a Sandero majú spoločného viac, ako by ste boli ochotní uveriť.

Urobte miesto na priestor

Nové Clio navrhovali so zámerom využiť jeho techniku pre jednoduchší hatchback. Práve preto má Sandero pod technologicky jednoduchšie tvarovanou karosériou (ktorá sa musela zaobísť bez laserového zvárania strechy, či výrazných tvarov vonkajších plechov), podobný základ ako malý Francúz. Navyše je v Sandere kabína posunutá dopredu za cenu menšieho zisku počtu hviezdičiek v nárazových testoch EuroNCAP, ale v prospech väčšieho priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách. Sandero tak má v porovnaní s Cliom pri rovnakom rázvore vzadu viac miesta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Evolučné zmeny k lepšiemu

Zostaňme v kabíne, ktorá generačne postúpila. Tvrdé plasty síce zostali, ale nevŕzgajú, lícujú. Keď k nám Sandero prišlo na test malo odkrútených už vyše ... kilometrov, no stále po nastúpení bolo cítiť „arómu“ nového auta. Inak pocit z auta je naozaj (nielen na Daciu) dosť nadštandardný. Veď kto to kedy videl v takom (lacnom) aute: Navigácia, tempomat, asistent radenia?! Ovládacie prvky vetrania a klimatizácie boli na svojom mieste, ovládanie elektricky sťahovateľných predných okien pod nimi však namieste nie je. Možno iba hlúpy návyk, ale (skoro) všetci to majú vo dverách. Nuž som logicky stále šmátral vľavo. Zvyknúť si za týždeň nie je jednoduché a už vôbec nie na klaksón, ktorý sa ovláda zatlačením (ľavej) páčky smeroviek k volantu. Hľadajte to v strese..! Chýba rovnako možnosť jedenkrát zotrieť čelné sklo, stierače nemajú túto funkciu. Musíte zapnúť polohu intervalového stierania a hneď zasa vypnúť. Cyklovač má málo stupňov. Buď stiera málo, alebo príliš často. Plusom je však samostatné ovládanie autorádia pod volantom. Je súčasťou príplatkového multimediálneho systému MediaNav, ktorý má pomerne lesklý displej a pri prehrávaní hudby cez Bluetooth zobrazuje názov skladby, album – ale meno interpreta ani za svet! Obrazovka sa dá pri jazde v noci úplne vypnúť, aby nerušila.

Žblnk, cvak, ššššuiííí

Občasné  zvuky z nádrže sa dajú akceptovať, len to prelievanie paliva je v dnešných časoch trocha nezvyčajné. Prevodovka sa pre zmenu ozve pri každom preradení,  jej chod je tuhý a trošičku nepresný. Hluk od kolies maskuje od istej rýchlosti ďalší zdroj okolo tesnení dverí a pri 70-ke od zabudovaných lyžín nosiča a antény. So stúpajúcou rýchlosťou zaniká, lebo sa pridáva svišťanie okolo spätných zrkadiel a pod podlahou. Vnútorný hluk je daňou za nízku hmotnosť auta a menej výraznú protihlukovú izoláciu, ktorá sa podpisuje aj pod výraznejší prejav motora pri rýchlostiach nad 120 km/h. Veľké dvere sa pre uľahčenie nastupovania otvárajú takmer do pravého uhla. Nemajú ďalšie tesnenie, no sú ľahké a preto treba nimi pri zatváraní poriadne buchnúť, aby sa zavreli. Pozor, keď sú otvorené. Netradične tvarovaná horná časť má ostrý roh, ktorý môže zanechať veľmi nepríjemné stopy na tele.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Využitý priestor aj tam, kde ho nečakáte

Zadné sedadlá nemajú delený sedák, iba operadlá. Po ich sklopení bez nutnosti vyberať hlavové opierky ako v prvej generácii, vznikne ložná plocha so schodíkom a s dĺžkou približne 140 cm. Priestrannosť interiéru spolu s prepravnou kapacitou sú na úrovni vozidiel vyššej kategórie, rovnako ako veľkorysé rozmery vozidla. Vnútorný priestor je využitý výborne a na zadných sedadlách nemajú problém s miestom na hlavu ani vyšší pasažieri. Na nohy je miesta o trocha viac, ako býva štandard v tomto segmente. Predné sedadlá s náznakom anatomického tvarovania naznačujú na prvý pohľad lepšie bočné vedenie tela, ako v skutočnosti poskytujú. Na druhej strane ani na dlhšej trase neunavia. Sedadlo vodiča sa dá nastaviť aj výškovo, výškové nastavovanie volantu  je však viac menej symbolické. Pohľad do 320 litrového batožinového priestoru poteší: pod jeho dnom je umiestnená (príplatková) rezerva s netradične tvarovanými oceľovými diskami. Spolu s krytmi kolies vyzerajú, akoby auto malo obuté zliatinové disky.

Nie je to SUV, ale jamy a diery prejde hladko

Snadero Stepway má svetlú výšku veľmi slušných 207 milimetrov, o 44 mm viac, ako ostatné verzie modelu. O toľko sa predĺžil zdvih pruženia. Pružiny aj tlmiče príjemne mäkkého zavesenia majú vďaka tomu dosť priestoru na svoju prácu To sa pozitívne podpísalo na tom, ako podvozok filtruje nerovnosti. Ani pri najväčších jamách sa nedostal na doraz. Úsek plný dier Stepway prechádza s nonšalantnosťou. Len sa trocha nervózne zavlní a potichu preletí cez nerovnosti. Prekvapujúce ticho podvozka dopĺňa len vzdialené búchanie pneumatík o hrany jám. Dalo by sa povedať, že týmto môže smelo konkurovať aj modelom SUV, hoci mu chýba pohon oboch náprav. Ani moderné SUV s tvrdou športovou charakteristikou to nedokážu lepšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nad neuveriteľnou schopnosťou Sandera odfiltrovať akýkoľvek kráter na ceste budete neveriaco krútiť hlavou. Pri jazde prekvapil nielen mäkko filtrujúci podvozok, ale aj ovládanie vozidla. Musíte si naň zvyknúť. Po prvých metroch som mal pocit, že medzi volantom a prednou nápravou je gumový prevod. Riadenie bolo najprv ťažko čitateľné s nevýraznou, mdlou stredovou polohou. Dá sa na to zvyknúť, ale... Keby toto dotiahli konštruktéri Dacie, už by sa veľa chýb nenašlo. V zákrutách sa Sandero správalo pri bežnej jazde a dobrom povrchu relatívne suverénne, je však aj vďaka zvýšenému podvozku citlivé na bočný vietor.  Veľké bočné náklony neprekážali komfortu jazdy. Jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy ale občas dosiahne na dno svojich možností. V zákrute na veľkých nerovnostiach odskočí zadná časť auta do strany, ale nie výrazne. V tomto smere je Sandero dokonca lepšie, ako niektoré klasické hatchbacky s torznou priečkou. Občas mu ale treba pomôcť korigovať smer volantom.

Starý známy, prepracovaný motor

Sandero Stepway v najvyššej výbave Arctica mal pod kapotou turbodiesel 1.5 dCi. Nie je to ten istý, aký mala prvá generácia Sandera. Je konštrukčne upravený, krútiaci moment je zvýšený z 200 na 220 Nm. Väčšia je aj olejová náplň, keď namiesto doteraz 4,1 l má motor 4,5 l motorového oleja.  Upravené sú aj kľukové ložiská a vačkové hriadele z iného materiálu a s inou povrchovou úpravou. Nízku kombinovanú spotrebu konštruktéri nastavili „dlhým“ sprevodovaním päťstupňovej manuálnej prevodovky. Pri 90-ke má motor na najvyšší prevodový stupeň len 1800 otáčok, pri štvrtom stupni stúpnu na 2400. Rýchlosť 110 km/h na päťke znamená 2100 otáčok a pri 130-ke je to 2500 otáčok. V meste pri 50 km/h mal motor problém – buď bol vytočený pri zaradenej trojke na 1800 otáčok, alebo po zaradené štvrtého stupňa dunel a vibroval na 1300 otáčkach. Pre ustálenú rýchlosť to ako tak stačilo, no ak potrebujete zrýchliť, neodvratné je zaradenie trojky. Asistent radenia neprotestuje, keď motor podtáčate, upozorní na podradenie až pri zhruba 1200 otáčkach. Ale ihneď bliká a žmurká upozorňujúc na vyšší prevodový stupeň už pri približne 2000 otáčkovej hranici.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dosiahnuť uvádzanú kombinovanú spotrebu 4 litre na 100 kilometrov je pravdepodobne nonsens. Aspoň so zimnými pneumatikami, ktoré sme pri testovaní mali obuté. Napriek tomu auto nie je veľmi smädné. Pri jazde po meste sme sa dostali na hranicu piatich litrov, pri cestách mimo obce tesne nad štyri. Diaľničné tempo 130 km/h si vyžiadalo skoro 6,5 l/100 km. Celkový priemer za týždeň bol nakoniec 5,0 l na stovku odjazdených kilometrov.

Pár postrehov na záver

Na začiatku testu nebolo nič výrazné, čím by si nás Sandero Stepway získalo hneď a zaraz. Dokonca som sa zľakol, či nie je pokazené riadenie vďaka chýbajúcej spätnej väzbe, pripomínajúcej počítačové hry. Ale neskôr zistíte, že generačne prišlo k nenápadnému zlepšeniu po malých, dobre premyslených krokoch. To auto nie je dokonalé. Ani sa do ničoho takého nepasuje. Získa si vás postupne, keď si zvyknete na niektoré kompromisy. Potom objavíte, že má (nielen jazdné) vlastnosti, ktoré iným chýbajú. Komfortný a tichý podvozok, dobré nastupovanie, veľký priestor, nízku cenu a náklady na opravy. Vidno, kde sa vo výrobe šetrilo, ale automobilka to neskrýva. Ide s tým smelo von a ukazuje, že sú oblasti, na ktorých pri výrobe, ale hlavne používaní, až tak nezáleží. To ostatné je dobré, minimálne porovnateľné so zvyškom automobilového sveta. Nakoniec sme si za týždeň spolužitia na seba zvykli a bolo mi celkom ľúto, že Sandero bolo treba vrátiť.

DOPLNENÉ: Zatiaľ v redakcii zvažujeme pridať do testov aj krátke videosekvencie vlastnej výroby. Teraz si aspoň pozrite, ako by to mohlo vyzerať...

Technické údaje

Model: Dacia Sandero Stepway Arctica 1,5 dCi 66 kW
Počet valcov/ventilov: 4 / 8/
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 167
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,6/3,7/4,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4081/1733/1559
Rázvor náprav (mm): 2590
Objem batožinového priestoru (l): 320/1200
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1083
Užitočná hmotnosť (kg): 517
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 6 490 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: od 11 190 €
Cena testovaného vozidla: 11 589 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku