27.09.2017

PRVÁ JAZDA: Kia Stonic - právom sebavedomý kompaktný crossover

Pre značku Kia je to dôležitý model, ktorým sa chystá dobyť rýchlo rastúci segment trhu.

Takto to povedali pri statickej prezentácii modelu Stonic v Amsterdame, tvrdili to zástupcovia značky aj teraz, keď sme na dynamické vyskúšanie novinky zavítali do Berlína a okolia. Už na prvý pohľad je jasné, že sa dizajn auta vydaril. Nie je to iba ďalší tuctový pokus, ako zaujať v kategórii malých crossoverov, po ktorých tak prahne v poslednom čase duša motoristov.

SUV mánia sa rozširuje ako súčasný módny trend naprieč Európou a okrem segmentu SUV nižšej strednej triedy, ktorý zaznamenáva neustály rast na úkor iných,  sa záujem postupne presúva  aj do triedy malých SUV. No a práve tento trend zachytila Kia v správnom čase. Nebudem neskromný, ak si myslím, že so svojim novým modelom bude bodovať. Dokonca má Kia Stonic potenciál stať sa jedným z  najpredávanejších vozidiel značky.

Čo ma oprávňuje k tomuto predpokladu? Nielen želania predstaviteľov značky, ale aj vlastnosti samotného auta. Keď sme si ho „preliezli“ krížom-krážom pri jeho prvom odhalení, auto sa prezentovalo kvalitnými materiálmi, dobrým spracovaním, primeraným priestorom v kabíne aj kufri a v neposlednom rade – vlastne to beriem ako prvotnú výhodu – zaujímavým dizajnom. Auto na prvý pohľad vyzerá veľmi sympaticky, veľkosťou je „tak akurát“ do dnes prehustených ciest veľkých miest a pritom stačí aj na presun na dlhšie trasy.

Podstatou príťažlivého vzhľadu modelu Kia Stonic je jeho európsky charakter. Je výsledkom úzkej spolupráce medzi európskym a kórejským dizajnérskym štúdiom spoločnosti Kia. Návrh modelu Stonic riadilo európske dizajnérske štúdio spoločnosti Kia vo Frankfurte, ktoré spolupracovalo s dizajnérskym štúdiom značky v kórejskom Namjangu. Kia Stonic sa bude vyrábať v kórejskom závode Sohari.

Pri bočnom pohľade vytvára zadný C stĺpik dojem karosérie typu targa, čo hlavne pri dvojfarebnom lakovaní pridáva na atraktivite. Kia Stonic  totiž zaujme na prvý pohľad okrem svojich tvarov práve aj dvojfarebným lakovaním karosérie, kde inofarebná strecha dodáva autu zaujímavý vzhľad. Na výber je deväť jednofarebných odtieňov karosérie a päť farieb strechy, z čoho možno vytvoriť až 20 dvojfarebných kombinácií. V závislosti od laku karosérie je k dispozícii kontrastná strecha vo farbe Aurora Black, Electric Green, Signal Red, Clear White alebo Tan Orange. Na výber sú aj rôzne typy 15- alebo 17-palcových diskov kolies z hliníkovej zliatiny.

Základným cieľom dizajnérov bolo vytvoriť ultra kompaktný crossover, inšpirovaný dizajnom vozidiel SUV. Vďaka kompaktným rozmerom a nízkemu ťažisku vznikla štíhla karoséria, ktorá sa inšpirovala tvarom, funkčnosťou a vzhľadom väčších SUV značky Kia. Model Stonic s krátkymi prevismi vpredu a vzadu (830 a 730 mm), ako aj dlhou kapotou a nízkou líniou strechy (1 520 mm na výšku) má športový vzhľad, pričom nijako neutrpela vyvýšená poloha za volantom, ktorú vodiči od kompaktného SUV očakávajú.

Nemusí to byť druhé auto v rodine – pre mladšie páry, alebo naopak pre seniorov sa mi javí ako ideálny dopravný prostriedok, ktorý odvezie štyri dospelé osoby bez nejakého obmedzovania sa. Výsledkom inteligentného usporiadania vozidla je priestranná kabína a mimoriadne všestranné úložné riešenia. Takže aj ja, čo mám vyše 190 cm a dlhé nohy, som si dokázal sadnúť na zadné sedadlá s malou rezervou na kolená a hlavu po tom, čo som si najprv urobil pohodlie za volantom. Príležitostne na zadných sedadlách to môžu byť aj traja menej urastení pasažieri, alebo deti.

Poviete si, čo tam po vzhľade, ale ako to auto jazdí? Skôr ako sa dostaneme aj k tomu, ešte zdôrazním praktický postreh – autá kategórie „mestských SUV“, či crossovery, majú nezanedbateľnú výhodu v pohodlí nastupovania a vystupovania. Vďaka tomu, že pritom netreba výrazne výškovo presúvať svoje ctené pozadie, teda ťažisko. V Stonicu sa sedí výborne a veľmi dobrý je aj výhľad z kabíny.

Keďže testované vozidlá mali ako štandard výbavy zadnú parkovaciu kameru, nebol problém ani s priestorovou orientáciou pri cúvaní. Výhodou je aj asistent upozorňujúci na blížiace sa auto pri tomto manévri. Mimochodom, tých asistentov, ktorí uľahčujú jazdu s novým modelom som napočítal deväť. Ten posledný, ktorý udržiava auto v jazdnom pruhu bude ale k dispozícii až od polovice roka 2018. K tomu prirátajte vyhrievané nielen sedadlá, ale aj volant, 7 palcová obrazovka navigačného systému s ďalšími vychytávkami vďaka integrovanej navigácii Tom Tom, prepojenie so smartfónom cez Anroid Auto a Apple CarPlay. No, je toho požehnane, čo sa dá pre auto vybrať. Stonic ponúka najviac možností osobného prispôsobenia spomedzi všetkých doterajších modelov Kia a to nielen vo vnútri, ale aj navonok. Navyše Kia Stonic patrí k jedným z najinteligentnejších vozidiel vo svojej triede, vďaka širokému radu technológií, ktoré uľahčujú riadenie a zvyšujú bezpečnosť, pohodlie a praktickosť vozidla.

Aká je teda Kia Stonic spoza volantu? Prekvapujúco športová, agilná a tichá. Môže za to aj tuhá karoséria vyrobená z vysokopevnej ocele. Hlavne však išlo o bezpečnosť a komfort jazdy. No tuhosť auta dodáva vodičovi zároveň istotu za volantom a spolu s výborným podvozkom zaručujú cestujúcim pohodlie. Jazdné vlastnosti a manévrovacie schopnosti vozidla ladili s ohľadom na potešenie z jazdy. Preto sa konštrukčné riešenie riadenia vozidla aj zavesenia kolies riadi vkusom európskych vodičov. Na výsledku to poznať a prekvapenie sa konalo hneď na úvod. Jazda po diaľniciach aj cestách prvej triedy, na nemecké pomery štandardných, na naše s výnimočne dobrým povrchom priniesla – ticho. V kabíne takmer nepočuť prenos hluku od podvozka, ani rázy.

Aby som vyskúšal, aké to je na horšom povrchu, úmyselne som z testovacej trasy odbočil a vydal sa na „mačacími hlavami“ dláždenú časť vozovky.  Stonic nesklamal - tuhá karoséria držala, nič nevŕzgalo, neškrípalo, prenos hluku od kolies bol minimálny. Dobre to navrhli aj vyrobili!

Z ponuky troch motorov dostupných na prezentácii sme na úvod zvolili litrový turbomotor 1.0 T-GDi, ktorý by mal byť najpredávanejším z ponuky. Tento ľahký preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním a výkonom 88 kW (120 k) menej zaťažuje prednú nápravu (v porovnaní s väčšími motormi). Auto bolo nielen  dynamické, ale aj veľmi obratné s rýchlou odozvou riadenia. Od polovice roka 2018 bude k dispozícii aj verzia s nižším výkonom 74 kW (100 k), čo pre prevažujúce jazdy v meste a okolí s občasnými výletmi za hranice miest úplne stačí.

Druhou alternatívou pohonu bol najúspornejší motor z ponuky, 1,6-litrový vznetový motor CRDi s výkonom 89 kW (110 k). Má papierovú spotrebu 4,2 l/100 km (NEDC, kombinované). Prejavil sa jeho vyšší krútiaci moment 260 Nm. Bolo ho trocha viac počuť pod kapotou, ale celkový dojem zostal výborný aj vďaka dobrému zladeniu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Na záver ešte zostal silnejší z dvojice atmosféricky plnených motorov – benzínový 1,4 MPI, 74 kW (100 k). Príjemný, predvídateľný, tichý a pritom stále dostatočne silný. Jednoducho klasika. K dispozícii má byť pri štarte predaja aj 1,25 litrová verzia s výkonom 62 kW (84 k). Neskúšali sme, neviem posúdiť. V aute pre ženu, pohybujúcu sa hlavne po meste a okolí by mohol stačiť. No ak bude Stonic využívať plné zaťaženie, možno je lepšou alternatívou vyšší výkon. To je iba dojem, realitu ukáže až jazda s takým modelom.

Rovnako ako všetky ostatné modely značky Kia, aj Stonic je štandardne vybavený systémami VSM a ESC, ktoré zaručujú stabilitu pri brzdení a zatáčaní, keď vozidlo zaznamená nedostatočný záber kolies. Vodičovi pomáhajú aj ďalšie jazdné technológie, ako napríklad smerovanie krútiaceho momentu pomocou bŕzd, regulácia bŕzd pri zatáčaní, stabilizácia pri priamej jazde a asistent rozjazdu do kopca. To posledné sme nemali možnosť vyskúšať, no ovládateľnosť a stabilitu aj pri extrémnych jazdných manévroch sme skúšali na vlastnej koži. Najprv ako spolujazdci a potom za volantom.

Ak očakávate video vo Full HD kvalite, stačí si ho pozrieť...

Dôvera v auto je prvoradý benefit pre vodiča. V prípade novej Kia Stonic je jasné, že podvozok a všetky spolupracujúce asistenčné systémy pracujú na jednotku a nenechajú vás „v kaši“ ani v mimoriadne nepriaznivej situácii na ceste.

Vozidlo má štandardne jedinečnú záruku Kia na 7 rokov/150 000 km. Stonic sa v celej Európe začne predávať počas tretieho štvrťroka 2017. Stonic bude dôležitý model, s ktorým chce automobilka Kia dobyť jeden z najnovších a najrýchlejšie rastúcich segmentov na trhu s vozidlami, ktorý by sa v nasledujúcich rokoch mal stať jedným z najväčších v Európe.Trieda malých SUV totiž zrejme bude do roku 2020 najväčšia v Európe. V triede malých SUV sa aktuálne v Európe každoročne predá 1,1 milióna nových vozidiel, čo predstavuje asi 7 % trhu, pričom sa očakáva, že do roku 2020 sa predaj zvýši na viac ako dva milióny ročne.

„Očakáva sa, že z hľadiska objemu predaja narastie trh s malými SUV do roku 2021 na podobnú veľkosť ako segment vozidiel SUV nižšej strednej triedy, keď viac ako 1 z 10 nových automobilov predaných v Európe bude pochádzať zo segmentu, do ktorého patrí aj model Stonic,“ vysvetlil Michael Cole, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe. „Segment malých SUV priťahuje celé spektrum kupujúcich, pričom 21 % všetkých zákazníkov prechádza zo supermini na väčšie vozidlo a ďalších 15 % zasa z rodinného hatchbacku nižšej strednej triedy na menšie vozidlo. Automobily ako Stonic sú okrem toho atraktívne aj pre zákazníkov, ktorí hľadajú náhradu za svoje kompaktné MPV.

Tam všade si bude Kia Stonic hľadať svojich priaznivcov. Myslím si, že ich nebude málo a pri dobre nastavenej cene pôjde auto na odbyt ako teplé rožky priamo z pekárne. Približne o týždeň by sme sa mohli dozvedieť ceny, s ktorými bude novinka štartovať na našom trhu. Udeje sa tak zrejme počas Autoshow v Nitre. Viac podrobností sa o aute dozviete po klasickom redakčnom teste, ku ktorému nám auto poskytne zastúpenie značky.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.