2015-10-21 10:05:39
Mercedesom na Katschebrg
Mercedesom na Katschebrg
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia

Tisíc kilometrov za volantom Mercedesov za dva dni a šplhanie „do neba“

Ako by ste zareagovali na ponuku vyskúšať päť „nadupaných“ modelov Mercedes počas dvoch dni?

Lákavá vec. Mať toľko „hviezd“ naraz pohromade nebýva časté. Importér značky sa rozhodol aj takto osláviť štvrťstoročnicu pôsobenia na slovenskom trhu. Ak by nestačil základ ponuky, najväčším lákadlom malo byť trojpísmenové označenie na väčšine áut.

Menom AMG bol tak ovenčený každý kus. Či už vďaka balíku výbavy, alebo priamo „srdcu“ pod kapotou. Aj bez toho sme si povedali, že by sa nám páčilo navštíviť známe alpské lyžiarske stredisko, hoci aj pred sezónou. V cieli cesty čakala totiž ešte lahôdka v podobe horskej cesty Nockalmstrasse. To je vyše 50 zákrut plných čistého pôžitku z jazdy... Vrchol dosiahnete vo výške 2042 metrov nad morom. Niekto možno aj skôr...

Je štvrtok ráno, stojíme na Tuhovskej v Bratislave. Po absolvovaní vstupných inštrukcií  a dohode kto s kým bude tvoriť dvojčlenné posádky si vyberáme auto. Hneď na úvodných 380 kilometrov sa nám ušla pekná vychytávka: Trieda C 450 AMG 4MATIC. Prvé, čo si uvedomujem, sú farebne výrazné 18 palcové kolesá. Ladia k bielej karosérii. Auto čerpá z DNA najvyššie postaveného modelu C63, ktorý nás ešte len čaká. Sedan má podvozok AMG Ride Control s nezávislým zavesením kolies a stálym pohonom všetkých kolies Performance. Je to technológia prevzatá z modelu C 63 Mercedes-AMG. Doslova zapadáme do sedadiel Performance. Majú  nižšiu polohu sedenia a s integrovanými opierkami hlavy výraznejšiu bočnú oporu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vyrážame smer západ.. Už počas presunu po rannými zápchami sužovanej Bratislave si uvedomujem, že nielen dobre držia telo, ale poskytujú aj komfort na dlhých trasách. To sa potvrdilo na rakúskych diaľniciach. Tam skúšame aj nastavenia jazdných programov. Rozsah nastavení siaha od vyváženého komfortu na dlhých trasách až po maximálne športový charakter. V režime  „Sport“ a „Sport+“ je to výrazný športový pocit z riadenia a dynamický štýl jazdy. Určite by sme si ich poriadne užili na cestách s množstvom zákrut... Takto skôr využívame komfortné nastavenia „Eco“ alebo „Comfort“. Ďalšou možnosťou je program „Individual“. V ňom možno kombinovať športovú, tuhú charakteristiku riadenia s komfortným nastavením podvozka – alebo opačne. Automatická prevodovka 7G TRONIC PLUS radí obdivuhodne rýchlo a presne – v manuálnom režime a režime „Sport+“ len podľa pokynov vodiča. Stály pohon všetkých kolies posiela 33 percent výkonu motora na prednú nápravu a 67 percent na zadnú nápravu. Aj vďaka vyladenému ESP to vedie k vyššej agilite okolo vertikálnej osi vozidla. Vyskúšame. Verím, že si auto vychutnáme v redakcii podrobnejšie v klasickom týždňovom teste.

Ešte jedna vec nás sprevádzala – výrazný zvuk šesťvalcového benzínového motora BlueDIRECT s objemom 3,0 litra s dvomi turbodúchadlami s výkonom 270 kW (367 k) a 520 Nm krútiaceho momentu vďaka príplatkovej výfukovej sústave AMG Performance. Poskytuje naozaj „umelecký zážitok“ hlavne v oblasti športového využívania otáčok motora. A ešte čosi: Kompletne vetrané brzdové kotúče s priemerom 360 milimetrov vpredu a 320 milimetrov vzadu sú ostré ako žiletka a pri necitlivom stlačení pedála brzdy pneumatiky doslova „horia“. To aj pri poriadnom zrýchlení, veď na stovku sa dostaneme za necelých 5 sekúnd (papierovo 4,9). Ale krotíme sa, aby zostal dezén aj pre ostatných.

Prepriahame na SUV

Presadáme do dostavníka. To je prvý pocit po nastúpení do modelu GLE 450 AMG 4MATIC kupé. Kupé v kategórii SUV nie je síce na automobilovom trhu nič nové, ale pre značku Mercedes je to v triede E stále novinka. Pôvodne sme mali krotiť stádo nespratných plnokrvníkov v najvyššej špecifikácii GLE 63, no nakoniec je na výber dvojica o čosi slabších modelov. Slabších? No ako sa to vezme. Veď mať pod kapotou rovnaký motor, ako v prípade C 450 AMG znamená zmenu „len“ niektorých parametrov. Hlavne papierová spotreba a dynamika sa zmenili. Vzhľadom na výrazne ťažšie auto ej prídel paliva potrebný pre chod v niektorom z piatich jazdných režimov podstatne vyšší – namiesto 7,6 (až 7,9) poskočil apetít na 8,9 až 9,4 udávanej kombinovanej spotreby. Netuším, koľko bola reálna, ale vo vysokohorskom prostredí a rýchlych presunoch po diaľnici... no ešte vyššia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia

Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h sa dostalo na úroveň 5,7 sekundy. No ale porovnajte 1660 a 2220 kíl pohotovostnej hmotnosti. GLE kupé jednoducho nie je žiadna mušia hmotnostná kategória. Jazdí však s prehľadom. Dlhé „štreky“ zvláda aj vďaka vzduchovému pruženiu Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS s noblesou, no vôbec sa nestratí ani v zákrutovitom prostredí. Presvedčil som sa o tom za volantom na predposlednej porcii kilometrov dňa po návšteve úžasnej vyhliadky pri „soľnom“ meste Hallstatt. V esíčkami posiatych cestách s prekvapujúcim označením opráv ciest až za prudkými zákrutami prišiel vhod aj balík asistenčných jazdných systémov Plus. Auto dobre zvládalo dynamickú jazdu aj vďaka 9 stupňovej automatickej prevodovke so širokým rozsahom prevodov. Už sme mali „ustajnenú“ túto mašinku aj v redakčnej stajni. Síce v slabšej špecifikácii GLE 350d, ale viac podrobností o nej príde v pripravenej recenzii. Takže sa so sivou GLE kupé lúčime pred hotelom s prísľubom „próby“ s jeho sestrou v druhom dni našej cesty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia

Jednoduché meno pre číru radosť: GT

Ešte skôr, ako zapadne slnko však ideme vyskúšať zážitok na Nockalmstrasse. Je to typická horská cesta plná ostrých zákrut. Priam vyzýva k ich zdolaniu. Vyberáme si viac ako vhodné náčinie: čistokrvný športový model GT v silnejšej verzii S. Ako môže byť takéto malé auto (vzhľadom na neveľkú dvojmiestnu kabínu) také veľké? Alebo naopak – kto vie, kde sa vôbec začína, keď sa posadíte za volant? Otázky, ktoré sa vám preháňajú hlavou. Kým si do neho nesadnete a nenaštartujete. Príjemný „bublák“ sa ozýva hneď po naštartovaní spod dlhej kapoty, ktorá ukrýva nový štvorlitrový motor AMG V8 s dvoma turbodúchadlami umiestnenými priamo vo vnútri motora. Koncepcia auta s motorom uloženým v strede za prednou nápravou a s automatickou prevodovkou transaxle pred zadnou nápravou a inteligentná odľahčená konštrukcia priestorového rámu z hliníka sľubujú vysoko dynamický zážitok z jazdy. Bodaj by nie, veď verzia GT S má výkon 375 kW (510 k) a disponuje krútiacim momentom 650 Nm v rozsahu 1 750 až 4 750 otáčok. K tomu zarátajte príkladné rozdelenie hmotnosti v pomere 47 ku 53 % medzi prednú a zadnú nápravu a nízko uložené ťažisko a máte športiak ako lusk. Verzia GT S má elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál s vektorovým rozdelením krútiaceho momentu. No ak by vám stačil aj celkom klasický "diferák" s mechanickým samosvorom, na výber je „slabšia" verzia GT. Má totiž "len" 340 kW (462 k). Špičkové hodnoty ako 3,8 sekundy pre rozbeh z nuly na 100 km/h a maximálna rýchlosť 310 km/h sú pre mnohých už poriadna nakladačka, ktorú nie je jednoduché zvládnuť. Najmä pri brzdení, keď príplatkové keramické brzdy brzdia skoro "na fleku" a máte pocit, že sa vám mozog tlačí cez očné jamky na čelné sklo... Aktívnou súčasťou aerodynamiky modelu Mercedes-AMG GT je výsuvné zadné krídlo. Podarilo sa ho dizajnovo integrovať do siluety auta. Krídlo sa vysúva a opäť zasúva pri rôznych rýchlostiach podľa jazdného programu. V kombinácii so zadným difúzorom bez vodiacich hrán sa vztlak na zadnej náprave v aerodynamicky potrebnom rozsahu rýchlosti zníži na minimálnu úroveň. Najviac sa mi páči v športovom móde jeho „odfrkovanie“ pri radení nielen smerom dole, ale aj pri zrýchľovaní. Toto auto by som chcel prevetrať niekde na okruhu!

No na druhej strane zistíte, že toto dvojsedadlové auto je aj celkom praktické vďaka zadnému veku a pod ním ukrytému dobre využiteľnému batožinovému priestoru. Naložíte batožinu pre dvoch a ešte zostane miesto. Stačí pridať aj vysoký komfortu pri jazde na dlhé vzdialenosti a rozsiahly asistenčný systém Mercedes Benz Intelligent Drive. Vďaka tomu sa tak z čistokrvného športového auta stáva tiež nekomplikovaný, komfortný a spoľahlivý sprievodca v každodennom živote za volantom. Prioritou je však športová jazda. No tú si nevieme, či skôr nemôžeme poriadne vychutnať, rovnako ako kolegovia v ostatných, menej výkonných modeloch. Na oblasť padá podvečerný chlad a pre alpské prostredie aj zvyčajná vlhkosť, ktorá vytvára na ceste nepríjemný šmykľavý povrch. Spolu s prichádzajúcou tmou to nie je dobrá kombinácia na vyskúšanie výkonového potenciálu ktoréhokoľvek z áut. V záujme bezpečnosti sa namiesto preháňania po zákrutách vysnívanej horskej Nockalmstrasse vraciame na základňu. No ja si ešte aj s kolegom na chvíľu „odskočím“ do neďalekého údolia. Pred rokom a pol som tam bol vyskúšať vlastnosti pohonu 4x4 inej značky s jej modelmi. Chcem vidieť, ako vyzerá v „civile“ Thomatal a jeho okolie, kde sme sa šmýkali na snehu a na ľade. Zelené lúky namiesto bielej snehovej pokrývky vyzerajú tak nenápadne, skoro fádne. Nie však jazda s GT S-kom, ktorú si užívam aj na stále viac šmykľavejších cestách. Raz darmo, Katschberg a okolie známe množstvom zjazdoviek má už na jeseň svoje „čaro“. Škoda, že práve aj v takejto podobe.

Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia

Géčko je klasika

Nasledujúci deň ráno štartujeme do druhej etapy. Pred návratom domov náš čaká večer predtým zapovedaná radosť zo života motoristu: jazda po Nockalmstrasse. Nie je to zadarmo, celodňový vjazd na túto vyhľadávanú trasu stojí 17 eur. Nuž, ale starajú sa o ňu celkom príkladne. Od hotela štartujeme na osvedčenej klasike – trieda G ako „štartér“ off-roadových modelov pretransformovaných do dnešných SUV je jednoducho ikona. Aj vďaka tomu Mercedes ponechal pri ňom bez zmeny označenie, ktoré sa pri iných modeloch zmenilo. Viete si predstaviť jazdu s takýmto autom po prudko stúpajúcich (a za vrcholom klesajúcich) zákrut? V prípade verzie G63 AMG s 5,5 litrovým vidlicovým osemvalcom s výkonom 420 kW (571 k) a krútiacim momentom 760 Nm to ale nie je zasa až taký problém. Pocit z nakláňania je síce subjektívne väčší vďaka vysokej a úzkej stavbe auta. Objektívne však „Géčko“ drží na ceste akoby bolo pripevnené skobou. Ako to v tom Mercedese a AMG len robia..? Cestou na vrchol stretávame množstvo rôznych športových áut. Aj celú „bandu“ 911-tiek. „Asi tam majú hniezdo“, konštatujeme s úsmevom. Na najvyššom bode nás čaká krásne slnečné počasie, viac hryzavé, ako hrejivé lúče slnka – a sneh. Nie síce na ceste, ale je ho na toto ročné obdobie a pomerne horúce tohtoročné leto dosť popri ceste. Veď sa nečudujte, výškomer ukazuje 2042 metrov na morom. Nasleduje obligátne fotenie hore bez... Teda bez jediného mráčika nad hlavou. Pár sa ich objavilo iba v diaľke, no nás to neodradí. Skúšame rôzne polohy – zaujímavé fotky fotiacich novinárov nájdete v galérii. Potom fotenie vo vláčiku dole kopcom aj hore kopcom a znova zjazd pod kopec, kde si meníme. Nie spodnú bielizeň, také zlé to nebolo. Naopak sme si cestu na vrchol, teda aby nedošlo k omylu – na najvyšší bod Nockalmstrasse, poriadne užili. Ktovie, ako by to bolo práve v GT S? Asi by náhodný spolujazdec predsa chcel pauzu na výmenu spodného oblečenia, ktovie... Aj dole kopcom skúšam, ako sa správa terénny veterán v najnovšej verzii. Novonaladený podvozok, ako aj citlivejšia regulácia elektronického stabilizačného systému ESP zvyšujú jazdnú stabilitu, bezpečnosť a tiež komfort na ceste. Trieda G síce občas už dáva na známosť, že je tu predsa len pekných pár rokov (35 na výslní, to poteší...), ale inak sa mi pozdáva stále viac. Hlavne ten motor. Má spontánne reakcie na plynový pedál a veľkú hnaciu silu. Zabezpečujú to napríklad dve turbodúchadlá, ktoré nie sú vo vonkajšej časti radov valcov. Umiestnili ich medzi radmi valcov v priestore v tvare V – v takzvanom „horúcom vnútornom V“. Toto umiestnenie zabezpečuje kompaktnú konštrukciu, optimálne reakcie motora a nízke emisie výfukových plynov. Takže „starček“ je dnes stále vitálnym mladíkom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Mercedes-Benz Slovakia

Vrchol na záver

Zlatý klinec programu, alebo to najlepšie nakoniec. Presadáme do modelu Mercedes AMG C63 S – najvyššej výkonovej verzie. Veľa z toho, čím disponuje, mal už aj náš prvý partner, teda verzia C 450 AMG 4MATIC. Tu sa obmedzím na lakonické parafrázované olympijské heslo, ktoré v latinskom origináli znie „Citius, Altius, Fortius". Teda Rýchlejšie, vyššie, silnejšie. Dovolil som si ho pozmeniť na: viac, lepšie, rýchlejšie. Takto v absolútnej skratke možno pomenovať, čím nás očaril vrchol ponuky nášho dvojdňového putovania. Niežeby boli rozdiely až také priepastné, zmeny také výrazné a ceny také rozdielne. Aj keď z každého je v tom kus pravdy. Pod kapotou plnokrvného AMG je však na rozdiel od trojlitra v 450-ke štvorlitrový osemvalcový motor ktorý má pod kapotou aj model GT S AMG. Ibaže tu je jeho krútiaci moment naladený až na 700 Nm. Tomu zodpovedajú aj „balóny“ na zadných 19 palcových kolesách s rozmerom 265/35 ZR 19 a predné 235/35 ZR 19. Aj prevodovku 7G TRONIC PLUS vymenila 7-stupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT a zrýchlenie z nuly na stovku je takmer o sekundu kratšie – iba 4 sekundy. To je výrazné zlepšenie, ktoré na okresných cestách plných zákrut nevieme až tak oceniť. Auto však sedí ako pribité a v najšportovejšom režime si „odprdkáva“ do výfuku pri každej výraznejšej zmene polohy akcelerátora. Jazda s ním je už naozaj vážna „divočina“ a dovolím si tvrdiť, že nie pre každého. Skrotiť takúto kopu výkonu s pohonom iba zadnej nápravy je skôr výzva pre driftera, ako bežného vodiča. Ale keďže čítate tieto riadky, zvládli sme to.

Vďaka tomu sme ešte na posledných 260 kilometrov vzdali vďaku druhému GLE kupé. Červený kus nás dopravil pohodlne, bezpečne a príjemne do cieľa cesty. Akurát, že piatkové popoludnie s niekoľkými nehodami upchali Bratislavu natoľko, že posledných zhruba 20 kilometrov nám trvalo toľko, ako predtým 150... Ale to nie je chyba organizátora podujatia, spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia. Tá nám umožnila za dva dni vyskúšať šesť rozličných áut (päť modelov) a zakúsiť adrenalín v čírej podobe aj v rámci dopravných predpisov na cestách Slovenska aj Rakúska.

Komentáre k článku


Stream naživo