2013-04-17 09:55:00
TEST: Škoda Rapid 1,6
Rapid už poznáte aj z nášho predchádzajúceho testu, tentoraz sme osedlali silný diesel.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Rapid 1,6 TDI - silný diesel so striedmym apetítom

Druhý výbavový stupeň Rapida je oproti základnému zlatou strednou cestou. Skúšali sme silnejší motor na naftu.

Porovnávať úplný základ s najslabším motorom a silnejší diesel nie je iba ako miešať hrušky s jablkami. Predtým to bola základná výbava, teraz o stupienok vyššie. Podobne je to aj s cenou. Tá základná cenníková je s týmto motorom 17 530 eur. Hm, s výbavou, ktorú sme mali k dispozícii už atakuje skoro 20 000!

Priplatiť si musíte aj za tretiu zadnú opierku hlavy. Je jasné, že za takúto cenu, napriek bonusu 1000 eur bude skôr „ozdobou“ firemných parkovísk, ako by mala slúžiť rodine. Lebo za také peniaze môžu mať celkom iné auto.

Aby ste nemali dojem, že hneď na začiatku haním Rapid. To nie. Už minule som tvrdil, že je to dobré auto, Teda primerané za to, koľko stojí. Ale určite sa nebudeme hrať na najlacnejší model v ponuke značky. Tam vôbec nemá namierené. Navyše teraz, po uvedení novej Octavie, sa okolo Rapida vytvoril priestor práve pre jeho parametre. Prejavilo sa to aj na predaji. Akčné ceny a spomínané okolnosti urobili z Rapida najpredávanejší model na Slovensku za marec 2013. Takže asi presvedčil. Má čím. Ale stále je to o cene. Za ňu už kúpite dosť veľa modelov z nižšej strednej triedy a keď prihodíte na pult ešte pár stoviek, máte na dosah strednú triedu. Dokonca aj v tom istom košiari.

Čím dlhšie s ním žijete, tým viac odhalíte

Tak je to v partnerskom živote, aj pri spolužití s autom. Čím viac najazdíte, tým viac chýb odhalíte. V prípade Rapida to nebolo o nich, ale o kompromisoch. Napríklad prvotné nadšenie z niektorých vychytávok sa zmení na triezve zvažovanie prínosov. Aby sme nechodili ďaleko pre porovnanie, zostaňme v domácom prostredí. Fabia aj Octavia majú najprv odklopné sedadlo a potom sklopíte zadné operadlá. Rapid chce pri zväčšovaní batožinového priestoru iba sklopenie operadiel na sedáky. Nič iné totiž nedokáže. V kufri tak vznikne schod a šikmá plocha. Za toto automobilke vyznamenanie neudelíme. Ďalšie kompromisy sú podvozkové. Rapid prišiel s podobnou filozofiou, akú priniesol v čase vzniku Roomster. Zázrak spočíva v spojení náprav z dvoch platforiem a ich spojení vlastnou podlahovou konštrukciou. Predná náprava Rapidu je z modernej platformy PQ25 (má ju aj Polo a Ibiza), pôvod zadnej vlečenej nápravy má svoj počiatok pri platforme PQ34 prvej Octavie. Už sme to konštatovali minule: nič to neubralo z jazdných vlastností a funguje to výborne. Rapid zatáča ochotne a celok je väčšinou vysoko neutrálny.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok zo „starej školy“ úplne stačí

Zadná náprava s rozchodom väčším o 37 mm ako má predná vozidlo dobre stabilizuje aj v rýchlych zákrutách. Výraznejšie rozdiely v obratnosti ľahkej benzínovej a o čosi ťažšej naftovej verzie sme nenašli. Ťažší dieselový motor nad prednou nápravou spôsobil, že sa správanie vozidla iba mierne zmenilo na nedotáčavé. Benzínový trojvalec 1,2 MPI bol pod kapotou naklonený dopredu s „horúcou“ výfukovou stranou smerom k chladiču, ťažší turbodiesel 1,6 TDI (77 kW/105 k) je naklonený dozadu s výfukom otočeným k motorovej priečke. Tak sa účinne znížilo zaťaženie prednej nápravy. Ale asi aj to je dôvodom vyššej úrovne hluku v kabíne. A ešte čosi: Podvozok benzínového modelu sa zdal tichší pri prejazde nerovného povrchu a bol akoby nad vecou. O čosi ťažší turbodiesel viac tlačí na silentbloky prednej nápravy, čo spôsobuje trocha hlasnejšie a silnejšie búchanie do karosérie.

Výkonný, úsporný, ale so surovým prejavom

Naftový štvorvalec 1,6 TDI CR (77 kW/105 k) stváral s prázdnym autom doslova divy. Veď 250 Nm už pri 1500 otáčkach dokáže naozaj slušne „pozametať“ s autom, ktoré má 1179 kg. Pritom sa nemusel extra „odviazať“ ani pri nápojovom pulte. Bol celkom striedmy, stačilo mu okolo 4,5 l/100 km. Celkom teda dodržiaval papierovo naordinovaný „pitný režim“. Má však u nás mínus v prejave. Za každú cenu chcel byť „drsniak“, ktorému chýbajú nonšalantné spôsoby jemného prejavu benzínového motora. Neraz sme mali pocit, že je pod kapotou trojvalec, ktorý má v nízkych otáčkach potrebu triasť karosériou, aby ukázal svoju silu. Keď ho trocha vytočíte, tieto prejavy sa zmiernia, ale mohol byť viac utlmený. Palubný počítač má fajnovosť, kde sa dá kontrolovať nielen teplota chladiacej kvapaliny (chýba mi však stále teplomer  na prístrojovke s priamym výstupom), ale aj oleja. No a v porovnaní s benzínovými 91-94°C 63 kW verzie s motorom 1,4 TSI  tu olej musí znášať vyššie zaťaženie v podobe teplôt od 100 – 103°C. Záleží od štýlu a spôsobu jazdy, ktorá je inak príjemná v rozsahu od 1500 do 3000 otáčok. Tam sa cíti najkomfortnejšie a odvádza dobrú prácu pri malej spotrebe. Pri diaľničnom maxime napriek iba päťstupňovej prevodovke má asi 2300 otáčok a spotrebu okolo 6 l/100 km. Pri jazde po okresných cestách s limitom 90 km/h máte pocit, že budete tankovať len raz za kvartál... S ľahkou nohou na plyne sa dostanete pod štyri litre, bežne je to za 4,5 l/100 km. (Ne)konzumácia Rapida TDI bola veľmi príjemným zistením celého spolužitia s ním.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zamyslenie

Rapid ako nástupca (prvej) Octavie Tour sa celkom podaril. Ba dokonca siaha aj po zákazníkoch druhej generácie Octavie. Má primeraný priestor, očakávané vlastnosti, dobrý podvozok a s motorom TDI je až neuveriteľne úsporný. Hodí sa teda hlavne na dlhšie trasy. Päťstupňová prevodovka stačí, má dlhšie prevody, lebo motor dobre ťahá odspodku a takáto kombinácia sa podpísala na nízkej spotrebe. Posun od nadštandardne neutrálneho podvozka k mierne nedotáčavému, ale jednoznačne čitateľnému podvozku je v medziach očakávania pri ťažšom motore. Aj pri pomerne rýchlom tempe jazdy zvláda filtrovať nerovnosti a držať kolesá v kontakte s vozovkou. Ešte raz zdôrazňujem slabšiu zvukovú izoláciu a nepresvedčili ani krajšie 16 palcové kolesá, respektíve nižšie profilové číslo pneumutík na nich. K tomu, ako je naladený podvozok by bola najprijateľnejšia  základná alternatíva s 15 palcovými pneumatikami s vyšším profilom. Brzdy – tie sme zatiaľ nespomenuli. Pri jemnom stlačení pedála sa toho na pohľad veľa nedeje. Auto brzdí, ale tak príjemne – diétne. Čím viac zatlačíte, tým lepšie fungujú. Intenzívne, ale nie agresívne. Takže stručný záver: vyrovnaná partia.

Technické údaje

Model: Škoda Rapid Ambition 1.6 TDI 77 kW
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 77/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/3,7/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4483/1706/1461
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 550 - 1490
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1060 - 1135
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 215/45 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 430 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 17 230 €
Cena testovaného vozidla: 19 815 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku