11.01.2017

Škoda Octavia sa predstavila vo svetovej premiére vo Viedni

Konečne sme sa dočkali – po toľko medializovaných správach sme sa postavili zoči-voči vynovenej Octavii.

Veľa diskusií prehrmelo okolo nového dizajnu najmä prednej časti auta, ktorým sa Škoda inšpirovala v dávnejšej minulosti. Veď Škoda 110 LS, 110 R, neskôr drahšie modely radu 105/120 (120 LS a GLS) - všetky mali v istom období štyri reflektory. Súčasná Octavia tak odkazuje na tieto modely v novodobej podobe.

Obával som sa, ako bude pôsobiť toto riešenie naživo. Na fotografiách to pôsobilo zvláštne, naživo je to zaujímavé riešenie. Určite nič, na čo sa nedá zvyknúť. Skôr naopak. Oveľa viac ako základná Škoda Octavia ma zaujalo dizajnové stvárnenie modelu RS. Ten sa vždy odlišoval od ostatných modelov, nie je to inak ani teraz. Delené predné svetlomety dodali práve tejto ostrej verzii oveľa viac športového vzhľadu.

No nielen dizajnom je iná modernizovaná Octavia. Pod inovovaným kabátom ukrýva nové prvky výbavy, najnovšie technológie asistenčných systémov, infotainmentu a konektivity. Octavia je core bussines českej automobilky. Bestseller značky Škoda ukazuje záujem motoristov. Veď od svojho uvedenia na trh v roku 1996 vyrobila česká automobilka viac ako päť miliónov exemplárov modelu Škoda Octavia. V roku 2016, už ako zástupca tretej generácie, predstavoval veľký kompaktný model so 436 000 predanými autami na celom svete až 40 % celkového odbytu značky. Takmer 255 000 automobilov predaných zákazníkom v roku 2016 v Európe znamená 4,2  % nárast oproti roku predchádzajúcemu. Škoda Octavia má na to svoje predpoklady. V každej generácii je väčšia, lepšia – a úspešnejšia. Zástupca kompaktnej triedy ponúka vo svojom segmente jeden z najväčších interiérov a prináša výbavu a technológie automobilov strednej triedy. K tomu výrazný dizajn, kvalita na úrovni a jedinečný pomer ceny a úžitkovej hodnoty.

Dizajn je naozaj jedna vec, ale pozrime sa novinke trocha „pod sukňu“ aj z hľadiska techniky. Čo všetko má nová Octavia nové? Na želanie sú k dispozícii full LED svetlomety s funkciou AFS. Zadné skupinové svetlomety s LED technológiou sú k dispozícii v dvoch variantoch, koncové svetlo v tvare písmena C teraz svieti homogénne po celej ploche. Inovovaná Škoda Octavia narástla o pár milimetrov do dĺžky, zadný rozchod kolies vzrástol o 20, respektíve 30 mm. Hodnota záleží od použitého motora a zadnej nápravy. Toto je fakt, ktorý by mal zlepšiť jazdné vlastnosti novinky. To budeme môcť posúdiť až po dynamickom vyskúšaní.

Interiér pôsobí kvalitnejšie, prístrojový panel a ovládanie klimatizácie prešli drobnými úpravami. Na želanie dodávané decentné svetelné pásy vo dverách zabezpečujú ambientné osvetlenie. Dá sa nastaviť v desiatich farbách. Infotainment systémy sú novej generácie s kapacitným displejom, ktorý reaguje na ľahký dotyk. Okrem štandardného systému Swing majú všetky na želanie dodávané systémy sklenený dizajn. Navigačný infotainment Columbus prichádza s displejom veľkosti 9,2 palca, Wi-Fi hotspotom a s voliteľným modulom LTE pre vysokorýchlostný prenos dát. Pre smartfóny je navyše k dispozícii aj Phonebox s indukčným nabíjaním.

Priekopnícka je tiež ponuka konektivity. Škoda Connect ponúka veľké množstvo nových mobilných služieb. Delia sa do dvoch kategórií: služby Infotainment Online ponúkajú informácie a zábavu, služby Care Connect asistenčné služby a podporu. Ďalšie online služby, medzi ktoré patrí aj vzdialený prístup k autu, fungujú prostredníctvom aplikácie Škoda Connect App na smartfóne. Platforma SmartLink+ integruje štandardy Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink™ a SmartGate pre prepojenie mobilného telefónu s automobilom.

Asistenčné systémy prevyšujú úroveň, ktorá je bežná, či štandardná v triede kompaktných automobilov. Vyberať sa dá zo širokej palety. Asistent pre jazdu s prívesom Trailer Assist, prediktívna ochrana chodcov, Blind Spot Detect a Rear Traffic Alert sú novinkou aktuálnej ponuky. To isté platí pre Crew Protect Assist, ktorý spolupracuje so systémom Front Assist, a je vybavený funkciou núdzovej brzdy City. Vynovený parkovací asistent by mal vedieť ešte lepšie zaparkovať – ale to si necháme až na praktické skúsenosti za volantom novinky.

Ponuku pohonných jednotiek predstavujú štyri motory TSI, štyri motory TDI a jeden motor na benzín aj na zemný plyn G-TEC. Spektrum výkonov siaha od 63 kW (86 k) do 135 kW (184 PS). Pre takmer všetky motory je okrem manuálnej prevodovky k dispozícii aj šesťstupňová alebo sedemstupňová prevodovka DSG. Pre motory 1,8 TSI a 2,0 TDI je voliteľný pohon všetkých kolies. Voliteľný adaptívny podvozok DCC (Dynamic Chassis Control) umožňuje meniť charakteristiku podvozka v režimoch Comfort, Normal a Sport. Všetky motory spĺňajú požiadavky emisnej normy EU 6. Novú kombináciu tvorí motor 2,0 TDI 110 kW (150 k) s prevodovkou DSG a pohonom 4×4. Je to prvý model Octavia s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou prevodovkou DSG.

Ponuka priestoru v interiéri sa nezmenila a batožinový priestor má 590, respektíve 610 litrov, so sklopenými operadlami zadných sedadiel potom 1 580 / 1 740 litrov. Pre model s karosériou kombi sú na želanie k dispozícii aj elektricky ovládané piate dvere. K množstvu Simply Clever riešení, ktoré mala Škoda Octavia na palube už predtým pribudli dva USB konektory pre cestujúcich na zadných sedadlách, sklopné stolíky na zadnej strane predných sedadiel, držiak nápojov, uľahčujúci otváranie PET fliaš a odnímateľná LED lampa v batožinovom priestore kombi verzie. Pozornosť si zaslúži vyhrievaný veniec volantu a kľúč s možnosťou personalizácie.

Čo na novú Octaviu hovorí šéfdizajnér automobilky Škoda Auto, tvorca jej nového dizajnu, Jozef Kabaň?

Škoda Octavia RS

Táto verzia je vrcholom prepracovaného modelového radu Octavia. V ponuke s dvoma motormi - benzínovým 2,0 TSI alebo s dieselovým 2,0 TDI pre liftback aj kombi. Aj modely RS sa predstavujú v novom, výraznejšom dizajne. Svetlomety, hmlové svetlá a zadné skupinové svetlá sú vybavené LED technológiou. Čierna maska chladiča, výrazné otvory pre vstup vzduchu, spojlery a veľké koncovky výfuku odkazujú na dynamický charakter auta. V interiéri sú športové sedadlá RS s poťahmi v kombinácii koža-textil (voliteľne Alcantara®), ušľachtilé dekoračné lišty a ambientné osvetlenie.

Výkon modelu Škoda Octavia RS 2,0 TSI vzrástol na 169 kW (230 k), maximálna rýchlosť je 250 km/h. S motorom 2,0 TDI 135 kW (184 k) pod kapotou vyniká hospodárnosťou, keď na 100 km má priemerne spotrebovať len 4,5 litra nafty (115 g CO2/km). Samozrejme pri bežnom spôsobe jazdenia, nie pri využívaní výkonového potenciálu Modely RS majú šesťstupňovú manuálnu prevodovku, alebo šesťstupňovú DSG. Vďaka športovému podvozku je karoséria o 15 mm nižšia, zadný rozchod kolies je širší o 30 mm ako doteraz. Kolesá majú veľkosť od 17 do 19 palcov. Dynamický charakter verzie Octavia RS dopĺňa stabilizačný systém ESC, elektronická uzávierka diferenciálu XDS+ a voľba jazdného profilu Performance Mode Selection. Na želanie aj s funkciou Performance Sound Generator. Verím však, že si obe motorové novinky budú príjemne „bublať“ aj bez tohto riešenia...

Súťažný špeciál ŠKODA FABIA R5

Pri novinárskej prezentácii prepracovaného modelu Octavia v Akadémii výtvarných umení vo Viedni predstavila Škoda ďalší zaujímavý automobil - špeciál FABIA R5, automobil víťazov majstrovstiev sveta FIA 2016 v kategórii WRC 2.

Pri siedmich štartoch s vozidlom ŠKODA FABIA R5 v kategórii WRC 2 si fínske továrenské duo Esapekka Lappi/Janne Ferm zabezpečilo titul v hodnotení jazdcov vďaka štyrom víťazstvám a dvom ďalším pódiovým umiestneniam. V konečnom súčte sa tento automobil presadil v 10 z celkovo 13 pretekov majstrovstiev sveta. Okrem toho vyhrala Škoda v sezóne 2016 aj kontinentálne majstrovstvá v Južnej Amerike, Ázijsko-pacifickom regióne a na Strednom východe, vrátane ďalších desiatich národných titulov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.