27.06.2017

SEAT ARONA: prvý malý crossover koncernu VW spája viac áut, má viac priestoru

SEAT Arona sa pred očami 250 novinárov z celého sveta ukázal na domácej pôde značky – v Barcelone.

Bol som pri tom. SEAT Arona sa včera večer ukázal svetu. Je to prvý crossover stojaci na novej platforme MQB A0. Nasledovať budú minimálne ďalšie dva odvodené z nového Pola a novej Fabie.

Kým ale prídu, SEAT bude prvý a zároveň jediný, kto v rámci VW postaví svoj model do neuveriteľne populárneho segmentu malých crossoverov. Už dnes môžem napísať, že to bude hit. Arona v sebe spája všetko to, čo majú najlepší v segmente a pridáva kus racionality a kvality koncernu VW spolu s kúskom individualizácie v štýle Barcelony.

MQB A0 začína byť pojmom. Prvým modelom na novej platforme bol Seat Ibiza, druhým je nové Polo materského Volkswagenu. MQB A0 je nová platforma určená pre malé modely koncernu. Jej parametre sú obdivuhodné a ponúkajú autám stojacich na jej základoch obdivuhodný vnútorný priestor pri daných vonkajších rozmeroch. Pritom je auto tuhé, konštrukcia využíva vysokopevnostné materiály a zároveň ľahké s počiatočnou hmotnosťou okolo 1 tony. 

Veľká časť z 900 miliónovej investície SEATu v posledných dvoch rokoch šla práve do úpravy výrobnej linky č. 1  vo fabrike Martorell neďaleko Barcelony pre novú platformu. Vďaka tomu sa SEAT stal prvým v koncerne, kto túto platformu využíva. 

Arona je malý crossover. Nie však tak malý ako by ste si mohli myslieť. Vonkajšími rozmermi stojí medzi Ibizou a Leonom a to sa premieta aj do vnútorného priestoru. Bez problémov odvezie štyroch vysokých ľudí a vďaka 400 litrom batožinového priestoru aj ich kufre.

Arona má na dĺžku 4138 mm, čo je o 79 mm viac ako nová Ibiza, o 125 mm menej ako má Leon a o 225 mm menej než má Ateca. Nový Leon disponuje dĺžkou 4263 mm, Ateca ako väčší brat Arony má na dĺžku 4363 mm. V porovnaní s Ibizou je Arona o takmer 10 cm (99 mm) vyššia. Posed v Arone je o 62 mm vyššie než v Ibize. 52 mm, o toľko vyššie sú položené sedadlá. Pritom je vyššie položená aj strecha – o 35 mm vyššie vpredu a o 33 mm vyššie vzadu. Ani v Ibize nie je málo miesta nad hlavou vzadu, no vyšší pasažieri už veľa rezervy nemajú. V Arone sa vzadu posadí aj dvojmetrový muž a ešte stále nebude mať hlavu opretú o strechu. S mojimi 192 cm som mal nad hlavou miesto takmer päť centimetrov (odhadom). Zavesenie kolies je vyššie o 15 mm. Svetlú výšku zatiaľ SEAT neuvádza, no na prvý pohľad je zrejmé, že nie je malá, odhadom okolo 20 cm+.

Výsledkom týchto rozdielov je priestranné auto s vysokou variabilitou. Posed za volantom vyhovie prakticky každému. Arona disponuje volantom nastaviteľným v štyroch smeroch, pritom medzi krajnými polohami je výrazný rozdiel, takže vyhovie ako vysokým, tak nízkym, a to bez obmedzovania kolien. Privítal by som možno mäkčený plast na mieste kde sa koleno opiera o stredový panel, no miesta je tam aj pre dlhé hnáty dosť.

Vo vyšších výbavách model disponuje 8 palcovým displejom infotainmentu s dobre známym rozhraním SEATu. Automobil už od začiatku bude možné získať v dvoch prémiovo ladených výbavách FR a Excellence. Prvý pohľad na veľké X na C stĺpiku vo mne evokovalo spomienku na verzie Xperience. Pohľad na podvozok ale prezrádza, že sa minimálne zatiaľ pohon všetkých kolies nekoná. Teoreticky by sme ho mohli očakávať s najsilnejším benzínovým motorom, no keďže takmer nikto v segmente pohon všetkých kolies neponúka, veľkú šancu tomu nedávam. Chcelo by to viacero úprav a je len ťažko odhadnúť, či by sa pre model s pohonom všetkých kolies našli zákazníci, najmä s ohľadom na väčšiu Atecu, ktorá pohon všetkých kolies ponúka.

Keď už som spomenul motorizácie, poďme si objasniť ponuku. Arona ponúkne už od začiatku výroby trojicu benzínových motorov. Základ tvorí motor 1,0 TSI s výkonom 95 koní, nasleduje ten istý motor s výkonom 115 koní a vrchol tvorí agregát 1,5 TSI s výkonom 150 koní (iba pre FR).

Naftovú ponuku zastupuje motor 1,6 TDI v dvoch variantách – 95 a 115 koní. Či už si vyberiete benzín alebo naftu, spojiť motor môžete s manuálnymi alebo automatickými 7-stupňovými DSG prevodovkami. Predpokladám, že so slabšími verziami (pod 100 koní) bude dostupná 5-stupňová manuálna, so silnejšími 6-stupňová manuálna. SEAT ale má ešte jeden tromf v rukáve, je ním úplne nový motor spaľujúci zemný plyn s označením 1,0 TGI, ktorý má priniesť okrem zábavy za volantom aj veľmi dobrú cenu vlastníctva modelu so spotrebou plynu okolo 3,5 kg na 100 km, tak som počul na prezentácii pri predstavení. TGI Podkapotou bude dostupné v polovici roka 2018. Maximálny výkon tohto motora je 90 koní.

Arona ponúka zákazníkom všetky asistenčné systémy dostupné pre malé modely a pridáva niekoľko „seaťáckych“ špecialít. Spomenúť treba Full LED svetlomety s vysokou svietivosťou, ktoré SEAT ponúkal ako jeden z prvých, alebo SEAT Link kompatibilný s Android Auto, Apple Car play i Mirror Link. Ďalej je to Front Assist, adaptívny tempomat s funciou Stop and Go (DSG), Hill Holder, asistent mŕtveho uhla, asistent pre upozornenie na premávku za vozidlom pri cúvaní, či parkovací asistent.

Na záver spomeniem výraznú možnosť optimalizácie, ktorá taktiež pracuje na tom, aby bolo auto príťažlivé pre mladšie ročníky (okrem iného). Dostupný je audio systém Beats audio so subwooferom a reproduktormi rozmiestnenými po celej kabíne. Auto sa dokáže obliecť do 68 farebných variácií, k čomu prispieva dvojfarebné lakovanie, verzie FR a Excellence, no a samozrejme rôzne disky kolies s rozmerom do 18 palcov.

Na Slovenskom trhu sa má Arona objaviť medzi mesiacmi október a november 2017. Ceny zatiaľ nie sú známe. Štart ale môžeme očakávať na úrovni modelu Leon. Viac fotografií nájdete v bohatej galérii pod článkom. 

Na záver prikladám video zo svetovej premiéry Arony. Jej prvé verejné vystúpenie možno o charaktere vozidla napovie viac ako riadky vyššie, ale možno aj nie... 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.