27.03.2017

PRVÁ JAZDA: Opel Insignia je skutočne ozajstná vlajková loď

Keď prichádza nová vlajková loď značky, všetci spozornejú. Teraz je tu najnovší a najväčší Opel spomedzi osobných áut.

Utorok 21. marca 2017 bol výnimočný deň pre značku s bleskom v znaku. V Rüsselsheime sa rozbehla výrobná linka z ktorej začali vychádzať nové Insignie Grand Sport. V ten istý deň sme mali možnosť po prvý raz ochutnať, aká je novinka nielen na pohľad, ale aj za volantom počas jazdy. Zároveň Opel zverejnil aj cenníky novinky a predajcovia začali objednávať prvé autá. Aj na slovenskom trhu sa oficiálne 21.3. spustil predaj Insignie.

Už keď sa objavili prvé obrázky, skice a potom maskované fotografie, dalo sa tušiť, že to Opel s novou generáciou Insignie poriadne „rozbalí“. Oficiálne fotky a predstavenie na autosalóne v Ženeve dali za pravdu. Teraz sme mali možnosť siahnuť si na ňu aj v premávke.

Novinku charakterizuje úplne nová architektúra, predĺžený rázvor a príťažlivý dizajn inšpirovaný štúdiou Opel Monza Concept z roku 2013. Nové modely Insignia Grand Sport a Sports Tourer upútajú ešte predtým ako vyrazia na cestu. Monza Concept bola zdrojom inšpirácie pre dizajn karosérie a interiéru novej limuzíny Insignia Grand Sport.

Hoci sa nepatrne zväčšila dĺžka o 55 milimetrov na 4897 milimetrov, oproti predchodcovi je surová karoséria ľahšia približne o 60 kilogramov. Celkovo má limuzína novej generácie až o 175 kilogramov a kombi Sports Tourer až o 200 kilogramov menej oproti predchádzajúcemu modelu. Karoséria má rázvor predĺžený o 92 milimetrov na 2829 milimetrov, no previsy karosérie sú skrátené a rozchod je väčší o 11 milimetrov. Nižšia je aj splývajúca línia strechy a elegantná silueta pripomína štvordverové kupé.

Kvalitný a príjemný interiér

Kokpit limuzíny aj kombi je orientovaný na vodiča, ktorý v Grand Sport sedí o 3 centimetre nižšie ako predtým. Vďaka tomu cítite jazdu bezprostrednejšie a pritom nastupovanie a vystupovanie sú ešte stále pohodlné. Stredová konzola obklopujúca vodiča budí dojem automobilu luxusnej triedy. Čisté línie a mäkké materiály zvyšujú pocit útulnosti a elegancie auta. Zjednodušilo sa ovládanie, je intuitívne. Mnohé funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom dotykového monitora. Našťastie nie všetko sa ovláda cez dotykový displej. Tri funkčné zóny fyzických prvkov umožňujú rýchle a intuitívne ovládanie hlavných funkcií. Horný rad pod monitorom je pre systém infotainmentu, stredný rad pre kúrenie, ventiláciu a klimatizáciu a spodný rad na tuneli pred radiacou pákou pre asistenčné systémy. Vďaka tomu sa vodič a spolujazdec nemusia ponárať do sub-menu na dotykovom monitore keď chcú ovládať základné funkcie.

Z nového dizajnu a zmenených proporcií najviac profitujú cestujúci na zadnom sedadle. Predĺžený rázvor a nové priestorové usporiadanie komponentov pohonu im prinieslo o 25 milimetrov väčší priestor na kolená. Súčasne nová karoséria poskytuje vzadu o 32 milimetrov väčšiu šírku v úrovni bedier, o 25 milimetrov väčšiu šírku v úrovni pliec a o 8 milimetrov väčšiu vnútornú výšku (Sports Tourer: 31 milimetrov). Objem batožinového priestoru limuzíny Insignia Grand Sport v rozsahu 490 do 1450 litrov je pôsobivý, kombi Sports Tourer má pritom maximálny objem až 1665 litrov – o 130 litrov viac ako predchádzajúca generácia.

Dlhý rázvor novej Insignie umožnil vytvoriť mimoriadne priestranný, pohodlný a bohato vybavený interiér. Na želanie poskytuje ergonomické sedadlá premium s certifikátom AGR, vyhrievanie sedadiel vpredu a vzadu, systémy infotainmentu IntelliLink najnovšej generácie a telematický systém Opel OnStar. Pri ňom Opel rozširuje služby o funkciu osobnej asistencie pri rezervovaní hotelovej izby alebo vyhľadaní parkovacieho miesta.

Čo má Insignia pod kapotou

Insignia sa bude dodávať so šiestimi motormi. Na medzinárodnú prezentáciu priniesol Opel polovicu ponuky. Nová vlajková loď Opel debutuje s novými benzínovými motormi a s novými prevodovkami. Majú nižšie trenie a teda aj spotrebu. Novinkou na európskych trhoch je celohliníkový motor 1.5 Turbo, ktorý je priamym príbuzným trojvalcového litra známeho z menších typov Adam, Corsa a Astra. V slabšej verzii s výkonom 103 kW nahrádza doterajší základ s objemom 1,4 litra, výkonnejšia verzia má 121 kW a v ponuke vystrieda motor 1.6 SIDI Turbo. Diesely sú prevzaté bez zásadných úprav, tisícšesťstovka ponúkne 81 alebo 100 kW, dvojliter 125 kW. Na tomto poli je zrejme vývoj Opelu u konca a v budúcnosti by sme sa mali pod kapotou insígnie pravdepodobne stretnúť s nástupcovi francúzskych motorov BlueHDi.

Ako prvý sme mali možnosť vyskúšať novo konštruovaný celohliníkový, turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.5 Turbo s priamym vstrekovaním paliva s výkonom 122 kW (165 k). Má všetky predpoklady stať sa najpredávanejším benzínovým motorom v modelovom rade Insignia. Spontánne reaguje na polohu akcelerátora a má veľký krútiaci moment 250 Nm v širokom pásme otáčok od 2000 do 4500. Ani by ste nepovedali, že pod kapotou novej Insignie je „len“ jedenapollitrový motor. Auto je s ním navyše veľmi tiché, pritom dynamické a vyzerá to tak, že ani nebude veľmi „smädné.“ Spotreba paliva má podľa nového, prísnejšieho cyklu merania (NEDC) byť  v meste 7,3 l/100 km, mimo mesta 4,7-4,8 l/100 km a kombinovaná je vraj 5,7 litra na 100 km. To však pri prvom zoznamovaní s autom nesledujeme – viac ukáže redakčný test, keď autá prídu reálne na trh.

Potom sme presadli do auta s najvýkonnejším dvojlitrovým naftovým motorom s veľmi podobným  výkonom 125 kW (170 k). Prejavil sa väčší krútiaci moment 400 Nm, ktorý dosahuje  v nižšom spektre od 1750 do 2500 otáčok. Auto tam bolo výrazne dynamickejšie, hluk bol na takmer rovnakej úrovni a pri 6. prevodovom stupni pri rýchlosti 130 km/h bola ručička na otáčkomere iba na hodnote 2300 otáčok. Napriek tomu, že sa poriadne rozpršalo, mali sme v kabíne auta pocit bezpečia. Auto výborne sedí na ceste aj vďaka vylepšenému podvozku s adaptívnymi tlmičmi FlexiRaid.

Na druhý deň prišiel rad ešte na ďalšiu významnú novinku - špičkový dvojlitrový benzínový motor. Štvorvalec predstavuje výkonový vrchol, má výkon 191 kW (260 k) a od 3000 do 4000 otáčok maximálny krútiaci moment 400 Nm, – teda toľko, ako najsilnejší vznetový motor. Najvýkonnejší motor je prevzatý z Astry OPC a v európskej produkcii má súpera len v dvojlitrovom Passate a Superbe. Štandardne sa kombinuje s úplne novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou - pri modeloch s priečne uloženým motorom také niečo doteraz ponúkli len Volvo, BMW a Mini. Nová prevodovka má priniesť zníženie spotreby o cenná 3 percentá. Prevodovka radila veľmi príjemne, mäkko. Pri bežnej jazde takmer nebolo cítiť, kedy mení prevodové stupne. Pri športovejšej jazde sa takmer nevyskytlo žiadne zaváhanie. V porovnaní so 6-stupňovou automatickou prevodovkou nová 8-stupňová zlepšuje jazdnú dynamiku a prispieva k zníženiu spotreby. Je aj menšia a ľahšia.

Nová prevodovka sa kombinuje štandardne s inteligentným systémom pohonu všetkých kolies. Zadná náprava namiesto doteraz používaného Haldexu využíva dve elektronicky ovládané multilamelové spojky. Nahrádzajú klasický diferenciál zadnej nápravy a umožňujú aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi zadné kolesá, teda funkciu torque vectoring – čo je unikátny prvok v strednej triede.

Pri jazde v zákrute sa viac krútiaceho momentu prenáša na vonkajšie zadné koleso, čo vyvoláva moment zatáčania vozidla okolo zvislej osi – preto Insignia zatáča presnejšie a spontánnejšie reaguje na pohyby volantu. Výsledkom sú viac neutrálne jazdné vlastnosti a lepšia stabilita a ovládateľnosť. No ani ostatné verzie na tom nie sú horšie. Podvozok patrí všeobecne k jedným z hlavných tromfov novej Insignie. Adaptívne pruženie však nevie robiť zázraky a v kombinácii s veľkými a teda aj ťažkými dvadsaťpalcovými diskami kolies s pneumatikami 245/35 ZR20 sme stále cítili „mrvenie“ kolies a tlmičov pri snahe „žehliť“ nerovnosti vozovky aj v pri zaradenom komfortnom režime „Tour“. Lepšie na mňa pôsobili štandardné 18 palcové kolesá, hoci sa občas prezentovali mierne horším filtrovaním. Pôsobili ale vyváženejšie.

