2015-12-03 11:28:41
Volvo S90 2016
Volvo S90 2016
Zdroj: Volvo

FOTO: Volvo S90 oficiálne. Špecifikácie, úplne nová technika i VEĽKÁ GALÉRIA

Volvo iba niekoľko hodín po úniku fotografií na verejnosť vypustilo do sveta plnú obrazovú dávku S90-tky.

Okrem bohatej fotodokumentácie zverejnila automobilka aj niekoľko detailov ohľadom motorizácií a nových systémov. Volvo S90 má byť sviežim vetrom v pomerne konzervatívnom segmente – teda aspoň podľa predstaviteľov značky.

„Našim cieľom bolo priniesť niečo úplne nové do tohto konzervatívneho segmentu. V dizajne exteriéru sme chceli vizuálne vyjadriť vodcovstvo a sebavedomosť. V interiéri sme model S90 posunuli do novej úrovne high-end luxusu. Interiér prináša luxusný zážitok sľubujúci komfort a úplnú kontrolu.“ povedal Thomas Ingenlath Senior Viceprezident dizajnu v spoločnosti Volvo.

„S90 uskutočnilo veľký krok vpred v oblasti jazdnej dynamiky, výkonu a jazdy. Modelom úplne meníme jazdný zážitok značky Volvo s cieľom priniesť zmysel pre precíznosť, vťahujúcu kontrolu a komfort.“ vravel Dr. Peter Mertens Senior Viceprezident Výskumu a vývoja značky Volvo.

Naftové motory

Ako sme písali už včera, nová S90-tka stojí na tej istej platforme ako väčší kolega XC90. To znamená, že okrem iného ponesie aj tie isté motorizácie ako XC90-tka. Základ bude tvoriť štvorvalcový naftový motor D4, nad ním bude stáť silnejšia verzia toho istého motora D5, ktorá dosiahne výkon 165 kW (225 k) a krútiaci moment 470 Nm. Obe verzie budú mať dvojité prepĺňanie turbodúchadlom, pričom silnejšia verzia dostane jedno aj s variabilnou geometriou lopatiek.

Zdroj: Volvo

Volvo však s modelom S90 prináša aj úplne novú technológiu zvanú PowerPulse, ktorá autu umožňuje okamžitý nárast výkonu hneď po stlačení akcelerátora a to ako pri akcelerácii zo stoja, tak i pri akcelerácii v nižších rýchlostiach (resp. pri jazde v nižších otáčkach motora). PowerPulse je systém, ktorý v dvojlitrovej nádobe skladuje stlačený vzduch nasatý za vzduchovým filtrom prostredníctvom elektrického kompresoru. Pritom vzduch je do nádoby vtlačený automaticky vždy po vyprázdnení tak, aby bol PowerPulse neustále k dispozícii. Tento stlačený vzduch je následne v prípade potreby prudkej akcelerácie okamžite vtlačený do valcov ešte skôr než by to dokázalo turbodúchadlo, ktoré sa po odznení efektu PowerPulse stará o ďalšie zvyšovanie krútiaceho momentu a výkonu. Systém je dostupný pri výkonnejšej verzii motora s označením D5 a to výhradne s automatickou prevodovkou bez ohľadu na systém pohonu ( i AWD). Súčasné Volvo XC90 systém nemá. Systém PowerPulse v kombinácii s ďalšími technológiami by mal zabezpečiť akceleráciu na úrovni konkurenčných naftových (základných) šesťvalcov.

Zdroj: Volvo

Zdroj: Volvo

Benzínové motorizácie

Motorizáciu s označením D5 bude minimálne zo začiatku dopĺňať benzínová alternatíva T5 a T6. V oboch prípadoch ide o dvojlitrový štvorvalec s hliníkovým blokom, v prípade T5-ťky s jedným turbodúchadlom a max. výkonom 179 kW (243 k), zatiaľ čo pod označením T6 sa skrýva benzínový dvojlitrový štvorvalec s prepĺňaním turbudúchadlom i kompresorom, vďaka čomu dosahuje výkon až 235 kW (320 k) pri 5700 ot/min a krútiaci moment 400 Nm pri 2200 až 5400 ot/min.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Vysoký výkon a najmä rýchly nárast krútiaceho momentu motoru dodáva kompresor pracujúci prakticky od neutrálnych otáčok. Následne sa slova chytá aj turbodúchadlo. Tak kompresor i turbo s obtokovým ventilom spolupracujú až do úrovne 3500 ot/min, následne má nárast výkonu na starosti už len turbo. Obe verzie motora majú priame vstrekovanie paliva, pričom cieľom konštruktérov bolo najmä zrýchliť zahriatie motora a zároveň udržiavať adekvátnu teplotu. To docielili použitím elektrickej vodnej pumpy s výkonom 400 W a dvojitým chladením hlavy valcov. Aj zlepšením chladenia a zlepšením prietoku vzduchu, inovovanou geometriou spaľovacích komôr i úpravou rozloženia vstrekovaného paliva do valcov konštruktéri zapracovali na vylúčení akéhokoľvek klepania pri tak intenzívnom prepĺňaní. Obe verzie majú vysoký kompresný pomer cez 10:1. Minimálne motor T6 má aj vyvažovací hriadeľ.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

Volvo S90 bude mať navyše k dispozícii aj vrcholový agregát T8, ktorý spája dvojnásobne prepĺňaný benzínový štvorvalec T6 s elektromotorom poháňajúcim zadnú nápravu a druhým pomáhajúcim motoru pri štartovaní, rekuperácií a podobne.

Prevodovka a AWD

K dispozícii bude ako nová generácia manuálnej šesťstupňovej prevodovky, tak i nový osemstupňový automat od Aisinu. Využitie manuálnej prevodovky pritom nebude obmedzené iba na použitie s pohonom predných kolies. Prevodovka bude kombinovateľná i s pohonom AWD, pritom zvládne krútiaci moment až do úrovne 450 Nm. To zároveň poukazuje na skutočnosť, že bude k dispozícii pri slabších verziách motorov, teda D4, T5 a teoreticky aj v prípade T6 (skôr v menších modeloch využívajúcich platformu SPA v budúcnosti). Verzia T8 bude kombinovateľná výhradne s automatom.

Zdroj: Volvo

Pohon AWD bude pre Volvo tak ako doteraz zabezpečovať lamelová spojka Haldex, no tentoraz už 5-tej generácie, ktorú Volvu dodáva Borg Warner. Haldex 5 bude i v prípade automobilov Volvo v bežných suchých podmienkach posielať väčšinu krútiaceho momentu na prednú nápravu. Na základe informácií zo senzorov auta však dokáže „predvídať“ čo sa stane a v okamihu pripojiť kolesá zadnej nápravy. Dozadu môže v prípade potreby preniesť až 50 % krútiaceho momentu. Avšak špecifikom je, že v prípade rozbehu zo stoja je systém vždy aktívny a bez ohľadu na jazdné podmienky posiela zhruba polovicu disponovateľného krútiaceho momentu aj na zadnú nápravu. Pri dosiahnutí vyššej rýchlosti sa v prípade adekvátnych podmienok spojka rozpája a následne sa pripája v prípade potreby.

Celá platforma SPA a s ňou spojené motorizácie boli vytvorené tak, aby boli v budúcnosti ale už aj v súčasnosti kombinovateľné s elektrickým pohonom. Verzia T8 je tak plug-in hybrid, ktorý disponuje troma jazdnými režimami – Pure, Hybrid a Power. V režime Pure dokáže jazdiť výhradne na elektrickú energiu, ktorá bola predtým uložená do batérie v podvozku (stredový tunel), v režime Hybrid sa samotné auto stará o ideálnu kombináciu pohonov a režim Power dovoľuje uvoľniť maximálnu energiu spaľovacieho i elektromotorov.

Zdroj: Volvo

T8 je ostrý hybrid

Motorizácia T8 teda funguje nasledovne: Vpredu je uložený benzínový dvojlitrový dvakrát prepĺňaný motor s výkonom 225 kW (306 k), pri ňom je synchrónny elektromotor s max výkonom 34 kW a max krútiacim momentom 150 Nm až 240 Nm v závislosti od využitia. Tento elektromotor s označením C-ISG je integrovaný do kľukového hriadeľa a slúži jednak na štartovanie motora, na dobíjanie batérii počas jazdy a tiež na krátkodobé zvýšenie krútiaceho momentu benzínového motora – powerboost. To robí de facto pomocou pri otáčaní kľukového hriadeľa, nabíjanie batérii zas prebieha systémom dynama (keď sa hriadeľ točí, elektromotor „kradne“ časť energie a ukladá ju do batérií). V prípade tejto elektrickej výpomoci pri zosilnení krútiaceho momentu doručí krátkodobo 180 až 240 Nm krútiaceho momentu navyše v závislosti od teploty motora a ďalších parametrov.

Druhý elektromotor zabezpečuje pohon AWD, je umiestnený na zadnej náprave a jeho maximálny výkon je 64 kW (87 k) a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Elektromotor môže fungovať samostatne v režime Pure, alebo v spolupráci s pohonnými jednotkami vpredu. Systémový výkon tak presahuje 400 koní.

Batéria v strede podvozkovej časti sa skladá z 94 Li-ion článkov s použiteľnou kapacitou 6,7 kW/h, hmotnosť batérie je 113 kilogramov.  

Zdroj: Volvo

Interiér automobilu sa nesie v štýle modelu XC90 iba s drobnými odlišnosťami. Zaujme veľký dotykový displej, bezrámové stredové zrkadlo, dvojfarebný volant, drevené obloženie i kožený interiér. Volvo pre model taktiež ponúka svoje pokrokové sedadlá a hŕbu asistenčných systémov. Model S90 prináša novinku v podobe systému, ktorý dokáže spozorovať a zabrániť kolízii s veľkými zvieratami - napríklad so sobom, ba i s kengurou.

Zdroj: Volvo
Zdroj: Volvo

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Volvo

Komentáre k článku


Stream naživo