2013-04-25 13:15:00
SEAT Leon
SEAT Leon 1,4 TSI s 90 kW pod kapotou sa zdá dobrou voľbou a rozumným kompromisom medzi rodinným a športovým autom.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Seat Leon 1,4 TSI Style je príjemne športový a rodinne založený

Seat sa rozhodol urobiť zásadný krok pre pozdvihnutie svojho imidžu a mena. Leon mu v tom má pomôcť.

Španielska automobilka dáva mená svojim modelom podľa miest, presnejšie lokalít. Aj Leon zdedil svoje meno podľa provincie na severozápade krajiny. No jeho meno má ešte blízko k španielskemu menu leva. Aký je teda Leon novej generácie?

V prvom rade je to je mladší (a iný) brat Golfa. Na rozdiel od konzervatívneho súrodenca vidno, že zavial svieži vánok. Nechýbajú emócie zvonka, aj vo vnútri. A to kvitujem. Ale aby som nepredbiehal. Nemal som od tohto auta žiadne očakávania. Nevedel som odhadnúť, kam siahajú jeho ambície. Kým som si prvý raz sadal za volant, hovoril som si v duchu: no tak sa ukáž.

Exteriér – u mně dobrý...

Pomohol som si replikou zo známeho českého filmu, lebo po obdobiach oblín, bublín a vymýšľania, prišla k slovu ostrá ceruzka dizajnérov, podporená aj pravítkom. A urobili dobre. Niekoho chytila za srdce doterajšia generácia, mne sa páči viac táto nová. Nový Seat Leon je síce ďalšie auto postavené na globálnej koncernovej platforme MQB, zároveň momentálne najlacnejšie (a ešte zvýhodnené) s touto technikou. Napriek tomu je iné. Aké? Vzhľad je „fresh“ a zaujme súčasnými hranatejšími tvarmi. Ešte stále dosť konzervatívnymi, no nastupujúceho moderného ducha skrývajú iba ťažko. Čo beriem ako plus. Sú takí, čo  vyčítajú absenciu LED svetiel v základnej výbave, ktoré predsa dávajú autu ešte štipku zaujímavosti navyše. Alebo niekomu prekáža vraj veľká tvarová príbuznosť s menšou Ibizou. Ale kde chýbajú argumenty, prichádza hľadanie nedostatkov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vo vnútri – je to ešte Leon?

Pri prvom otvorení dverí máte pocit opakovaného zážitku. Leon je zameraný na vodiča a celá prístrojová doska pripomína mníchovské modely spred pár rokov. Čo nie je hanlivé prirovnanie - skôr naopak. Natočenie stredovej konzoly na vodiča zasa pripomína Audi a prístroje v jednej vodorovnej línii uľahčujú ich sledovanie. Vrch má mäkký plast, spodok tvrdý. Pre niektorých trocha prekáža stredová konzola pravej nohu vodiča. Ale ani so 190 cm som tento problém nemal. Poloha za volantom sa dá nastaviť takmer ideálne, aj keď by som súhlasil s ešte nižšou polohu sedadla. Menší si naopak musia sedadlo posunúť čo najvyššie, prístrojovka ja dosť vysoko. Sedadlá sú relatívne tvrdé, prijal by som tuhšie bočné vedenie. Ale ako celok sú v pohode. Aj miesta na zadných sedadlách je pre postavu do 190 cm dostatok. Pri dlhších jazdách môže prekážať nižšie sedadlo, ktoré sa nevyklápa a kolmejšia poloha operadla, ktoré po sklopení vytvára v batožinovom priestore schod. Kufor je hlbší ako v Golfe, nemá dvojitú podlahu, ale rovnaký objem 380 litrov. Nevýhodou by sa mohla zdať vysoká nakladacia hrana, riešenie má pozitívny vplyv na tuhosť karosérie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V testovanom modeli Style bol aj multimediálny systém s 5,8 palcovým dotykovým displejom (príplatkový za 256 eur). Inak je v základe monochromatický 5 palcový tiež dotykový displej. V odkladacom priečinku pred spolujazdcom bol USB a Aux vstup, systém mal vstup na SD kartu a CD mechaniku. Audio sa dalo počúvať aj cez Bluetooth, hralo to spoľahlivo. Celé ozvučenie si zaslúži pochvalu, hralo to úplne úžasne, čisto a bez skreslenia aj pri veľkej hlasitosti (ktorú sme si radi dopriali).

Nastavenia ako vo vyššej strednej

Palubný systém umožňuje vychytávky, ktoré sa v tejto triede nevidia: napríklad zmeniť tóny a hlasitosť predných aj zadných parkovacích snímačov, či podsvietenie nôh. No najmä si môžete vybrať, čo sa vám bude zobrazovať na displeji. Nechcete niektorý údaj? „Odfajknete“ ho a schová sa. Nemusíte to robiť, ovládanie údajov na volante pomocou otáčavého valčeka je príjemné. Celé ovládanie palubného počítača, rádia a telefónu je sústredené (a dobre vymyslené) na volante. Tempomat sa ovláda vľavo od volantu. Aj po preradení rýchlosti udržiava nastavenú rýchlosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako skrotiť stádo pod kapotou

Papierovo to nie je nič, čo by mohlo rozbúchať srdce, veď 90 kW nie je extra hodnota. Ale nový preplňovaný motor TSI bol jednoducho ako z iného sveta. Extrémne flexibilný vďaka veľkému rozsahu maxima krútiaceho momentu a dobre zvoleným stupňom šesťrýchlostnej prevodovky. V meste dokážete jazdiť aj na najvyššom stupni, pritom približne do 2000 otáčok je motor dobre odhlučnený a tichý. Trocha nad nimi sa prebúdza turbo. Žiadnym razantným kopancom, ale skôr postupným nábehom s málo postrehnuteľným oneskorením jeho nástupu. Dynamika je v norme v celom rozsahu, hoci plne naložené auto do kopca pri predbiehaní už trocha stráca dych. Ale dostať ho až na maximum nie je problém, hoci sme tentoraz motor ešte šetrili. Mal len pár stoviek kilometrov, keď som auto preberal. Aj preto bola celková spotreba o čosi vyššia, ako udáva výrobca. Ale iba mierne. Na okreskách to bolo zhruba okolo 5,0 l/100km. Diaľničné tempo 130 km/h si „odlialo“ 7,1 litra , pri spomalení na 110-ku to bolo 5,9 – 6,1 litra na 100 kilometrov. To všetko ešte na zimných pneumatikách a nízkych teplotách často s mokrým povrchom. Po prezutí a zábehu to môže byť už len lepšie. Aj vďaka lepšiemu využívaniu systému štart/stop.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jednoduchšia zadná náprava nie je zlá

Napriek rôznym komentárom k jazdným vlastnostiam iných vozidiel na platforme MQB (VW Golf, Audi A3, nová Škoda Octavia), si stojím za vetou uvedenou vyššie. Ak ide o jazdné vlastnosti naozaj na limite a prislúchajúci komfort jazdy, bola by lepšia viacprvková zadná náprava. Ale tá jednoduchšia v tvare H nie je žiadna tragédia. Dobre, pri rýchlosti povedzme 160 km/h v tiahlej zákrute na diaľnici sa môže vďaka nej auto správať nervóznejšie, keď potrebujete pribrzdiť, ale koľkí jazdia takto? Nie sme v Nemecku, kde zväčša neplatí rýchlostný limit. Dovoliť si to na našich diaľniciach je risk (nie kvôli pokutám, ale ich stavu). Pri počasí, ktoré vládlo (vlhko, šmykľavo) počas skúšania ani nebolo možné ísť na hranu  možností. V ostatných prípadoch to celkom stačí. Navyše má Leon spomedzi súrodencov asi najtvrdšie naladený podvozok aj preto sa dá s ním dovoliť o vlas viac. Neviem posúdiť, na limite skôr boli pneumatiky, ktoré protestovali a nedržali – aj vzhľadom na uvedené podmienky. Ale priznávam, že už dávno som si nezajazdil s takou chuťou a tak dobre s krátkym (hatchback) autom.

Záverečné zamyslenie

Ak by niekto povedal, že Leon je iba klon Golfa, oponoval by som. Namiesto konzervatívnej nudy (Golf nech prepáči, ale posledné tri generácie sa mení minimálne) hoci perfektne spracovanej a dotiahnutej do (takmer) dokonalosti, prišlo trocha živočíšnosti, emócií a dôkazu, že sa to dá aj inak. Keď vám traja barmani namiešajú ten istý drink, každý bude chutiť inak. Tento som si vychutnal. Nepovedal by som, že bol lepší, či najlepší. Iba chutil mierne inak. A o tom to niekedy je. Vyzerá to tak, že Leon má potenciál pomôcť Seatu k lepším výsledkom. Už sa to prejavuje na Nemeckom (veľmi konzervatívnom) trhu, ktorý uprednostňuje domáce značky. Seat tam v poslednom čase (aj) vďaka Leonu prudko rastie. A u nás? Po akciovom zlacnení platnom pár dní sa dá za slušný peniaz kúpiť dobre vyzerajúce a fungujúce auto, s ktorým si okrem iného užijete aj kus zábavy.

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Style 1,4 TSI 90 kW

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 90/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5/4,4/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4263/1816/1459
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 380 - 1210
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1224
Užitočná hmotnosť (kg): 506
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 090 €
Základná akciová cena modelu: od 11 990 €
Základná cena verzie: od 17 090 €
Cena testovaného vozidla: 17 759 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku