30.10.2017

PRVÁ JAZDA: Nový SEAT Arona je príjemný kompaktný crossover

Segment kompaktných crossoverov od roku 2015 vzrástol štvornásobne. Z hľadiska trendu je to veľmi zaujímavý segment.

Podiel  na tom majú všestranné modely, ktoré môžu jazdiť agilne a komfortne na všetkých druhoch ciest: v mestách ako aj na diaľniciach a dokonca aj na nespevnenom povrchu. Nový SEAT Arona mal svetovú výstavnú premiéru iba nedávno na frankfurtskom autosalóne. Je odpoveďou španielskej značky na tento rastúci dopyt na trhu. Je ďalšia šťuka v rybníku crossoverov

Nový SEAT Arona je prvý kompaktný crossover a treťou premiérou španielskej značky v roku 2017 po modernizovanom modelovom rade Leon a modeli Ibiza novej generácie. Je to ďalší krok vpred v rámci najväčšej produktovej ofenzíve značky SEAT v histórii.

V minulom roku to začala Ateca a v roku 2018 bude nasledovať nové veľké SUV. Arona tak zapadá do rodiny SUV značky SEAT ako jej najmenší člen. Kombinuje výhody kompaktných rozmerov pre mestskú premávku so schopnosťami SUV jazdiť po akomkoľvek povrchu. Za volantom novinky sme mali možnosť okúsiť najmä mestské cesty a diaľnice v okolí Barcelony.

Arona má typický dizajn SEAT a široké možnosti individualizácie. Trojuholníkové predné reflektory umožňujú okamžitú identifikáciu ako model značky SEAT, delené zadné skupinové svetlá rovnakého tvaru opticky rozširujú zadnú časť karosérie. Charakteristickým prvkom dizajnu SEAT sú aj ostré bočné trojrozmerné hrany (blistre). Nimi sa Arona nápadne podobá na Ibizu.

Aj z hľadiska pasívnej, aktívnej a preventívnej bezpečnosti má Arona novú úroveň vo svojom segmente. Poskytuje mnoho vyspelých asistenčných systémov, doteraz bežne dostupných vo vyšších segmentoch - napríklad Front Assist, Hill Hold Control, systém rozpoznávania únavy vodiča, dažďový a svetelný senzor a multikolízna brzda. Objednať sa dajú aj systémy Rear Traffic Alert, Blind Spot Detection ako aj v kombinácii s prevodovkou DSG adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control s funkciou Stop&Go Parkovací asistent umožňuje paralelné aj kolmé parkovanie k ceste.

Infotainment má displej s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov), kvalitnú cúvaciu kameru, nechýba priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu so zosilňovačom signálu GSM, ako aj ozvučovací systém BeatsAudioTM so šiestimi kvalitnými reproduktormi, 8-kanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 300 W a subwooferom v batožinovom priestore. Optimálnu konektivitu zabezpečujú systémy Apple Car Play, Android Auto and Mirror Link. Osobitnú zmienku si zaslúži aplikácia SEAT DriveApp.

Od roku 2018 sa bude dať za príplatok objednať nový digitálny združený prístroj. Má moderný dizajn, vysoké rozlíšenie s rozšírenú funkčnosť. Arona dostane v roku 2018 aj integrovanú interaktívnu hlasovú službu Amazon Alexa. Umožni vodičovi počas jazdy spravovať svoju osobnú agendu, vyhľadávať skladby a body záujmu, počúvať online správy v reálnom čase, alebo nájsť najbližšieho autorizovaného predajcu, a to všetko chránené striktným protokolom na ochranu súkromia.

Veľmi dôležitým faktom novinky sú široké možnosti individualizácie. SEAT tým reaguje na rastúci záujem zákazníkov o túto oblasť, kde každý chce mať niečo iné, ako sused. Karoséria sa farebne delí na spodnú časť a strechu s prednými (A) a zadnými (C) stĺpikmi. Paletu farieb karosérie doplnil oranžový odtieň Eclipse Orange.

Strecha môže byť nalakovaná v rovnakej farbe ako karoséria, ale tiež v troch kontrastných farbách – sivej, čiernej alebo oranžovej. Tým sa vytvára 68 možných farebných kombinácií. Prominentným prvkom na zadnom stĺpiku karosérie je plechový obklad s vygravírovanou grafikou v profile písmena X, ktorá zvýrazňuje vzhľad crossovera.

Všetky motory, ktoré sú k dispozícii pre nový SEAT Arona, majú priame vstrekovanie paliva, prepĺňanie turbokompresorom a systém stop & štart. Na výber sú tri benzínové motory s hliníkovým blokom.

Prvým je trojvalec 1.0 TSI s výkonom 70 kW (95 k), ktorý sa montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia motora 1.0 TSI s vyšším výkonom 85 kW (115 k) a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm v pásme otáčok od 2000 do 3500 sa štandardne montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a na želanie so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami.

Tretí benzínový motor - nový štvorvalec  1.5 TSI EVO s výkonom 110 kW (150 k), vybavený technológiou vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení, je vyhradený pre verziu FR a montuje sa so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.


Ako naftová alternatíva je k dispozícii úsporný štvorvalcový turbodiesel 1.6 TDI, ktorý je na výber v dvoch verziách s výkonom 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Slabšia verzia sa dá kombinovať s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG, výkonnejšia verzia má 6-stupňovú manuálnu prevodovku.

V polovici roka 2018 ponuku rozšíri bivalentný trojvalec 1.0 TSI s výkonom 66 kW (90 k) umožňujúci spaľovať stlačený zemný plyn CNG alebo benzín. SEAT je prvým automobilovým výrobcom, ktorý ponúka takýto druh pohonu v triede kompaktných crossoverov. Pre niektoré zámorské trhy sa bude do modelu SEAT Arona montovať benzínový štvorvalec 1.6 MPI s výkonom 81 kW (110 k) v kombinácii s manuálnou a automatickou prevodovkou.

Značka SEAT v súčasnosti zažíva jedno zo svojich najlepších období v histórii. V období od januára do konca augusta 2017 predala na celom svete 315 000 automobilov, čo predstavuje nárast takmer o 14 % oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka. To je najlepší výsledok od roku 2001. K zlepšeniu výsledkov by mala výrazne prispieť aj Arona, ktorá sa bude pre celý trh vyrábať výlučne v závode Martorell – závode s najväčšou výrobnou kapacitou v Španielsku.

Vyzerá to tak, že novinka nebude mať o záujem núdzu, hlavne v čase, keď takmer každý chce mať doma SUV, alebo crossover. SEAT Arona sa hodí pre mladé, alebo menšie rodiny, ale aj pre starších záujemcov, ktorým uľahčí nastupovanie a vystupovanie a vďaka vyššej pozícii sedadiel aj lepší výhľad z vozidla.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.