2013-03-28 15:30:57
TEST: Škoda Rapid 1,2
Rapid nechce miešať karty, ani robiť výnimočné čísla v predaji, iba nahrádza pôvodnú Octaviu. Podľa nás viac než úspešne.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Rapid 1,2 MPI Active - keď základom je základ

Zvyčajne sú na testy určené autá s plnou výbavou. Tentoraz sme získali takmer „holé“ auto v základnej výbave. Keď základ, tak úplne.

Nebolo to celkom tak, ako to už v živote chodí. Atmosférický trojvalec MPI tu bol, aj základná výbava Active, len  „ľahko okorenená“ pár drobnosťami. Príplatková, výrobcom označená ako doplnková výbava prospela vzhľadu aj funkčnosti: modrá metalíza, 16´´ zliatinové disky, klimatizácia, alarm, tónované sklá, vkladané koberčeky a batožinový paket. Výbava podľa cenníka za 2325 eur. Presne 20 % ceny auta navyše. Dosť, málo, primerane? Pri uvedení na trh začiatkom novembra 2012 prišiel Rapid s úvodnou cenou 11 111 eur a s manuálnou klimatizáciou. Od prvého januára to už neplatí. Pri jeho základnej cene (bez klimatizácie) aj s bonusom 1000 eur svieti hodnota 11 430. Čo za to dostane záujemca?

Kráľovská hra, či gambit

Keď Rapid prišiel, jedni uznanlivo prikyvovali, iní nadávali. Veľa ľudí čakalo superlacné auto. Škoda jasne definovala, že má vyplniť medzeru medzi Fabiou a Octaviou. Veľkosťou Rapid nepreskočil dosluhujúcu Octaviu, rázvorom ju prekonal. Logicky, lebo vtedy chystaná nová Octavia mala narásť. Stalo sa, Rapid je teda teraz práve tam, kde ho chcela Škoda mať. Zhruba v strede. Nebudeme ho ale porovnávať s konkurenciou, ani novou Octaviou. Berieme ho taký, aký je. Bez zbožnej úcty, ktorú prejavovali podaktoré redakcie. Nie, Rapid nie je modla. Je to normálne auto, ktoré má svojich priaznivcov a cieľovú skupinu. Že niekomu nevonia a posudzuje ho spolu s cenovo, ale aj inými parametrami lacnejšími vozidlami? Snažíme sa byť objektívni. Hľadáme plusy aj mínusy každého riešenia. Aj Rapid ich má dosť. Niekomu sa zdá priúzky a za tú cenu, ktorá sa blíži viac novej Octavii, by mohol mať lepšiu výbavu. Ale – kto si nezakladá na možných aj nemožných, neraz zbytočných prvkoch výbavy, ponúkne dosť. Ba viac ako dosť. Môže vám byť nesympatický, no jedno sa mu uprieť nedá. Konkurencia so závisťou hľadí na jazdné vlastnosti. Napriek tomu, že má podvozok, ktorý pôvodne vychádza z rôznych modelov súčasnosti, aj bez modulárnej platformy MQB je dobre zladený. Rapid sa vôbec netvári ako akčný hrdina a vrchol techniky v rámci značky, či koncernu. V tomto smere nepredstavuje pokrok. Len stavia na dobrých základoch. Je priamočiary a jednoduchý, určite nie zlý. Práve naopak. Jeho poslaním a ambíciou je nahradiť prvú (a čiastočne aj druhú) generáciu Octavie. To sa mu podarilo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Konzervatívny? No a čo?

