2020-07-03 12:16:00
RS a Scout v
RS a Scout v Mladej Boleslavi
Zdroj: Ján Hargaš

FOTO: Nová Škoda Octavia RS a Scout sa oficiálne predstavili v Mladej Boleslavi

Mladá Boleslav je pritom kľúčová. Nielen ako sídlo značky. Aj ako memento.

Memento skutočnosti, že „svet po korone je svet s koronou.“ Celkom presne to vystihol šéf značky Bernhard Maier počas prezentácie v novom kongresovom priestore značky v Boleslavi.

A istotne to musel zopárkrát zopakovať, pretože vplyvom bezpečnostných opatrení súvisiacich s pandémiou COVID19 sa namiesto veľkej celosvetovej premiéry konalo niekoľko menších premiér za sebou, avšak na tom istom mieste. Hala, kde by sa za normálnych okolností zmestili stovky novinárov, odbornej verejnosti a zástupcov značky bolo novinárov možno tridsať. V rámci sociálneho odstupu však zabrali veľkú časť priestoru. Pekne v dvojmetrových rozostupoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Bola to prvá zahraničná cesta redakcie Podkapotou po „koronténe“ alebo presnejšie po uzavretí hraníc a obmedzení pohybu osôb. Preto taký zdĺhavý úvod. Poďme teda k podstate.

Octavia RS a Octavia Scout tento týždeň oficiálne doplnili modelové portfólio Octavie. Za spomenutie stojí ešte aj verzia G-TEC, teda plynofikovaná Octavia s tromi nádržami. Dve z nich sú z kompozitu, jedna je oceľová, všetky sa nachádzajú v zadnej časti automobilu pod batožinovým priestorom a zadnými sedadlami. Možnosti výberu sú tak opäť veľké a svoju príchuť Octavie nájde azda každý. Aj ten túžiaci po mild-hybride, aj ten túžiaci po plug-in hybride, nafte, či benzíne. A plug-in hybridy budú časom dokonca dva. Nám bol ukázaný ten výkonnejší.

Zdroj: Ján Hargaš

Octavia RS prichádza v troch verziách. Podkapotou bude mať doteraz najvýkonnejší naftový motor s výkonom 147 kW (200 k) a s krútiacim momentom 400 Nm. Motor v porovnaní s úspornými verziami toho istého agregátu (85 kW a 110 kW) je v podstate úplne iný. Kým slabšie verzie majú blok zo sivej zliatiny a hliníkovú hlavu, výkonnejší je komplet hliníkový. Odlišností je veľa, no všetky tri verzie patria do novej generácie TDI motorov s populárnym označením EVO. Tú strednú verziu s výkonom 110 kW (150 k) s automatickou prevodovkou DSG som si vyskúšal na okreskách okolo Mladej Boleslavi. Vyznačuje sa tichším chodom prakticky bez vibrácií, potešila ma práca DSG-čka, radilo hladko a rozumne.

RS TDI získate ako s manuálnou, tak s automatickou prevodovkou a taktiež s pohonom všetkých kolies. Ide už o 6. generáciu medzinápravovej spojky (kedysi Haldex). Vyznačuje sa kompaktnejšími rozmermi a nižšou hmotnosťou. Vývojári ušetrili 0,8 kilogramu, pritom zvýšili životnosť, výkon a znížili trenie. Kontrolná jednotka je integrovaná v obale, čo zabezpečuje rýchlejšie reakcie.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve RS s motorom TDI tvorí viac ako tri štvrtiny celkových predajov RS, nová verzia môže byť ešte zaujímavejšia.

Benzínová RS má rovnako ako plug-in hybridná rovnaký vrchol výkonu – 180 kW (245 k). RS TSI disponuje nižším krútiacim momentom. RS TDI a RS iV majú rovnakých 400 Nm. Narozdiel od plug-inu ale má medzi prednými kolesami inteligentný samosvorný diferenciál VAQ. Ako RS TDI, tak RS TSI majú zníženú svetlú výšku o 15 mm v porovnaní so štandardnou verziou Octavie. Plug-in hybridná RS zníženie pre ochranu batérii neabsolvovala, avšak má rovnako špecifický podvozok RS ako zvyšné RS-ky. To znamená inak nastavené tlmiče, pružiny a samozrejme multi-link za každých okolností – tým sa väčšina Octavii popýšiť nemôže.

Súčasťou výbavového stupňa RS je pochopiteľne bohatá výbava, špecifické dizajnové prvky karosérie i interiéru, špeciálne sedadlá i špeciálna úprava palubnej dosky.

RS môžete kúpiť ako liftback, tak aj kombi.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri RS ma okrem peknej červenej farby zaujalo aj prítlačné krídelko verzie liftback. Pôsobí ako kúštik dizajnového plastu bez väčšieho efektu, no tento kúštik reálne pomáha liftbacku držať zadok pri ceste a pri vyšších rýchlostiach má skutočný prítlačný efekt. Koľko kíl dokáže „vyvinúť“ sme sa ale nedozvedeli.

Scout – vyšší, chránený a aj bez pohonu všetkých kolies

Pre model Octavia Scout sú najväčšími konkurentmi vozidlá ako Ford Focus Active, Toyota Corolla Trek, ale aj Opel Insignia. Pre prvých dvoch menovaných sa teda Škoda rozhodla vôbec po prvýkrát pri výbave Scout umožniť zákazníkom zvoliť si aj verziu bez pohonu všetkých kolies. Aj tu platí, že mnohí zákazníci chcú mať vyššiu svetlú výšku, robustnejší dizajn, no štvorkolku reálne nepotrebujú.

Scout je v porovnaní so štandardnou verziou Octavie kombi (liftback nemá výbavu Scout) o 15 milimetrov vyššie. Má odlišné nastavenie podvozku a s motormi 2,0 TSI s výkonom 140 kW, 2,0 TDI s výkonom 110 a 147 kW ponúka aj pohon všetkých kolies a automatickú dvojspojkovu 7-stupňovú DSG prevodovku.

Zdroj: Ján Hargaš

Scout 4x4 rovnako ako RS TDI 4x4 ťaží z novej generácie pohonu všetkých štyroch kolies. Reakcie na zmenu podmienok na ceste by mali byť rýchlejšie, presnejšie, zároveň by systém mal pomôcť k nižšej spotrebe paliva a emisií v medzigeneračnom porovnaní.

Scout sa od štandardných verzií na prvý pohľad líši odlišnou prednou časťou a plastovými ochrannými prvkami karosérie. Typickým prvkom je predná „pera“ v hliníkovom dekore. V aute zas okamžite odlíšite palubnú dosku vozidla vďaka dekorom v drevených prevedeniach. Tak ako RS, aj Scout patrí k najvyšším stupňom výbavy a disponuje mnohými prvkami, ktoré máte inde za príplatok. Osobne ma zaujali veľké 19-palcové disky vozidla, ktoré sú všetkým, len nie dobrou obuvou do skutočného terénu. Kolesá majú relatívne nízku bočnicu pneumatiky a tá navyše príliš nechráni hrany diskov. V teréne, ale i na parkovisku tak môže ľahko prísť k poškodeniu. Je však jasné, že tieto kolesá sú tu najmä preto, aby boli dobré na ceste a aby dodali autu šmrnc. Balónovejšie pneu na prezentácii absentovali, ale v ponuke by mali byť. Odporúčam minimálne ako zimné obutie. 

V galérii nájdete ďalšie foto z prezentácie, rovnako tak fotky z testovacej jazdy s kombi verziou s motorom 2,0 TDI. 

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo