2016-09-19 15:25:00
Nový SEAT Ateca –
Nový SEAT Ateca – pravé SUV a lifestylový spoločník prišiel na Slovensko
Zdroj: Jozef Vydra

Nový SEAT Ateca – pravé SUV a lifestylový spoločník prišiel na Slovensko

Nový SEAT Ateca je vhodným spoločníkom pre mnohotvárny a aktívny životný štýl.

Mal som osobne sa o tom presvedčiť nielen počas medzinárodnej prezentácie, ale tiež pred pár dňami, keď SEAT Ateca „pristál“ aj na slovenskej pôde. Približne dve desiatky áut čakali, kým si ich prevezmú novinári na klasický redakčný test. Dozvedeli sa nielen podrobnosti o vlastnostiach auta, ale tiež sme mali možnosť vyskúšať pred odjazdom zo SlovakiaRingu aj jazdu na off-roadovej trati.

Ateca sa mi páčila hneď na prvý pohľad. Auto ma presvedčilo svojimi tvarmi, ale aj jazdnými vlastnosťami na ceste aj v teréne. Prvé SUV španielskej značky je veľmi presvedčivé najmä vo verzii 4x2. Pohon všetkých štyroch kolies pridáva lepšiu prejazdnosť v teréne, kde sa auto správa  skoro ako off-road. Presvedčiť sme sa mohli v pomerne ťažkých pasážach trate, na ktorej rýchlo osychalo blato z predchádzajúceho dňa.

Ateca sa nestratí nielen vďaka neprehliadnuteľnému dizajnu karosérie. Pôsobí sebavedomo a nezaprie svoju DNA príbuznosť s najnovšími modelmi značky SEAT. Hlavne nového Leonu. Auto nevyzerá dobre iba zvonka, ale výrazný je aj interiér vysokej kvality. Okrem vizáže spôsobuje návykové potešenie z každej jazdy. V prvom rade nikde  nič nevŕzga, neškrípe a karoséria takk ukazuje, aká je tuhá. K tomu široká škála najmodernejších asistenčných systémov a technológií zvyšujú bezpečnosť a komfort.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj preto patrí Ateca medzi najinovatívnejšie SUV v segmente. Vysoká kvalita, presná výroba a veľmi atraktívny pomer ceny a úžitkovej hodnoty sú typické znaky značky SEAT. Nový model Ateca predstavuje štart najväčšej produktovej ofenzívy značky SEAT v jej histórii. Segment SUV je najrýchlejšie rastúcim segmentom trhu a Ateca sa stáva tretím pilierom  značky spolu s modelovými radmi Ibiza a Leon.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

SEAT Ateca odštartovala svoj predaj na slovenskom trhu začiatkom septembra. Na pohon budú slúžiť benzínové motory TSI a naftové TDI s výkonmi od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k) v kombinácii s pohonom predných kolies alebo pohonom všetkých kolies 4Drive, s manuálnou prevodovkou alebo s prevodovkou DSG s dvoma spojkami. Rozsiahla je aj ponuka prvkov vybavenia na želanie - od reflektorov Full LED cez široké portfólio asistenčných systémov ako inovatívny Traffic Jam Assist a nový Emergency Assist až po systémy infotainmentu najnovšej generácie s 8-palcovým (20,3 cm) dotykovým monitorom a konektivitou Full Link. Tri verzie vybavenia budú ponúkať farby a materiály špičkovej kvality, vyhovujúce každému vkusu. Špičkovou verziou je Ateca XCELLENCE.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dizajn – emócie made in Barcelona

Dizajn modelu SEAT Ateca je úplne nezameniteľný. Typické štylistické prostriedky SEAT dodávajú kombináciu dynamiky a funkčnosti. Mnohé prvky ako lichobežníková maska chladiča, bočné trojrozmerné hrany s minimálnym polomerom a maximálnou ostrosťou, ako aj trojuholníkové profily denných svetiel v reflektoroch sú typickými prvkami modelov značky SEAT ako napríklad Leon. No každý jednotlivý detail bol pre model Ateca starostlivo vyvinutý na novú úroveň.

Ako povedal Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu značky SEAT: „Ateca je automobil, ktorý mohol byť vytvorený iba v Barcelone – značkou, ktorá je v pohybe a s dizajnom, ktorý kombinuje vášeň s presnosťou.“ Predná časť modelu Ateca má vysoko položenú masku chladiča dodáva suverénny vzhľad a ostro definované reflektory aj s výraznými otvormi v nárazníku pre vstup vzduchu do motorového priestoru symbolizujú dynamiku.

Zdroj: Jozef Vydra

Reflektory Full-LED s charakteristickým svetelným podpisom

K typickým prvkom SEAT patria na želanie montované reflektory Full-LED so zvlášť príjemnou farbou svetla a vynikajúcim svetelným výkonom. Denné svetlá majú charakteristický trojuholníkový tvar, ktorý vytvára nezameniteľnú tvár vozidla. Ich súčasťou sú smerové svetlá, keď sa biela farba denného svetla mení na červenú. Keď vodič odomkne dvere, aktivuje tzv. “uvítacie osvetlenie.” LED vo vonkajších spätných zrkadlách osvetlia priestor okolo automobilu premietnutím mena Ateca a siluety vozidla na zem.

Bočný profil karosérie napovedá o dynamike auta. Čierno lemované, zľahka hranaté výrezy blatníkov umožňujú vyniknúť kolesám až do priemeru 19 palcov. Línia bočných okien s chrómovanými lištami a lomená na zadnom bočnom okne auto vizuálne predlžuje. Vonkajšie spätné zrkadlá sú nasadené na ploche dverí, čo je detail typický  pri športových autách. Typická je aj výrazná zadná časť karoséria s hlboko vtiahnutým prelisom pre evidenčnú tabuľku. Zadné skupinové svetlá z LED sú zboku trocha zdvihnuté. Veľmi nízko je nakladacia hrana batožinového priestoru, čo zvýrazňuje optimálnu funkčnosť auta.

Interiér so športovým charakterom

Vnútro auta výborne ladí s dizajnom karosérie. Navodzuje dojem solídnosti a bezpečnosti, vysoko oceňovaným zákazníkmi SUV. Kokpit má horizontálne členenie a je výrazne orientovaný na vodiča. Ovládacie prvky sú združené do stredovej konzoly a informačné prvky ako monitor systému infotainmentu s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) sú umiestnené blízko pri nich. Osobitnou témou je vnútorné osvetlenie kabíny – dá sa prepínať v ôsmich farbách – podľa individuálnej preferencie vodiča.

Zdroj: Jozef Vydra

Vynikajúce využitie priestoru a veľa miesta

Pri vonkajšej dĺžke 4,36 metra poskytuje Ateca najlepšie využitie priestoru v segmente s maximálnou dĺžkou interiéru a základným objemom batožinového priestoru 510 litrov v štandardnej konfigurácii alebo 485 litrov pri verziách s pohonom všetkých kolies 4Drive. Sklopné operadlá zadných sedadiel sa dajú pohodlne ovládať aj z batožinového priestoru. Samozrejmosťou je sériovo dodávané rezervné koleso. Karoséria je nielen vysoko variabilná, ale aj neobyčajne pevná. Ateca patrí k najľahším vozidlám vo svojom segmente. Pevná karoséria vytvára dobrý základ pre agilné jazdné vlastnosti v meste aj v teréne.

Najvyššia úroveň konektivity

Konektivita, teda zabezpečenie nepretržitého spojenia s digitálnym svetom, tvorí pre mnohých ľudí významnú súčasť moderného, mestského životného štýlu. SEAT Ateca poskytuje najvyššiu úroveň konektivity – so systémom infotainment Easy Connect najnovšej generácie, rozhraním SEAT Full Link a exkluzívnou aplikáciou SEAT ConnectApp.

Pohon modelu Ateca zabezpečujú najmodernejšie pohonné jednotky – všetky prepĺňané turbokompresorom a vybavené priamym vstrekovaním paliva. Zážihové aj vznetové motory a ich vlastnosti nájdete v tabuľkách:

Motory TSI pre SEAT Ateca:

 

1.0 TSI

1.4 TSI

 

1.4 TSI
DSG

 

1.4 TSI
4Drive

1.4 TSI
4Drive

DSG

kW/k

85/115

110/150

110/150

110/150

110/150

Nm @ min-1

200
2000-3500

250
1500-3500

250
1500-3500

250
1500-3500

250
1500-3500

Vmax (km/h)

183

201

198

192

189

0-100 km/h (s)

11,0

8,5

8,6

9,0

8,9

CO2 (g/km)

119

124

125

143

141

 

Motory TDI pre SEAT Ateca:

 

1.6 TDI

 

2.0 TDI

2.0 TDI
DSG

2.0 TDI
4Drive

2.0 TDI
  4Drive
  DSG

kW/k

85/115

110/150

110/150

110/150

140/190

Nm @ min-1

250
1500-3250

340
 1750-3000

340
1750-3000

340
1750-3000

400
1750­-3250

Vmax (km/h)

184

202

201

196

212

0-100 km/h (s)

11,5

8,5

8,5

9,0

7,5

CO2 (g/km)

111

113

115

129

131

Pohon všetkých kolies modelu SEAT Ateca patrí k najmodernejším a najúčinnejším systémom tohto druhu na svete. Využíva novo vyvinutú lamelovú spojku s hydraulickým ovládaním a elektronickou reguláciou – spojku Haldex piatej generácie. Spojka reaguje extrémne rýchlo na všetky možné vplyvy a tým výrazne prispieva k aktívnej bezpečnosti a jazdnej dynamike.

Tri stupne výbavy

SEAT Ateca sa bude spočiatku predávať v troch líniách vybavenia. Základná Reference má nielen atraktívnu cenu ale poskytuje aj všetky dôležité prvky pre každodenný život ako klimatizáciu alebo Media System Touch s 5-palcovou (12,7 cm) obrazovkou, elektronickú parkovaciu brzdu, ako aj bezpečnostný systém Front Assist vrátane identifikácie chodcov, rozpoznanie únavy vodiča, systém na kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a 7 airbagov. Línia Style má navyše napríklad 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, zadné skupinové svetlá z LED, parkovacie senzory vzadu, sklápanie operadiel zadných sedadiel z batožinového priestoru, automatickú klimatizáciu Climatronic alebo kožený volant.

Špičková verzia má označenie XCELLENCE. Viac o nej sa však dozviete z nášho redakčného testu – práve takto vybavenú Atecu sme totiž dostali na vyskúšanie.

Cena modelu sa začína s bonusom 1500 eur na cene 16 990 eur. Celý cenník je k dispozícii na stránke SEAT, ale aj v našej fotogalérii pod článkom.

Komentáre k článku


Stream naživo