2015-11-20 04:00:00
Mercedes triedy C Coupé
Mercedes-AMG C63 S Coupé
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Krotili sme Mercedes-AMG C63 S Coupé

Brutálna beštia s tvárou anjela. Aj tak sa dá charakterizovať zážitok s najvýkonnejšou triedou C.

Dvojdverová verzia sa nám predstavila vo viacerých pózach. Vyskúšali sme tri benzínové verzie novinky. Ako čerešnička na torte to bol osemvalcový vrchol so štítkom AMG.

Svoju premiéru mala športovo ladená trieda C ešte v minulom roku. Na svet prišla najprv ako sedan a neskôr aj ako kombi. Prvé čriepky o ešte športovejšom dvojdverovom Céčku sa začali objavovať začiatkom tohto leta. Jeho premiéra sa odhadovala na jesenný autosalón vo Frankfurte. Na začiatku júla sa objavil video, na ktorom Mercedes-AMG avizoval niečo rýchle. Špekulácie o ostrejšej verzii superšportového modelu GT sa nepotvrdili. Pod kamuflážou bolo osemvalcové kupé triedy C. Pod jeho kapotou sa mal objaviť dvakrát prepĺňaný osemvalec s objemom štyri litre.

Z Affalterbachu ešte počas júla oznámili blížiacu sa premiéru modelu Mercedes-AMG C63 Coupé. Pôvodne sme čakali, že sa objaví spolu s virtuálnym predstavením klasickej dvojdverovej triedy C. Na športovú verziu sme si museli počkať ešte pár dní. „Rozbalila“ to nakoniec naozaj na frankfurtskom autosalóne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Osemvalcový svalovec v karosérii kupé má DNA zhodnú s obidvoma už predstavenými karosárskymi verziami. Na prvý pohľad je tu podobne ako v prípade sedanu a kombi modelu štylizovaná maska chladiča, nárazníky, prahy i koncovky výfuku. No na druhý a tretí pohľad zistíte, že je to iné. Kupé C63 má o šesť centimetrov širšie blatníky, čomu sa prispôsobil aj zvyšok karosérie. Je vlastne od základu prepracovaná. Nechýba odtrhová hrana (spoiler) na hrane veka batožinového priestoru a väčšie disky kolies s priemerom 18, prípadne 19 palcov. V interiéri zaujme športový volant s plochou spodnou časťou a anatomické sedadlá s integrovanou opierkou hlavy.

Zdroj: Mercedes-AMG
Zdroj: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG C63 Coupé poháňa dvakrát preplňovaný osemvalcový motor s objemom štyri litre. Má dve výkonové verzie: 350 kW (476 k) a verzia C63 S dokonca až 375 k (510 k). Urýchlenie z pokoja na stovku zvládne „slabšia“ verzia za štyri sekundy. Silnejší motor so 700 Nm krútiaceho výkonu to „zabehne“ za 3,9 sekundy. Maximálka je síce elektronicky obmedzená na 250 km/h, možno to však posunúť na želanie až na 290 km/h. Keď si uvedomíme, že auto má aj so 75 kg vodičom presne 1800 kíl, sú to výnimočné parametre. Slabšia verzia je iba o 15 kg ľahšia.

Boli sme zvedaví, ako sa bude auto správať na ceste. Má totiž samosvorný diferenciál, „esková“ verzia elektronicky riadený, adaptívny podvozok, účinné (keramické) brzdy a pár ďalších prvkov vyvinutých pre toto auto. Čakala nás aj „etuda“ na súkromnom pretekárskom okruhu Ascari na juhu Španielska. To ale až potom, ako sme mali možnosť vyskúšať si počas medzinárodnej prezentácie najprv „klasické“ kupé triedy C. Tá má zaujímavú masku chladiča s drobnými lesknúcimi sa kryštálikmi. Podobne ako nedávno omladená trieda A. Coupé verzia triedy C je rovnaká so sedanom po predné, teda A stĺpiky. Ďalej už je auto celkom iné. Nové sú nielen bezrámové väčšie dvere, ale tiež plynulo klesajúca strecha. Prechod do veka kufra sa podaril veľmi elegantne.  Zadnej časti auta dominujú horizontálne uložené koncové svetlá. Máte pocit, že ste to už niekde videli – podobnosť s „dvojdverákom“ triedy S je zrejmá. Sú však napriek podobnosti svojské a odlišné.

Zdroj: Mercedes-AMG
Zdroj: Mercedes-AMG

Po nastúpení do kabíny zažívam tiež pocit deja-vú. Interiér sa odpichol od známych verzií triedy C hlavne prístrojovou doskou a rozmiestnením ovládačov. Nechýba ani „tablet“ v strede palubnej dosky. Výborne držia predné sedadlá s veľmi dobrým bočným vedením. Čakám, aké budú tie (naj) športovejšie od AMG... Štart od Múzea automobilizmu v Malage začíname vo verzii C300. Má pod kapotou silnejšiu verziu prepĺňaného štvorvalca. Jeho výkon je 180 kW (245 k). Na nielen bežnú, ale aj celkom dynamickú jazdu (pritom dokonca s trojicou ľudí na palube) úplne stačí. Potvrdzuje to aj údaj o zrýchlení – z 0 na 100 km/h za rovných šesť sekúnd.

Zdroj: Mercedes-AMG
Zdroj: Mercedes-AMG

Rýchlosti „šaltovala“ automatická prevodovka 7G Tronic so siedmimi stupňami. Nemala pri tom žiadny problém, rovnako ako posádka vďaka vzduchovému podvozku. Je naladený síce tuhšie ako pri sedane, ale veď sedíme v naozaj športovo myslenom aute. Aj keď nie najvýkonnejšom, ale to ešte príde. Za volantom sa cítim pohodlne - riadenie tiež zodpovedá športovejšiemu naturelu. Auto ako celok jazdilo veľmi príjemne. Dokonca sa tretí člen posádky na zadných sedadlách nesťažoval na nedostatok miesta, či komfortu. Hoci pravdou je, že interiér auta sa podrobil štýlovému vonkajšiemu vzhľadu a vnútorného priestoru je trocha menej. Na zadných sedadlách sa usadí aj dospelý pasažier, no s výškou nad 190 cm už pocíti klesanie strechy. Menší je aj batožinový priestor, má 400 litrov. Tiež to nie je málo...

V polovičke trasy nás čakal okruh Ascari. Tam sa k slovu dostala najvýkonnejšia verzia Mercedes-AMG C63 S. Pripomeniem: 375 kW (510 k) a krútiaci moment 700 Nm. Už len z týchto parametrov naskakuje husacia koža. Ale nechajme si túto skúsenosť na neskôr a spomeniem ešte výkonnejšiu verziu „klasickej“  verzie. Mali sme tú česť aj s modelom C400 4Matic. Zatiaľ nie je v ponuke a príde do predaja o niekoľko mesiacov neskôr. Pod kapotou mu mrmlal trojlitrový šesťvalec do V. Disponuje výkonom 245 kW (333 k) a má 480 Nm krútiaceho momentu. Táto kombinácia je výhradne s pohonom na všetky štyri. Vďaka tomu hmotnosť auta vzrástla o stovku kilogramov. No neprejavilo sa to veľmi na dynamike jazdy. Motor je príjemne pružný v širokom rozsahu otáčok. Aj vďaka dobre odstupňovanej 9 stupňovej automatickej  prevodovke dokáže 100 kilometrovú rýchlosť z pokoja pokoriť za 5,2 sekundy. Zmena oproti tristovke sa nezdala takmer žiadna a ani zmena hmotnosti auta (akoby jeden cestujúci navyše) neznamenala nič ani na zákrutami posiatej ceste.

Vráťme sa na okruh, na ktorom sa jazdia rôzne preteky. Čakali tam na nás pekne nabrúsené Mercedes-AMG C63. Od bežných verzií kupé sa na prvý pohľad líši výrazným prelisom na kapote. Tvar nárazníkov a maska chladiča korešpondujú s AMG variantmi sedanu a kombi. Vypuklé blatníky (o 3 cm na každú stranu) však ukrývajú prepracované nápravy so zmenenými vlastnosťami tlmenia a pruženia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes-AMG

Na čelo kolóny tvorenej štyrmi vozidlami sa zaradil model GT S, ktorý v pozícii vodiaceho auta šoféroval víťaz DTM Bernd Schneider. Rozdiel medzi ním a ostatnými jazdcami bol evidentný. Snažili sme sa, ako to najmä naše schopnosti a osedlanej techniky dovoľovali, ale márne. Vždy, keď sme sa priblížili, Bernd pridal a zasa mal odstup. Mali sme na výber z piatich jazdných programov Individual, Comfort, Sport, Sport+ a Race. Ten je exkluzívny pre výkonnejšiu verziu S. Vyskúšali sme ho tiež. Spolu s elektronicky riadeným zverným (samosvorným) diferenciálom sa dá auto dostať s pohonom zadných kolies poľahky dostať do pretáčavého šmyku. Podarilo sa to v jednej z pomalších, ale prudkých zákrut aj mne. Neboli z toho hodiny, skôr počiatky driftovania, ktoré som zvládol. Aj vďaka karbónovo - keramickým brzdám. S priemerom 402 mm vpredu a 360 vzadu sú ukryté v 19 palcových diskoch a ich účinok je pre neskúseného člena posádky miestami až devastujúci na telesné tekutiny. Oproti sivým strmeňom vo verzii C63 sú pre C63 S lakované na červeno vizitkou parádneho spomalenia rozbehnutej mašiny. Vo vysielačke sa ozve pokyn, aby sme sa vrátili radšej k módu Sport... Nenamietam, aj keď v režime Race to bola poriadna zábava, ktorá napumpovala adrenalín do krvi.

Zdroj: Mercedes-AMG
Zdroj: Mercedes-AMG

Rýchlosť v rozmedzí trojciferných čísel je prudko návyková aj vďaka skvelému gripu podvozka. Presné riadenie  s volantom čiastočne potiahnutým alcantarou proti poteniu a šmýkaniu sa rúk má primeranú spätnú väzbu. Rozhorúčené pneumatiky  (255/35 R 19 vpredu a 285/30 R 19 vzadu) držia auto ako prilepené. Preto ide ako po koľajniciach a anatomické sedadlá držia telo bez náznakov posúvania. Nevnímam, ako sa prejavuje osemvalcové biturbo pod prednou kapotou. Vlastne ho spredu ani veľmi nepočuť, aj vďaka ochrannej prilbe na hlave. Oveľa viac ukáže svoje grády nasledujúci deň predpoludním.

Býva dobrým zvykom pri medzinárodných prezentáciách, že vrcholom šantenia so športovými najvýkonnejšími modelmi býva napríklad jazda na okruhu. Na druhý deň je to zväčša už len „vyklusávanie“ so slabšími verziami. Mercedes však pre nás pripravil prekvapenie, keď na cestu z hotela smerom k letisku ponúkol ešte raz Mercedes-AMG C63. A na naše prekvapenie v najsilnejšej verzii S!

Zdroj: Mercedes-AMG
Zdroj: Mercedes-AMG

Nie je jedno, či auto so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy vodíte po okruhu, alebo po dosť úzkych, ale o to viac zakrútených serpentínach v okolí Malagy. V bežnej premávke. Aspoň je šanca nechať vyniknúť všetky asistenčné a protikolízne systémy. Za volantom je to iné, no na mieste spolujazdca cítite každý centimeter trate, každú zákrutu. Našťastie som raňajkoval striedmo... Navyše si plne uvedomujete silu auta, ktorú podporuje doslova hromový zvukový rachot. Stačí otvoriť výfukové klapky a zo zadnej časti auta sa ozýva „streľba“ ako na pretekoch WRC. Nie sme vďaka tomu rýchlejší, ale akustický prejav dokresľuje doslova skvelú dynamiku. Viac ako päťsto ušľachtilých párnokopytníkov poháňajúcich zadné kolesá auto doslova vystrelí vpred. Zastavia ho celkom úspešne aj klasické oceľové kotúče bŕzd (vpredu s priemerom 390 a vzadu 360 mm). Auto pritom úplen excelentne radí a sedemstupňová prevodovka AMG Speedshift 7G–TRONIC nezaváhala ani jediný raz. Naozaj by som neradil lepšie, presnejšie a rýchlejšie. Napriek tomu stačí zvoľniť tempo a  športové dvojdverové kupé sa dokáže zo športového predátora celkom úspešne prevteliť do funkcie auta na každodenné použitie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ťažko sa nám lúči. No musíme. Zážitky však ostávajú vryté hlboko do vedomia. Nové kupé triedy C obohatí náš trh na začiatku budúceho roka. Kto sa pre takúto alternatívu rozhodne a má autá poriadne v ruke, nesklame sa. Ceny zatiaľ nie sú známe. No je evidentné, že oproti sedanu si bude treba nasporiť pár eur navyše. V tomto prípade neplatí, že imidž je nanič. Naopak, výnimočnosť niečo stojí. Som rád, že som bol medzi tými, ktorí si mali možnosť vyskúšať výnimočné auto aj v najvýkonnejšej verzii...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo