28.10.2015

Rotačný motor Wankel je späť – pod kapotou konceptu Mazda RX-Vision

Na autosalóne v Tokiu predstavuje automobilka Mazda koncept športového kupé s novou generáciou rotačného motora.

Vymyslel ho v 50. rokoch minulého storočia nemecký konštruktér Felix Wankel. Mazda prijala koncepciu motora Wankel za svoju a použila ju do svojich prvých športových áut. Lenže potom sa začali ukazovať konštrukčné nevýhody motora Wankel a konkurencia začala od neho ustupovať.

Mazda bola jediná automobilka na svete, ktorá vydržala až do posledného momentu, kým emisné predpisy a klesajúci dopyt nepochovali rotačný motor definitívne. Poslednú Mazdu RX-8 s rotačným dvojrotorovým motorom Renesis vyrobili v júni 2012.

To, čo zostalo, bola nádej a postupný vývoj. Mazda je vlastne jediná automobilka, ktorá pri motore s rotačným piestom zostala. Technici automobilky sa stále snažili eliminovať konštrukčné nedostatky pôvodnej Wankelovej koncepcie. Mazda zatiaľ neuvoľnila žiadne bližšie technické údaje k tejto pohonnej jednotke, ale údajne pri jeho vývoji vyriešila tri kľúčové problémy, ktoré trápili predchádzajúce rotačné motory. Táto nová generácia má totiž vynikať spoľahlivosťou, výrazne nižšou spotrebou paliva i emisiami škodlivých výfukových plynov.

Rotačný motor bol často kritizovaný pre svoju vysokú spotrebu a množstvo vypúšťaných emisií. Aj preto sa predaj Mazdy RX-8 v Európe skončil v roku 2010. Japonské športové auto totiž nespĺňalo emisnú normu Euro 5. Okrem nádeje sa viac či menej zaručené správy o pokračujúcom, či naopak úplne zrušenom vývoji nového rotačného motora objavovali prakticky už od roku 2010. No až teraz priniesla samotná automobilka viac ako presvedčivý dôkaz o tom, že pracuje na novom rotačnom motore aj modeli, v ktorom bude použitý.

Koncept Mazda RX-Vision teraz dostal celkom novú generáciu motora Wankel s označením Skyactiv-R. Jeho technické detaily ešte nepoznáme. Podľa neoficiálnych správ má mať nový rotačný motor automobilky Mazda vo svojej sériovej podobe výkon okolo 221 kW (300 k). Sériovej verzie by sme sa mali dočkať v roku 2017 v rámci osláv 50. výročia spustenia sériovej produkcie modelu Cosmo Sports. Zástupcovia automobilky nevylučujú ani príchod verzia s plátenou strechou.

Mazda RX-Vision patrí rozhodne k najväčším hviezdam autosalóne v Tokiu a ponúka pohľad na možnú budúcnosť línie športových vozidiel svojej značky s rotačnými motormi, na ktorej počiatku stálo v šesťdesiatych rokoch kupé Mazda Cosmo Sports (110S). Karoséria dlhá 4389 mm, široká 1925 mm a vysoká 1160 mm ponúka úchvatné línie s nádhernou dlhou kapotou motora a kabínou s ľahko splývavou strechou usadenú tesne pred zadnými kolesami. Koncept svojimi líniami ďalej rozvíja dizajnový štýl Kodo. Vo výrezoch blatníkov sú usadená 20-palcové kolesá obuté do pneumatík s rozmermi 245/40 R20 vpredu a 285/35 R20 vzadu.

Sú známe možnosti, ako motor využiť ako generátor pre hybrid a dokonca existujú prototypy fungujúce na vodík. Určite sa postupne dozvieme viac technických detailov.

Dvojmiestny interiér ide tvrdo proti dnešným trendom so záplavou dotykových displejov. V prístrojovej doske je trojica kruhových prístrojov doplnená trojramenným volantom,  masívnou hlavicou radiacej páky a športovými pedálmi. Otáčkomeru sa červené pole začína pri 8000 otáčkach za minútu.



Kupé s rázvorom náprav 2700 mm stojí na unikátnej platforme SKYACTIV s pohonom zadných kolies, ktorá údajne nie je nijako prepojená s aktuálnou Mazdou MX-5. Pod kapotou má byť uložený úplne nový rotačný motor novej generácie s názvom Skyactiv-R. Označenie nie je náhodné, pretože inžinieri automobilky Mazda majú pri vývoji nového motora s rotačným piestom využívať aj poznatky, ktoré získali pri vývoji množstva  technických riešení klasických spaľovacích motorov, pre ktoré Mazda využíva označenie Skyactiv.

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorov s rotačným piestom sa v japonskej automobilke začal v roku 1961, keď Mazda získala licenciu na motor Wankel a začala pracovať na svojej verzii pre sériovú výrobu. Prototyp športového kupé s týmto motorom Mazda Cosmo Sports (110S) sa predstavil na tokijskom autosalóne 1964 a v roku 1967 sa začal vyrábať sériovo.

Na tento model Mazda nadviazala ďalšími športovými vozidlami. Wankel sa dostal v sedemdesiatych rokoch aj pod kapoty sedanov, kombi a dokonca aj pick-upu. V Európe sa wankelový motor najviac preslávil v spojení s tromi generáciami športového kupé RX-7, na ktoré nadviazal model RX-8.

Mazda sa môže pochváliť celkovým víťazstvom v roku 1991 v pretekoch 24 hodín Le Mans ako prvá a jediná japonská automobilka. Vyhrala so špeciálom 787B, ktorý poháňal motor Wankel.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.