09.10.2017

PRVÁ JAZDA: Hyundai i30N ukázal, ako spraviť z bežného auta hot hatch

Recept je jednoduchý: musíte mať dobrý základ, zainvestovať veľa peňazí a nájsť špičkových odborníkov.

To všetko Hyundai urobil. Už keď predstavoval novú generáciu modelu i30, vyčítali mu podaktorí, že to už nie je tá i 30-ka, ako kedysi. Auto sa stalo zrazu viac európske – vzhľadom, ale ako sme zistili začiatkom roka, aj jazdnými vlastnosťami. Teraz sme pochopili, prečo.

Keď sa Hyundai pustil v roku 2014 do automobilových súťaží WRC, nebolo to iba pre zvýšenie povedomia značky a marketing. Vývoj komponentov, dielcov a vôbec celého auta pre súťažné podmienky dáva dobrú bázu na testovanie súčastí, ktoré by inak trvalo dlho, veľmi dlho. Motoristický šport nie je iba na to, aby sa ukázalo, že značka vie postaviť dobré športové auto. To, čo sa vyskúša v športe, slúži neskôr aj v sériových modeloch. Takto je to aj s Hyundaiom.

Keď pred časom oznámil vznik divízie s názvom N, bolo to také prvé oznámenie svetu: chceli by sme urobiť niečo iné, lepšie, výnimočnejšie, ako iba vyrábať sériové autá. Automobilka načúva pozorne a vie, že motoristi aj v čase regulácií a obmedzovania spotreby a emisií túžia po štýlových a výkonných autách. Jedno auto by chceli mať na bežné „taxikárčenie“ počas týždňa a na víkend zasa niečo silnejšie, rýchlejšie, zábavnejšie... Čo takto ponúknuť im to v jednom?

Základom je mať myšlienku. Ideu, kam sa chcem dostať – a s kým. Keď sa v službách kórejskej automobilky objavil bývalý šéf divízie BMW M, Albert Bierman, zainteresovaní spozorneli. Čakalo sa, čo zaujímavé „uvaria“ v Naymangu, kórejskom vývojovom centre značky. Mimochodom, označenie korešponduje aj s prvým písmenom vari najznámejšieho a najťažšieho okruhu Nuburgring, kde auto skúšali. Logo z písmena N charakterizuje dokonca jednu zo šikán, ktorá preverí vlastnosti pretekárov, ale hlavne auta.

Toto všetko som mal na pamäti, keď sme sa dostali na okruh Vallelunga neďaleko Ríma, kam nás Hyundai pozval otestovať vlastnosti a schopnosti novinky. Je niečo iné dozvedieť sa pri prezentácii o aute úplne všetko a niečo celkom iné sadnúť si za volant a vyskúšať ho na trati. Skôr, ako sme sa dostali na okruh nás čakala asi 45 kilometrová jazda po diaľniciach, rýchlostných komunikáciách, aj vidieckych cestách.

Na cestu sme dostali výkonnejší model i30 N Performance. Pod kapotou mu vrčal dvojlitrový štvorvalec s výkonom oproti „základnému“ modelu so 184 kW (250 k) zvýšeným na 202 kW (275 k). Krútiaci moment je v oboch prípadoch rovnaký (353 Nm, pri funkcii overboost krátkodobo až 378 Nm). Okrem toho, že o 3 desatiny sekundy lepšie zrýchľuje z 0 na 100 km/h (6,1 oproti 6,4 s), má ešte 19 palcové kolesá s pneumatikami 235/35 R19.

Talianske cesty sú rôznorodé – od (takmer) perfektného povrchu až po rozbité a „plátané“ úseky, ktoré smelo konkurujú tým našim. Veru, na tých kvalitných sme si pochvaľovali dobré držanie stopy a pokojnú a istú jazdu. Čo sa zmenilo, keď prišli rozbité úseky ciest. Dobre nás to vytriaslo. Kolegovia, ktorí jazdili na menej výkonnom základe obutom na 18 palcových kolesách s pneumatikami 225/40 R18 sa sťažovali menej – malý rozdiel a čo to urobí...

Na pretekárskom okruhu nás čakalo rozdelenie do skupín a prvá úloha bola technická prezentácia. Podrobnosti nechcem a nebudem opakovať, ak chcete vedieť o i30 N viac, nájdete to v článku, v ktorom sme popísali asi všetky  jeho parametre. Zaujalo ma pár detailov na podvozku – pridané výstuhy pri zavesení prednej nápravy, ktoré ho spevňujú, zakrytá plochá spodná časť  a viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy.

Pre spevnenie auta je v batožinovom priestore spevňujúca výstuha, ktorá vystužuje auto medzi zavesením zadných kolies. Na tej prednej je geometria urobená tak, že zvislá os otáčania predných kolies prechádza presne stredom pneumatiky. Prejavuje sa vďaka tomu veľmi dobrá ovládateľnosť auta a zmenšenie síl potrebných na jeho ovládanie. K tomu prispieva aj posilňovač riadenia namontovaný priamo na náprave, nie na stĺpiku riadenia.

Medzičasom sme sa dozvedeli, že poriadne športovo vyzerajúce a dobre „nabrúsené“ auto po okruhu preháňa Gabriele Tarquini, bývalý šampión pretekov WTCC (World Touring Car Championship) z roku 2009. Pre značku Hyundai jazdí ako testovací jazdec pre okruhový seriál TCR, do ktorého sa Hyundai rozhodol vstúpiť. Kvílenie pneumatík a strieľanie do výfuku iba zvyšovali náš záujem a už ma svrbeli dlane, vyskúšať si i30 N na trati. Vallelunga je pomerne náročný okruh s výškovým prevýšením a množstvom technických zákrut, kde záleží na umení jazdca, ale aj na technike, ktorú má k dispozícii.

Bolo veľmi príjemné, zistiť, že z i30 dokázali v Hyundai urobiť naozaj veľmi príjemné športové auto, ktoré sa vďaka zmenám skrývajúcim sa pod označením N, nezľakne ani takej náročnej výzvy. Riadenie poskytuje pomerne slušnú spätnú väzbu, brzdy sú dostatočne účinné. Nevädli ani po pár okruhoch a boli plynulo dávkovateľné. Podvozok drží smer aj pri intenzívnom brzdení, no panické brzdenie prináša mierne nervózny prejav auta. To je však až v hraničných v situáciách, do ktorých sa bežne vodič nedostane – iba ak by sa rozhodol vyskúšať si auto tiež na okruhu. No ani tam asi bežného motoristu nepustí pud sebazáchovy.

Po teoretickej prezentácii som sa zmienil Albertovi Biermanovi, že sa neviem dočkať praktickej skúšky toho, čo sme sa dozvedeli o parametroch „N“-ka. Iba sa pousmial a poznamenal, že nebudem sklamaný. Musel som priznať, že mal pravdu. Nuž a keď som potom prišiel za ním s poznámkou, že to auto jazdí skoro tak dobre ako BMW iba poznamenal: „Tak to predsa malo byť...“

Toľko na úvod zoznámenia sa s najnovším horúcim náradím značky Hyundai. Vychutnajte si zaujímavé zábery vo fotogalérii. V pokračovaní našich skúseností pribudnú ďalšie a pridáme k nim aj videá z jázd. Nielen priamo na okruhu, ale aj v okolí...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.