Adaptívne reflektory IntelliLux LED® druhej generácie sú rýchlejšie, presnejšie a výkonnejšie. Dosah diaľkových svetiel je až 400 metrov.

Opel Exclusive

V rámci programu Opel Exclusive sa sá objednať široká škála individuálnych doplnkov a zmien. Vybrať sa dá z 15 preddefinovaných farebných odtieňov, ktoré sú navyše k normálnym farbám a vyhradené výlučne pre klientov Opel Exclusive. Ak si želáte ešte väčšiu mieru individualizácie, môžete si vytvoriť úplne vlastnú farbu. Napríklad vám ju namiešajú podľa rúžu vašej partnerky. K dispozícii sú aj tri verzie lakovania. Na výber sú štyri druhy nových exkluzívnych diskov kolies z ľahkej zliatiny od 18 do 20 palcov. Možností na individuálne vyjadrenie je oveľa viac. K dispozícii bude program Exclusive k dispozícii od leta.

Malé pripomenutie z histórie

V 60. a 70. rokoch dvadsiateho storočia modely Kapitän, Admiral a Diplomat  (rad KAD) definovali špičku modelového portfólia Opel. „Veľká trojka“, ako sa im hovorilo, vstúpila na trh v marci 1964, zaujala pôsobivým dizajnom a priestrannými karosériami natiahnutými na veľkorysú dĺžku 4,95 metra a šírku 1,90 metra. Kapitän, Admiral a Diplomat vytvorili nové štandardy na hornom konci trhu, predovšetkým v oblasti pohodlia, bezpečnosti a technológie. Nastavili tak ambície značky Opel vo vyšších segmentoch trhu. Kvality “veľkej trojky” z Rüsselsheimu, ako pôsobivý dizajn, komfort, bezpečnosť a technológia konkurovali nemeckým prémiovým značkám. Keď Opel pripravoval uvedenie  siedmich nových modelov v roku 2017 (“7 v 17”), nová limuzína Insignia Grand Sport a kombi Sport Tourer zdedili DNA svojich predchodcov a stali sa dôstojnými pokračovateľmi v tradícii vlajkových lodí Opel.

V duchu tradície „veľkej trojky“, ktorá vo svojej dobe prezentovala najmodernejšie konštrukčné riešenia svojimi vyspelými motormi, vybavenými už vstrekovaním paliva namiesto bežných karburátorov a sofistikovanou zadnou nápravou typu De Dion, aj nová Insignia prináša celú škálu špičkových technológií. Nielen novú, vysoko účinnú 8-stupňovú automatickú prevodovku so špičkovým komfortom radenia či inteligentný systém pohonu všetkých kolies s funkciou torque vectoring, najdokonalejší v triede ale tiež – nadväzujúc na vysoko oceňované reflektory modelu Astra – adaptívne reflektory IntelliLux LED® druhej generácie, ktoré sú rýchlejšie, presnejšie a výkonnejšie, s dosahom diaľkových svetiel až 400 metrov. Nechýba vyhrievané čelné sklo a vyhrievané nielen predné, ale aj zadné krajné sedadlá. No a samozrejme priestor, ktorým Insignia konkuruje aj autám vyšších tried a výbavou zasa prémiovému segmentu. Nová vlajková loď Opel je prvým automobilom značky z Rüsselsheimu, výrazne zvyšujúcim ochranu chodcov použitím aktívnej kapoty motora.

Konkurenčná výhoda

Opel Insignia je nielen prepracovaný, je celkom iný. Najviac bolo cítiť výrazné odľahčenie, čo tiež prispelo k zlepšeniu jazdných vlastností. Napriek strate až 175 kilogramov oproti predchodcovi chýba najvýkonnejšej benzínovej verzii väčšia dynamika. To však pradoxne neplatí pri 1,5 litrovom motore. Vlajková loď značky má svojský, neopozeraný dizajn, vďaka ktorému pôsobí štíhlo, veľmi hodnotne yvzerajúci interiér a množstvo rôznej výbavy. Aj tým dokazuje, že sa chcela priblížiť k prémiovým modelom. Pravdu povediac, takmer sa jej to podarilo.

Cenovo je auto posadené nižšie, ako jeho konkurencia. Takže Insignia si ponechala odstup od prémiových zástupcov práve pri cene. To by mohla a mala byť jej konkurenčná výhoda. Na Slovensku sa po odrátaní celoplošného 3 500-eurového bonusu začína cena pre liftback Grand Sport od 20 490 eur, čo je takzvaná akčná dlhodobá cena, lebo štandardný cenník sa začína od hladiny 24-tisíc eur. Pri kombi verzii Sports Tourer si pripravte tisícku navyše. Hoci sa auto dá objednať už teraz, prvé kusy liftabcku Grand Sport prídu reálne na Slovensko v polovici mája. Koncom júna sa má pridať aj Sports Tourer.

Na záver konštatovanie, že PSA, ktorá má značku Opel prevziať do konca roka, bude mať v portfóliu limuzínu vyššej strednej triedy s parametrami luxusných a navyše za dobrú cenu. Keď už pre nič iné, tak pre toto sa nákup určite vyplatil...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.