2016-11-01 11:50:00
Citroën C3 - prvá
Citroën C3 - prvá jazda
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Kompaktný Citroën C3 je fotoaparát na kolesách

Tretia generácia sa predstavila oficiálne v Paríži a nedávno v Nitre, vyrába sa výlučne v Trnave.

Aj preto uvedenie na slovenský trh bolo neďaleko miesta jej zrodu. Pri príchode nás čakala flotila 14 pestrofarebných áut. Práve farebnosť je jedným z prvkov, ktorá majú umožniť individuálny vzhľad auta inšpirovaného väčším modelom C4 Cactus. Zdieľa s ním podvozkovú platformu (PSA PF1). Vybrať sa dá z 9 farieb karosérie, 3 farieb strechy (biele, čierna a červená) a 4 farieb Airbumpu. Teda prvku, ktorý slávil taký úspech práve pri Cactuse.

V prípade C3-ky však je to však len doplnková výbava. Ak sa vám nepáči, nemusíte ho mať. No okrem svojského dizajnu má aj ochrannú funkciu. Celkovo sa dá z ponuky vyskladať 36 farebných kombinácií karosérie a štyri farebné kombinácie interiéru – to už je už naozaj slušná paleta na to, aby vaše auto vyzeralo celkom inak, ako to, čo má sused z vedľajšej ulice...

Nová generácia Citroën C3 si vzala inšpiráciu v technike a dizajnových prvkoch z väčšieho C4 Cactus. Napriek tomu je to na pohľad celkom iné, moderné vozidlo s výrazne sviežim dizajnom. Priznám sa, že mi doterajšie dve generácie pripadali nudne a nenápadne. Nová C3-ka je však iná káva a okrem príjemného zovňajšku je tiež vybavená aj úplne novou technológiu s názvom Citroën ConnectedCam. Širokouhlá HD kamera s uhlom snímania 120 stupňov je umiestnená v hornej časti čelného skla. Umožňuje urobiť fotografie, ale tiež funguje ako videokamera. Zaujímavé zážitky z ciest  sa dajú nielen stiahnuť do mobilného telefónu, ale aj zdieľať na sociálnych sieťach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V prvom rade sme sa dozvedeli, že Citroën C3 vyrábaný na Slovensku je vlastne štýlový fotoaparát na kolesách. Ďalšie informácie o motoroch, prevodovkách a iné, donedávna uvádzané údaje sa z prezentácie vytratili. Vieme, ako sa volajú motory benzínové a naftové. Podrobnosti asi nie sú potrebné, lebo dnes sa už nevyrábajú autá, pri ktorých by bolo treba vyzdvihovať technické parametre. Tie si nakoniec záujemca nájde v cenníku, či technikých špecifikáciách - aj tak ich má väčšina zhruba rovnaké. Dôraz sa kladie na individualitu a hlavne konektivitu. Nuž, celkom si to nemyslím, ale prispôsobujeme sa trendom. Dnes stretnete na ulici možno 70 percent ľudí „čumiacich“ do smartfónov. Ak umožňujeme niečo podobné v autách (dotykové displeje, navigácia, množstvo doplnkových informácií), potom treba vyvíjať prvky bezpečnosti, ktoré budú viac a viac „strážiť“ naše jazdy. Ja to výrobcom nezazlievam, len sa mi to veľmi nepáči. Pravdou však je, že treba zaujať, lebo vyrábať malé a pritom práve zaujímavé autá je čoraz ťažší oriešok. Práve klobúk dole pred Citroënom, ktorému sa to stále darí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ale odbočil som od primárnej témy – poďme si vyskúšať, ako nová C3 jazdí. Skôr, ako sa posadíte za volant, predsa nejaké technické informácie: Nová C3 je dlhšia o 5 cm a na šírku pribudli 2 cm. Najdôležitejší je však údaj o rázvore – narástol až o 7 cm. Pribudlo tak miesto na nohy cestujúcich vzadu. Pomerne pohodlne som sa tam nasúkal aj ja so svojimi 191 cm. Len musí predo mnou sedieť nižší vodič, ako som ja. Miesta na batožinu je celkom slušných 300 litrov. Už od vstupu do auta sa dá vnímať pocit pohodlia, ktorý podporujú dobre vyezrajúce aj reálne fyzicky komfortné sedadlá. Zaujmú dôvtipné odkladacie priestory a celkovo veľkoryso navrhnutý a naozaj prívetivý interiér. Nový Citroën C3 ponúka viacero prvkov, ktoré vodičovi uľahčujú šoférovanie: 3D online navigáciu s hlasovým ovládaním, parkovaciu kameru, výstrahu pred opustením jazdného pruhu a sledovanie mŕtveho uhla.

Vyskúšal som si celkom základnú verziu s benzínovým trojvalcovým motorom s výkonom 50 kW (68 k). V jednomiestnom obsadení sa auto napriek neveľkému výkonu hýbalo výrazne dynamicky. Neviem, čo by to povedalo pri plnom zaťažení, ale podvozok bol tichý a dobre filtroval nerovnosti povrchu ciest. Na začiatku ma prekvapila iba 5 stupňová prevodovka, no neskôr som pochopil, že pre malé auto, aj vďaka dobrému odstupňovaniu stačí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vyskúšal som aj technológiu ConnectedCAM Citroën™, ktorú Citroën predstavil vo svetovej premiére. So zabudovanou širokouhlou HD kamerou som urobil pár obrázkov, ktoré sa dajú použiť pre vlastnú potrebu – alebo ich zdieľať. Zvolil som alternatívu zverejnenia niektorých. Video...? Systém automaticky ukladá videosekvencie – ale tie nezverejním. Predsa len – skúšanie auta prináša rôzne momenty...

Poďme ešte na ceny - v ponuke sú tri úrovne vybavenia - LIVE, FEEL a SHINE s možnosťou výberu z rôznych motorizácií: osvedčené a úsporné benzínové motory PureTech s výkonmi 50, alebo 60 kW (68 alebo 82 k) s manuálnou prevdovkou, alebo s výkonom 81 kW (110 k) v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou EAT6. Vybrať si môžete aj dieselové BlueHDi motory s výkonom 55 a 73 kW (75 alebo 100 k). V ponuke bude aj verzia s LPG pohonom, uvedená len v niektorých krajinách (k dipozícii od januára budúceho roku).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To, čo vás bude iste zaujímať, je uvádzacia cena nového Citroënu C3. Cenovky sa začínajú na hodnote 8 990 Eur (verzia s benzínovým motorom PureTech s výkonom 68 koní v úrovni vybavenia LIVE). Najväčší záujem sa predpokladá pri verzii s 2. úrovňou vybavenia FEEL s motorizáciou PureTech 82 s uvádzacou cenou 9 990 Eur s možnosťou dovybavenia so zvýhodnenými balíkmi výbavy vozidla. Unikátna technológia ConnectedCam Citroën pre náročnejších zákazníkov je v ponuke od 1. úrovne výbavy, pričom v 3. úrovni SHINE je počas platnosti uvádzacej ponuky nového modelu už zahrnutá v cene sériovej výbavy bez príplatku.

Krátke zhrnutie na záver: Citroën C3 je novým, moderným vozidlom, ktoré sa vzďaľuje zaužívaným konvenciám a prináša svieži vietor aj na slovenské cesty. K prvým zákazníkom smerujú vozidlá už od novembra, takže sa s nimi začneme budeme stretávať na cestách čoraz častejšie. Viac podrobností prinesieme vo zvyčajnom redakčnom teste.

Komentáre k článku


Stream naživo