16.10.2017

Kia Stonic sa začal predávať na Slovensku – poznáme celý cenník

Novinka je pre značku dôležitý model, ktorým sa chystá urobiť prievan v kategórií malých SUV.

Patrí do skupiny áut, ktoré tvoria rýchlo rastúci segment trhu. Predaj sa začal oficiálne 12. októbra 2017 a štartovacia cena je 14 190 €. Už sme vám novinku značky predstavili po jej statickej prezentácii v Amsterdame, aj po prvých jazdách v Berlíne. Spomenieme ešte niektoré vlastnosti, ktoré sme nespomenuli v týchto prípadoch.

Nová Kia Stonic je príťažlivý kompaktný crossover, ktorý má pravý európsky dizajn. Pod kapotou sú ľahké zážihové a vznetové motory v kombinácii s manuálnymi prevodovkami. Kombinácia zaručuje nízku tvorbu emisií a vysokú hospodárnosť.

Jazdné vlastnosti a manévrovacie schopnosti vozidla ladili podľa vkusu európskych vodičov a na podmienky európskych ciest. Podvozok a karoséria vozidla, vyrobené z vysokopevnej ocele, dodávajú vodičovi istotu za volantom a cestujúcim zaručujú pohodlie a tichú jazdu.

Kia Stonic je jedným z najinteligentnejších vozidiel vo svojej triede, vďaka širokému radu technológií, ktoré uľahčujú riadenie a zvyšujú bezpečnosť, pohodlie a praktickosť vozidla. Stonic je výsledkom úzkej spolupráce medzi európskym dizajnérskym štúdiom spoločnosti Kia vo Frankfurte a kórejským dizajnérskym štúdiom značky v Namjangu. Model sa bude vyrábať v kórejskom závode Sohari.

Dizajn exteriéru má príťažlivý vzhľad vďaka európskemu charakteru.

Základným cieľom bolo vytvoriť ultra kompaktný crossover, inšpirovaný dizajnom vozidiel SUV. Model Stonic má krátke previsy vpredu a vzadu (830 a 730 mm), dlhú kapotu a nízku líniou strechy (1 520 mm na výšku). Svojim športovým vzhľadom sa podobá na modely SUV. Obrovský vplyv na celkový dizajn má filozofia „jednoduchosti priamych línií“, ktorú presadzuje hlavný dizajnér Peter Schreyer.

V prednej časti vozidla prebiehajú po kapote smerom nadol rovnobežné línie, ktoré sa napájajú na bočnú líniu okien. Jemne tvarované povrchy vpredu kontrastujú s ostrými vodorovnými líniami na maske chladiča, spodnom prívode vzduchu, nájazdovom kryte a hmlových svetlách. Šírku 1 760 mm zdôrazňujú svetlomety, ktoré siahajú až za okraj karosérie. V závislosti od zvolenej špecifikácie majú denné LED svetlá.

Nízku líniu strechy dopĺňajú pri pohľade zboku predné stĺpiky v porovnaní s mnohými konkurenčnými malými SUV posunuté o niečo dozadu. Kapota vďaka tomu vyzerá byť dlhšia a vozidlo získalo „naklonený“ športový vzhľad. Pri celkovej dĺžke 4 140 mm má auto relatívne dlhý rázvor 2 580 mm.

Jazdné a manévrovacie schopnosti

Stonic vnáša do segmentu malých SUV dynamiku. Jazdné a manévrovacie schopnosti zdokonalili na najrôznejších európskych cestách podľa miestnych preferencií. Vývojový tím si dal za cieľ skombinovať športové jazdné vlastnosti so stabilitou pri priamej jazde a pri vyšších rýchlostiach.

Konštruktéri kládli viac ako doteraz dôraz na športový charakter jazdy s okamžitou odozvou. Novú konfiguráciu zavesenia prednej a zadnej nápravy vytvorili špeciálne pre model Stonic. Konštruktéri sa snažili dosiahnuť prirodzený, lineárny priebeh nakláňania karosérie. Na rozdiel od mnohých konkurentov na to použili relatívne tuhú nápravu, ktorá znižuje bočný náklon karosérie na minimum. Aj riadenie modelu Stonic je vďaka rôznym úpravám rýchlejšie a ponúka presnejšie zatáčanie než konkurenčné modely aj súčasné modely Kia. Vďaka krátkemu prednému previsu mohli konštruktéri umiestniť motor tak, aby sa čo najviac znížila zotrvačnosť prednej nápravy pri prejazde zákrutou.

Model Stonic s pohon predných kolies je štandardne vybavený elektronickým stabilizačným systémom (ESC) a systémom riadenia stability vozidla(VSM) od spoločnosti Kia. Podporujú ho pritom aj ďalšie čiastkové elektronické technológie - smerovanie krútiaceho momentu pomocou bŕzd: inteligentné pribrzďovanie vnútorných kolies znižuje nedotáčavosť pri akcelerácii v zákrutách, regulácia bŕzd pri zatáčaní: pribrzďovaním vnútorných kolies pri zatáčaní udržiava smer vozidla a zvyšuje stabilitu počas jazdy, stabilizácia pri priamej jazde: pribrzďuje jednotlivé kolesá pri prudkom brzdení, napríklad počas núdzového zastavenia, aby sa zabránilo kľukatému pohybu vozidla no a nakoniec vhodný pomocník: asistent rozjazdu do kopca je ideálny pre vozidlo, ktoré sa používa prevažne v meste, kde zvyčajne prevládajú dopravné podmienky s častým zastavovaním a rozbiehaním.

Pohonné jednotky: rad ľahkých, úsporných motorov s nízkym objemom

Očakáva sa, že najviac predaných vozidiel Stonic bude vybavených ľahkým 1,0-litrovým motorom T-GDI (preplňovaný zážihový s priamym vstrekovaním). Tento trojvalec má nízku spotrebu paliva a menej zaťažuje prednú nápravu (v porovnaní s väčšími motormi), čo prispieva k lepšej odozve riadenia. Ľahký 1,0-litrový motor T-GDI produkuje výkon 120 koní a krútiaci moment 172 Nm. Od polovice roka 2018 si zákazníci budú môcť vybrať aj verziu s výkonom 100 koní.

Hneď pri uvedení modelu na trh budú v ponuke aj dva atmosférické zážihové motory MPI (s viacbodovým vstrekovaním): 1,25-litrový s výkonom 84 koní a krútiacim momentom 122 Nm a tiež 1,4-litrový s výkonom 100 koní a krútiacim momentom 133 Nm. Najhospodárnejším motorom v rámci modelového radu Stonic je 1,6-litrový vznetový agregát s výkonom 110 koní a krútiacim momentom 260 Nm.

Všetky motory, ktoré sú v ponuke pre modelový rad Stonic, sú štandardne skombinované s manuálnou prevodovkou, ktorá zabezpečuje maximálnu možnú hospodárnosť a lepší pocit z radenia. Kia v súčasnosti pracuje na novej verzii svojej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky pre model Stonic, ktorá bude dostupná v roku 2018 pre niektoré modely s 1,0-litrovým motorom T-GDI.

Dizajn interiéru: spojenie štýlu a technológií

Aj v kabíne modelu Stonic prevládajú európske dizajnové vplyvy. Kabína modelu Stonic kopíruje vzhľad exteriéru kombináciou rovných línií a plynulých povrchov. V interiéri sa spájajú výrazne tvarované plochy s geometrickými tvarmi,

Palubná doska sa mierne nakláňa k vodičovi, aby mu uľahčila obsluhu, v strednej časti má zasadené „plávajúce“ rozhranie HMI. Informačno-zábavný systém s dotykovou obrazovkou obmedzil počet tlačidiel na palubnej doske a ovládacie prvky sa v rámci kabíny posunuli vyššie, do prirodzeného zorného poľa vodiča.

Napriek kompaktným vonkajším rozmerom je v modeli Stonic maximálny vnútorný priestor pre všetkých cestujúcich. Kabína ponúka množstvo priestoru pre vodiča aj ostatných cestujúcich. V oblasti nôh majú cestujúci vpredu k dispozícii 1 070 mm a vzadu 850 mm, v oblasti hlavy 996 mm vpredu a 975 mm vzadu a najviac priestoru vo výške pliec v tejto triede vozidiel až 1 375 mm vpredu a 1 355 mm vzadu. Volant v tvare písmena D a zvýšená, plochá spodná časť palubnej dosky navyše vytvárajú veľký priestor na nohy pre predných cestujúcich. Palivová nádrž je pod zadnými sedadlami, vďaka čomu majú cestujúci vzadu k dispozícii viac miesta na nohy. Úložné priestory sú vyššie než v mnohých konkurenčných modeloch a cestujúci ich majú lepšie na dosah.

V spodnej časti stredovej konzoly je dvojitá priehradka, do ktorej sa zmestia aj najnovšie veľké smartfóny (napríklad Apple iPhone 7 Plus a Samsung Galaxy Note).

Batožinový priestor s objemom 352 litrov (VDA) dáva možnosť nastaviť podlahu do dvoch rôznych výšok. Stonic ponúka najširší otvor batožinového priestoru v triede malých SUV, cez ktorý možno naložiť aj väčšie predmety. Po sklopení zadných sedadiel má až 1 155 litrov batožinového priestoru.

Model Stonic disponuje množstvom intuitívnych technológií, ktoré prinášajú viac komfortu a praktickosti. Toto nové malé SUV značky Kia, ako jedno z najmodernejších a technologicky najvyspelejších vozidiel svojej triedy. Informačno-zábavný systém spája funkcie smartfónu s ovládaním hlavných funkcií vozidla cez rozhrania Apple CarPlay™ a Android Auto™.

Veľká 7,0-palcová dotyková obrazovka v strede palubnej dosky tvorí ovládací panel modelu Stonic. K dispozícii je ovládanie dotykovými gestami priblíženia a posúvania, ako aj hlasové ovládanie. Za príplatok je v ponuke navigačný systém a digitálne rádio DAB. Pomocou USB konektorov v prednej časti kabíny si používatelia môžu fyzicky pripojiť a nabíjať svoje mobilné zariadenia. Ak sa rozhodnete pre voliteľnú lakťovú opierku v stredovej konzole, získate ďalší USB konektor vzadu.

Aj Kia Stonic ponúka spektrum technológií, ktoré zvyšujú komfort a praktickosť vozidla. Napríklad vyhrievanie predných sedadiel a volantu, audiosystém so šiestimi reproduktormi, automatický tempomat, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, inteligentný kľúč s tlačidlom na spúšťanie a vypínanie motora, cúvacia kamera, plnoautomatická klimatizácia, stierače čelného skla s dažďovým senzorom a automatické svetlomety s asistentom diaľkových svetiel.

Bezpečnosť: pevná, ľahká karoséria

Model Stonic, postavený na báze pevnej, ľahkej platformy a karosérie, poskytuje maximálnu možnú úroveň pasívnej bezpečnosti. Karosériu tohto nového malého SUV z veľkej časti tvorí progresívna vysokopevná oceľ. Okrem toho obsahuje až 98 metrov lepených spojov, čo dodatočne zvyšuje pevnosť konštrukcie a úroveň bezpečnosti.

Kia Stonic má široký výber najnovších pokročilých asistenčných systémov DRiVE WISE. Pmáhajú vodičom udržiavať vozidlo bezpečne pod kontrolou. Ide o systém výstrahy pred kolíziou s rozpoznávaním chodcov, systém varovania pred zrážkou s vozidlami v mŕtvom uhle (BSD) s varovaním pred zrážkou s križujúcou premávkou za vozidlom a systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu (LDW). Od polovice roka 2018 sa bude dať objednať aj asistent na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA). Stonic ďalej ponúka voliteľný systém na kontrolu pozornosti vodiča (DAA), ktorý pomáha pri nepozornej jazde a ospalosti vodiča.

jv
ZDROJ: Kia Motors

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.