Vzhľad auta je kabát, ktorý predáva. Preto boli na aute zliatinové väčšie kolesá, ktoré lepšie vyzerajú. No neprospelo to jazdným vlastnostiam. Mierne hranaté, určite nie prísne účelové, ale mierne nadčasové tvary nikoho neurazia. Ale ani extra nenadchnú. Za ich jednoduchosťou hľadajte logiku, že každá novinka na úvod vyvoláva polemiku. Potom sa „opozerá“, ľudia si zvyknú a prijímajú ju celkom prirodzene. Rapid má trocha nevyvážené proporcie v prospech zadnej časti. Ale vážení, ukrýva tam pod výklopným vekom piatych dverí miesto, aké sa bežne nenosí. Na predných sedadlách nemôže byť o úzkom interiéri ani reči. Ľahké bočné vedenie predných sedadiel by mohlo byť lepšie. Vzadu je to pre troch cestujúcich už horšie, navyše tvrdšia „trestná lavica“ pohodliu nepridá. Inde nedostatkový priestor pre chodidlá pod prednými sedadlami je tu neznámy pojem. Aj pre kolená je to nadštandardne a pre postavy do 180-185 cm aj nad hlavou. Najmenej komfortu si užije prostredný cestujúci – stredový tunel je väčší ako zvyčajne.

Tvrdé plasty sú realitou, ale okrem malého dielu okolo ovládania okien netrpeli na poškriabanie. V zimných mesiacoch prekvapilo rosenie a zdĺhavé odhmlievanie najmä bočných okien aj pri poloprázdnom obsadení. Chýbali nám odkladacie kapsy v zadných dverách, ktoré sa ponúkajú (za príplatok) až od strednej výbavy. Rovnako chýba v aute náhradné koleso (hoci len dojazdové). Volant má v hornej časti zvláštne tvarovaný veniec, lepšie do ruky padne klasický oblý prierez. Palubný počítač má na viac, ukazuje iba čas a dojazd. Prekážalo mi hrubé delenie ukazovateľa množstva paliva a chýbajúci teplomer. Modrá kontrolka, ktorá po zohriatí motora zhasne a červená (či oranžová?) čo vykukne pri prehriatí je trocha málo. Šetrenie na nesprávnom mieste. Plus body má Rapid už v základe za rádio s podporou mp3 a skutočne veľmi dobrým zvukom a nastaviteľné opierky hlavy  na všetkých sedadlách. Pocit bezpečia zvyšuje ABS a ESP. Auto je tuhé, ani pri schádzaní z chodníka nič nevŕzgalo a je pomerne ľahké. To prospieva dynamike jazdy, ktorú mal na starosti trojvalec, každý so štvordecovým „hrnčekom“ (valcom). Zlepšili ho, získal výkon, ale stačí to?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mladík aj dýchavičný senior

Nový atmosférický trojvalcový motor 1,2 MPI s 55 kW (75 k) výkonu a 112 Nm krútiaceho momentu nie je nič na obdiv. V dynamike mu auto pomáha malou hmotnosťou. Trpel poruchami rozvodovej reťaze, ale sú vraj minulosťou. Vyznačuje sa kultúrou chodu pri voľnobehu. Trocha vibruje pri rozbehu a pri otáčkach blízkych maximu. Ak sa nechcete stať brzdou rýchlej mestskej premávky, musíte ho popreháňať. Alebo podradiť. Pri 50 km/h totiž asistent radenia vytrvalo „pýta“ päťku. Ak chcete zrýchliť, alebo príde stúpanie, na najvyšší rýchlostný stupeň to nestačí. Motor sa inak šliapnutiu na plyn v normálnych medziach nebráni, ochotne si prevetrá pľúca a šplhá sa „za plynom“, kým je auto prázdne. Keď si zasadnú traja - štyria statnejší pasažieri, alebo pribudne batožina, karta sa obráti. Jazda po okreskách je podfarbená neustálym „pendlovaním“ radiacej páky, aby ste využili výkonový potenciál. Dych sa mu kráti pri zrýchľovaní a papierových 13,9 sekundy z nuly na 100 km/h treba poopraviť o sekundu (dve). Na diaľnici udrží na piatom stupni diaľničný limit 130 km/h po prvé stúpanie, potom príde k slovu štvrtý. Radenie rýchlostí je presné a dráhy páky sú tak akurát, čo je pri častom radení plus.

Neustále žmurkajúca nápoveda radenia rýchlostí mala u nás ťažký život, lebo sme jazdili trocha inak, ako sa nám snažila odporúčať. Inak by motor asi trpel neustále podtočený. Nie je všetko iba spotreba, hoci legislatíva do toho automobilky núti. Dopriali sme mu radšej rozdýchať si pľúca. Prejavilo sa to aj na spotrebe. Kombinovaných 5,8 l/100 km padlo za vlasť aj vzhľadom na zimné počasie a prevažujúcu jazdu v meste, takže priemerný výsledok 6,2 litra nie je nič, čo by sme chceli vyčítať. Skôr je to spokojnosť. K tomu prirátajme takmer neutrálne jazdné vlastnosti s dobrým držaním stopy. Po dlhšom čase to bol jednoznačne dobrý pocit z jazdy. Auto je prívetivé a bezpečné. Je to o stabilite a ovládaní. Pocit, že dlane sú súčasťou volantu a riadenia auta. S tým si dali konštruktéri poriadny kopec práce. Výsledkom je auto, ktoré naozaj funguje. Pravda, na hrboľatých povrchoch s prázdnym kufrom si Rapid trocha odskočí, ale je veľmi čitateľný a po zatočení volantom viete, kam idete. A brzdy s bubnami vzadu v tomto prípade celkom stačia. Škoda, že sa montujú aj pre (skoro všetky) výkonnejšie modely.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre koho je vlastne určený

Otázka namieste. Fakt, komu vyhovie? Relatívne širokému spektru užívateľov, ale čo s týmto trojvalčekom MPI pod kapotou? Rodinám, mladým párom alebo priaznivcom značky, áno, môže byť. A čo sviatoční vodiči, ktorí chcú mať kus solídneho auta, ale ročne najazdia pár tisíc kilometrov? Tých si škrtáme, tam je investícia zbytočne vysoká. Takže vodiči mimoriadne pokojní, so slimačím tempom, ktorí nikdy nezošliapli plynový pedál na podlahu? Bingo, tí sú v zornom poli „numero uno“. No a potom bohatí dôchodcovia, chudobnejší ľudia v strednom a vyššom veku, ktorí nechcú strednú triedu, ale stačí im niečo „tesne pod.“ Fajn. A ďalej? Aké ďalej? Tým sa náš výpočet končí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Namiesto záveru

Testovaná verzia je pre pokojných, defenzívnych vodičov s jazdami často po meste a blízkom okolí ideálnou voľbou. Určite lepšou alternatívou pre jazdy mimo mesta po diaľnici a na dlhšie trasy (dovolenka) sa zdá silnejší benzínový model s motorom 1,2 TSI, ktorý je v dvoch výkonových variantoch: 63 a 77 kW (teda 85 a 105 k). Lenže to už sa už priblíži k Octavii. Cena Rapida v základnej výbave (aj s 1000 eurovým bonusom) stojí pri slabšej verzii 12 430, Octavia je za 13 990 eur (1560 viac). Pri silnejšom motore je cena 13 230 eur za Rapid a 15 270 eur za Octaviu, pričom tá má papierovo o pol litra nižšiu spotrebu ako Rapid. Rozdiel je 2040 eur. Veľa? Namiesto odpovede ešte porovnanie s Fabiou s rovnakými motormi. Rozmerový odstup od Fabie je zrejmý, Rapid je podstatne bližšie k Octavii, aj tej novej. Cenovo je odstup od Fabie 2513 a 2563 eur. Je teda Rapid v susedstve s Octaviou drahý? Na to nech si odpovie každý sám.

Technické údaje

Model:

Škoda Rapid Active 1,2 MPI 55 kW

Počet valcov/ventilov: 3 / 12/
Zdvihový objem motora (cm3): 1189
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 55/5400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 112/3750
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,0/4,5/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4483/1706/1461
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 550 - 1490
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1060 - 1135
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 215/45 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 12 430 €
Základná akciová cena modelu: od 11 430 €
Základná cena verzie: od 11 430 €
Cena testovaného vozidla: 12 556 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku