2016-10-06 16:55:00
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

Toyota C-HR už aj na Slovensku – poznáme cenník

Po svojej výstavnej premiére na autosalóne v Paríži prichádza nový crossover Toyoty aj na Slovensko.

Nový model C-HR – alebo „Compact Hybrid Revolution“ – bol navrhnutý tak, aby vynikal nielen v rámci ponuky vozidiel značky Toyota, ale aj vo svojej triede. Je stelesnením odhodlania Akia Tojodu poskytovať viac slobody dizajnérom a podporovať kreativitu konštruktérov. Vďaka tomu sa podarilo  a vďaka tomu vytvárať atraktívny dizajn a väčší pôžitok z jazdy.

Toyota C-HR pozoruhodne verne zachováva všeobecné prvky koncepčných vozidiel, ktoré pritiahli veľkú pozornosť verejnosti v Paríži v roku 2014 a vo Frankfurte v roku 2015. Jeho línie v štýle kupé svedčia o rozhodnutí dizajnérov vytvoriť štýl, ktorý vynikne v rámci ponuky vozidiel Toyota, a nastoliť nový smer v triede crossoverov strednej veľkosti.

Hlavný konštruktér modelu C-HR Hirojuki Koba sa inšpiroval poznatkami, ktoré získal počas stretnutí so zákazníkmi, ktorí sa pri svojich rozhodnutiach riadia prevažne emóciami, chcú individualitu a chcú byť prví, kto vyskúša nové zážitky a produkty. Počas vývoja sa zameriaval na ich požiadavky, ktoré kládli obrovské nároky na dizajn a úroveň vnímanej kvality.

Zdroj: Jozef Vydra, Toyota
Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

NOVÝ DIZAJNOVÝ SMER V SEGMENTE CROSSOVEROV

Nová Toyota C-HR predstavuje osobitý štýl, ktorý na trh s crossovermi vnáša dynamiku a senzualitu. Karosériou v hornej časti pripomína kupé a naspodku zasa využíva mohutné tvary typické pre SUV. Sériovo vyrábané vozidlo s dĺžkou 4 360 mm, šírkou 1 795 mm, výškou 1 555 mm (hybrid) a rázvorom 2 640 mm až pozoruhodne verne kopíruje zovňajšok koncepčného vozidla, ktoré sa prvýkrát predstavilo na parížskom autosalóne v roku 2014 a zaznamenalo mimoriadne dobrý ohlas u cieľových zákazníkov. Model C-HR bol vytvorený s využitím diamantového motívu na oblúkoch kolies, ktoré nápadne vystupujú vo všetkých rohoch a zdôrazňujú tak silu a odolnosť tohto nového crossoveru. V rámci svojej modulárnej konštrukcie automobil kombinuje silnú spodnú časť karosérie a zvýšenú svetlú výšku so štíhlym a elegantným profilom kabíny v štýle kupé. Nech už sa na C-HR pozriete z akéhokoľvek uhla, kombinácia fazetových hrán na spôsob drahokamu s plynulo sa tiahnucimi plochami a elegantne integrovanými ozdobnými prvkami vytvára rovnováhu.

Zdroj: Jozef Vydra, Toyota
Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

Predná časť vozidla prináša ďalšie spracovanie dizajnovej filozofie Under Priority a Keen Look od spoločnosti Toyota. Útla horná mriežka chladiča prechádza od znaku Toyota až do elegantných, agresívnych vonkajších okrajov svetlometov a tiahne sa až za predné rohy vozidla.  Posunutie čiernych prahov dverí smerom k predným a zadným kolesám, ako aj os okennej línie, ktorá je natiahnutá dopredu aj dozadu, zdôrazňujú dojem rýchlosti a  „povznesenia“, ktorým pôsobí štíhla karoséria. Dizajn modelu C-HR pripomínajúci kupé navyše zdôrazňujú nenápadné kľučky zadných dverí v zadných stĺpikoch a tiež mohutná a plynulá línia strechy do veľkého, aerodynamicky efektívneho zadného spojlera so skeletovým rámom.

V zadnej časti vozidla sú do ostro skosenej kabíny zabudované výklopné dvere batožinového priestoru, kam sa zmestí batožina pre 5 cestujúcich. To kontrastuje s výrazne rozšírenými oblúkmi kolies, vďaka čomu nový crossover získava široký a mimoriadne dominantný postoj. Na skosenej karosérii sú nápadné zadné kombinované svetlá, ktoré môžu obsahovať aj technológiu LED, čím model C-HR získa rovnako výrazný vizuálny podpis pri pohľade zozadu.

DÔMYSLENÝ DIZAJN INTERIÉRU S VÝNIMOČNOU ÚROVŇOU VNÍMANEJ KVALITY

V rámci interiérového dizajnu sa predstavuje nový dizajnový koncept „Sensual Tech“. Spája funkčnosť vyspelých technológií so senzuálnym a módnym štýlom. Stelesňuje priestor orientovaný na vodiča v rámci vzdušnej a priestrannej kabíny.

Vo vzdušnej, priestrannej kabíne je súvislá vrstvená architektúra prístrojového panela, ktorý plynulo prechádza do obloženia dverí so štýlovými ozdobnými prvkami a lesklými čiernymi panelmi. Vytvára kontrast medzi povrchmi a ostrými líniami. V priestore orientovanom na vodiča nájdeme inovačné detaily a prístupné vyspelé technológie. Všetky ovládacie prvky sú mierne natočené k vodičovi, rovnako ako aj 8-palcová dotyková obrazovka audiosystému s vylepšeným rozhraním HMI s novým dizajnom, navigačnou platformou Toyota Multi-Media ’16 a vylepšenými službami s pripojením na internet. Vďaka tomu aj vďaka asymetrickej stredovej konzole má vodič všetky ovládacie prvky na dosah ruky, pričom aj predný spolujazdec má ľahký prístup k potrebným spínačom. Dotyková obrazovka nie je uzavretá v prístrojom paneli, ale z neho vystupuje, horná časť palubnej dosky je preto podstatne plytšia a vodič má lepší výhľad smerom dopredu.

Nové predné sedadlá s dvojvrstvovým dizajnom kombinujú štíhlejšiu, športovú hornú časť s výraznejšie vystlanou spodnou časťou, ktorá poskytuje väčšiu oporu. Tieto rozdiely sú zdôraznené využitím rôznych farebných odtieňov, textúr a vzorov čalúnenia. Tím pre vnímanú kvalitu úzko spolupracoval s ústredným dizajnérskym tímom, aby sa zachoval pôvodný koncept interiérového dizajnu, no zameral sa na kvalitu jednotlivých komponentov a jednotnosť zrnitosti, textúry, tvarov, farieb a podsvietenia každého jedného prvku, dokonca aj na polomery drážok prešívania sedadiel.

Diamantový motív z karosérie vidno aj na vzore obkladov dverí, čalúnení stropu, mriežkach reproduktorov a tvare výškového reproduktora audiosystému JBL, či dokonca na ručičkách analógových prístrojov pred vodičom. Toyota C-HR zohľadňuje požiadavky svojich cieľových zákazníkov a poskytuje na výber široký rad rôznych prvkov výbavy.

Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

Všetky modely C-HR v  ponuke sú už v základnej výbave s balíkom Toyota Safety Sense. Ten zahŕňa protikolízny bezpečnostný systém (vrátane funkcie rozpoznávania chodcov), aktívny tempomat, systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu s korekciou riadenia, automatické diaľkové svetlá a systém rozpoznávania dopravných značiek. V najvyššej výbave sa dá zvoliť vyhrievanie sedadiel, systém inteligentného vstupu, tónované sklá, čalúnenie vyrobené na mieru vrátane čiastočne kožených sedadiel, revolučný systém jednoduchého inteligentného parkovacieho asistenta (S-IPA) od spoločnosti Toyota, 18-palcové zliatinové disky a metalický lak v dvoch farebných odtieňoch.

ZVUK AKO NA KONCERTE

Nový model C-HR prináša najlepšiu reprodukciu zvuku v segmente crossoverov nižšej strednej triedy v prípade výbavy špičkovým audiosystémom JBL vyrobeným na mieru. Má 8-kanálový, 576-wattový stereo zosilňovač a 9 reproduktorov, vrátane dvoch novopatentovaných akustických  vlnovodov JBL, ktoré sú známe ako výškové reproduktory „horn tweeter“. Rôzne prvky interiéru, napríklad okná, strešné okno a čalúnenie, ako aj tuhosť karosérie v okolí jednotlivých reproduktorov, môžu zásadným spôsobom ovplyvniť kvalitu zvuku. Audiosystém preto vznikal v rámci mimoriadne úzkej spolupráce medzi spoločnosťou JBL a konštruktérmi automobilky Toyota, ktorá začala už v ranej fáze procesu projektovania.

Zdroj: Jozef Vydra, Toyota
Zdroj: Jozef Vydra, Toyota

Hĺbková analýza preferencií a požiadaviek zákazníkov viedla k rozhodnutiu sústrediť reproduktory do prednej časti kabíny a do predných stĺpikov zakomponovať výškové reproduktory „horn tweeter“ (charakteristický znak systémov značky JBL), čím sa dosiahne ostrý, jasný zvuk. Okrem dvoch 25 mm reproduktorov „horn tweeter“ a akustických vlnovodov tvoria súčasť systému aj dva 80 mm reproduktory so širokým rozptylom a dva 17 cm subwoofery, ktoré sa nachádzajú v prednej časti modelu C-HR. V zadnej časti navyše nájdeme dva 15 cm plnopásmové reproduktory a 19 cm subwoofer so špeciálnou 10-litrovou otvorenou ozvučnicou.

Špičkový audiosystém JBL, ktorý je dostupný v kombinácii s voliteľnou navigáciou, disponuje aj bezstratovým kódovaním zvuku. Spoločným cieľom oboch spoločností je kvalita, čo viedlo k vytvoreniu nového prémiového audiosystému najvyššej kvality, ktorý bol vyrobený na mieru špeciálne pre model C-HR.

NAJMODERNEJŠIE POHONNÉ JEDNOTKY

Nová hybridná pohonná sústava s výkonom 90 kW/122 koní (DIN) je nielen hospodárnejšia a ľahšia ako jej predchodca, ale zároveň poskytuje aj ostrejšie jazdné vlastnosti. Detailné úpravy motora prispeli k zvýšeniu tepelnej účinnosti na 40 %, čo je najlepšia hodnota spomedzi všetkých zážihových motorov na svete. Jednotlivé súčasti hybridného systému sú teraz ľahšie a menšie a v záujme optimálneho usporiadania sa zmenila aj ich poloha, čo dodatočne prispieva k zníženiu ťažiska vozidla. Model C-HR vybavený hybridným systémom pohonu najnovšej generácie produkuje emisie CO2 len na úrovni 82 g/km – čo je najlepšia hodnota v danej triede  – a v kombinovanej prevádzke dosahuje spotrebu paliva len 3,6 l/100 km.

Pre C-HR je k dispozícii aj nový 1,2-litrový turbomotor, ktorý sa po prvýkrát predstavil v modeli Auris. Ponúka výkon 85 kW/116 koní (DIN) a krútiaci moment 185 Nm, pričom produkuje emisie CO2 od 125 g/km a v kombinovanom cykle dosahuje spotrebu paliva od 5,5 l/100 km. Môžete ho skombinovať buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (CVT). Verzie vybavené prevodovkou CVT sú dostupné s pohonom prednej nápravy alebo pohon všetkých kolies.

Na niektorých trhoch (Ukrajina a Kaukaz) bude dostupný aj model s 2-litrovým motorom s výkonom 144 koní (DIN)/107 kW a krútiacim momentom 188 Nm v kombinácii len s prevodovkou CVT.

V JAZDE NETYPICKÝ CROSSOVER

Hlavný inžinier Hirojuki Koba je vášnivým vodičom, Venoval návrhu a vývoju podvozka modelu Toyota C-HR plnú pozornosť. Od úplného začiatku projektu najazdil tisíce kilometrov po európskych cestách, aby porozumel nielen požiadavkám  cestnej siete, ale aj spôsobu, akým Európania  jazdia. „Európania jazdia oveľa plynulejšie,“ poznamenal Hirojuki Koba. „Prekážky obchádzajú jednoduchou zmenou smeru a prispôsobením rýchlosti. Naším cieľom bolo dosiahnuť výkonnosť na úrovni kvalitného hatchbacku nižšej strednej triedy.“

Nová modulárna platforma TNGA so zníženým ťažiskom a viacprvkovou zadnou nápravou bola ideálnym východiskom pre to, aby sa všetky časti podvozka mohli navrhnúť v záujme okamžitej a prirodzenej odozvy na úkony vodiča. Predovšetkým vytvorili dokonale lineárne riadenie, ktoré spolu sa optimálnym obmedzením nakláňania karosérie poskytuje crossoveru Toyota C-HR pozoruhodnú precíznosť počas jazdy. Obmedzenie pohybov karosérie, ktoré sú vo všeobecnosti typické najmä pre vyššie vozidlá, priamo ovplyvnilo aj komfort. Dokonca aj na často rozbitých európskych cestách si vozidlo zachováva pozoruhodnú vyrovnanosť a presnosť, čím vodičovi dodáva sebaistotu a prináša potešenie z jazdy.

Na tieto vlastnosti sa tešíme pri jeho dynamickej prezentácii a neskôr pri teste nového crossoveru.

Ceny Toyota C-HR

MOTOR Live Active Dynamic Executive
1,2 Turbo (116 k) 6 M/T benzín, FWD 18790 20990 22 590 €* 23 790 €*
1,2 Turbo (116 k) Multidrive S benzín, FWD   22690 24 290 €* 25 490 €*
1,2 Turbo (116 k) Multidrive S benzín, AWD       27 790 €*
1,8 Hybrid (122 k) E-CVT, FWD   24490 26 090 €* 27 290 €*
Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo