Znájete, kakoje imja polučájet Captur dľa Rossiji? Prósto Kaptur
Ak ste neporozumeli, otázka je, ako sa bude volať Captur pre Rusko.
Odpoveď je „prekvapujúca“ a naozaj jednoduchá: Renault Kaptur. Nezdá sa vám to? Ani nemusí, lebo Kaptur nie je Captur. Kaptur je jedným z desiatich nových modelov ohlásených tento rok šéfom automobilky Carlosom Ghosnom.
Úspešný európsky crossover Renault Captur, predstavený pred troma rokmi v kategórii malých crossoverov a inšpirovaný malým hatchbackom Clio, dostane v Rusku (nielen) nové meno. „C“ v názve zamení za „K“. Ale to nie je všetko. Podľa Renaultu Kaptur vyvinuli v Rusku, pre Rusko a špeciálne zohľadnili požiadavky ruských zákazníkov.
V prvom rade pôvodné auto výrazne zdvihli. Do svetlej výšky pribudlo asi päť centimetrov. Vidno to najmä pri pohľade z boku. Toto auto je aj podstatne väčšie, niekde na rozhraní Capturu a Kadjaru. Kaptur vyplní v Rusku veľkú medzeru v portfóliu značky, pretože medzi Dusterom a Koleosom tam v ponuke nič nemal. Captur ani Kadjar sa totiž na miestnom trhu nepredávajú. Aj preto je to momentálne pre Renault mimoriadne dôležitý model.
Hoci sa ruský „Captur“ podobá na ten európsky, nárastom rozmerov je to už iný formát a zaradí sa v Rusku práve pod Koleos. Renault auto natiahol a zväčšil aj rázvor. Dĺžka auta je teraz 4 333, šírka 1 813 a výška 1 613 mm. V porovnaní s Capturom to je o 211 mm viac na dĺžku, o 35 na šírku a o 47 mm na výšku. Rázvor náprav sa zväčšil výrazne o 68 mm. Svetlá výška je teraz až 204 mm. To sa podobá na údaje o modeloch SUV, nie crossoverov.
„Nové“ meno neznamená len väčšie rozmery a väčšiu svetlú výšku. Kaptur je iný úplne od podlahy. Doslova, lebo jeho predĺžený rázvor náprav je teraz 2 673 mm, čo sa úplne presne zhoduje s Daciou Duster. Tá sa vyrába a predáva v Rusku ako Renault Duster. Takže Kaptur bude zrejme Dacia Duster prezlečená za SUV od Renaultu. Má totiž dostať aj pohon 4x4 z Dustera. A k tomu XXL kabát z pôvodne malého crossoveru. Kaptur by mal poskytovať podstatne viac miesta pre pasažierov vzadu, keďže kufor sa výrazne nezväčšil. V štandardnom stave má 387 litrov. Captur je na tom rovnako. Platí to aj o 1 200 litroch objemu po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 60. Šírka otvoru je až 1 002 mm.
Línie Capturu spolu s dvojfarebným lakovaním zostali, karoséria je však úplne nová. Vpredu má hlbšiu masku chladiča v štýle modelu Kadjar a prepracovaný nárazník s integrovanými LED. Diódové svetlá sú aj v zadnej časti. Robustnejšie oplastovanie blatníkov prispelo aj k zväčšeniu šírky auta. Interiér zostal verný svojim pôvodným tvarom. Zrejmé je to z palubnej dosky osadenej rozhraním so 7-palcovým dotykovým displejom. V sérii bude tiež bezkľúčový prístup aj štartovanie. Za príplatok si budú môcť ruskí zákazníci objednať navigáciu Media NAV.
Renault tvrdí, že Kaptur je prispôsobený ruským podmienkam. Nuž a tam sa schopnosti jazdy v teréne vždy zídu. Presviedčajú nás o tom aj údaje o nájazdových uhloch – 20 stupňov vpredu a 31 vzadu. Keďže Kaptur má pohon aj na všetky štyri kolesá. To je výbava, o ktorej nemôže pôvodný Captur v Európe ani snívať.
Kaptur teda nie je teda ničím iným ako Dusterom v štýlovom francúzskom kabáte. Môže zároveň predznamenávať príchod modernizovaného Dusteru. O ňom sa už nejaký čas šepká. Elegantné riešenie prinesie ruským zákazníkom priaznivú cenu, solídne schopnosti v teréne a výrazný imidž. Ten od lowcostových modelov vzdialený ako Aljaška od Afriky.
O technike pod kapotou Renault nič neprezradil. No ak sa potvrdí teória s Dusterom, môžu to byť motory 1,6 SCe (84 kW), 1,2 TCe (92 kW) a 1,5 dCi (80 kW). Pribudnúť by mohla aj nová 5-stupňová robotizovaná prevodovka Easy-R. Silnejšie motory budú spojené s pohonom 4×4. Možno bude všetko inak a čaká nás aj nejaké prekvapenie. Vlastne nás asi nie, lebo Kaptur je určený zatiaľ len pre ruský trh. Dokazuje to nielen jeho premiéra v Moskve, ale aj miesto výroby v závode Renaultu v Moskve. Do predaja na ruský trh príde ešte toto leto. Renault tým len posilní svoju silnú pozíciu na tamojšom trhu. A nielen tam, ale aj na euroázijskom teritóriu. Neskôr by sa model mohol teoreticky začať vyvážať aj do ďalších krajín, uvažuje sa vraj o Indii a Južnej Amerike. o Európe nepadla ani zmienka.
Komentáre k článku